Grafomotorika zahŕňa všetky psychické a fyzické činnosti, ktoré vykonáva náš mozog a naše telo (najmä oči a ruky) pri písaní. Koordinácia psychiky, zraku a pohybov rúk je základným predpokladom k úspešnému písaniu. Grafomotorika je jednou z oblastí, ktoré sa posudzujú u dieťaťa pri určovaní školskej zrelosti1.
Vývin písania sa nedá nasilu urýchliť, pretože úzko súvisí s dozrievaním centrálnej nervovej sústavy. Sú však aktivity, ktoré môžu napomôcť správnemu písaniu v predškolskom a mladšom školskom veku, prípadne aj predchádzať niektorým problémom pri písaní.
vek dieťaťa | vývin úchopu | obsah kresby |
---|---|---|
0-3 mesiace | pasívny dlaňový úchop | |
3-6 mesiacov | aktívny dlaňový úchop | |
6-9 mesiacov | nožničkový úchop | |
9-12 mesiacov | klieštikový úchop (ukazovák s palcom) | |
1-2 roky | ceruzku drží kŕčovito | kreslí nekoordinovane, čmára |
3 roky | ceruzku drží celou dlaňou alebo prstami | kreslí čiary a kruh |
4 roky | ceruzku drží 4 prstami | kreslí panáčika-hlavonožca, vie spojiť 2 bodky, nakresliť kríž |
5 rokov | ceruzku drží správe 3 prstami | kreslí celú postavu, trojuholník, štvorec, či iné tvary |
Od veku, kedy dieťa baví držať v ruke pastelku, by malo mať možnosť veľa kresliť. Odporúča sa vyskúšať rôzne typy kresliaceho náčinia: pastelky, farbičky, kriedy, či prstové farby, u starších detí štetec a vodové farby, farby na sklo, či iné. Deti si môžu vyskúšat aj kreslenie prstom do plechu vysypaného krupicou alebo pieskom. Pri kreslení na veľkú zvislú plochu (napríklad tabuľu, či maliarsky stojan) sa precvičuje ramenný kĺb.
Ak chceme dosiahnuť úspech v grafomotorickom vývine dieťaťa, nesmie sa zanedbávať aj rozvoj hrubej motoriky, teda pohybov celého tela. Dieťa musí mať dostatok možností a podnetov na rôzne typy pohybu, uvedomovanie si seba samého v priestore, pobyt v prírode, chápanie pojmov ako "nad", "pod", "vedľa".
Tiež je dokázané, že existuje prepojenie medzi vývinom reči a grafomotoriky, preto treba poskytovať dieťaťu dostatok podnetov pre vývin reči.
Jemná motorika je pojem pre pohyby prstov a rúk. Všetky činnosti, ktoré ju zahŕňajú, sú vhodnou prípravou na písanie. Napríklad:
Na trhu je množstvo kvalitných pracovných zošitov na spájanie bodiek, precvičovanie prvých čiar a tvarov u detí vo veku 4-6 rokov (prípadne aj mladších). Dôležité je pred každým takýmto precvičovaním písania rozcvičiť si celú ruku od ramena až po zápästie, tiež jednotlivé prsty. Dbá sa na správne sedenie (výška stoličky a stola má byť primeraná výške dieťaťa) a správne držanie ceruzky. Pero sa zvykne používať až v škole, v predškolskom veku sa odporúča stredne mäkká ceruzka.
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu