Batoľa je po dojčati a novorodencovi1 ďalším vývinovým stupňom dieťaťa. Za batoľa sa považuje dieťa vo veku od 1 do 3 rokov. Toto obdobie je rozdelené na mladší a starší vek. Mladší od 1 do 2 rokov a staršie od 2 do 3 rokov.
Vo veku batoľaťa dieťa začína rozoznávať blízke osoby, tvary, obrázky, hračky. Učí sa chodiť, liezť, začína hovoriť, uvedomuje si svoje bytie a používa osobu Ja. Hrá sa s hračkami aj ostatnými deťmi, uvedomuje si, že základné, praktické predmety, ktoré sú okolo neho, slúžia k určitým, každodenným činnostiam. V tomto veku deťom tiež začínajú rásť prvé zúbky1 a vlásky. Prechádza obdobím vzdoru , kedy sa začne zlostiť, pretože sa učí rozpoznávať a vyrovnávať s rozdielmi medzi potrebovať a chcieť, vyjadrovať a pracovať so svojimi emóciami.
Motorika aj pohyblivosť dieťaťa sa rýchlo rozvíja hlavne vďaka hrám s materiálom (piesok, voda a pod), napodobňovaním dospelých, prostými hrami na "niečo" (na princezné, na doktorov, atď). V troch rokoch je dieťa pohybovo tak zdatné, že sa môže učiť lyžovať.
Okrem motoriky sa rýchlo rozvíja aj reč. Od počiatočného džavotania pochytia dieťa až dve nové slová denne. V dvoch rokoch dokážu časovať, skloňovať a zostaviť vetu z niekoľkých slov. Zo slabík skladajú prvé slová ako baba, tata, mama, pá. Za pomoci dospelých sa dokáže naučiť aj krátke riekanky a básničky pre deti. Vzhľadom k tomu, že sa reč v tomto období rýchlo vyvíja, je vhodné, keď dospelí na dieťa hovoria spisovnou, čistou rečou, udávajú "tón" reči. Tým dieťaťu odovzdajú správnu reč aj do ďalších vývojov v rozumovej, citovej, charakterovej a spirituálnej výchove .
Batoľa sa sebaspoznáva v zrkadle. Dokáže rozpoznať, čo urobilo dobre a pochváliť, alebo si naopak uvedomuje svoj nezdar. Často používa osobu Ja, namiesto doteraz používanej tretej osoby on / ona a všetko by rado robilo samo. Týmto sa vyvíja aj jeho osobnosť. Na druhú stranu skúša, kam až môže zájsť a kde sú jeho hranice a prejaví sa tak aj prvé obdobie vzdoru, kedy odmieta všetko, čo mu dospelí ponúkajú a alebo po ňom chcú - negativistické štádium. Do jeho života vstupuje určitý poriadok a poznávanie slov "chcem", "nechcem", "musíš", "nesmieš". V rešpektujúcej výchove sa namiesto použitia slov musíš a nesmieš nastavujú hranice pomocou slov typu "spolu", "iba pri stole "," namiesto toho môžeme "," len doma "," robíme to z dôvodu "," slúži to len na "," krehké ".
V tomto období dieťa prestáva nosiť plienky a učí sa používať nočník, toaletu. Vytvára si základné hygienické návyky - umývanie rúk, čistenie zúbkov, smrkanie. Učí sa samo jesť a obliekať bez pomoci dospelých. Úplne samostatne ale jesť ešte nevie, zvyčajne mu musia pomáhať dospelí a pripravovať mu vhodnú stravu pre tento vek. Napríklad detské výživy, domäkka udusené mäso, zelenina, zemiaková kaša.
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu