Logopédia (z gr. logos - slovo, paidea - výchova) je pojem, ktorý si väčšina ľudí spája s račkovaním alebo šušlaním. Tento odbor však v sebe zahŕňa oveľa viac. Z odborného hľadiska je to náuka o vývine a výchove reči. Činnosť logopéda je zameraná na diagnostiku a terapiu rôznych porúch komunikácie detí a dospelých. Ide teda nielen o drobné vady reči (napr. zlé vyslovovanie jednotlivých písmeniek), ale aj o rečové poruchy či nevravnosť.
Rozvíjanie reči a odstraňovanie vád a porúch sa spája s výchovou myslenia a osobnosti jedinca. Reč je najdokonalejšia schopnosť človeka. Schopnosťou hovoriť sa človek začleňuje do spoločnosti a rečou môže vyjadriť svoje zážitky, poznanie. Preto musíme tejto problematike venovať náležitú pozornosť.
Vývin reči býva ovplyvnený tými, s ktorými sa človek stýka (rodičia, vychovávatelia, učiteľky, spolužiaci, spolupracovníci). Pred nástupom do školy1 by malo dieťa zvládať všetky hlásky svojho materinského jazyka a bezchybne z nich skladať slová, vety.
V školskom veku a v puberte sa rozširuje slovná zásoba pomocou získaných vedomostí v škole, v krúžkoch či zo sledovania televízie alebo čítania. Keď dieťa hovorí, nemalo by mu byť bránené v používaní vlastnej slovnej zásoby, aj keď veci nazýva "inak".
Logopédom môže byť človek s vysokoškolským vzdelaním. Klinický logopéd je samostatný zdravotnícky pracovník, ktorý má okrem magisterského štúdia (odbor logopédia), ukončené aj špecializačné (atestačné) štúdium (odbor klinická logopédia) na Lekárskej fakulte SZU a môže teda pracovať samostatne, bez toho že by musel mať nad sebou odborného garanta, ktorý by garantoval, že práca ktorú vykonáva, spĺňa všetky požiadavky platné pre odbor klinická logopédia.
Atestovaný klinický logopéd môže pracovať nielen s deťmi, ale aj dospelými. Pri liečbe pacientov často spolupracuje s pediatrami, psychológmi, foniatrami, ORL lekármi, ale aj s rodičmi detí a školskom zariadením, ktoré dieťa navštevuje - škôlka, základná škola, špeciálna škola.
Najčastejšou poruchou artikulácie u predškolákov sú sykavky (scz, ščž),deti ich hovoria medzi zubami – „ šušľajú“ alebo ich zamieňajú (namiesto scz hovoria ščž alebo opačne) alebo ich vynechávajú. Ďalším najviac problémovými hláskami sú L a R, ktoré deti vyslovujú zadnou časťou jazýčka, hrdielkom (tzv. ráčkovanie) alebo uvedené hlásky nahrádzajú inými hláskami (napr. R nahrádzajú L alebo J; hlásku L nahrádzajú J). Problémy vedia narobiť aj znelé spoluhlásky (dieťa hovorí B ako P, Z ako S, Ž ako Š, D ako T, V ako F, G ako K). Alebo dieťa nahrádza K hláskou T či naopak.
K náprave reči a vyjadrovania je ideálny predškolský vek dieťaťa, kedy je už dieťa schopné učiť sa a centrálny nervový systém dieťaťa je dostatočne vyvinutý. Dieťa je schopné „odozrieť“ hlásky sluchom a zrakom z okolia (od rodičov, iných dospelých, od kamarátov), ale aj zdravé tzv. oromotorické schopnosti, t.j. schopnosť jazyka a ostatných orgánov, podieľajúcich sa na výslovnosti (pery, zuby, ďasná, podnebie,) pohybovať sa tak, aby boli vôbec schopné hlásky správne vytvoriť, vysloviť. Schopnosť ovládať hovoridlá je veľmi dôležitá. Náprava reči v predškolskom veku je veľmi rýchla a pre dieťa ľahká, nie je dobré tento čas prešvihnúť. Náprava v školskom veku je potom zdĺhavá. Deti sa navzájom posmievajú, že niekto kokce alebo nevie vyslovovať ťažké hlásky.
