Dôvera v plač dieťaťa je jedným z prostriedkov kontaktného rodičovstva1. Základným predpokladom je, že deti plačú preto, aby s nami komunikovali a nie preto, aby s nami bojovali o moc a manipulovali, ako predpokladajú tzv. cvičitelia detí. Plač tiež neslúži na precvičenie pľúc. Naopak pri plači sa okysličenie krvi znižuje a rastie hladina stresových hormónov. Dlhodobý plač spôsobuje chemické reakcie v mozgu, ktoré sa v neskoršom veku a dospelosti môžu prejavovať ako rôzne fyzické i emocionálne problémy.
Plač dieťaťa je prostriedok, ktorým si zabezpečuje podmienky potrebné k svojmu prežitiu, dobrému prospievaniu a zdravému emocionálnemu vývinu. Čím rýchlejšie a citlivejšie rodičia na plač reagujú, tým viac sa dieťa naučí dôverovať rodičom. Znižuje sa intenzita jeho plaču a potreba plakať, rodičia viac spoznávajú svoje dieťa a lepšie rozoznávajú aj iné prejavy jeho potrieb.
Je možné zaradiť sem napríklad používanie bezplienkovej komunikačnej metódy3 (reagovanie na potrebu dieťaťa vylučovať), nosenie detí9 v šatke alebo ergonomickom nosítku (uspokojenie potreby fyzického kontaktu dieťaťa s rodičom počas dňa), spoločné spanie4 (uspokojenie potreby fyzického kontaktu dieťaťa s rodičmi aj počas spánku), dojčenie11 bez obmedzovania jeho dĺžky a frekvencie alebo kŕmenie umelým mliekom5 podľa prejavov dieťaťa, tzv. na požiadanie, a nie podľa časových harmonogramov (čo nie je v rozpore s výrobcom odporúčaným denným množstvom UM, to by nemalo byť prekročené, je len v priebehu celého dňa rozdelené do väčšieho počtu menších dávok).
Nie vždy dokážu rodičia utíšiť svoje plačúce dieťa. Plač slúži tiež k uvoľneniu emócií a napätia, ale nejedná sa o metódu nechať vyplakať. Rodičia uisťujú dieťa o svojej prítomnosti, poskytujú mu svoju náruč a sú mu oporou, nepopierajú jeho city a potreby, rozlišujú rôzne druhy plaču. Keď je dieťa uplakané, väčšinou to nie je vinou rodičov, je potrebné, aby rodičia zostali čo najviac pokojní, na dieťa neprenášali svoje úzkosti, obavy a stres. V prípade nutnosti odovzdali dieťa na pár minút do opatery niekomu inému, medzitým sa upokojili a potom ďalej hľadali psychickú a fyzickú príčinu častého plaču, ako je napríklad potravinová alergia, dojčenská kolika2 alebo reflux. Niektoré často plačúce deti sú tzv. náročné deti10. Tento termín používajú manželia Sears (pediater William a zdravotná sestra Martha) v knihe Kontaktný rodičovstvo a viac sa charakteristikou takýchto detí a špecifikami starostlivosť o ne zaoberá doktor Sears v knihe The Fussy Baby Book (kniha zatiaľ nevyšla v slovenskom jazyku).
Všetky metódy založené na princípe nechať vyplakať, napr. Estivillova alebo Ferberova metóda niektoré z potrieb dieťaťa ignorujú. Sú úplným opakom citlivé a prispôsobené starostlivosti potrebám dieťaťa. Autori metód založených na nechať vyplakať tvrdia, že problémom je plač ako taký, že sa jedná o nevhodný zvyk dieťaťa. Napriek tomu ale deti, ktoré potrebujú pri zaspávaní1 pozornosť a pomoc (napr. správanie, fyzický kontakt4, nočné dojčenie), spia11 kvalitne. Tieto potreby sú individuálne, založené na povahe a momentálnej fáze neurologického vývinu dieťaťa. Nie sú zlé a ich uspokojovanie pomáha dieťaťu vyvíjať sa a dobre prospievať.
U detí, ktoré sa počas noci častejšie budia, možno nájsť biologické príčiny tohto správania - vysokú citlivosť k podnetom, vplyvom prostredia a zmenám. Príčinou môže byť depresia matky. Keď bolo dieťa už počas tehotenstva zaťažené vyššími hladinami hormónu kortizolu a následne po pôrode jej reakciami, čo oboje ovplyvnilo jeho spôsob reakcie na stres.
Ponechávanie vyplakať má rad možných rizík: