Baby signs je znakovou rečou pre batoľatá. Nejde o typickú znakovú reč, ktorou sa dorozumievajú nepočujúci, ale o spôsob reči, ako sa dohovoriť s batoľaťom. Znakovanie, ako sa baby signs tiež nazýva, je dobrou pomôckou, ako sa s nehovoriacim dieťaťom dohovoriť bez kriku a plaču.
Baby signs rozvinuli americké profesorky vývojovej psychológie, ktoré znakovanie batoliat starostlivo preskúmali a zistili, že znakovanie je pre deti aj rodičov výborný základ pre obdobie rozprávania. Akonáhle deti začnú používať na komunikáciu miesto rúk a rôznych pohybov svoje ústa, upúšťajú od znakovania a následne sa zlepšujú a zdokonaľujú v hovorenej konverzácii.
Baby signs má pre dieťa a jeho rodičia charakteristické znaky pre určité slová alebo slovné pomenovania, napr. Pes, som hladný. Deti veľmi radi hovoia so svojím okolím a ak nie sú schopné na komunikáciu používať hovorené slová, sú radi, keď niekto ich znakom rozumie a vie, čo nimi chcú povedať a čo požadujú. Deti si prvé znaky vytvárajú sami a keď vidia, že im rodičia rozumejú, rady a rýchlo sa učia nové znaky od svojich rodičov. Vytváranie nových znakov upevňuje puto medzi dieťaťom a rodičmi.
Najlepšie ide znakovanie dieťaťu s rodičom, ktorý je s ním v častejším kontakte, teda doma na rodičovskej dovolenke. Rodič, ktorý je s dieťaťom menej v kontakte, väčšinou otec, má väčší problém sa s batoľaťom dohovoriť, baby signs je preto vhodnou rečou medzi oboma, ako sa dohovoriť a zosilniť tak puto medzi otcom a dieťaťom.
Pri učení sa novým znakom je vhodné zapojiť tiež súrodenca, ktorý sa nové znaky rýchlo nauč´í a nežiarli tak na batoľa, že trávi s mamičkou viac času ako jeho starší súrodenec.
Deti začínajú znakovať v čase, keď poznajú prvé slová, ale k ich popisu nepoužívajú hovorené slovo, väčšinou ide o obdobie okolo 10. mesiaca veku. Vhodnými pomocníkmi sú teda ruky a pohyby. Dieťa vie takmer dokonale znakovať po 1. roku1.
Ak dieťa vyrastá v dvojjazyčné rodine, je znakovanie vhodným pomocníkom ako prekonať prekážku medzi dvoma materskými jazykmi. Dieťa pochopí, že pre jeden znak existuje dvojaký (dvojjazyčné) pomenovanie.
Keď sa rodičia rozhodnú so znakovaním začať, je dôležité rozlíšiť, či deti netrpia napríklad oneskoreným vývojom reči (deti začínajú hovoriť neskôr) alebo či nemajú poruchu reči (deti reči nerozumie a ani nehovorí).
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu