Keď vaše dieťatko začne samostatne sedieť a viac sa zaujímať o svet okolo seba, čo sa udeje cca okolo 6-teho až 8-meho mesiaca jeho života, nastane správny čas na výmenu hlbokého kočíka za športový, tzv. pokračovací kočík. A keďže v tomto type kočíka strávia deti najdlhšie kočíkovacie obdobie, mali by sme na jeho výber klásť najväčší dôraz...
Športový kočík sa skladá z konštrukcie (podvozku) a športovej sedačky.
Existujú prípady, kedy je možné začať využívať športový kočík skôr, ako sa vaše dieťatko samo posadí. Či už potrebujete ušetriť priestor alebo máte na výmenu vaničky za športovú sedačku iné dôvody (dieťatko sa napr. vo vaničke začne nudiť a odmieta v nej byť), mali by ste myslieť na niekoľko dôležitých vecí:
Pozn.: Ak by sa náhodou stalo, že váš drobec z tejto novorodeneckej podložky vyrastie, no ešte stále nebude samostatne sedieť, môžete ju vymeniť za klasickú vnútornú vložku, ktorá býva bežnou súčasťou športovej sedačky pri kúpe kočíka, prípadne si dokúpiť inú, podľa vašich predstáv a potrieb.
Tip mamičiek: Ak sa rozhodnete pre kúpu kočíka s korýtkovým sedením, no zastihne vás vyššie opísaná situácia, existuje možnosť dať si novorodeneckú vložku do kočíka ušiť. Samozrejme treba prihliadať na to, aby vyplnila korýtkovú sedačku tak, že spolu vytvoria pre nesediace dieťatko vhodný – rovný ľah.
Ak ste zavítali do tohto článku, ste pravdepodobne rodičia (alebo budúci rodičia), ktorí sa ocitli v jednej z týchto štyroch situácií:
V prípade, že ešte len čakáte na príchod bábätka a zatiaľ doma žiadny kočík nemáte, budete pre dieťatko najskôr potrebovať hlboký kočík (alebo tzv. hlbokú vaničku), ktorá je určená pre novorodencov a využíva sa do cca 6-teho až 8-meho mesiaca života dieťatka. V tomto prípade môžete zvážiť nákup tzv. dvoj či trojkombinácie. Tie totiž rovno obsahujú ako hlbokú vaničku, tak aj športovú sedačku, takže keď nadíde čas prechodu dieťatka z hlbokého do športového kočíka, len na tom istom podvozku vymeníte vaničku za športovú sedačku a máte vybavené. Ak vás táto možnosť oslovila, určite si prečítajte aj naše články o správnom výbere:
📌 Prípadne, ak vás vyslovene očarí nejaký konkrétny športový kočík, no obchody ho aktuálne neponúkajú v nejakej dvoj či trojkombinácii, v charakteristike (popise) kočíka väčšinou nájdete informáciu, či sa k nemu vyrábajú aj kompatibilné hlboké vaničky. Ak áno, môžete si vaničku jednoducho dokúpiť zvlášť.
Hlboký kočík máte vyriešený a potrebujete si zaobstarať čiste športový kočík, ktorý naplní čo najviac vašich potrieb. Schválne neuvádzame všetky potreby, pretože dokonalý kočík bohužiaľ neexistuje. Pri výbere je preto dôležité ujasniť si, čo od kočíka očakávate ako prioritu a zvyšok si k tejto priorite „doladiť”.
Napr. prioritou je, aby kočík zvládal „normálny život v meste” (odparkovanie v byte, malý alebo žiadny výťah, pohyb v nákupnom centre, MHD-čka a pod.), ale bolo by super, ak by si poradil aj s dedinským terénom, pretože často navštevujete rodičov alebo máte na dedine rozostavaný dom... Ďalší príklad je, že ste vášniví športovci, takže prioritou bude kočík na šport, ktorý by ale mal byť použiteľný aj na každodenný život (nákupy v potravinách, obyčajná prechádzka, opäť MHD-čka či kufor auta, výťah atď.).
A keďže sami vieme, že sa občas nedá myslieť na všetko, spísali sme pre vás zoznam otázok, ktoré vám pomôžu ujasniť si vaše priority tak, aby ste pri výbere správneho kočíka naozaj na nič nezabudli:
Pozn: Je však potrebné napísať aj to, že v niektorých situáciách zhodu vašich potrieb v jednom kočíku nenájdete a budete jednoducho potrebovať dva. Ono totiž, ako už možno aj tušíte, kočík určený na dedinu alebo do terénnu nebude ideálnym parťákom na letecké dovolenky alebo časté presuny, kde budete potrebovať niečo ľahké a skladné, čiže presný opak terénneho kočíka...
Viac si k tomu povieme v ďalšej kapitole článku, kde rozoberieme konkrétne parametre a vlastnosti jednotlivých typov kočíkov podrobnejšie.
Športový kočík na bežné používanie už máte, ale nepokrýva všetky vaše potreby, a tak hľadáte niečo špeciálne. Či už ľahký cestovný kočík, ktorý vám dobre poslúži na dovolenkách a zmestí sa do lietadla, alebo niečo viac terénne či vhodnejšie na beh/korčule, pretože ste sa rozhodli s vašim drobcom viac výletovať či športovať. V takomto prípade vám určite odporúčame prečítať si aj na vaše požiadavky zameraný článok z nasledujúceho výberu:
Vaše dieťatko zo športového kočíka, ktorý máte doma, jednoducho vyrástlo, a tak potrebujete väčší. A i keď väčšie detičky už v pohode zvládnu na nohách aj dlhšie trasy, každé z nich si stále rado občas oddýchne či pospí. Kočík sa jednoducho zíde, to je fakt. Napríklad, ak sa niekam vyberiete na celý deň a pod. V takomto prípade by ste sa mali pri kúpe športiaka zamerať predovšetkým na:
A aby sme vám uľahčili hľadanie, výber kočíkov pre väčšie detičky nájdete tu:
Ak ste si odpovedali na otázky vyššie a utriedili si, čo od vášho budúceho kočíka očakávate, môžeme prejsť na konkrétne vlastnosti a parametre, ktoré by ste mali pri kúpe zvážiť, aby ste neskôr neboli nútení kočík vymeniť za iný. S tým je samozrejme spojená aj zbytočná strata času a dosť možno aj financií...
Toto je asi jedna z najdôležitejších skutočností, ktorú by ste si mali pri kúpe kočíka ujasniť. Bývate na dedine alebo v meste? Plánujete s kočíkom chodiť na výlety do prírody a horšieho terénu? Chcete s kočíkom behať alebo korčuľovať? Alebo veľa cestujete?
Na základe najčastejšieho miesta a spôsobu využitia kočíky rozdeľujeme na:
Všetky spomenuté typy kočíkov sa od seba líšia predovšetkým materiálom, veľkosťou a odpružením kolies. Ďalej stavbou a hmotnosťou konštrukcie či celkovými rozmermi. Tieto parametre sú totiž rozhodujúce pre to, aké jazdné vlastnosti kočík má. To znamená: či s ním zvládnete náročnejší terén, alebo či sa s ním bude dobre manipulovať v meste, prípadne pri športe.
Do mesta sa hodí ľahký (väčšinou hliníkový podvozok) a rozmerovo menší kočík, s ktorým sa vám bude dobre manipulovať v mestskej hromadnej doprave aj v obchodoch. Tieto kočíky mávajú menšie kolesá (odporúčame veľkosť zadného kolesa aspoň ⌀≥20 cm), aby boli čo najskladnejšie a najľahšie, a tvrdšie alebo menej citeľné odpruženie – pre lepšie jazdné vlastnosti po spevnenom povrchu.
Vychytávkou niektorých mestských kočíkov sú napríklad aj reflexné prvky, vďaka ktorým je potom kočík dobre vidieť aj v šere a tme. Riešené môžu byť odrazkami alebo LED pásikmi či LED svetielkami.
Kočíky do mesta majú +/- podobné vlastnosti. Každý z nich má však inú, nazvime to prednosť, ktorá vám v rozhodovaní sa môže pomôcť. Niektoré vynikajú svojou skutočne nízkou hmotnosťou, čo sa hodí, ak bývate v paneláku bez výťahu, iné sú obľúbené pre maximálne praktické rozmery (malý byt/malý kufor), ďalšie sú známe výrazne jednoduchým skladaním (časté presuny) alebo schopnosťou zvládnuť aj mierne náročnejší terén (mačacie hlavy, okolie mesta či prostredie dediny) a pod.
Taktiež môžu byť pre vás dôležité iné parametre, akými sú napríklad nastaviteľná rukoväť (rôzne vysokí rodičia), priestranný nákupný košík, obojsmerne nacvaknuteľná sedačka alebo (ne)možnosť nastavenia sedačky do úplného ľahu, atď. Ak je teda práve kočík do mesta to, čo hľadáte, určite si o jeho výbere prečítajte viac tu: Ako vybrať kočík do mesta a na čo si dať pozor
Pri kúpe terénnejšieho kočíka je dôležité ujasniť si, či ho budeme potrebovať len do „dedinského terénu” alebo od neho očakávame, že toho zvládne viac. Ide totiž o to, aby ste si v prípade, ak sa budete pohybovať len po dedinských cestách či chodníkoch, nezaobstarali „príliš terénny kočík", ktorý by bol nepotrebne ťažký a menej obratný. Zbytočne by vám to skomplikovalo jeho prevoz v kufri auta (rozmery a zložité skladanie) či odparkovanie, a tiež samotnú manipuláciu priamo pri jazde.
Na dedinu, kde je terén síce rôznorodý, no stále to nie sú rozbité poľné či štrkové cesty pre traktory s dierami a vyčnievajúcimi koreňmi stromov, sa totiž hodí len o niečo väčší a ťažší kočík ako do mesta. Tieto kočíky väčšinou disponujú citeľnejším odpružením a stredne veľkými kolesami (odporúčame: ⌀≥25 cm) z rôznych materiálov – pre lepší prejazd rôznorodým spevneným aj nespevneným povrchom. Avšak oproti originál terénnym kočíkom je tam stále znateľný rozdieľ.
Pokiaľ viete, že budete jazdiť hlavne v zložitejšom teréne, ako sú napríklad poľné a lesné cesty s vyslovene hrboľatým povrchom, prípadne okolie dediny, okraje lesa či citeľne rozbité cesty k rozostavaným domom a pod., potom by ste na kočíku mali mať kolesá s priemerom ⌀≥30–40 cm, a to nafukovacie alebo tie s gumovým plášťom (nie penové a pod.), pretože tie si s nerovnosťami poradia najlepšie. Dôležité je aj kvalitné odpruženie, ktoré zaistí, aby otrasy čo najmenej prechádzali do rukoväte a k dieťaťu. Pri predných kolesách ho skontrolujete tak, že zatlačíte na prednú nápravu, a pri zadných kolesách zase stlačením konštrukcie na bokoch. Odpruženie by malo byť citeľné a kočík by mal „podhupnúť“, vďaka čomu spoznáte, či pruží dostatočne. Ale aby ste sa tým zbytočne netrápili, naša kočíková poradkyňa Ľudka pre vás pripravila tiež výber rôznorodých tereňákov...
Ak si ale nie ste istí, či je pre vás vhodnejší kočík na dedinské povrchy alebo sa vám viac zíde poriadny tereňák, prečítajte si o nich viac info v týchto článkoch:
Na beh a in-line korčule sú ideálne tzv. trojkolky (trojkolesové kočíky) s nafukovacími kolesami, prítomnou ručnou brzdou a pútkom na rukoväti, ktoré si prehodíte na zápästie ako poistku. Predné koleso by malo byť ideálne neotočné (tzn. neotočné do strán, a teda sa točí len dopredu a dozadu) alebo mať možnosť aretácie – teda nastavenie, vďaka ktorému môžete do strán otočné koleso na kočíku „zafixovať" alebo tzv. zaaretovať na neotočné.
Za nás je lepšou voľbou práve kočík s možnosťou aretácie, a teda prepínaním predného kolesa z otočného na neotočné a naopak. S otočným predným kolesom sa totiž kočík lepšie riadi v menších priestoroch, ako sú napríklad obchody alebo mestská hromadná doprava. Do jednotvárneho terénu, akým je chodník na behanie či in-line, je ale vhodné mať koleso, ktoré nie je otočné. Ak však beháte napr. na chodníku, kde potrebujete často meniť smer, bude vám opäť viac vyhovovať práve otočné koleso. Pri rýchlom behu si však dávajte pozor a ponechajte predné koleso radšej zaaretované (neotočné), aby sa predišlo jeho vibrovaniu a zaseknutiu, čo platí aj pre pohyb vo vyslovene náročnom teréne (otočné koleso sa vám medzi skaly a iné nerovnosti zasekne ľahšie ako neotočné, čím si ho môžete vykývať a zničiť). V každom prípade, vďaka aretácii sa kočík stáva všestrannejšie využiteľným, zatiaľ čo kočík s pevne neotočným predným kolesom môže byť v bežných životných situáciách značne nepraktický. Konečný výber je ale samozrejme na vás a vašich preferenciách.
Ak sa však rozhodnete pre kočík s možnosťou aretácie, úplným ideálom je mať jej nastavenie priamo na rukoväti kočíka, kde si (ne)otočnosť kolesa dokážete prispôsobiť podľa momentálnemu terénu oveľa ľahšie a jednoduchšie v porovnaní s kočíkmi, ktoré majú tento mechanizmus umiestnený pri kolesách.
❗️Upozornenie na záver: Aj keď sme v úvode spomínali, že na šport sú najideálnejšie kočíky s tromi kolesami, a teda trojkolky, buďte opatrní. Nie každá trojkolka s nafukovacími kolesami je automaticky určená na športové využitie. Kočíky schválené na šport musia byť označené špeciálnou normou: EN 1888-3 „Kočík pre športové aktivity“
Cestovné kočíky mávajú štandardne rozmery príručnej batožiny určenej na palubu lietadla. Je to praktické hlavne z toho dôvodu, že cestujúci rodičia majú kočík hneď po ruke a vďaka jeho nízkej hmotnosti a malým rozmerom sa s ním ľahko manipuluje. Disponujú prevažne malými kolesami (odporúčame: ⌀≥15 cm) z rôznych materiálov a tiež rôznymi typmi odpruženia (v závislosti od ceny kočíka).
Tieto kočíky si rodičia zvyknú vo väčšine prípadov dokúpiť ako „doplnkový kočík" k športiaku, ktorý už doma na bežné používanie majú. Cestovný kočík totiž nie je úplne ideálny na dlhodobé a celokočíkovacie obdobie. Nakoľko sa pri ňom kladie dôraz na maximálnu skladnosť a minimálnu možnú hmotnosť, nedokáže sa štandardným športiakom vyrovnať inými dôležitými vlastnosťami. Ak sa však chcete vyhnúť kúpe dvoch kočíkov a bývate v meste, medzi mestským a cestovným kočíkom je ešte možné nájsť kompromis...
Golfky sú typom kočíka, ktorý pomaly ustupuje do úzadia. Je to tak hlavne kvôli rozdvojenej rukoväti, ktorá pripomína golfové palice (z toho ten názov), a je dosť nepraktická. Kočík sa kvôli nej nedá ovládať jednou rukou (aj keď je ľahký) a pod. Aj z toho dôvodu ich začali nahrádzať práve klasické cestovné kočíky so spojenou rukoväťou... Avšak finálny výber kočíka je samozrejme na vás a na vašich preferenciách, preto ak hľadáte ľahký a praktický kočík na výlety a dovolenky, prečítajte si aj náš článok o cestovných kočíkoch a golfkách, kde sa ich vlastnostiam venujeme viac: Ako si vybrať dobrý cestovný kočík?
Radi by sme ale ešte vyvrátili jeden mýtus, ktorí medzi rodičmi často koluje, a to, že na dovolenku lietadlom potrebujete vyslovene cestovný kočík. Pravda je taká, že vám letecká spoločnosť prepraví akýkoľvek kočík, len s tým rozdielom, že cesťák si väčšinou môžete zobrať priamo na palubu, no a klasický väčší kočík by sa odviezol v batožinovom priestore... Takže ak plánujete dovolenku a nemáte veľmi peniaze na rozhadzovanie, zvládnete to aj s vaším klasickým športiakom. Faktom ale samozrejme zostáva, že to bude možno o niečo menej pohodlné ako s cesťákom.
Ako ste si už všimli v predchádzajúcej časti článku, veľkosť a materiál kolies ovplyvňujú jazdné vlastnosti a schopnosti kočíkov v skutočne značnej miere. V nasledujúcich riadkoch preto nájdete stručný a praktický prehľad, aké typy kolies by ste mali v závislosti od vašich potrieb na kočíku vyhľadávať.
Rozdelenie kolies podľa odporúčaní našej kočíkovej poradkyne.
Ruka v ruke s dobre zvoleným materiálom a veľkosťou kolies ide aj odpruženie kolies, čo zaistí vyšší komfort pre dieťatko, nakoľko tlmí otrasy. Bez správne zvoleného odpruženia je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväte a k dieťaťu. Kočíky do mesta majú štandardne iný – tvrdší systém odpruženia, a to kvôli ľahšej manipulácii, zatiaľ čo kočíky do terénu disponujú tzv. mäkkým odpružením, aby čo najlepšie zvládali rôznorodý terén.
Ideálne je, ak má kočík odpružené všetky kolesá, avšak dalo by sa povedať, že je to priamoúmerné náročnosti terénu. Ak hľadáte vyslovene tereňák, dajte si pri výbere kočíka na odpružení všetkých štyroch kolies naozaj záležať. Ak ale potrebujete cestovný kočík, s ktorým plánujete akurát presun po letisku a z rezortu do mesta na poznávaciu prechádzku, tak to „prežijete” aj s kočíkom, ktorý má len zadné, len predné alebo dokonca žiadne odpruženie. Aj keď stále platí: odpružené koleso = lepšie koleso. Je to teda len a len na vašich preferenciách.
❗Stáva sa ale bohužiaľ aj to, že niektorí predajcovia kočík a jeho odpruženie trochu „prifarbia”, pričom realita je iná a po kúpe môžete zostať nepríjemne prekvapení, že kočík nezvládne to, čo mal. Preto je fajn prečítať si pred kúpou vždy aj recenzie kočíka od jeho reálnych používateľov alebo sa orientovať podľa kategórií vytvorených našou kočíkovou poradkyňou Ľudkou v našom e-shope.
Pozn.: Avšak opatrnými by ste mali byť aj pri čítaní recenzií. Bohužiaľ si ľudia občas dôkladne nezistia, na aký terén je kočík určený, a potom napíšu negatívnu recenziu aj takému modelu, ktorý je v tom „nevinne", nakoľko sa s ním nezaobchádzalo správne... 🤷♀️ Zamerajte sa teda skôr na to, čo píše väčšina recenzentov, prípadne sa poraďte s našou kočíkovou poradkyňou Ľudkou v jej poradni.
Ako sme už uviedli v predošlých riadkoch, všetko má svoje výhody aj nevýhody, avšak stručne povedané, ideálne je „mať na výber", to znamená, zaobstarať si kočík s otočnými kolesami, ktoré sa dajú zaaretovať – čiže nastaviť na neotočné a zasa späť na otočné podľa potreby. Samozrejme existujú prípady kočíkov, ktoré túto možnosť nemajú, no ani ju nepotrebujú, lebo je ich účel využitia úzko špecifikovaný a nie sú ideálne na bežné každodenné používanie. Preto vám odporúčame prečítať si aj naše články o výbere kočíka: do mesta, na dedinu, na beh a šport či na cestovanie, kde sa tejto téme venujeme v náväznosti na vybraný typ kočíka (aj keď najdôležitejšie je to práve pri kočíkoch na šport).
Vo všeobecnosti platí, že sa ľahšie manipuluje práve s trojkolkami, avšak štvorkolky a viac kolky (áno, aj to existuje 🙂 ) zaručia lepšiu stabilitu kočíka.
Ak vás téma o počte kolies zaujala, môžete si o nej prečítať viac tu: Trojkolka alebo radšej štvorkolka?
