Cvičitelia detí považujú detský plač za zlozvyk, ktorý je potrebné odstrániť alebo za prostriedok, ktorým dieťa s rodičmi manipuluje, ovláda ich. Sú to rodičia alebo osoby, ktoré dávajú rodičom dieťaťa rady typu:
Popis obrázku: Cvičitelia detí nechápu plač ako jediný spôsob vyjadrovania vlastných potrieb dieťaťa, ale ako prostriedok na manipuláciu rodičom.
Cvičitelia detí neodlišujú rozdiely v povahách a potrebách jednotlivých detí a ich rodičov. Materskú intuíciu nepovažujú za relavantnú pri starostlivosti o dieťa. Ich cieľom je dieťa trénovať k zručnostiam, ku ktorým ešte fyzicky ani psychicky samo od seba nedospelo (patrí sem aj učenie zaspávania Estivillovou metódou). Zmeniť dieťa tak, aby zapadlo do sveta dospelých, ktorí potom môžu žiť svoj život rovnako, ako keby deti neexistovali.
Poslúchanie rád cvičiteľov detí máva za následok vznik utiahnutého vzťahu medzi rodičom a dieťaťom, stratu viery dieťaťa v jeho schopnosť efektívne komunikovať a podľa jeho povahy uzavretie sa do seba (dieťa vzdá snahu komunikovať, tiež môže napr. začať byť smutné, nenaväzuje očný kontakt , môže zle priberať na váhe, zaostávať v psychomotorickom vývoji) alebo naopak úpornou snahou rodiča zaujať (dieťa bude napr plakať častejšie a silnejšie, nebude chcieť rodičia opustiť ani na malý okamih, môže skĺznuť k nevhodnému správaniu, aby od rodičov získalo aspoň negatívnu reakciu). Ďalším následkom býva strata viery rodičov v ich schopnosti rozpoznať potreby dieťaťa a reagovať na ne.
Rady cvičiteľov detí nemajú oporu v biologicky prirodzenom správaní človeka, pretože napr. relatívne časté dojčenie11 na požiadanie pomáha udržiavať laktáciu. Spoločné spanie4 zvyčajne pomáha matke i dieťaťu skôr zaspať a lepšie spať. Nosenie detí9 uľahčuje reagovanie na potreby dieťaťa a napĺňa potrebu fyzického kontaktu bábätka s rodičom a podporuje tak jeho budúcu nezávislosť (nebude mať potrebu v staršom detskom veku a v dospelosti doháňať neuspokojené potreby v dojčenskom veku). Jedným z prostriedkov kontaktného rodičovstva1 je dôvera v plač dieťaťa. Plač je uznávaný ako komunikačný prostriedok, ktorým si dieťa zabezpečuje podmienky potrebné k svojmu prežitiu, dobrému prospievaniu a zdravému emocionálnemu vývoju. Zásada pozor na cvičiteľa detí podporuje dôveru rodičov vo vlastný štýl starostlivosti o dieťa a výchovy a pomáha rozpoznať a odolať metódam tzv. trénovania detí.
Popis obrázku: Spoločné spanie dieťaťa s rodičom zvyčajne pomáha bábätku skôr a predovšetkým lepšie spať.
Jednou zo spoľahlivých ciest, aj keď je v prípade rodinných príslušníkov ťažko praktikovateľná, je obmedzenie kontaktu, vyhýbanie sa cvičiteľom detí. Nenechajte sa cvičiteľom detí zatiahnuť do hádky alebo obhajovania sa. Často postačí konštatovať, že takto vám to funguje dobre. Alebo im len stručne oznámte svoje stanovisko k výchove vašich detí, či otočte rozhovor na inú tému. Oni už príležitosť vychovávať svoje dieťa mali, majú alebo budú mať, možno časom pri pohľade na vaše dieťa uznajú, že sa pomýlili.
Vyberajte si, s kým sa o starostlivosti a výchove detí bavíte (vrátane lekárov). Rodičia náročných detí sa ťažko dočkajú empatie alebo dobrých rád od rodičov detí, ktoré vďaka svojej povahe plačú málo často a ticho, dojčia sa menej často a spia celú noc bez prestávky. S dojčením a prirodzeným odstavovaním vám ťažko bude radiť mamička "staršieho" dieťaťa, ktorá ho z presvedčenia o nevhodnosti "dlhodobého" dojčenia odstavila alebo prešla na umelé mlieko. Naopak, chápaví a nápomocní budú rodičia, ktorí sami praktizujú kontaktné rodičovstvo.
Snažte sa byť pokojní, nevyžiadaných rád cvičiteľov detí sa vám zvyčajne dostane najviac, keď ste nepôsobili sebaisto, šťastne a vyrovnane. O svojom dieťati hovorte pozitívne veci. Veci, ktoré vás momentálne trápia, prednášajte ako kladné hodnotenie (napr. "Je si istý tým, čo potrebuje.", "Je inteligentný a rád preskúmava svet." ) Alebo to obráťte na humornú stránku (napr. "do vysokej školy iste k samostatnému spaniu dospeje", "Zo školy si najskôr na dojčenie namiesto obeda odbiehať nebude. ")