Termín ADHD alebo hyperkinetická porucha pozornosti a aktivity (staré názvy: ľahká mozgová dysfunkcia (LMD), hyperkinetický syndróm, drobné mozgové poškodenia, porucha pozornosti s hyperaktivitou) zastrešuje rad diagnóz, ktoré majú spoločný základ. Ide o syndróm príznakov, ktoré sa môžu líšiť alebo vyskytovať spoločne, ale majú spoločného menovateľa – oslabené funkcie centrálnej nervovej sústavy.
Definícia ADHD znie: ADHD sa vzťahuje na deti s vyššou, priemernou, alebo podpriemernou inteligenciou, s rôznymi poruchami učenia a správania. Odchýlky majú pôvod v genetických alebo biochemických nepravidelnostiach, v poškodeniach v perinatálnom období, alebo v dôsledku porúch vzniknutých v dobe, ktorá je dôležitá z hľadiska zrenia CNS,
alebo tiež z príčin neznámych. Podkladom je teda dynamické narušenie aktivity CNS.
Deti trpiace poruchou pozornosti a hyperaktivity sa vyznačujú krátkodobou alebo kolísavou pozornosťou, majú sklon k výbuchu zlosti, sú impulzívne, roztržité, hyperaktívne. Preto je včasná diagnostika a liečba veľmi dôležitá.Stanovenie diagnózy ADHD je vždy v kompetencii odborného lekára – pedopsychiatra, neurológa, až potom psychológa. Mnohí rodičia však odmietajú diagnostikovanie dieťaťa, lebo majú obavy z "onálepkovania" dieťaťa, obavy z toho, že sa začnú na neho pozerať ako na iné, nie normálne, majú obavy z toho, čo povedia ľudia.
ADHD a ADD nemožno považovať za "chorobu", ktorá sa dá vyliečiť. Dieťa so syndrómom ADD a ADHD, podobne ako dieťa s poruchami učenia, z tejto poruchy "nevyrastie", aj keď sa jednotlivé prejavy jeho správania počas dospievania menia. Najväčšiu úlohu v tom, čo tieto deti dosiahnu, nakoľko budú v živote úspešné a ako budú samy seba vnímať, zohrávame my, dospelí, ktorí významným spôsobom vstupujeme do ich života. Len my ich môžeme viesť k tomu, aby si čo najlepšie usporiadali život, aby sa dokázali vyrovnať s frustráciou a svoje slabé stránky vedeli vyvážiť svojím nadaním. A my im tiež môžeme pomôcť spoznať, v čom tkvie ich sila (pretože tieto deti bývajú často v inej oblasti nadané), pomôcť im vybudovať zdravé sebavedomie.
Klinický obraz ADHD je veľmi pestrý. Pre väčšiu prehľadnosť ho rozdelíme do niekoľkých kategórií:
Najefektívnejším spôsobom pomoci dieťaťu ako aj rodine je včas diagnostikovať poruchu a poskytnúť pomoc dieťaťu a rodine. Vďaka včasnej pomoci je možné následne predísť zlyhávaniu, frustrácii a poklesu sebavedomia dieťaťa.
Kniha je v českom jazyku. Detský psychoterapeut Wolfdieter Jenett ponúka rodičom a učiteľom ľahké a rýchlo pochopiteľné praktické rady a konkrétne tipy každodenného dňa, napr. vstávanie, zaspávanie, používanie televízora a počítača až k problémom v škole ako je písanie, čítanie, počítanie a vypracovanie domácich úloh .
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu