Ako vybrať kočík

Vybrať ten správny kočík nie je v dnešnej dobe vôbec jednoduché. Na trhu je ich totiž obrovské množstvo. Kombinované, športové, terénne, golfky… Niektoré sú skladné a ľahké, iné zasa ťažšie, ale zvládnu akýkoľvek terén. Niektoré sú od zvučných značiek, o niektorých ste možno vôbec nepočuli... Ako teda vybrať kočík, ktorý splní vaše očakávania? Poďme sa na to pozrieť…

Jeden stačiť nebude

Ak ste v téme kočíkov úplní začiatočníci, je dôležité prebrať si ju pekne „od začiatku". Kočíky sa totiž nelíšia len tým, či sú vhodné viac do mesta alebo na dedinský terén, alebo tým, či ich budete využívať skôr na klasické kočíkovanie alebo aj na nejaké športové aktivity a pod. Rozdeľujeme ich hlavne podľa potrieb bábätka, ktoré sa menia jeho rastom a vývojom. Pri výbere kočíka je preto zásadným parametrom práve vek dieťaťa.

1. Hlboký kočík

Hlboký kočík sa skladá z konštrukcie a hlbokej vaničky.

Prvým kočíkom v živote bábätka býva tzv. hlboký kočík, nazývaný aj kočík s hlbokou vaničkou, ktorý je prispôsobený potrebám tých najmenších detí. Hlboká vanička totiž umožňuje ležanie v úplne rovnej polohe, čo je pre novorodenca jediná prijateľná možnosť.

  • Štandardne sa používa od narodenia do približne 6-tich až 8-mich mesiacov veku dieťatka, avšak pri niektorých kočíkoch s vyššou nosnosťou sa môže využívať až do 12-tich mesiacov. Väčšinou ale do doby, kým si dieťa samostatne nesadne, čo je najoptimálnejší signál, že môžete prejsť na pokračovací športový kočík.
  • Skladá sa z konštrukcie (podvozku) a hlbokej vaničky. Vanička by mala byť dostatočne priestranná, aby sa do nej dieťatko vošlo pohodlne aj so zimným fusakom, prípadne aj vtedy, keď trochu podrastie, no stále nesedí a nie je pripravené na pokračovací kočík. Ďalej by mala disponovať kvalitným matracom a predlžovacou strieškou, ktorá slúži ako ochrana pred slnkom a nečasom.
  • Niektoré vaničky sú vybavené polohovaním opierky hlavičky dieťatka, čo je výborným pomocníkom v prípadoch, ak má (alebo bude mať) váš drobec reflux. Praktickou súčasťou vaničky býva tiež úchytové madlo, vďaka ktorému ju ľahko prenesiete. Bonusom môžu byť aj malé nožičky zospodu, pretože sa nezašpiní, ak by ste ju potrebovali položiť na zem.
  • Hlboký kočík sa dá zakúpiť samostatne (len podvozok s vaničkou) alebo ako súčasť takzvanej dvoj či trojkombinácie (viď nižšie). Taktiež je možné zakúpiť si aj samostatnú hlbokú vaničku, čo sa dá využiť vtedy, ak už doma napríklad máte športový kočík po staršom dieťati. K niektorým športiakom totiž výrobca ponúka aj kompatibilné vaničky. V niektorých špecifických prípadoch je dokonca možné nahradiť vaničku tzv. vložnou taškou, tá ale nie je prispôsobená na konštrukciu (podvozok) každého kočíka a mala by spĺňať určité kritériá, aby bola pre dieťa bezpečná. Pre viac dôležitých informácií o výbere správneho hlbokého kočíka si preto určite prečítajte aj článok:

Ako vybrať hlboký kočík

Hlboký kočík, ktorý poznáme aj pod názvom „kočík s hlbokou vaničkou", je prvý typ kočíka, ktorý rodičia pre svoje novorodené bábätko kupujú. Niekedy ale narazia na to, že sa v možnostiach, ktoré trh ponúka, nevedia zorientovať. A nie je sa čomu diviť, pretože hlboké kočíky majú množstvo vlastností, ktoré sa u jednotlivých druhov a značiek líšia.

