11. mesiac dieťaťa je z hľadiska motoriky prevratným obdobím - dieťa sa neuveriteľne zrýchľuje v lození (prípadne v samostatnej chôdzi).
V tomto období je nevyhnutné odstrániť z dosahu dieťaťa všetky nebezpečné predmety, ktorými by si dieťa mohlo ublížiť. Rodičia by mali odložiť veci, ktoré by dieťa mohlo rozbiť či inak zničiť. Treba si overiť, či izbové aj vonkajšie rastliny, ktoré pestujú, nie sú náhodou jedovaté, ďalej, či sa o ne nedá porezať a či sú dosť stabilné, aby na dieťa nespadli.
TIP - rodičia si môžu skúsiť poprezerať celú domácnosť z perspektívy dieťaťa, aby zistili, čo všetko treba z dosahu detí odstrániť.
Okrem zábrany na schodisko, záslepiek do elektrických zásuviek a poistiek proti otváraniu zásuviek je tiež dôležité myslieť na čistiace a upratovacie prostriedky - mali by byť uložené mimo dosahu detí. Pri príprave jedál treba dávať veľký pozor, aby dieťa nechytilo rozpálenú elektrickú rúru alebo variaci sa hrniec na sporáku - na sporák existujú bezpečnostné chrániče.
Druhou možnosťou je dieťa postupne s týmito nebezpečnými vecami oboznamovať - samozrejme, podľa jeho rozumových a motorických schopností. Naučiť ho, že tieto predmety môže preskúmavať iba s rodičmi.
Dieťa v 11. mesiaci veľmi rado napodobňuje svoje okolie. Varí ako mamina, opravuje ako tatino. Deti dokonca prejavujú záujem o pomoc s domácimi prácami. Rady dávajú veci do práčky, upratujú umývačku alebo utierajú prach. Rodičia by mali deťom túto radosť z pomáhania dopriať aj za cenu, že táto činnosť bude trvať raz tak dlhšie.
pohlavie | spodná hranica (kg) | optimálna hmotnosť (kg) | horná hranica (kg) |
---|---|---|---|
chlapček | 8,0 | 9,9 | 11,9 |
dievčatko | 7,3 | 9,2 | 11,2 |
pohlavie | spodná hranica (cm) | optimálna výška (cm) | horná hranica (cm) |
---|---|---|---|
chlapček | 69,9 | 74,9 | 79,9 |
dievčatko | 67,8 | 73,1 | 78,3 |
Dieťa si uvedomuje svoje potreby a priania. Ak nedosiahne svoje alebo mu niekto odporuje, oponuje plačom, hnevom a krikom.
Dieťa chápe, kedy je chválené a kedy je karhané. Ak ho rodičia vyhrešia, musí od nich cítiť a počuť, že aj tak ho majú radi.
Dieťa rozumie jednoduchým úlohám, napr. dones si ponožky, prines mi noviny atď.
Dieťa hovorí najmä tie slabiky, ktoré sa ľahko vyslovujú a opakuje ich stále dokola. Osvojuje si slovnú zásobu, ktorú zatiaľ len uchovávalo v pamäti. Vie, ako vyzerá hrnček, tanierik, topánky a iné veci, s ktorými sa denne stretáva. Časom sa dieťa rozhovorí a bude vedieť dané veci pomenovať. Na veci začína ukazovať prstom (alebo rukou), pretože zistilo, že keď na ne ukáže, rodičia mu ich podajú. Je to významný moment vo vývine reči, pretože používanie giest je predstupňom k používaniu slov.
Dieťa začína pomaly chodiť a osvojovať si prvé kroky. Rodičia by sa mali rozhliadnuť po prvých topánkach7. S prvými krokmi je spojená taktiež rovnováha,, ktorú dieťa môže zdokonaľovať na odrazadle2, poprípade na trojkolke s vodiacou tyčou alebo na hojdačke.
Ak je dieťa narodené na jar či v lete, môže byť pre ne novou hrou stavanie báboviek na pieskovisku.
Viac o výbere vhodného pieskoviska sa dočítate v samostatnom článku Pieskovisko.
Dieťa sa učí piť samostatne z otvoreného hrnčeka, je teda vhodné zaobstarať nerozbitný hrnček alebo hrnček so slamkou.
<< 10. mesiac dieťaťa / 12. mesiac dieťaťa >>4
Každý týždeň dostaneš najdôležitejšie info do e-mailu