Kontaktné rodičovstvo

Kontaktné rodičovstvo (vzťahová výchova, anglicky attachment parenting) je prirodzený a intuitívny prístup k starostlivosti o deti a k výchove, založený predovšetkým na vzájomnej komunikácii, na vnímaní podnetov dieťaťa a citlivom reagovaní na ne, na dôvere. Nejedná sa o súbor presne daných pravidiel, pretože každé dieťa je jedinečná osobnosť a má svoje individuálne potreby.

Video: "Týchto 5 krokov vám zaistí pohodový nástup do ŠKÔLKY!"

Rozhovor s Luciou Harnošovou, lektorkou kontaktného rodičovstva.

V rozhovore s Luciou Harnošovou, lektorkou kontaktného rodičovstva, nájdete odpovede na tieto otázky:

  • 00:00 Predstavenie hosťa a témy.
  • 00:21 Niektoré deti sa do škôlky teší, iné nie. Ako bližšie charakterizovať tieto dva typy detí?
  • 01:01 Ako tie ustráchanejšie deti na škôlku pripraviť?
  • 02:19 U niektorých detí sa “blok” zo škôlky objaví až po prvých dňoch, či týždňoch. Ako s tým pracovať?
  • 05:15 Aká je najčastejšia potreba, ktorá by u detí, v súvislosti so škôlkou, mala byť naplnená?
  • 05:51 Ako správne naplniť potrebu bezpečia u dieťaťa?
  • 06:45 Mal by rodič prejavovať svoje emócie pred dieťaťom a ako neprenášať svoj strach na dieťa?
  • 08:00 Môžeme nejako pozitívne ovplyvniť nástup dieťaťa do škôlky z jeho strany, ale aj zo strany rodiča?
  • 09:35 Ako rodič spozná, že dieťa na škôlku ešte pripravené nie je?
  • 11:35 Ako najlepšie dieťa na škôlku pripraviť?
  • 11:56 Ako vybrať tú správnu škôlku?
  • 13:08 Má význam snažiť sa o určité odpútanie sa od mamy, napríklad pobytom u starých rodičov?
  • 13:41 Ako s dieťaťom komunikovať o tom, čo ho v škôlke čaká a čo je v komunikácii počas prvých dní školského roku najkľúčovejšie?
  • 14:27Môže rodič proces adaptácie nejako pozitívne ovplyvniť? Na čo sa zamerať?
  • 15:16 Aká je najhoršia možná cesta, ktorou sa môže rodič vydať pri nástupe dieťaťa do škôlky?
  • 16:15 Je zlyhaním rodiča, ak sa dieťa nedokáže v škôlke adaptovať?
  • 16:42 Ako má vyzerať ranné rozlúčenie s dieťaťom?
  • 19:49 Ako riešiť situáciu, ak dieťa na škôlku pripravené nie je, no rodič nemá na výber?
  • 21:02 Záver a odporúčanie: 5 krokov ako najlepšie zvládnuť nástup do škôlky.

YouTube Modrý koník

Nevynechajte ďalšie zaujímavé video rozhovory s odborníkmi na YouTube kanály Modrého koníka:

🎞️ Mliečne zuby: Čo všetko by sme o nich mali vedieť?

🎞️ Skrýva pred Vami niečo Vaše dieťa?

🎞️ Aj deti sú obeťami online kriminality. Ako ich chrániť?

🎞️ Vychovávam deti inak. Nechcem byť autoritou


Cieľom je nadviazanie vzťahu s novorodeniatkom a udržanie tohto vzťahu aj počas ďalších fáz vývinu dieťaťa, teda jeho pochopenie v období batoľaťa, predškoláka i dospievajúceho. Za týmto účelom sú využívané prostriedky založené na biologicky prirodzenom kontakte medzi matkou, otcom a dieťaťom. Je možné využívať všetky prostriedky súčasne alebo len niektoré a v rôznej miere. Záleží na temperamente dieťaťa a rodičov. Niektoré prostriedky nemožno v určitých prípadoch využívať zo zdravotných alebo rodinných dôvodov.