2. Športový alebo aj pokračovací kočík

Športový kočík sa skladá z konštrukcie a športovej sedačky.

Nedajte sa zmiasť. V kočíkovom svete označenie športový neznamená, že sa rozprávame o kočíkoch, ktoré sú určené na šport. Ide o tzv. pokračovacie kočíky, a teda kočíky, ktoré nahradia hlbokú vaničku. Športový kočík začíname využívať v období, kedy je dieťatko schopné samo sedieť a začína ho zaujímať dianie okolo (cca v 6-tich až 12-tich mesiacoch). Športovú sedačku je preto možné polohovať do ľahu, polosedu a sedu, takže si malý pasažier môže stále podľa potreby pospať alebo pohodlne sledovať, čo sa okolo neho deje.

  • Kočík sa skladá z konštrukcie (podvozku) a športovej sedačky, ktorú je väčšinou možné nasadiť na konštrukciu dvomi spôsobmi: v smere jazdy kočíka tak, aby dieťa videlo pred seba na cestu, a v protismere jazdy tak, aby videlo na osobu, ktorá ho vezie. Táto vlastnosť je praktická aj v prípade, ak na vášho drobca v smere jazdy svieti slnko alebo fúka silný vietor. Otočením sedačky problém hravo vyriešite. Avšak je nutné zdôrazniť, že túto možnosť nemajú všetky športové kočíky.
  • Keďže si aj dieťa, ktoré už dokáže samostatne sedieť, v kočíku rado pospí, malo by mať možnosť pohodlne si ľahnúť. Niektoré kočíky umožňujú okrem polohovania chrbtovej opierky taktiež polohovanie opierky nôh, vďaka čomu má drobec viac priestoru a pohodlia. Poloha chrbtovej opierky sa dá ovládať viacerými spôsobmi, a to páčkou na zadnej strane opierky, pomocou tlačidiel na bočných stranách opierky alebo pásom. Všetky tri spôsoby sú naozaj jednoduché a je len na vás, ktorý sa vám zdá najpraktickejší.
  • Zaujímavou témou je pri športových kočíkoch aj úplný ľah. Ten totiž nie je štandardom a nie každý kočík ho umožňuje. Napríklad, pri športových kočíkoch poznáme aj tzv. korýtkový typ sedačky (alebo kolísku), ktorá sa v poslednej dobe teší stále väčšej obľube. Kočíky, ktoré majú tento typ sedenia, sú väčšinou dizajnovo veľmi príťažlivé, športová sedačka má nižšiu hmotnosť a môžete ju otáčať tak, že ju zdvihnete aj s dieťaťom. Navyše, pokrčené nohy napomáhajú predísť bolestiam bruška. Nevýhoda teda spočíva v tom, že sedačku nie je možné nastaviť do úplného ľahu, dieťa sa preto nemôže napríklad otočiť na bruško a v tejto polohe zaspať. Kočíky s týmto sedením majú zvyčajne len tri fixné polohy a pri polohovaní sa sklápa celá sedačka (nie opierka samostatne) na úplný sed, polosed/poloľah a ľah.
  • Športové kočíky sa ďalej rozdeľujú do viacerých podskupín na základe spôsobu (alebo miesta) ich využitia. Zaobstarať si tak môžete napríklad kočík na šport, terénny kočík, cestovný kočík, kočík určený na dedinu a nerovné povrchy alebo kočík vhodný do mesta a pod. Každý má svoje špecifické vlastnosti, ktoré sú čo najviac prispôsobené ich účelu a zorientovať sa v nich vám pomôže tento článok:

Ako vybrať športový kočík?

Keď vaše dieťatko začne samostatne sedieť a viac sa zaujímať o svet okolo seba, čo sa udeje cca okolo 6-teho až 8-meho mesiaca jeho života, nastane správny čas na výmenu hlbokého kočíka za športový, tzv. pokračovací kočík. A keďže v tomto type kočíka strávia deti najdlhšie kočíkovacie obdobie, mali by sme na jeho výber klásť najväčší dôraz...

