Čo je to dvojkombinácia (2v1) a ako ju vybrať?

Ak práve čakáte bábätko a prechádzate si výberom kočíka, už ste pravdepodobne počuli pojem dvojkombinácia, ktorá sa občas označuje aj ako 2v1. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo si pod týmto názvom vlastne predstaviť a zistiť tak, či je to niečo pre vás...

Dvojkombinácia sa skladá z podvozku, hlbokej vaničky a športovej sedačky.

Čo to tá dvojkombinácia vlastne je

  • Dvojkombinácia je kočíkový set, ktorý obvykle obsahuje podvozok, hlbokú vaničku a športovú sedačku. Niekedy však obchody s kočíkmi vytvoria vlastné „dvojkombinácie” z podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka) alebo z podvozku, športovej sedačky a autosedačky (vajíčka), ale ide o menej častú ponuku. Klasikou určite zostáva podvozok, vanička a športová sedačka.
  • Tento kočíkový set vám pri správnom výbere vystačí na celé kočíkovacie obdobie. Hlboká vanička sa totiž používa od narodenia do približne 6-tich až 8-mich mesiacov veku dieťatka. Následne, keď si už drobci vedia samostatne sadnúť, prechádzajú z hlbokej vaničky do športovej sedačky, čo v prípade dvojkombinácie znamená, že stačí na podvozku vymeniť vaničku za športovú sedačku a môžete v pohode kočíkovať ďalej.
  • Dvojkombinácie na základe vlastností rozdeľujeme na niekoľko typov a vy si tak môžete vybrať variant, ktorý vám bude najviac vyhovovať. Poznáme totiž dvojkombinácie určené do mesta, na dedinu, na šport, do náročnejšieho terénu alebo na cestovanie.
  • Okrem jazdných vlastností, ktoré väčšinou závisia od podvozku kočíka, by ste mali pri výbere dvojkombinácie myslieť aj na vlastnosti samotnej vaničky a športovej sedačky. Od nich totiž závisí práve pohodlie a správny vývin bábätka.

Nákup dvojkombinácie v praxi

Dvojkombinácia je kočíkový set, ktorý je vhodný pre deti od 0 mesiacov až do konca kočíkovacieho obdobia. Jeho kúpou „zabijete dve muchy jednou ranou". Pri výbere si však treba uvedomiť niekoľko dôležitých faktorov, aby sa vám nestalo, čo sa inak stáva celkom často, že si vyberiete set, ktorý nebude vyhovovať vašim požiadavkám.

Najčastejšie chyby, ktoré pri kúpe dvojkombinácie rodičia urobia, sú:

  • že sa zamerajú skôr na dizajn ako na využitie,
  • vyberajú len podľa hlbokej vaničky a zabúdajú na to, že práve v športovej sedačke strávi dieťa oveľa viac času,
  • nechajú sa ovplyvniť odporúčaniami známych alebo nejakým trendom, v dôsledku čoho si nevyberajú podľa ich skutočných potrieb, a teda nezohľadnia svoju výšku, terén pohybu, priestor na uskladnenie, hmotnosť kočíka, ročné obdobie využitia a pod.

Aby ste sa týmto chybám vyhli a ušetrili si tak úplne zbytočné starosti s výmenou kočíka za iný, čo vás bude stáť nie len peniaze ale aj kopu času, odpovedzte si pred kúpou najskôr na tieto otázky:

  • V akom teréne sa budeme najčastejšie pohybovať? (Bude to mesto alebo dedina? Chodníky alebo nespevnené povrchy? Alebo aj aj?)
  • Ak bývame v paneláku – máme výťah alebo budeme musieť kočík nosiť po schodoch?
  • Ak máme výťah – aký je veľký? Vojdeme sa s vybraným kočíkom do výťahu?
  • Budeme kočík často skladať? (Napr. do auta.)
  • Aký veľký priestor na odparkovanie kočíka máme?
  • Vojde sa zložený kočík do kufra nášho auta?
  • Budeme kočík využívať na šport, cestovanie?
  • Potrebujeme, aby mal kočík veľký úložný priestor?
  • Sme vysokí alebo skôr nižší rodičia? Alebo je to aj aj?
  • Predpokladá sa, že bude dieťatko väčšie?
  • V akom ročnom období sa bábätko narodí?
  • Chceme, aby sa na konštrukciu kočíka dala nasadiť autosedačka?
  • Využijeme stúpadlo pre staršieho súrodenca?
  • V akej cenovej relácii sa môžeme pohybovať?

📌 Ako zaznelo vyššie, pri výbere dvojkombinácie treba myslieť na to, aby vaše očakávania splnili všetky jej časti, aj keď je potrebné prihliadať na fakt, že v hlbokej vaničke strávi dieťatko znateľne menej času ako v športovej sedačke. Preto je fajn zamerať sa predovšetkým na podvozok a športovú nadstavbu, a popritom sledovať, či je hlboká vanička nami vybranej dvojkombinácie prijateľná a vyhovujúca.


1. Hlboká vanička

Pri hlbokej vaničke by vás v podstate mala zaujímať predovšetkým jej veľkosť, tiež systém odvetrávania, vlastnosti a možnosti striešky, spôsob nasadzovania vaničky na podvozok (samostatne alebo s adaptérmi), z akého je materiálu a či obsahuje kvalitný matrac. Samozrejme, čo sa matraca týka, ten si v prípade potreby môžete dokúpiť zvlášť.

Hlboká vanička kombinovaného kočíka Easywalker Harvey5.

Veľkosť hlbokej vaničky

Nakoľko v dnešnej dobe vďaka ultrazvuku dokážeme predpovedať, či bude bábätko menšie alebo väčšie, je fajn zohľadniť to aj pri výbere veľkosti vaničky. Prípadne, ak ste vy sami vysokí môžete predpokladať, že ani vaše bábätko nebude z tých najmenších a mali by ste preto siahnuť po väčšom modeli.

Rozmer matraca štandardne veľkej vaničky sa pohybuje okolo 74x28 cm. Ak by ste sa rozhodli pre kúpu väčšej vaničky, rozmer matraca by mal byť aspoň 77x30 cm a viac. Pri nákupe si však dajte pozor, pretože uvádzaná dĺžka a šírka vaničky v popisoch kočíkov sa nerovná veľkosti matraca, ktorá by vás vlastne mala zaujímať (väčšinou je uvádzaný rozmer jej horného okraja, čo môže byť zavádzajúce). Zamerajte sa preto vždy na rozmery matraca alebo aspoň na vnútorné rozmery vaničky.

Ďalej tiež záleží na ročnom období, kedy sa dieťatko narodí:

  • Jarné bábätko už vaničku v zime nevyužije, pretože ju pravdepodobne stihne vymeniť za športovú sedačku. Kúpa príliš veľkej vaničky by sa preto minula účinku.
  • Naopak, v lete narodené dieťa cez zimu ešte v hlbokej vaničke pobudne, pričom už bude niekoľkomesačné, čiže väčšie, navyše s fusakom a dekou. Je preto dobré počítať s nutnosťou väčších rozmerov.
  • Bábätko, ktoré sa narodí v zime, potrebuje fusak iba v prvých mesiacoch života, kedy je ešte maličké, takže ak vám na ultrazvuku nepovedali, že bude vaše dieťatko z tých väčších, nadštandardne veľká vanička taktiež nie je potrebná.

Typ hlbokej vaničky

Mohlo by sa zdať, že materiál, z ktorého je vanička vyrobená, bude vlastne len dizajnovou záležitosťou, ale nie je to pravda. Každý typ vaničky má totiž svoje výhody aj nevýhody.

  • Plastové vaničky –⁠ ich výhodou je praktické a rýchle čistenie, ale nie sú také priedušné ako látkové a majú tiež vyššiu hmotnosť.
  • Látkové vaničky –⁠ budúci rodičia sa často obávajú, že látková vanička v chladných dňoch bábätko dostatočne neochráni. Moderné látky vaničiek sú ale pevné a husto tkané, navyše komfort bábätka umocní fusak, deka a teplé oblečenie, takže sa skutočne nie je čoho obávať.
  • Kombinované vaničky –⁠ pozostávajú z plastového dna a látkových bočníc – oproti celoplastovým vaničkám sú ľahšie, aj keď v porovnaní s látkovými zase o niečo ťažšie. Vaša voľba by teda mala závisieť aj od toho, či budete vaničku často skladať z podvozku. Ak áno, zvoľte radšej ľahší variant.
  • Koženkové vaničky–⁠ majú punc luxusu. Údržba je ale podmienená používaním špeciálnych krémov, prípadne sprejov. Vplyvom počasia a používania totiž môže koženka popraskať, čo sa dá zmierniť alebo oddialiť jedine starostlivosťou. Ide tiež o menej priedušný materiál, čo v kombinácii s tmavou farbou kočíka nemusí byť v letných mesiacoch ideálne.

Strieška hlbokej vaničky

Striešky hlbokých vaničiek sa v mnohom líšia. Môžu mať (ale nemusia):

  • Možnosť predĺženia striešky pre lepšiu ochranu pred slnečnými lúčmi a vetrom.

Možnosť predĺženia striešky hlbokej vaničky.

  • Zabudovanú moskytiéru.
  • Filter UPF 50+.
  • Vodoodolné vlastnosti.
  • Náhľadové okienko pre kontakt rodiča s dieťaťom (nachádza sa v najvyššom bode striešky).
  • Ventilačné okienko na odvetrávanie, ktoré sa hodí najmä v lete a báva ukryté v predlžovacej časti striešky.
  • Panoramatické okienko, ktoré zaisťuje lepšiu cirkuláciu vzduchu a dieťatko sa ním môže pozerať von, keď v kočíku pasie koníky (nie je priamou súčasťou striešky, ale korby kočíka).
  • Vyklápateľný šilt – rýchle a praktické predĺženie striešky na ochranu proti slnku či mrholeniu.

Zľava: panoramatické okienko, ventilačné okienko, náhľadové okienko a vyklápateľný šilt.

Matrac

Každá hlboká vanička je vybavená matracom už „od výroby", takže je pri kúpe kočíka vždy jej súčasťou, avšak špeciálne u lacnejších kočíkov je niekedy nutné dokúpiť si vhodný matrac zvlášť.

Matrac by totiž nemal byť príliš mäkký, a to hneď z dvoch dôvodov. Po prvé, bábätko potrebuje pre zdravé ležanie rovnú plochu (čo platí aj pre postieľku). Ak je matrac príliš mäkký, dieťatko sa doň v podstate ponorí, čo nie je optimálne. Po druhé, mäkký matrac sa pomerne rýchlo preleží, čomu sa taktiež potrebujeme vyhnúť.

Ak sa rozhodnete zakúpiť si kvalitnejší matrac, siahnite po takom, ktorý je vyrobený zo studenej peny (napríklad od značky Träumeland). Veľa kočíkov má matrac z pamäťovej peny, ktorá nie je príliš vhodná pre malé bábätká, a to hlavne z dôvodu, že neposkytuje potrebnú oporu. Oproti tomu matrace s jadrom zo studenej peny majú vynikajúce ortopedické aj termoregulačné vlastnosti. Samozrejme, aj tieto sa môžu časom preležať, špeciálne v prípadoch, ak sa dieťatku v kočíku dobre spí a strávi v ňom viac času. Preto je potrebné (akýkoľvek) matrac vždy kontrolovať a ak je preležaný, vymeniť ho za nový.

Pre udržanie čistoty je praktické, ak sa dá poťah matraca stiahnuť a vyprať, pretože bábätko sa môže v kočíku spotiť alebo povracať. Snímateľný poťah chýba zvyčajne práve u tých lacnejších matracov. V oboch prípadoch je ale dobré dokúpiť prestieradlo, nie však nepremokavú ochranu na matrac. Z hľadiska ochrany zdravia bábätka, najmä v prvých týždňoch a mesiacoch, nie je vhodné ukladať dieťa na nepriedušné materiály. Môže sa prehriať, pretože jeho termoregulácia ešte nie je dovyvinutá.

Ďalšie funkcie hlbokej vaničky

Hlboké vaničky disponujú mnohými ďalšími zaujímavými vlastnosťami, ako sú napr. funkcia hojdania (ako kolíska), funkcia odvetrávania či polohovania chrbtovej opierky a pod. Preto, ak by ste si o hlbokých vaničkách radi naštudovali ešte niečo viac, prečítajte si aj náš článok o výbere hlbokého kočíka, kde sa im venujeme dopodrobna: Ako vybrať hlboký kočík


2. Športová nadstavba (sedačka)

Veľa rodičov ocení, keď môžu mať drobca v kočíku otočeného k sebe, ale aj od seba. Obojsmerné pripevnenie sedačky však nie je štandardom pri každom kočíku, preto si to pred kúpou vždy radšej overte. Nutné je tiež spomenúť, že kočíky s obojsmerne nacvaknuteľnou sedačkou bývajú ťažšie, ale väčšie deti sa už rady pozerajú okolo seba, preto je praktické túto možnosť mať.

Taktiež nezabúdajte, že aj sediace dieťa môže v kočíku zaspať, preto by malo mať možnosť pohodlne sa uložiť. Niektoré kočíky z tohto dôvodu umožňujú okrem polohovania chrbtovej opierky aj manipuláciu s opierkou nôh, vďaka čomu má dieťa na spánok viac priestoru a pohodlia.

Poznáme dva základné typy športovej sedačky, a to:

Korýtko
Nôžky dieťaťa sú v nej „trošku vyložené”. Korýtko sa inak nazýva aj ergonomickým sedením. Pre deti s vrodeným refluxom či tráviacimi ťažkosťami vám ho dokonca môže odporučiť pediater. Korýtko pripomína ľah v autosedačke (vajíčku). Problémom ale je spánok dieťaťa na brušku. Ten v prípade korýtka nie je možný. Aj keď, aby sme boli úplne korektní, dieťatko by malo byť v kočíku vždy pripútané, čo mu spánok na brušku tak či tak veľmi neumožňuje, takže je výber typu sedačky skutočne skôr na vašich preferenciách...

  • Dvojkombinácie s korýtkovým sedením:

Nastaviteľný ľah
Chrbtová opierka spolu s opierkou nôh dokážu vytvoriť vodorovnú (alebo takmer vodorovnú) plochu, ktorá pripomína ľah podobný tomu v hlbokej vaničke. Väčšina výrobcov označuje tento parameter kočíka ako úplný ľah (sklon opierky vytvorí priestor na ležanie s uhlom minimálne 150 stupňov a viac).

  • Dvojkombinácie s nastaviteľným ľahom:

Nastaviteľný ľah teda v skutočnosti ďalej rozdeľujeme na:

  • Úplný rovný ľah (180°) – Chrbtovú opierku je možné nastaviť do úplnej (180°) roviny. Je totožný s ľahom dieťaťa na rovnom matraci. Sedadlo sa dá v ojedinelých prípadoch využiť od narodenia, pretože v kombinácii s vložnou taškou dokáže nahradiť hlbokú vaničku. Ponúka ho len pár kočíkov na trhu, ale získava čoraz väčšiu popularitu.

Úplný rovný ľah kočíka Easywalker Jimmey.

  • Takmer úplný ľah (165°) – Chrbtovú opierku je možné nastaviť do ľahu s menším sklonom (165°), čo kvalitnému spánku nijako nebráni. Pripomína dieťa v posteli s hlávkou položenou na vankúši. Pre novorodenca je nevhodný.

Takmer úplný ľah kočíka Kinderkraft Nea.

  • Poloľah (150°) – Sklon chrbtovej opierky je 150° a môže pripomínať tzv. polosed. Tento typ ľahu je na kratší nepravidelný oddych (spánok) dieťaťa postačujúci a majú ho najčastejšie športové kočíky určené na šport či cestovanie alebo golfky. Zabezpečuje im stabilitu (aby nedochádzalo k prevráteniu) a chráni chrbticu dieťaťa pred silnými otrasmi pri športe. Poloľah je pre novorodenca taktiež nevhodný.

Len pre ilustráciu: Poloľah kočíka typu golfky – Asalvo Tokio (nepredáva sa ako dvojkombinácia).

Typ sedu

Podľa polohy sedu môžeme kočíky ďalej rozdeliť na tie, ktoré majú možnosť nastaviť chrbtovú opierku do tzv. kolmého sedu (90°) a na tie, ktoré ponúkajú klasický „kočíkový” sed (viac než 90°).

  • Kolmý sed

Chrbtová opierka sa dá nastaviť do úplne vzpriameného 90° sedu, ktorý pripomína sklon opierky na jedálenskej stoličke. Mal by sa využívať pri podávaní jedla mimo domu, napr. v kaviarni, nie však na dlhé trasy. Disponuje ním len pár kočíkov na trhu. Väčšinou sa vyskytuje u kočíkov s páčkovým polohovaním chrbtovej opierky.

  • Klasický „kočíkový” sed

Chrbtová opierka sa pri sede nastavuje do mierneho sklonu dozadu (viac než 90°). Táto poloha je pre chrbticu dieťaťa v prípade dlhodobejšieho pobytu v kočíku vhodnejšia ako kolmý sed. Avšak deťom, ktoré sa priťahujú za madlo do aktívneho sedu, niektoré mamičky dokupujú tzv. univerzálny pás, vďaka ktorému dosiahnu aj v týchto kočíkoch vzpriamenejší sed. Toto riešenie je často úplne zbytočné, pretože dieťa pri tomto konaní oporu nepotrebuje. Práve naopak. Jeho „priťahovanie sa za madlo" je súčasťou úplne štandardného a zdravého vývoja pohybového aparátu. Do tejto kategórie spadá aj korýtkové sedadlo, nakoľko sa v jeho prípade väčšinou polohuje celý rám sedadla, nie chrbtová opierka zvlášť, a sed má tak vždy viac ako 90°.

Bezpečnostné pásy

Zaujímať by vás mali tiež bezpečnostné pásy, aby dieťatko z kočíka nevypadlo. Najlepší je určite päťbodový pás, ktorý sa ľahko zapína uprostred, čo je pohodlné aj pre našich najmenších. Niektoré pásy sa dajú z päťbodových prerobiť na trojbodové, čo využijete najmä pri aktívnom sede dieťaťa. Avšak dá sa to vyriešiť aj tak, že v čase, kedy sa začne dieťa priťahovať za madlo do aktívneho sedu, jednoducho päťbodovým pásom zapnete dieťatku len nohy, cez ramená ho neprevlečiete a máte z päťbodového „trojbodový" pás bez prerábania 💁‍♀️.

Vnútorné rozmery

Pri výbere športovej sedačky je potrebné všímať si aj jej vnútorné rozmery, aby malo dieťa pohodlie, a to aj keď povyrastie. Dôležitými parametrami sú:

  • výška chrbtovej opierky,
  • šírka a dĺžka vnútorného sedadla,
  • celková dĺžka ložnej plochy.

Výška chrbtovej opierky by mala byť pri kočíkoch s nosnosťou do 22 kg minimálne 50 cm. Pri nižšej, 15 kg nosnosti, býva obvykle menšia.

Šírka a dĺžka vnútorného sedadla by mala byť väčšia ako 30 x 20 cm. Je to vlastne kresielko, v ktorom má dieťa pohodlne sedieť, a k tomu potrebuje primeraný priestor.

Celková dĺžka ložnej plochy je druhoradá. Veľmi často si jej dôležitosť mamičky zamieňajú s výškou chrbtovej opierky. Do celkovej dĺžky sa totiž započítava aj dĺžka opierky nôh, takže tento parameter môže skresľovať celkovú priestrannosť sedačky.

Vnútorná vložka sedačky

Sedačka športovej časti by malo byť mäkká a mala by mať v základnej výbave kočíka vnútornú vložku (ak ju nemá, je určite vhodným adeptom na dokúpenie). Tá sa používa hlavne pri menších 6 až 16-mesačných deťoch, ktoré sa už do hlbokej vaničky kočíka nezmestia alebo v nej skrátka už nechcú byť. Vložka je vyberateľná. Keď z nej vaše dieťa vyrastie, tak sa sedačka z časti rozšíri. Keď je dieťa väčšie, nepotrebuje ju mať až takú mäkkú. Naviac, v chladnejšom počasí vnútornú vložku staršiemu dieťaťu nahrádza fusak či nepadavá deka. Tie sú dostatočne mäkké a teplé. Pri menších deťoch ostáva v kočíku vložka a fusak či nepadavú deku vkladáme na ňu.

Športový kočík s vloženou vnútornou vložkou.

Avšak pozor, vnútorná vložka, ktorá je súčasťou športového kočíka pri jeho kúpe, nie je úplne to isté ako novorodenecká vložka, ktorá sa používa, ak potrebujete do športiaka umiestniť dieťatko mladšie ako 6 mesiacov. Pre tak malé bábätko totiž nemusí byť klasická vložka dostačujúca. Ak sa teda rozhodnete prejsť na športový kočík s menším dieťatkom (pod 6 mesiacov veku), je fajn siahnuť po kvalitnej novorodeneckej vložke (dobre hodnotenou je v tomto smere značka Babymoov) a zaobstarať si kočík s úplným 180° ľahom, čo je pre nesediace dieťa najvhodnejšia poloha. Kompromisom je aj 165° ľah, i keď to nie je úplne ideálne.

Ventilačná chrbtová opierka

Sedačka športovej časti môže mať skrytý mechanizmus cirkulácie vzduchu, ktorý je dôležitý predovšetkým v lete. Chrbtová opierka je v tomto prípade tvorená sieťovinou, ktorá sa dá v chladnejších dňoch prekryť vložkou na to určenou.

Kočík s ventilačnou chrbtovou opierkou.

Detské madlo

Detské madlo je súčasťou štandardnej výbavy väčšiny kočíkov. Madlo môže byť klasické tyčové alebo pultové. Pultové madlo pripomína tácku na jedlo. Madlo by sa malo dať úplne odobrať alebo odklopiť. Je to vlastnosť dôležitá pre pohodlnú manipuláciu s dieťaťom pri jeho vkladaní a vykladaní z kočíka alebo pri nastupovaní a vystupovaní väčšieho chodiaceho dieťaťa. Môže sa stať, že je potrebné ho samostatne dokúpiť alebo je dokonca úplne nahradené Snack Trayom, či iným príslušenstvom (volant, LED svetlo, atď.).

Strieška športovej časti

Niektoré striešky disponujú hneď niekoľkými benefitmi. Iné naopak žiadnym, čo sa obvykle odráža aj na cene kočíka.

Môžu mať (ale nemusia):

  • možnosť predĺženia striešky pre lepšiu ochranu pred slnečnými lúčmi a vetrom,
  • možnosť úplného odobratia striešky,
  • zabudované polohovanie pre možnosť prispôsobenia sa výške dieťaťa,
  • zabudovanú moskytiéru,
  • vodoodolnosť,
  • filter UPF 50+,
  • vyklápateľný šilt, pre rozšírenie striešky a väčšiu ochranu pred slnečnými lúčmi.
  • náhľadové a ventilačné okienka, ktoré zabezpečujú kontakt rodiča s dieťaťom a cirkuláciu vzduchu. Okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík, pomocou suchých zipsov alebo môžu byť skryté v zipse predlžovacej časti striešky či prekryté vyklápacou látkou.

Zľava: ventilačné okienko, náhľadové okienko, vyklápateľný šilt.

Tieto okienka je náročné rozdeliť na „také a také", pretože vo väčšine prípadov plní jedno okienko viac funkcií. Môžete ich využiť ako náhľadové, a to predovšetkým v prípadoch, kedy budete mať športovú sedačku nasadenú v smere jazdy kočíka a cez okienka pohodlne skontrolujete, čo sa v kočíku deje. Zároveň sú tieto okienka vo väčšine prípadov zo sieťoviny a plnia teda aj odvetrávaciu funkciu. Čo samozrejme nie je 100% pravidlom a konkrétne náhľadové okienko môže byť aj z priehľadného plastu. Preto je dobré si pri kúpe tieto okienka skontrolovať tak, aby naplnili vaše očakávania.


3. Konštrukcia (podvozok) a kolesá

Od konštrukcie kočíka závisí, ako sa nám s kočíkom jazdí, taktiež jeho hmotnosť (aj keď tá súvisí samozrejme aj s vaničkou či športovou sedačkou), aký terén kočík zvládne, ako sa kočík skladá, jeho celkové rozmery a pod.

Pri výbere konštrukcie (a vlastne kočíka celkovo) si musíte v prvom rade ujasniť, v akom teréne sa s ním budete najčastejšie pohybovať a či ho plánujete využívať aj na šport alebo na cestovanie. Konštrukcie kočíkov sa totiž v závislosti od tohto aspektu dosť líšia a je možné, že ak bývate napr. na dedine, no plánujete s drobcom absolvovať časté dovolenky, jeden kočík to nemusí pokryť. Ich vlastnosti sú na to príliš rozdielne. Aj keď tu by sme radi odbúrali jeden mýtus. 👇

  • ✈️ Mnoho ľudí žije v domnení (prevažne kvôli kočíkovému marketingu), že ak chcú s kočíkom letieť na dovolenku, musia mať kočík určený do lietadla. To ale nie je pravda. Letecká spoločnosť vám prepraví akýkoľvek kočík, aj to najväčšie hebedo na svete, a jediný „zádrheľ" je v tom, že si ho nemôžete vziať priamo na palubu, ale odloží sa do batožinovej časti na to určenej. Takže, aby sme to uviedli na pravú mieru, skútočná potreba kočíka na cestovanie spočíva skôr vo výhode, že ho máte počas celej doby na letisku a v lietadle po ruke, no a samozrejme sa s ním celkovo ľahšie a jednoduchšie manipuluje. Ale faktom zostáva, že na dovolenku sa úplne bez problémov dostanete s akýmkoľvek kočíkom. Ale späť k téme...

