Okolo 5. mesiaca začína byť dieťa akčnejšie - začína sa viac hýbať a objavovať svet. Snaha o pretočenie z chrbta na bruško je stále intenzívnejšia a dieťa to berie ako veľkú zábavu.
Hračky1 sú v tomto období neodolateľne príťažlivé, prevažne tie, ktoré sa dajú hrýzť a cmúľať. Dieťaťu sa zlepšuje pamäť, preto aj častejšie siaha po hračkách, ktoré si obľúbilo. Taktiež, čo sa týka prostredia, v ktorom sa nachádza - vie vycítiť, že je doma, vo svojom obľúbenom prostredí a dáva to najavo pokojným správaním. Na nové prostredie reaguje buď s veľkým záujmom alebo naopak zmenou nálady. Medzi obľúbené hry patrí hra na schovávačku s mamičkou alebo niekym blízkym.
Obľúbenou činnosťou dieťaťa v 5 mesiacoch je sledovanie človeka, ktorý stojí dieťaťu tvárou v tvár a opakuje po ňom grimasy či zvuky (napr. pri kŕmení názorne otvorí pusu; keď dieťa vydá nejaký zvuk, dospelák ho zopakuje a pod.).
pohlavie | spodná hranica (kg) | optimálna hmotnosť (kg) | horná hranica (kg) |
---|---|---|---|
chlapček | 5,4 | 7,3 | 9,1 |
dievčatko | 5,1 | 6,7 | 8,3 |
pohlavie | spodná hranica (cm) | optimálna výška (cm) | horná hranica (cm) |
---|---|---|---|
chlapček | 60,8 | 65,9 | 71,0 |
dievčatko | 59,2 | 64,1 | 69,0 |
Počas denných hier, keď dieťa nespí, je dobré nechávať ho na brušku a motivovať ho k hrám. Dieťa môže mať po predchádzajúcich 4 mesiacoch ležania zdeformovanú hlavičku, tak je dobré dieťa motivovať aj v inej polohe než v ľahu na chrbte. Lekár môže dieťaťu odporučiť cviky na posilnenie krčných a chrbtových svalov.
Deti dokážu v 5. mesiacoch vnímať nálady (radosť alebo smútok) a reagovať na ne. Vedia vykrikovať od radosti a snažia sa komunikovať s ľuďmi alebo predmetmi pomocou hlások h, n, k, f, b, p. Tón hlasu menia podľa svojej nálady a svoju "reč" dopĺňajú bohatou gestikuláciou. Šikovnejšie deti zvládnu napodobňovať zvuky.
Pri pohľade na neznámeho človeka sa môžu zľaknúť a rozplakať sa.
Ak dieťa nedokáže udržať telo v symetrickej polohe - hlavička, telíčko a nožičky v jednej priamke - mala by mamička kontaktovať detského lekára alebo neurológa, ktorý po prezretí dieťaťa pravdepodobne odporučí rehabilitačné cviky.
Dieťatko by malo zvládnuť pri ľahu na chrbte zdvihnúť nožičky a ručičkami sa dotknúť lýtok, členkov alebo prstíkov na nohách. Pri tomto cviku má zapojiť brušné svaly a zadoček by sa mal zdvihnúť z podložky.
Keď sa dieťa pretáča, malo by na hračku po ľavej ruke začať siahať pravou rukou, pritiahnuť nôžky k brušku a dotočit telo do ľahu na ľavom boku. Postupne sa môže neokoordinovane pretočiť na bruško alebo sa vrátiť späť na chrbátik a hrať sa so získanou hračkou.
Pri hraní na brušku by sa malo dieťa opierať striedavo o ľavé a pravé predlaktie. Ak preferuje len jednu stranu a tento stav sa do pár dní nezlepší, mala by mamička navštíviť detského lekára, pretože je pravdepodobne narušený správny psychomotorický vývin dieťaťa2.
Ak začne maminka s detskými príkrmami, mala by svojmu malému stravníkovi zohnať:
Pri kŕmení je možné používať aj jedálenské stoličky2, ktoré je možné polohovať až do úplného ľahu. V prípade, že nie je k dispozícií polohovateľná jedálenská stolička, je možné umiestniť dieťa počas kŕmenia do autosedačky alebo lehátka.
Dieťa si zdokonaľuje svoje zmysly a je vhodné tieto zmysly podporovať a vyvíjať ich pomocou vhodných hračiek, napr. farebné knihy, hrkálky alebo závesné hračky na detských hracích dekách či na hrázdach.
<< 4. mesiac dieťaťa / 6. mesiac dieťaťa >>
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu