pr_clanok
19. apr 2024
40 

Ako viesť skladové hospodárstvo: informácie pre začínajúce podnikateľky

Začínate podnikať a už viete, že budete mať aj sklad? V tom prípade vás čaká vedenie skladovej evidencie. Vďaka tomuto článku sa v problematike zorientujete.

Skladovú evidenciu sú povinné viesť všetky účtovné jednotky, ale aj živnostníci, ktorí vedú daňovú evidenciu alebo si uplatňujú výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky). Pre poriadok doplníme, že táto povinnosť sa týka len tých podnikateľov a firiem, ktorí majú skladové zásoby.

Skladová evidencia v počítači

Na vedenie skladového hospodárstva slúži program na vedenie skladovej evidencie. V ňom tvoríte a evidujete:

  • skladové karty (základná karta každého tovaru s jej názvom, popisom a označením),
  • príjemky,
  • výdajky,
  • predajky,
  • dodacie listy a ďalšie skladové doklady.

Výhodou je, že pri všetkom dohľadáte históriu. Môžete si napríklad vyfiltrovať, od ktorého dodávateľa ste tovar kúpili, za koľko a komu s akou prirážkou ste ho predali.

Niektoré firmy vedú skladové hospodárstvo zo začiatku v tabuľkách, ale je to neefektívne. Údaje prepisujete z tabuľky do tabuľky ručne a často sa stáva, že sa seknete, alebo zmenu zabudnete zapísať úplne. Potom vám údaje nesedia a stále beháte do skladu, kde položky prepočítavate.

Keď máte program na skladovú evidenciu, údaje sú v ňom. Vyskladníte tovar, zadáte informáciu do systému a tá sa prepíše na všetky potrebné miesta.

Program na vedenie skladovej evidencie vám pomôže aj s obchodom. Zobrazíte si v ňom množstvo užitočných informácií – napríklad koľko z celkového obratu tvorí nový tovar alebo ktorý zákazník má najväčšie odbery. Tomu potom prispôsobíte svoju ďalšiu stratégiu.

Inventúra

Hneď ako začnete viesť skladové hospodárstvo, čaká vás inventúra. Tú pri zásobách robíte minimálne raz ročne, a to kedykoľvek v priebehu roka, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho roka a stavy sa k poslednému dňu predchádzajúceho roka prepočítajú spätne úpravou o januárové pohyby. Fyzicky skontrolujete všetok majetok a uistíte sa, že zodpovedá jeho počet. Ak máte sklad, znamená to, že ručne prepočítate všetok tovar a overíte, že sedí s informáciami v systéme.

Je bežné, že narazíte na nezrovnalosti – kladné rozdiely, tzv. prebytky, alebo záporné rozdiely, tzv. manká. Do programu zapíšete stav zistený inventúrou a vysporiadate vzniknuté rozdiely.

TIP: Menšie a stredné firmy vedú skladovú evidenciu v účtovnom programe Money S3. Zvážte ho, keď si budete vyberať systém.


Zdroj fotografií: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/zena-dum-mlad...

Sponzorovaný príspevok

Začni písať komentár...

Odošli