Kontaktné rodičovstvo

Základné prostriedky kontaktného rodičovstva

  • Bonding2 (väzba po pôrode): Slúži na vytvorenie raného kontaktu rodičov s bábätkom počas prvých hodín a dní po pôrode, posilňovanie vzájomného emočného naladenia a biologicky prirodzeného a intuitívneho správania novorodenca aj matky.
  • Dojčenie11: Prebieha ako intuitívne reagovanie na potreby dieťaťa (tzv. na požiadanie), hormóny riadiace laktáciu (prolaktín, oxytocín) podporujú vzťah matky k dieťaťu, pomáhajú jej zostať kľudnou a spokojná.
  • Nosenie detí9: Pomáha rodičom s poznávaním dieťaťa a citlivým reagovaním na jeho potreby, poskytuje dieťaťu dôveru v blízkosti matky (alebo otca) a možnosť stráviť viac času v stave bdelej pozornosti a spoznávať tak okolité prostredie, učiť sa.
  • Spoločné spanie4: Väčšine detí pomáha spanie v blízkosti rodičov (v postieľke bez bočnice priradenej k posteli rodičov alebo priamo v rodičovskej posteli) spať lepšie, pomáha tiež matke pri starostlivosti o dieťa, predovšetkým s nočným dojčením.
  • Dôvera v plač dieťaťa : Deti plačú preto, aby s nami komunikovali, nie preto, aby s nami manipulovali. Plač je prostriedok, ktorým si dieťa zabezpečuje podmienky potrebné k svojmu prežitiu a zdravému emocionálnemu vývoju. Čím citlivejšie a rýchlejšie teda rodičia na plač reagujú, tým sa dieťa skôr naučí dôverovať rodičom a svojim komunikatívnym zručnostiam.
  • Vyvážený osobný a rodinný život: Cieľom je dosiahnutie vyváženosti a uspokojovanie potrieb ako dieťaťa, tak aj rodičov

Vymedzovanie hraníc: rozvoj sebakontroly a sebadisciplíny dieťaťa pomocou pozitívnych príkladov a rešpektujúcej výchovy.

  • Pozor na "cvičiteľa detí": Podpora dôvery vo vlastný rodičovský štýl a rady, ako rozpoznať a odolať metódam trénovania detí (napr. "Nechaj ho vyplakať.", "Nenos ju, rozmaznáš ju.", "Musíš dojčiť pravidelne."), ktoré majú za následok vznik utiahnutého vzťahu medzi rodičom a dieťaťom, stratu viery dieťaťa v jeho schopnosť efektívne komunikovať a stratu viery rodičov v ich schopnosti rozpoznať potreby dieťaťa a reagovať na ne.

Čo kontaktné rodičovstvo nie je a čo je

  • Kontaktné rodičovstvo nie je nič nové: Jedná sa o tradičný, v rôznych krajinách už po stáročia využívaný model výchovy a starostlivosti o deti založený na biologicky prirodzenom, inštinktívnom správaní rodičov.
  • Kontaktné rodičovstvo nie je ťažké: Prvé mesiace vkladajú rodičia viac energie, síl a emócií do starostlivosti o dieťa (dieťa si vezme všetko, čo sú rodičia schopní poskytnúť). Neskôr sa vzájomné dávanie a branie vo vzťahu dieťaťa a rodičov vyrovnáva. Ako rodičia vďaka úzkemu vzťahu spoznávajú dieťa, je pre nich ľahšie na jeho potreby a požiadavky reagovať aj jeho rastúcim vekom. Ako dieťa spoznáva svojich rodičov, tak vie, aké reakcie od nich môže očakávať. Poskytuje mu to stabilné zázemie, pocit istoty.
  • Kontaktné rodičovstvo nie je benevolentná, liberálna výchova: Rozlišujú sa potreby a požiadavky dieťaťa. Počas prvých mesiacov sú požiadavky dieťaťa zároveň aj jeho potrebami. S rastúcim vekom dieťaťa sa začínajú jeho potreby a požiadavky rôzniť. Rodičia dieťa neovládajú, ani mu neumožňujú všetko, o čo si povie. Usmerňujú ho v jeho požiadavkách tak, že mu idú príkladom. Poskytujú pozitívnu spätnú väzbu, ponúkajú alternatívne možnosti k nevhodnému správaniu alebo činnosti.
  • Kontaktné rodičovstvo nie je nekompromisné: Naopak je veľmi flexibilné. Miera využitia jednotlivých prostriedkov kontaktného rodičovstva závisí na zvykoch rodiny, na povahe rodičov a konkrétneho dieťaťa, na ich momentálnom fyzickom aj psychickom stave.
  • Kontaktné rodičovstvo nie je rozmaznávanie dieťaťa, nie je zamerané len na dieťa. Nejedná sa o slepú lásku k dieťaťu alebo o mučenícke materstvo. Rýchle a citlivé reagovanie na potreby dieťaťa v dojčenskom veku znižuje jeho potrebu zlostiť sa a vzdorovať vo veku neskoršom. Cieľom je uspokojenie potrieb všetkých členov rodiny, vyváženie ich osobného a rodinného života. Rodičia rozlišujú, čo dieťa zvládne samo a kedy je potrebné reagovať a dieťaťu pomôcť. Vedia ako dôsledne nastaviť jasné hranice. Vďaka vzájomnej dôvere a pochopeniu sa s vývinom dieťaťa postupne reakčná doba rodičov v určitých situáciách postupne zvyšuje.
  • Kontaktné rodičovstvo netvorí závislé deti: Vzájomná dôvera umožňuje dieťaťu pomerne slobodne preskúmavať a spoznávať svet, učiť sa. Dieťa vie, kde nájde ochranu a pomoc, keď ju bude potrebovať. To robí dieťa samostatnejším. Rodičia vďaka znalosti svojho dieťaťa vedia, kedy mu majú pomôcť. Vedia, kedy ho majú nechať dosiahnuť cieľ jemu samotnému a kedy ho môžu nechať zažiť neúspech, ktorý je mu motiváciou k ďalšiemu vývinu.

