Dobrý deň,
syn bude mať 8 rokov, navštevuje 2. ročník ZŠ.
Od malého dieťaťa (2 roky) sa mu páčila hudba, nonstop pustené piesne Kollárovci a synátor s husličkami akože hral. Keď bol starší, s mužom si kúpili akordeón a učili sa hrať.
Čakali sme vlastne iba na to, kedy začne chodiť do školy a bude môcť aj do ZUŠ. A tak sme ho prihlásili na akordeón.
No a zostala som potom v šoku lebo on tam nechce vôbec chodiť.
Priznávam, prvý ročník bol náročný (nemyslím teraz len v ZUŠke), lebo pre koronu sme boli viac doma ako v škole, čiže učili sme sa dištančne. Teraz v druhom ročníku mu zmenili ešte aj učiteľa na akordeón a teda tento pán učiteľ ani mne nie je "po chuti" a synovi už vôbec.
Mňa už to nebaví, stále ho nútiť do toho, aby doma cvičil, zakaždým keď má byť hodina akordeónu tak dokola počúvam ako on tam nechce ísť a nechce a nechce.
No ale z môjho okolia počúvam rady, typu, že keď sa na to dal musí to vydržať a že ho musím trochu aj donútiť. Lenže mne sa to takto nepáči.
Inak syn hrá pekne na akordeón, ide mu to, dosť sa naučil teraz aj sám bez nôt si zahrá hocijaké piesne.
Aký je Váš názor?
Mám ho nútiť, aby aj naďalej navštevoval hodiny akordeónu?
Ďakujem
Dobrý deň,
rozumiem vám a vnímam pozitívne, že sa snažíte vyriešiť ťúto situáciu v prospech dieťaťa a tak by to aj malo byť správne.
V prvom rade by som v tomto prípade sa snažila u syna zistiť čo je príčinou toho, že na daný krúžok nechce chodiť. Nutné je prísť na koreň problému. Dôvodou môže byť veľa dieťa krúžok nebaví, konkrétna činnosť ho nenapĺňa a neuspokojuje, veľké celkové zaťaženie dieťaťa a nedostatok času na svoje vlastné aktivity, zlý tréner a pod. Môže ísť tiež len prechodný nezáujem, prípadne nedostatočný pocit úspechu, nízke sebavedomie.
Snažte sa v pozitívnej atmosfére zvoliť empatický, rešpektujúci rozhovor. Dbajte pri tom na jeho aktuálne emócie, ktoré mu zrkadlite. Napr. Vnímam, že sa ti veľmi nechce. Vidím, že máš strach.
Skúste sa syna opýtať, čo by mu mohlo v tejto situácií pomôcť. Spoločne sa snažte problém vyriešiť aj s jeho spoluprácou. Ak by syn na to nereagoval poskytnite mu možnosti výberu.
Využívajte vhodnú formu motivácie. Napr. vidím predsa, že hranie na akordeóne ti prináša radosť. Preto vnímam ako dôležité, aby si v tom pokračoval.
Ak ste už na koreň problému prišli a je to nový učiteľ taktiež so synom diskutujte o možnostiach vyriešenia tohto problému a čo mu konkrétne vadí. Je dôležité rozlíšiť či syn má skutočne záujem sa naďalej zdokonaľovať v akordeóne a prekážkou je len jeho učiteľ, alebo je problém v tom, že o tento nástroj stratil záujem.
V prípade prekážky na strane učiteľa máte viacero možností, napr. v pokoji s ním o tom diskutovať. Prípadne zvoliť iného ak je to v možnostiach váš syn však o vašich krokoch musí vedieť a súhlasiť s nimi.
Krúžok má byť pre deti niečim pozitívnym, teda prinášať potešenie. V prípade teda ak by dlhodobejšie u syna pretrvával tento negatívny postoj rozhodne nemá zmysel ho do toho ďalej tlačiť.
Vy ako matka najlepšie vnímate synove potreby a sama teda aj najlepšie viete určiť, kedy to skutočne už nie je len krátkodobá kríza, ale je nutné konať. K tomu vám pomôže tá rešpektujúca komunikácia, ktorá ešte prehĺbi medzi vami dôveru.
Prajem pekný deň
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička