Kočík do mesta, do terénu či na šport: Aký je v tom rozdiel?

Ako sme už naznačili vyššie, väčšina rodičov vždy hľadá nejaký kompromis. Či už medzi mestským kočíkom a kočíkom na dedinu, alebo kompromis medzi kočíkom na bežné používanie a kočíkom na šport alebo kočíkom na cestovanie... Výber je teda doslova na vás. Musíte si určiť, čo by mal váš kočík zvládnuť prioritne a následne si premyslieť, aké vlastnosti by ste na ňom vnímali ako skvelý bonus.

Okrem dizajnu a rozmerov kočíka si teda určite dobre prehliadnite aj nasledujúce časti a parametre:

1. Kolesá (materiál, veľkosť, počet a odpruženie)
Veľkosť kolies určite netreba podceňovať. Práve pri veľkosti totiž platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie kočík zvláda rôzne nerovnosti. Väčšie kolesá sú preto vhodné do terénu a na dedinské povrchy (⌀>25 cm), menšie zas do mesta.
Odpruženie je veľmi dôležité. Najlepšie je, ak sú odpružené všetky kolesá, pretože bez odpruženia je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväti a k dieťatu. Avšak existujú aj výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo, a v niektorých prípadoch si kočík vystačí aj s kvalitným odpružením zadných kolies (napr. niektoré kočíky na beh a šport od značky Thule). Odpruženie len zadných alebo dokonca žiadnych kolies vám taktiež vystačí v prípade, že plánujete kočík využívať iba v rámci mesta na prevažne rovnom povrchu mimo nejakých mačacích hláv. Tam totiž tie otrasy nie sú až také výrazné. Ale samozrejme stále platí: odpružené kolesá = lepšie kolesá.
Aretácia znamená, že sa predné otočné kolesá dajú zafixovať („zaseknúť”) na neotočné (a teda sa točia len dopredu a dozadu, nie do strán) , vďaka čomu kočík nadobudne lepšie jazdné vlastnosti predovšetkým v horšom teréne, a vy tak predídete jeho znehodnoteniu alebo celkovému poškodeniu formou vykývania predných kolies, čo pri jazde v teréne otočným kolesám reálne hrozí. Tento stav sa totiž nedá reklamovať, nakoľko sa výrobca odvolá na nesprávne používanie kočíka. Použitie aretácie sa preto odporúča hlavne pri pohybe na nerovnom povrchu a pri rýchlej jazde (aby sa predišlo vibrovaniu a zaseknutiu kolies). Naopak, ak sa chystáte na prechádzku do mesta, je lepšie kolesá nezaaretovať (nechať ich „otočné do strán”). Vďaka otočným kolesám je totiž manipulácia s kočíkom na nenáročnom povrchu oveľa ľahšia a jednoduchšia. 📌 Možnosťou aretácie nedisponujú všetky kočíky na trhu, avšak za nás je to fajn bonus, pretože sa vďaka nej stáva kočík všestrannejšie využiteľným.
Počet kolies má taktiež svoj význam. Za klasiku považujeme skôr štvorkolesové kočíky, ktoré sa viac hodia na bežné denné používanie, no na trhu nájdete aj kočíky, ktoré majú tri kolesá. Jedná sa o tzv. trojkolky, ktoré sú vďaka ich jazdným vlastnostiam primárne určené práve do terénu a na šport (beh, kolieskové korčule). Preto, ak sa chystáte kočík využívať štandardným spôsobom, nemusíte nad počtom kolies nejako extra premýšľať a zamerajte sa skôr na klasiku (4 kolesá). Ak však zvažujete práve kúpu terénneho kočíka alebo kočíka na šport, môžete si prečítať aj ďalší náš článok, kde sa tejto téme venujeme viac: pripravujeme
Materiál kolies:

Nafukovacie – sú ideálne na jazdu v náročnejšom teréne alebo po nespevnených cestách, pretože disponujú prirodzeným odpružením, vďaka čomu je ale kočík aj o niečo ťažší. Ich nevýhodou je hlavne riziko defektu.
Nenafukovacie s výplňou – sú totožné s nafukovacími, no nie sú plnené vzduchom, ale gélom, penou alebo majú tzv. vzduchové komory. Sú taktiež vhodné do terénu a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou je, že nie sú prirodzene odpružené ako tie nafukovacie. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom bývajú o niečo ťažšie ako tie plnené penou, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.
Z tvrdenej gumy – majú dlhšiu životnosť, sú vhodné do mesta, na nerovný napr. štrkový alebo lesný terén a zvládnu aj piesok na pláži. Do tejto kategórie patria aj silikónové a živicové kolesá. Kočíky s týmito kolesami bývajú o niečo drahšie.
Penové – sú vyrobené z EVA peny a sú vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy. Sú mäkké, preto do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.
Umelohmotné alebo plastové – majú kratšiu životnosť a nie príliš dobré jazdné vlastnosti, preto postupne z ponuky predajcov miznú. Nájdete ich napríklad pri lacnejších golfových kočíkoch. Postupne sa nahrádzajú silikónovými, živicovými a tvrdenými gumovými kolesami.

Pre podrobnejšie informácie o kolesách kočíka si môžete prečítať aj tento článok: pripravujeme