Popis obrázku: Návštevu legopéda neodkladajte. Náprava reči v predškolskom veku je omnoho rýchlejšia ako u školákov.
Veľmi často je obmedzená pohyblivosť jazyka u dieťaťa z dôvodu krátkej tzv. jazykovej uzdičky, kedy dieťa nie je schopné vyplaziť jazýček von z pusy, ani ho zdvihnúť hore k vrchným zúbkom. V dôsledku jazykovej uzdičky dieťa nedokáže vyslovovať najmä hlásky tvorené špičkou jazýčka (napr. r,l,c,s,z,č,š,ž). Ak má dieťa uzdičku, je možné zlepšiť funkciu špičky jazýčka cvičeniami, ktoré sú zamerané na zlepšenie citlivosti a pohyblivosti celého jazýčka. A až potom je možné začať s vyvodzovaním hlások, ktoré sa artikulujú špičkou jazýčka. Ak sa však nepodarí uvoľniť uvedenými cvičeniami špičku jazýčka, klinický logopéd odošle dieťa k ORL na odstránenie jazykovej uzdičky.
Logopédiu by mali rodičia so svojím dieťaťom navštíviť v prípade, že:
Vek dieťaťa | Rečová vada |
---|---|
0 - 3 mesiace | dieťa nereaguje na silné zvukové podnety |
4 - 10 mesiacov | dieťa ťažko prijíma potravu, nereaguje na zvuky alebo zvuky nenapodobňuje |
1 rok | dieťa nerozumie jednoduchým slovným pokynom |
2 - 3 roky | dieťa nenapodobňuje reč, ovláda menej ako 50 slov, nehovorí v jednoduchých vetách, nepoužíva otázky typu: "Prečo?" "Čo je to?" |
3 - 4 roky | dieťa hovorí nezrozumiteľne, má malú slovnú zásobu, nevie časovať a skloňovať, má zlú artikuláciu hlások |
4 - 4,5 roka | dieťa nehovorí viac ako vo dvojslovných vetách, zle vyslovuje hlásky k-g-h-ch--t-d-n-ť-ď-ň a c-s-z-č-š-ž |
4,5 - 5,5 rokov | nesprávne tvorenie l-r- |
Bezodkladne navštíviť logopéda v prípade, že dieťa:
Keď dieťa v troch rokoch nehovorí, môže to byť spôsobené:
Logopedické pomôcky napomáhajú deťom a rodičom či logopédom, aby každodenné učenie sa správnemu hovoreniu a používaniu materinského jazyka bolo zábavné, nie nezáživné a nepríjemné.
Infant Trainer je silikónový implantát bez obsahu PVC a latexu, ktorý napomáha správnemu postaveniu zubov a čeľuste. Za nesprávne rastúce zuby a čeľusť môže konzumácia mäkkej stravy, používanie cumlíka13 alebo cmúľanie palca.
Úlohou tejto silikónové pomôcky je:
Cvičiť logopédiu nemusia deti len v ordináciách špecialistov, ale možno to aj doma pomocou knižiek alebo básničiek umiestnených na rôznych internetových stránkach, ktoré sú na logopédiu zamerané.
V dobe chytrých telefónov a tabletov možno logopédiu vyučovať aj online. Stačí si zaobstarať aplikáciu Logopédia určenú pre Android, ktorá je určená deťom so zlou výslovnostné, tzv. dysláliu. Aplikácia je zameraná na precvičovanie písmeniek K, Ch, V, F, L, Ť, Ď, Ň, Č, Š, Ž, C, S, Z, R a spojených hlások CSZ a CSZ. Hlásky sa nachádzajú ako na začiatku slova, tak v strede alebo na konci.
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu