ADHD

Termín ADHD alebo hyperkinetická porucha pozornosti a aktivity (staré názvy: ľahká mozgová dysfunkcia (LMD), hyperkinetický syndróm, drobné mozgové poškodenia, porucha pozornosti s hyperaktivitou) zastrešuje rad diagnóz, ktoré majú spoločný základ. Ide o syndróm príznakov, ktoré sa môžu líšiť alebo vyskytovať spoločne, ale majú spoločného menovateľa – oslabené funkcie centrálnej nervovej sústavy.

Definícia ADHD znie: ADHD sa vzťahuje na deti s vyššou, priemernou, alebo podpriemernou inteligenciou, s rôznymi poruchami učenia a správania. Odchýlky majú pôvod v genetických alebo biochemických nepravidelnostiach, v poškodeniach v perinatálnom období, alebo v dôsledku porúch vzniknutých v dobe, ktorá je dôležitá z hľadiska zrenia CNS,
alebo tiež z príčin neznámych. Podkladom je teda dynamické narušenie aktivity CNS.

Deti trpiace poruchou pozornosti a hyperaktivity sa vyznačujú krátkodobou alebo kolísavou pozornosťou, majú sklon k výbuchu zlosti, sú impulzívne, roztržité, hyperaktívne. Preto je včasná diagnostika a liečba veľmi dôležitá.Stanovenie diagnózy ADHD je vždy v kompetencii odborného lekára – pedopsychiatra, neurológa, až potom psychológa. Mnohí rodičia však odmietajú diagnostikovanie dieťaťa, lebo majú obavy z "onálepkovania" dieťaťa, obavy z toho, že sa začnú na neho pozerať ako na iné, nie normálne, majú obavy z toho, čo povedia ľudia.

ADHD a ADD nemožno považovať za "chorobu", ktorá sa dá vyliečiť. Dieťa so syndrómom ADD a ADHD, podobne ako dieťa s poruchami učenia, z tejto poruchy "nevyrastie", aj keď sa jednotlivé prejavy jeho správania počas dospievania menia. Najväčšiu úlohu v tom, čo tieto deti dosiahnu, nakoľko budú v živote úspešné a ako budú samy seba vnímať, zohrávame my, dospelí, ktorí významným spôsobom vstupujeme do ich života. Len my ich môžeme viesť k tomu, aby si čo najlepšie usporiadali život, aby sa dokázali vyrovnať s frustráciou a svoje slabé stránky vedeli vyvážiť svojím nadaním. A my im tiež môžeme pomôcť spoznať, v čom tkvie ich sila (pretože tieto deti bývajú často v inej oblasti nadané), pomôcť im vybudovať zdravé sebavedomie.

Klinický obraz ADHD

Klinický obraz ADHD je veľmi pestrý. Pre väčšiu prehľadnosť ho rozdelíme do niekoľkých kategórií:

  1. Hyperaktivita/hypoaktivita, poruchy motoriky a jej koordinácie
  2. Poruchy pozornosti
  3. Percepčno - motorické oslabenie a poruchy vnímania
  4. Poruchy myslenia a reč
  5. Poruchy pamäti
  6. Poruchy učenia
  7. Emočná labilita
  8. Špecifické rysy v správaní
  9. Somatické /telesné/ zvláštnosti

Spôsoby liečby alebo uľahčenie ADHD

Najefektívnejším spôsobom pomoci dieťaťu ako aj rodine je včas diagnostikovať poruchu a poskytnúť pomoc dieťaťu a rodine. Vďaka včasnej pomoci je možné následne predísť zlyhávaniu, frustrácii a poklesu sebavedomia dieťaťa.

  • Farmakoterapia ( neurológ, pedopsychiater) - používajú sa lieky posilňujúce psychickú činnosť, sústredenie pozornosti, znižujúce psychomotorický nepokoj, impulzivitu a hyperaktivitu.
  • Psychoterapia, poradenstvo ( psychológ) - rôzne formy učenia a nácvikov, pôsobenie slovom, rodičia dostávajú odborné rady, ako sa majú k problému postaviť.
  • EEG - biofedback ( neurológ) - je relatívne nová liečebná metóda, ktorá umožňuje autoreguláciu frekvencie elektrickej aktivity mozgu (mozgových vĺn) opakovaným tréningom.
  • Rodič ako pevná a pomocná ruka dieťaťa pri výchove - je dôležité zvýšiť pozitívny rodičovský záujem a obmedziť fyzické a psychické tresty. Dohoda s dieťaťom: jasné pravidlá napísané na papieri, ktoré sú dodržiavané, rodič neústupčivý a dôsledný, rodič dieťa vracia k činnostiam, ktoré nedorobil, rodič motivuje dieťa + zavedie bodový systém, v ktorom sa dieťa samé večer ohodnotí, body sa zapíšu a vzájomnou dohodou sa body využijú ( napr. za 100 bodov 10 Eur alebo si vyberie za 100 bodov, čo chce).

Literatúra pre rodičov detí s ADHD

  • Kniha (CZ): Wolfdieter Jenett: ADHD - Porucha pozornosti s hyperaktivitou

Kniha je v českom jazyku. Detský psychoterapeut Wolfdieter Jenett ponúka rodičom a učiteľom ľahké a rýchlo pochopiteľné praktické rady a konkrétne tipy každodenného dňa, napr. vstávanie, zaspávanie, používanie televízora a počítača až k problémom v škole ako je písanie, čítanie, počítanie a vypracovanie domácich úloh .

Viac o ADHD na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://www.lienka-lomnica.sk/documents/rodicia/ADHD.pdf
  2. http://www.predys.szm.com/abysme.htm
  3. http://www.zzz.sk/?clanok=2298
  4. http://www.msjurkovicova.sk/doc/psycholog/adhd.pdf

Hodnotenia a skúsenosti s ADHD

Máš skúsenosť s ADHD?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť
anika0710  17. okt 2020

Moja 6 ročná dcéra je nezvládnuteľná

Dobrý večer, mám problém so svojou 6 ročnou dcérkou, je naozaj nezvládnuteľná. Keby som mala popísať svoju skúsenosť, tak ani neviem kde začať. Naozaj každý jeden deň je to to isté. V škole je to celkom ok, je priateľská, občas samotár, ale nesústredená. Žijeme v anglicku rok a pol, takže ten jazyk jej robí problémy, ale podľa pani učiteľky sa obzerá stále, nesústredí sa, vyrušuje druhé detičky. Ako náhle príde domov, už to začína... Nechce sa prezliecť z uniformy, trvá jej to dosť dlho. Nesedí kľudne za stolom, pri jedení urobí bordel na stole, aj pod stolo. Mrnčí, plače, je vzdorovitá. Nemôžem ju ani potrestať, pretože hneď urobí škandál krikom dupaním. Tak nemôžem s ňou nikam ísť, pretože sa až hanbím. Nepočúva nás, ja už naozaj nevládzem a neviem ako mám na ňu ísť. Pretože keď som dobrá, milá, tak to nefunguje, keď som rázna, tak tiež nič. Vždy deň končí krikom a hádkou v domácnosti. Netuším ako ísť ďalej.

Tehotenský newsletter

Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu

Nepoznáš týždeň tehotenstva? Vypočítaj si ho v Tehotenskej kalkulačke