Brzdy sú dnes už samozrejmým vybavením každého kočíka, pretože ide nielen o praktický, ale aj o bezpečnostný prvok.
Typy bŕzd:
Ručná brzda na rukoväti kočíka.
Hlavná brzda kočíka.
Rukoväť kočíka môže byť nenastaviteľná (čo odporúčame skôr rovnako vysokým rodičom) alebo nastaviteľná. U nastaviteľných rukovätí máte na výber dva typy:
Vľavo kĺbová, vpravo teleskopická rukoväť.
Väčšina kočíkov má striešku rozopínateľnú, teda inými slovami – predlžovaciu. Vďaka tomu stačí rozopnúť zips a potiahnuť striešku tak, aby bola dlhšia, a tým pádom lepšie chránila pred slnečnými lúčmi, vetrom či prípadným mrholením.
Predlžovacia strieška.
Najčastejší a zároveň najrýchlejší spôsob predĺženia striešky býva u športových kočíkov umožnený vyklopením zabudovaného predného šiltu, ktorý sa dá rýchlym pohybom ruky odklopiť alebo sklopiť do vnútra striešky. Do jeho prešitia môže byť zabudovaný tiež reflexný pásik, ktorý svojím žiarením zlepšuje viditeľnosť kočíka v nepriaznivom počasí a zvyšuje tak vašu bezpečnosť.
Ďalšou dôležitou súčasťou, ktorú by mala strieška mať, je aj náhľadové okienko. To má nielen funkciu odvetrávania, ale je dôležité aj pri kontrole dieťaťa v prípade, že je športová sedačka nasadená v smere jazdy a rodič na dieťa cez striešku nevidí. Toto okienko sa najčastejšie otvára pomocou magnetov alebo suchých zipsov.
Náhľadové okienko.
Na odvetrávanie športových kočíkov slúžia tiež ventilačné okienka po stranách striešky. U niektorých je možné odvetrávať dokonca samotné operadlo, pretože majú celú chrbtovú opierku potiahnutú priedušnou sieťovinou, a tak v prípade potreby stačí odňať polstrovanie.
Ventilačné okienka po stranách striešky.
Väčšie ventilačné okienka bývajú súčasťou predlžovacej časti striešky a „otvárať" sa dajú dvomi spôsobmi. Buď ich jednoducho len odkryjete (pričom sa dĺžka striešky nezmení) alebo ich musíte doslova rozzipsovať, pretože sú ukryté v jej predlžovacej časti. V ideálnom prípade je to kombinované a zipsovacie okienko sa dá po rozzipsovaní zároveň prekryť, pretože myslite na to, že ak bude vonku snežiť alebo pršať a vy budete chcieť kvôli tomu predĺžiť striešku, no tým ju zároveň „vďaka” ventilačnej sieťke „otvoríte" bez možnosti prekrytia, bude to ako z dažďa pod odkvap.
Zľava veľké ventilačné okienko, náhľadové okienko a vyklápateľný šilt.
Dôležitou vlastnosťou je tiež možnosť otáčania športovej sedačky proti a po smere jazdy – čiže:
Keďže majú menšie deti rady kontakt s rodičom, je praktické mať ich pri kočíkovaní čelom k sebe. Staršie deti skôr rady sledujú dianie okolo, a tak obvykle uprednostňujú sedenie po smere jazdy, aby videli na cestu. Obojsmernosť sedačky ale nie je samozrejmosťou. Niektoré kočíky túto vlastnosť nemajú. Ide predovšetkým o lacnejšie, ľahšie, skladnejšie, ale hlavne priestrannejšie modely, čiže o kočíky vhodnejšie pre väčšie dieťa.
Na trhu sú dostupné aj kočíky, u ktorých sa neprehadzuje športové sedadlo, ale rodičovská rukoväť. Táto funkcia sa nazýva preklápateľná rodičovská rukoväť. V praxi si teda otočenie sedačky prispôsobujete preklopením rukoväte, nie pretočením sedačky samotnej. Konštrukčne sú tieto kočíky určené skôr do mesta a ich podvozky mávajú kratšiu životnosť, pretože sa častým prehadzovaním ľahko opotrebujú a v najhoršom prípade až tak oslabia, že sa následne zlomia.
Ako sme už spomínali v úvode článku, rozlišujeme dva typy športovej sedačky, a to:
Pri väčšine kočíkov s nastaviteľným ľahom je možné polohovať nielen chrbtovú opierku, ale aj opierku nôh, vďaka čomu má dieťa väčší priestor a viac pohodlia na spánok. U korýtok je táto funkcia zriedkavejšia. Korýtková sedačka je totiž pevná, bez možnosti posúvania chrbtovej opierky (dá sa polohovať len nakláňaním v celku ako škrupinka vajíčka napr.), pričom opierka nôh sa u niektorých modelov polohovať dá, u niektorých ale nie.
Kolmý sed.
Vľavo úplne rovný ľah, napravo takmer úplný ľah.
Korýtkové sedenie kočíka Easywalker Harvey5.
Čo sa týka odborníkov, ich názory na korýtka sa stále rozchádzajú a nedá sa teda jednoznačne povedať, či ich odporúčajú alebo nie. Veľká väčšina z nich trvá na fakte, že pre dieťa je rovná plocha na ležanie prospešnejšia.
Väčšina z nás kupuje športový kočík v období, kedy je naše dieťatko ešte malé, a to nielen vekom ale aj vzrastom. Pri športiaku ale treba myslieť na to, že sa v ňom dieťa bude pravdepodobne voziť aj ako trojročné, kedy bude jeho váha a výška úplne iná.
Dôležité vnútorné rozmery pri výbere sedačky sú:
Výška chrbtovej opierky by mala byť pri kočíkoch s nosnosťou do 22 kg minimálne 50 cm. Pri nižšej, 15 kg nosnosti, býva obvykle menšia.
Šírka a dĺžka vnútorného priestoru sedačky by mala byť ideálne väčšia ako 30x20 cm, inak nemusí mať dieťa dostatočné pohodlie.
Celková dĺžka ložnej plochy je druhoradým parametrom. Veľmi často si jej dôležitosť mamičky zamieňajú s výškou chrbtovej opierky. Do celkovej dĺžky sa totiž započítava aj dĺžka opierky nôh, takže tento parameter môže skresľovať celkovú priestrannosť sedačky.
📌 Aby však dieťatko v športovej sedačke „nelietalo", kým je menšie, sedačky bývajú od výroby vybavené vnútornými odnímateľnými vložkami, ktoré zabezpečia pohodlie práve mladším detičkám, kým do sedačky plne „nedorastú”. Ak takáto vložka nie je súčasťou kočíka, dá sa dokúpiť samostatne.
Bezpečnostné pásy: Toto vybavenie sedačky určite nepodceňujte. Deti sú ako živé striebro a pokiaľ nebudú v kočíku pripútané, môže to mať nepríjemné následky. Najlepší je určite päťbodový pás, ktorý sa ľahko zapína uprostred, čo je pohodlné aj pre našich najmenších.
Detské madlo je súčasťou väčšiny kočíkov. Poznáme klasické tyčové alebo pultové madlo. To pultové pripomína tácku na jedlo. Madlo by sa malo dať úplne odobrať alebo odklopiť. Je to vlastnosť dôležitá pre pohodlnú manipuláciu s dieťaťom pri jeho vkladaní a vykladaní z kočíka alebo pri nastupovaní a vystupovaní väčšieho chodiaceho dieťaťa. Môže sa stať, že je potrebné ho samostatne dokúpiť alebo je dokonca úplne nahradené Snack Trayom, či iným príslušentvom (volant, LED svetlo, atď.).
Poznáme však aj kočíky, ktoré majú madlo pripevnené „napevno”, čiže s ním nie je možné manipulovať, a je teda na vašom zvážení, do akej miery by vám to na kočíku (ne)prekážalo.
Hmotnosť kočíka určuje, ako ľahko sa s ním dá manipulovať – a to nielen v ťažšom teréne. Pokiaľ hľadáte kočík práve do terénu, musíte počítať s tým, že bude robustnejší a výrazne ťažší než ten, ktorý je primárne určený do mesta. Avšak, ako to už samozrejme býva, výrobcovia sa snažia dosiahnuť čo najpraktickejšie riešenia pre každý typ kočíka, a tak na trhu nájdete aj kočíky do terénu, ktorých konštrukcie sú odľahčené, zväčša hliníkové, takže je manipulácia s nimi výrazne jednoduchšia. Sú to ale bohužiaľ práve tie drahšie modely.
Obvyklá nosnosť športového sedadla je 22 kg hmotnosti dieťaťa, existujú však aj kočíky s vyššou či nižšou nosnosťou (do 15 kg). Pri nižšej nosnoti kočíka treba myslieť na to, že ak je naše dieťatko z tých väčších, môže sa rýchlo stať, že nám kočík nielenže nevydrží do konca kočíkovacieho obdobia, ale nebude nám stačiť omnoho skôr (niekedy už v dvoch rokoch veku dieťatka). Taktiež buďte opatrní a kočík nepreťažujte, pretože môže dôjsť k jeho poškodeniu a zároveň poraneniu dieťaťa. No a pri preťažení kočíka netreba rátať ani s uznaním reklamácie...
Občas môžete v obchodoch naraziť aj na pojem celková nosnosť kočíka, do ktorej sa počíta nielen zaťaženie sedačky dieťaťom, ale aj nosnosť nákupného košíka a prípadných vreciek či organizérov. Preto sa radšej uistite, či si s predajcom dobre rozumiete a hovoríte o nosnosti (len hmotnosť dieťaťa) alebo o celkovej nosnosti kočíka (hmotnosť všetkých prvkov, ktoré kočík zaťažujú).
Väčší úložný priestor je pri kočíkoch zaistený predovšetkým košíkom uchyteným na konštrukcii. Môže byť úplne otvorený alebo uzatvárateľný. Ani jeden z nich ale nie je určený na vozenie ťažkého nákupu. Každý košík má určitú nosnosť zaťaženia, ktorá nesmie byť prekročená – na to je potrebné dbať, pretože pri prekročení nosnosti a zničení koša by mohol byť problém s reklamáciou.
Hore otvorený, nižšie uzatvárateľný košík.
Mnohé kočíky majú v základnej výbave aj tašku na kočík, do ktorej sa ukladajú napr. prebaľovacie potreby, jedlo pre dieťatko a pod. Jej dizajn môže byť vo forme tašky na rameno alebo vo forme ruksaku. Na rukoväť sa pripevňuje rôznymi spôsobmi (cvoky, našité pútka, kovové spony, atď), dá sa kedykoľvek zložiť, a pokiaľ má popruh na rameno, tak aj pohodlne prenášať. Niekedy je však pre upevnenie tašky na kočík potrebné dokúpiť háčiky, takže sa vždy uistite, či je na konštrukcii kočíka zabudovaný závesný systém alebo si ho musíte zaobstarať zvlášť.
Väčšina kočíkov sa skladá pokope aj so sedačkou. Ušetrí to nielen čas, ale aj miesto, pretože takýto kočík má po zložení menšie rozmery. Ďalšou výhodou je aj praktickejšie skladanie vonku – sedačku nemusíte odopínať a hľadať miesto, kam ju položíte, aby sa nezašpinila. Niektoré kočíky je dokonca možné zložiť len jednou rukou, iné zase po zložení stoja – a existujú aj modely, ktoré majú obe tieto praktické vlastnosti.
Pri kúpe kočíka je dôležitá aj vaša výška. Kočíky na trhu sú totiž prispôsobené pre rôzne vysokých rodičov, sledovať by ste preto mali:
Kočíky vzhľadom na výšku rodičov vo všeobecnosti rozdeľujeme na:
Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.
Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:
Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosti kolies.
Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, museli podstúpiť nové testovanie podľa novej normy, ak ich teda výrobcovia chceli predávať aj naďalej.
Na našom e-shope nájdete len kočíky, ktoré spĺňajú všetky potrebné normy, čo si vždy starostlivo overujeme. Avšak, ak sa rozhodnete nakupovať inde ako u nás, vždy sa pred zaplatením kočíka radšej uistite, že vami vybraný model podlieha tomu, čomu by zo zákona mal.