Reč je zvukový prejav, ktorý slúži na komunikáciu medzi ľuďmi. Ako jediný zo živočíchov vie používať reč práve človek. Reč sa skladá zo slov a tie sa skladajú z hlások. Otázky ohľadom vývinu reči detí si často kladú rodičia a chceli by sa zorientovať, čo je pre konkrétny vek ich dieťaťa typické. Každé dieťa je individuálne, napreduje iným tempom a v rôznych oblastiach. Kým jedno má šikovnejší jazýček, druhé má obratnejšie nohy. Preto ani v prípade vývinu reči nie je vhodné deti príliš porovnávať a nechať im dostatok času.
Ak vám váš rodičovský inštinkt našepkáva, že niečo nie je v poriadku, vždy sa máte možnosť obrátiť na pediatra a položiť mu pár zvedavých otázok. Pár základných informácií vám ponúka tento článok.
Prvou rečou dieťaťa je v novorodeneckom1 období plač. Plač novorodenca má mnoho podôb, môže znamenať hlad, bolesť bruška, nebaví ho činnosť, ktorú práve robí, chce sa ponosiť9, môže sa nudiť alebo vyžaduje spoločnosť mamičky či otecka1.
Počas 3. mesiaca si začína dieťa pohmkávať, o 3 mesiace neskôr začínajú prvé hlásky tvorenie slabikami ga, ba, ma a pod.. Pár dní potom sa začínajú spájať slabiky a u dieťaťa je možné započuť opakované mamama, bababa a pod. Ešte tým, ale dieťa nemyslí konkrétnu osobu, iba sa mu tieto slabiky dobre vyslovujú a opakujú. Dieťa má radosť, keď svojim džavotom zaujme pozornosť niekoho z okolia a dožaduje sa spoločnej komunikácie čím ďalej viac.
Dieťa svojim rozprávaním precvičuje svaly potrebné v neskoršej dobe k správnej akrtikulácii a výslovnosti. V tomto obodbí je z pohľadu rodičov veľmi dôležité, aby na svoje deti hovorili v pokoji, zreteľne a nie príliš nahlas. Šušlanie môže u dieťaťa neskôr spôsobiť vadu reči.
Okolo 9. mesiaca začínajú mať slová otec, mama, ham, nie a iné u dieťaťa konkrétny význam. S týmto vedomím sa deti učia poslušnosti a výchove.
V období 1 roka4 dieťa rozumie, čo mu dospelí hovoria a čo od neho žiadajú. Deti začínajú opakovať jednoduché slová, najčastejšie jednoslabičné alebo dvojslabičné slová (mama, baba, tata).
Dieťa rozumie tomu, čo mu dospelý hovorí, najprv sú to slová, neskôr celé vety, ktoré sa týkajú každodennej činnosti. Tieto slová začína pomaly opakovať.
Vývin reči je vhodné u batoľaťa podporiť pomenováváním vecí, ktoré dieťa vidí okolo seba a ktoré môže chytiť. Vhodné je tiež prezeranie knižiek5, v ktorých dieťa ukazuje na to, čo mu mamička hovorí (napr. psík, domček, slniečko a i.). Počas opakovania slov si dieťa osvojuje aj melódiu a intonáciu výslovnosti.
Dieťa opakuje to, čo vidí, počuje, ale aj správanie ľudí okolo seba. Chlapci začínajú hovoriť neskôr ako dievčatká.
Ak dieťa zaostáva za ostatnými rovesníkmi aj v 3 rokoch, jedná sa pravdepodobne o "oneskorený vývoj reči", ktorý môže byť spôsobený rôznymi podnetmi a je potrebné vyhľadať špecialistu - logopéda1.
Tieto deti majú dostatočnú slovnú zásobu, problém je v ich výslovnosti a artikulácii. Rečové orgány sa chirurgicky upravia a potom nastupuje dlhodobá logopedická starostlivosť.
Chyby reči môžu byť spôsobené poškodením rečových centier, ktoré sídlia v mozgu, ochorením hltanu alebo ochorením úst. Za poruchy reči považujeme poruchy, kedy reč rozsahom alebo formou nezodpovedá veku dieťaťa. Chybami reči sa zaoberajú odborníci v odbore logopédia alebo foniatria.
Najčastejšie chyby reči sú:
V 1 až 2 rokoch sa slovná zásoba týka hlavne osôb, vecí a činností. Táto slovná zásoba sa rýchlo obohacuje a zväčšuje.
V 2 až 3 rokoch začína dieťa hovoriť v jednoduchých vetách, v ktorých používa väčšinou správne gramatické tvary. Vývoj reči zrýchľuje rozvoj aj ďalších schopností, napr. myslenia alebo motoriky.
V 3 až 4 rokoch je rozširovanie slovnej zásoby spojené s otázkami "Čo je to?" "Prečo?" . O sebe hovorí dieťa v 3. osobe, až neskôr začne chápať význam slova JA a začína ho používať. S rozvojom slovnej zásoby je tiež spojený nástup do škôlky.
V 4 až 5 rokoch vie rozlíšiť farby, rozpráva krátke príbehy alebo rozprávky, spieva si pesničky alebo recituje básničky či riekanky.
Vek | Slovná zásoba | Výslovnosť |
---|---|---|
do 1 roka | rozumie pokynom, opakuje jednoduché slová | M B P A E I O U D T N J |
do 2 rokov | tvorí jednoduché vety, od 2 rokov je častá otázka "Čo je to?", rozširuje svoju slovnú zásobu | K G H CH OU AU V F |
do 3 rokov | dieťa hovorí vo vetách, osvojuje si gramatiku, častá je otázka "Prečo?", začína verbálne komunikovať | D T N L BE PE ME VO |
4 roky | spresňuje sa slovná zásoba a gramatika, dieťa vie rozprávať a rozumie deju | Ď Ť Ň Č Š Ž C S Z R |
do 6 rokov | dieťa rozumie zložitému deju, má veľkú slovnú zásobu, gramaticky zvláda jednoduché súvetia | Č Š Ž C S Z |
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu