Príprava na školu zahŕňa okrem iného aj rozvoj grafomotoriky u detí predškolského veku. Väčšinou prebieha pod vedením učiteliek v materskej škole. Dôležité je v tomto období podporovať u dieťaťa správne držanie ceruzky.
Keď sa dieťa naučí správny úchop už v škôlke, v škole sa bude môcť sústrediť na samotné písanie - tvar písmen a ich spájanie do slov. Ak má prvák naučené nesprávne držanie pera, ruka sa pri písaní rýchlo unaví, navyše sa nesprávny návyk aj ťažko preúča.
Preto je vhodné, aby si rodičia doma všímali, ako drží ich predškolák ceruzku pri kreslení, či riešení rôznych úloh v pracovných zošitoch a motivovali svoje dieťa k správnemu úchopu.
Ako naučiť dieťa správne držať pero
správne pomôcky - Pri nácviku s rodičom aj pri samostatnom kreslení nech dieťa používa trojhranné ceruzky a farbičky, ktoré podporujú správny úchop. Začína sa s hrubšími farbičkami, na tenké sa odporúča prejsť, až keď je úchop zvládnutý.
krok číslo 1 - Zavrite ruku v päsť, dieťa nech sleduje a opakuje. Ceruzka zatiaľ odpočíva na stole.
krok číslo 2 - Uvoľnite zo zovretia tri prsty - palec, ukazovák a prostredník a spojte ich tak, aby sa brušká prstov dotýkali. Zvyšné dva prsty nech ostanú schované. Palec a ukazovák by mali tvoriť kvapku.
krok číslo 3 - Položte ceruzku do stredu kvapky a zhora ju zasuňte medzi 3 prsty, ktoré boli spojené. Brušká prstov sa už nedotýkajú, pretože je medzi nimi ceruzka. Končeky prstov by sa mali byť pri mieste, kde je ceruzka ostrúhaná: ani nie úplne pri hrote, ani príliš ďaleko od spodného konca ceruzky.
kontrola - Ak držíte ceruzku správne, mala by sa dotýkať okraja vašej dlane na mieste medzi palcom a ukazovákom (teda v spodnej časti "kvapky"). Ceruzka sa dotýka palca a ukazováka na bruškách prstov, prostredníka sa dotýka na mieste vedľa nechtu.