Použité zdroje

  1. William Sears, Martha Sears - Kontaktní rodičovství
  2. Adele Faber, Elaine Mazlish - Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly
  3. Jean Liedloff - Koncept kontinua
  4. Ingrid Bauer - Bez plenky
  5. Pavel Kopřiva, Jana Nováčková, Dobromila Nevolová, Tatjana Kopřivová - Respektovat a být respektován
  6. https://web.archive.org/web/20190129151849/http://www.slepicarna.cz/
  7. Michaela Mrowetz, Ivana Antalová a Gauri Chrastilová: Bonding - porodní radost.
  8. http://www.rodina.cz/clanek9333.htm
  9. Meredith F. Small: Naše děti, naše světy
  10. Isabelle Filliozat: Do nitra dětských emocí
  11. Naomi Aldort: Vychováváme děti a rosteme s nimi
  12. Paul C. Hollinger, Kalia Doner: Co říkají děti, než se naučí mluvit

Hodnotenia a skúsenosti s kontaktným rodičovstvom

Máš skúsenosť s kontaktným rodičovstvom?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť
zelovocka  3. dec 2014

Kontaktné rodičovstvo - pre nás jediné možné :-)

Priznám sa, nebola som vyznávačkou čítania kníh o rodičovstve pred narodením dieťatka a preto som ako prvorodička nemala nič vopred naštudované a systematicky premyslené.
Jediné, na čom sme si s budúcim oteckom našej dcérky dali záležať, bol výber pôrodnice s možnosťou bondingu (ktorému, pravdaže, predchádzal čo najbezzásahovejší pôrod).

Príchod dcérky na svet sa vydaril podľa našich predstáv a ďalej si štýl nášho rodičovstva mini slečna riadi sama: keďže sme od začiatku dôverovali jej plaču, spoločné spanie je od prvej noci samozrejmosťou, rovnako ako dojčenie podľa potreby. Kočík sme pomerne vytrvalo skúšali, no napokon sme skončili pri ergo nosiči.

Momentálne má dcérka 15 mesiacov a predpokladám, že časom dôjde k tej náročnejšej časti - k výchove a určovaniu hraníc :-) som šťastná, že sme sa od bondingu intuitívne dostali ku kontaktnému rodičovstvu, lebo som presvedčená, že je to najlepší spôsob, ako mať doma spokojné a vyrovnané dieťa. Možno nie hneď, ale je to určite vynikajúca investícia do budúcnosti :-) všimla som si, že ku VV sa uchyľujú často aj mamy tých náročnejších detí.
6 ľudí považuje za užitočné