Vo všeobecnosti platí, že konštrukcie kočíkov určených do mesta a na cestovanie bývajú ľahšie, disponujú tvrdším odpružením a majú menšie kolesá (odporúčame: ⌀≥20 cm). Je to tak hlavne kvôli jednoduchej manipulácii, ktorú často zvládnete aj jednou rukou.

Naopak, kočíky určené na dedinu a do horšieho terénu, budú mať konštrukciu o niečo ťažšiu, a to kvôli lepšej stabilite. Rozdiel je taktiež v odpružení, ktoré je výrazne mäkšie, aby dokázali ľahšie zvládať nerovnosti a eliminovať otrasy, ktoré by sa inak prenášali do rukoväte a k dieťatku. Veľkosť kolies bude priamoúmerne rásť s náročnosťou terénu (taktiež kvôli dobrému zvládaniu rôznorodého terénu), čo v praxi znamená, že kočíky na dedinu by mali mať kolesá aspoň stredne veľké (odporúčame: ⌀≥25 cm) a priemer kolies tereňákov by mal byť viac ako 30–40 cm.

Kočíky na šport sú samostatná kategória s vlastnými špecifikami. Vlastnosti ich konštrukcie závisia taktiež od toho, či sú určené na šport vykonávaný skôr v mestách (chodníky na behanie a korčule a pod.) alebo na behanie a ľahkú turistiku v prírode.

Preto, ak už viete, aké bude najčastejšie miesto vášho pohybu, prečítajte si podľa vášho výberu určite aj tieto články, ktoré vám podrobnejšie priblížia typ a možnosti kočíka, ktorý potrebujete:

V uvedených článkoch sa dočítate aj to, aký kočík zvoliť, ak potrebujete niečo „medzi". Je totiž úplne logické, že sa s kočíkom potrebujeme pohybovať v rôznych terénoch. Či už bývame v meste a občas zájdeme za rodičmi na dedinu alebo naopak, prípadne by sme radi kočík využili na šport, no mal by zvládnuť aj nákup v supermarkete a pod. Začítajte sa teda do článku s témou, ktorá vystihuje najviac to, čo hľadáte ako prioritu. Ak je to kočík do mesta, otvorte si prislúchajúci článok „Kočíky do mesta”. Nájdete v ňom všetky dôležité info a alternatívy, ktoré vám budú najviac vyhovovať.

Pozn. redakcie: Ak náhodou patríte k časti populácie, ktorá nemá v obľube dlhé čítanie, čo úplne chápeme, a máte už približnú predstavu o tom, čo hľadáte, naša kočíková poradkyňa Ľudka pre vás pripravila výber overených dvojkombinácií priamo na našom e-shope, kde si vďaka filtru navolíte všetky vlastnosti, ktoré od vašej vysnívanej dvojkombinácie očakávate:

Kolesá kočíka

Ako sme už načrtli, aj vlastnosti a veľkosť kolies sa líšia v závislosti od terénu, v ktorom sa budete pohybovať. V nasledujúcej tabuľke si môžete pozrieť jednoduchý prehľad toho, aké kolesá by ste mali na vašom potenciálnom kočíku hľadať.

Prehľad typov a optimálnych veľkosti kolies v závislosti od terénu využitia.

*Aretácia je vlastnosť kočíka, ktorá spočíva v tom, že sa predné otočné kolesá kočíka dajú „zaseknúť” (zaaretovať) a stanú sa tak neotočnými do strán (koleso sa bude točiť len dopredu a dozadu, nie otáčať doprava či doľava). Samozrejme ich môžete spätne odaretovať kedykoľvek budete potrebovať. Táto schopnosť ovládania otočnosti kolies do strán je praktická a taktiež veľmi vďačná hlavne v prípade, keď s kočíkom navštevujete rôznorodé miesta – pokiaľ potrebujete ísť na nákup do obchodu, oceníte práve otočné kolesá, kvôli lepšej manipulácii. Pokiaľ však chcete s kočíkom napríklad behať alebo absolvovať prechádzku v náročnom teréne, oceníte naopak neotočné koleso, aby sa vám kočík pri nešťastnom pohybe neprevrhol, prípadne nejak nepoškodil.


Ďalšie dôležité vlastnosti a bezpečnosť kočíka

Na záver by sme radi uviedli ešte niekoľko posledných dôležitých parametrov, na ktoré by ste mali pri výbere dvojkombinácie myslieť:

1. Rukoväť kočíka

Manipuláciu s kočíkom vám zaručene uľahčí nastaviteľná rukoväť, pričom ju nemajú všetky kočíky, takže je to na vašom zvážení.

Poznáme dva typy nastaviteľnej rukoväte:

  • Kĺbová rukoväť –⁠ nastavuje sa stlačením tlačidiel, vďaka čomu môžeme zmeniť v kĺbe jej polohu a tým aj výšku. Hodí sa rodičom, ktorí majú medzi sebou výraznejší výškový rozdiel, a tak potrebujú mať rukoväť, ktorá bude vyhovovať obom.
  • Teleskopická –⁠ stlačením tlačidiel a potiahnutím môžete meniť nielen jej výšku, ale aj vzdialenosť od kočíka. Vhodná je najmä pre vyšších rodičov, ktorí potrebujú mať rukoväť od kočíka ďalej, aby nohami nekopali do zadnej osi kolies.

Vľavo kĺbová, vpravo teleskopická rukoväť.

2. Brzda

Brzdy sú bezpečnostným a praktickým prvkom, vďaka ktorému môžete kočík rýchlo zastaviť, pribrzdiť či zaparkovať tak, aby zostal stáť na mieste.

Typy bŕzd:

  • Ručná (doplnková brzda) – nachádza sa na rukoväti. Umožňuje rýchle pribrzdenie kočíka a je výborným pomocníkom na dobrzďovanie pri jazde z kopca. Tento typ brzdy nájdete skôr na kočíkoch do terénu alebo na trojkolkách (kočíkoch na šport).
  • Hlavná brzda – môžeme ju prirovnať k „ručnej brzde” v aute. Kočík úplne zablokuje na mieste. V drvivej väčšine prípadov sa ovláda nohou a nachádza sa na zadnej náprave kočíka. Ojedinele sa ale môže nachádzať aj na na bočnej strane konštrukcie.

Ručná a hlavná brzda.

3. Skladanie kočíka a jeho skladnosť

Čo sa týka skladania kočíka, praktická stránka tohto mechanizmu závisí hlavne od konštrukcie, takže môžete očakávať, že pri kočíkoch do mesta a na cestovanie bude skladanie určite jednoduchšie, pričom mnohé z nich sa dajú dokonca zložiť aj s nasadenou športovou sedačkou, tiež jednou rukou a/alebo po zložení zostanú stáť, takže ich nemusíte položiť na zem a neušpinia sa. Nasadená hlboká vanička sa pri skladaní kočíka musí ale odpojiť vždy, a to platí ako pri mestských, tak aj pri terénnych kočíkoch.

Zaujímavým bonusom môže byť tiež popruh na rameno, vďaka ktorému si zložený kočík „prehodíte cez plece” a odnesiete ho aj s rukami plnými tašiek či detských rúk tam, kam potrebujete. Táto možnosť je ale tiež výsadou mestských a cestovných kočíkov, nakoľko hmotnosť tereňáku by asi vášmu ramenu dobre nepadla.

Ako asi už tušíte, skladanie kočíka na dedinu alebo do terénu bude o niečo náročnejšie, pričom možnosť zloženia aj s nasadenou športovou sedačkou nie je taká častá ako pri mestských kočíkoch.

Premyslite si tiež (alebo ešte lepšie – zmerajte si), či sa zložený kočík zmestí do kufra vášho auta, a to najmä v prípade, keď viete, že ho budete často prevážať. Zvážte tiež možnosti skladovania doma – napríklad kočikárne v panelových domoch bývajú napchaté na prasknutie, preto je dobré, keď sa dá kočík zložiť na čo najmenšiu veľkosť.

4. Nosnosť a celková nosnosť

Nosnosťou kočíka sa rozumie zaťaženie sedačky dieťaťom (jednoducho povedané, aké „ťažké" dieťa kočík odvezie). Obvykle je to štandardných 22 kg, avšak existujú aj kočíky s vyššou (niektoré až do 30 kg) či nižšou nosnosťou (do 15 kg). Pri nosnosti myslite hlavne na to, že aj keď sú kočíky s nižšou nosnosťou častokrát praktickejšie (a lacnejšie), dieťatko budete v kočíku voziť do jeho cca 3 rokov, kedy už nebude najmenšie... Mimochodom, aby vás to nemýlilo, týmto parametrom sa rozumie nosnosť športového variantu kočíka. Čo sa týka nosnosti kočíka s nasadenou vaničkou, tá je štandardne 9 kg, pričom pri presiahnutí tejto hmotnosti je potrebné vaničku vymeniť za športovú sedačku, aby nedošlo k poškodeniu kočíka a zraneniu dieťatka.

Celková nosnosť – Pod pojmom celková nosnosť sa rozumie celkové zaťaženie kočíka, a teda váha dieťaťa + maximálne zaťaženie košíka + zaťaženie iných úložných priestorov na kočíku. Celková nosnosť a nosnosť sú pojmy, ktoré sa ľahko zamieňajú, preto sa pri kúpe kočíka uistite, že s predajcom hovoríte o tom istom.

5. Úložný priestor

Okrem tašky, ktorá je určená na uskladnenie prebaľovacích potrieb a pripevňuje sa na rukoväť, sa hodí, keď kočík poskytuje možnosť previesť menší nákup alebo napríklad detskú deku a pod. Preto sa na konštrukcii nachádza tzv. košík. Každý košík má ale nosnosť, ktorú nie je dobré prekročiť, aby sa nepoškodil.

Aby sme nezabudli – na akékoľvek preťaženie kočíka si dávajte naozaj pozor aj z dôvodu uznania reklamácií. Ak sa totiž kočík poškodí viditeľne preukázanou prílišnou záťažou, výrobca reklamáciu určite zamietne.

6. Výška rodičov alebo opatrovníkov

Pri kúpe kočíka je dôležitá aj vaša výška. Kočíky na trhu sú totiž prispôsobené pre rôzne vysokých rodičov, sledovať by ste preto mali:

  • možnosti nastavenia rukoväte kočíka,
  • výšku umiestnenia vaničky/sedačky (čo sa ale dá vyriešiť aj dokúpením výškových adaptérov),
  • výšku umiestnenia zadnej osi kolies, ktorá je v prípade kočíkov určených pre vyšších rodičov vyššie osadená alebo úplne chýba, aby ste o ňu nezakopávali. Tento problém je tiež riešiteľný vyššie spomínanou teleskopickou rukoväťou.

Kočíky vzhľadom na výšku rodičov vo všeobecnosti rozdeľujeme na:

  • kočíky určené pre vyšších rodičov (výška rukoväte 107 cm a viac):
  • kočíky určené pre stredne vysokých rodičov (výška rukoväte medzi 100 a 107 cm):
  • kočíky určené pre nízkych rodičov (výška rukoväte do 100 cm):

7. Bezpečnosť kočíka

Veľmi dôležitým (ak nie najdôležitejším) parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.

Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, museli podstúpiť nové testovanie podľa novej normy, ak ich teda výrobcovia chceli predávať aj naďalej.


Praktické alternatívy dvojkombinácie

V závere článku by sme ešte radi spomenuli pár alternatívnych možností, ktoré sa vám môžu hodiť ak: máte malý kufor auta, malý byt, žijete v paneláku bez výťahu alebo hľadáte spôsob, ako na kočíkovej výbave trochu ušetriť.

  • 1. Polohovateľná autosedačka namiesto vaničky – Tento trend je pomerne nový, no stále viac obľúbený. V skratke ide o to, že si namiesto hlbokej vaničku ku športovému kočíku zaobstaráte kvalitnú polohovaciu autosedačku, ktorá sa dá nacvaknúť aj na konštrukciu kočíka. Takáto autosedačka v podstate vaničku úplne nahradí a dá sa využívať od 0 mesiacov až do cca 1 roka veku dieťatka. Pri jej kúpe však treba byť opatrnými, pretože nie každá autosedačka, ktorá sa dá polohovať do ľahu, je na tento účel aj vhodná a schválená. Medzi schválené autosedačky na dlhšie použitie v polohe ľahu aj na konštrukcii kočíka patrí napríklad Britax BABY-SAFE PRO. Mimochodom, ak by ste sa náhodou pre túto alternatívu rozhodli, určite si overte, či je možné na podvozok vami vybraného športového kočíka autosedačku vôbec nacvaknúť. Nie je to totiž pravidlo pri každom kočíku.
  • 2. Vložná taška je taktiež úplnou náhradou hlbokej vaničky a dokupuje sa ako príslušenstvo k športovému kočíku. Aby však takáto taška plnila svoj účel a bola bezpečná pre bábätko, musí spĺňať určité kritériá. Mala byť mať: pevné vystužené dno s kvalitným matracom, bezpečné pútka na prenos, mala by byť schopná držať si svoj tvar a mala by tiež disponovať bezpečným mechanizmom pripevnenia ku kočíku. Športový kočík, do ktorého budete tašku vkladať, by mal byť na toto využitie priamo uspôsobený (ako napríklad kočík Riko Nuno Pro a mal by mať ideálne možnosť úplného 180° ľahu (alebo aspoň takmer úplného 165° ľahu), a tiež zabudované náhľadové a ventilačné okienka v strieške. Vložná taška sa výborne hodí napríklad v prípadoch, ak bývate v paneláku bez výťahu a máte možnosť nechať kočík na prízemí niekde v kočikárni. Potom z neho len vyberiete tašku a v nej si bábätko bezpečne odnesiete až do bytu bez toho, aby ste ho vyrušili.
  • 3. Kočíky so sedadlom typu 2v1 sú taktiež zaujímavou voľbou. Avšak nedajte sa pomýliť. Nejde o štandardnú dvojkombináciu. Sú to kočíky, pri ktorých sa hlboká vanička potiahnutím za pásy, ktoré sú umiestnené na spodnej časti vaničky, zmení na športové sedadlo, alebo kočíky, kde sa dva samostatné poťahy (hlboká vanička a športové sedadlo) navliekajú podľa aktuálnej potreby na jeden rám. Sety teda nepozostávajú zo samostatnej hlbokej vaničky a samostatného športového sedadla, ako je to pri klasickej dvojkombinácii. Tento typ kočíka sa vám môže hodiť predovšetkým v prípade, ak hľadáte cenovo dostupnejšie a skladné riešenie.

Výber kočíkov so sedadlom typu 2v1 si môžete pozrieť tu:

  • 5. Skladacia vanička – Máte malý byt či auto? Aj toto môže byť riešenie. Klasická hlboká vanička totiž zaberá naozaj dosť miesta, čo môže byť reálny problém najmä pri prevoze kočíka v aute. Skladacia vanička sa dá zložiť úplne na placku, takže ju odložíte alebo „zastrčíte” skutočne kamkoľvek.

  • A sme vo finále 🙂 Dúfame, že vám článok pomohol. Samozrejme, ak vám niečo nebolo jasné alebo máte doplňujúce otázky, neváhajte a obráťte sa na našu kočíkovú poradkyňu Ľudku: Chcem sa opýtať Ľudky!
  • Prípadne, ak by ste sa rozhodli pre kúpu kočíka z bazára, určite neprehliadnite ani náš článok o nákupe kočíkov z druhej ruky. Nájdete v ňom prehľad toho, na čo si dať pozor, aby ste nakúpili k vašej spokojnosti 🙏: pripravujeme

👉 Späť na Všetko o kočíkoch>>