3. Golfky alebo golfový kočík

Golfové kočíky majú oddelené rukoväte a po zložení pripomínajú vak na golfové palice.

Golfky sú pre vás to pravé v prípade, ak potrebujete naozaj ľahký a praktický kočík na dovolenku, na cestovanie lietadlom alebo na prechádzky, počas ktorých už dieťa zvládne veľkú časť cesty po vlastných. Zjednodušene povedané, je to kočík pre odrastenejšie deti, ktoré chodia, ale sem tam sa ešte potrebujú odviezť.

A prečo ten názov? Tradičné golfové kočíky mávajú oddelené rukoväte a po zložení pripomínajú vak na golfové palice. V minulosti bol tento typ kočíka veľmi obľúbený pre svoju skladnosť a nízku hmotnosť. Dnes mu konkurujú mnohé ľahké cestovné či mestské športové kočíky, ktoré disponujú spojenou rukoväťou a sú tak praktickejšie, pretože ich môžete ovládať jednou rukou.

Viac o golfkách sa dočítate tu: pripravujeme

4. Dvojkočík (Súrodenecký kočík)

Kočík sa skladá z jednej konštrukcie a dvoch sedačiek.

Súrodenecké kočíky či dvojkočíky (alebo trojkočíky), sú určené pre dvojčatá, trojčatá alebo súrodencov s malým vekovým rozdielom. Sedadlá môžu byť umiestnené vedľa seba, prípadne za sebou (tzv. tandem). V ponuke nájdete:

  • Dvojkočíky, ktoré sú vhodné ako pre dvojičky, tak zároveň aj pre vekovo rozdielne detičky (na konštrukciu sa dajú naraz nasadiť dve vaničky, dve športové sedačky, tiež dve autosedačky alebo ich môžete skombinovať podľa vašej potreby).
  • Súrodenecké kočíky, ktoré sú určené pre vekovo rozdielne deti, pretože je na konštrukcii možné nadstavby kombinovať, avšak nedajú sa na ne upevniť naraz dve vaničky alebo dve autosedačky(dve športové sedačky áno).

Z mnohých dvojkočíkov či súrodeneckých kočíkov sa dá urobiť aj klasický – jednomiestny kočík, čo je do budúcnosti ideálne pre rodičov rôzne starých detí. Na základe ich jazdných vlastností si môžete vybrať medzi kočíkmi určenými do mesta, na dedinu, kočíkmi na šport alebo na cestovanie a do lietadla.

Viac o výbere správneho súrodeneckého kočíka sa dočítate v tomto článku: pripravujeme


Kombinované kočíky

Či už plánujete kúpu hlbokého alebo športového kočíka, každý z nich sa dá zakúpiť aj úplne samostatne, ale špeciálne pri hlbokom kočíku to veľmi neodporúčame. Ide totiž o to, že hlboký kočík budete potrebovať naozaj len pár mesiacov a je preto oveľa praktickejšie a cenovo výhodnejšie siahnuť skôr po kombinovanom kočíku, ktorý vám zastreší kočíkovanie od narodenia bábätka až po koniec kočíkovacieho obdobia. Takýmto kočíkom jednoznačne ušetríte minimálne na konštrukcii (podvozku), pretože kombinovaný znamená, že sa na jeden a ten istý podvozok nasadzuje ako hlboká vanička, tak aj športová sedačka.

Avšak pozor: Pri výbere kombinovaného kočíka by ste mali prihliadať predovšetkým na parametre a funkcie športovej nadstavby (sedačky). V tej totiž vaše dieťatko strávi oveľa viac času ako vo vaničke.

Pri kombinovaných kočíkoch máte na výber tzv. dvojkombináciu alebo trojkombináciu, pričom trojkombinácia zahŕňa okrem kočíka aj kompatibilnú autosedačku.

Dvojkombinácia (2v1) obvykle obsahuje:

  • konštrukciu s kolesami (podvozok)
  • hlbokú vaničku
  • športovú sedačku

Niektoré obchody však ponúkajú rôzne vlastné zvýhodnené ponuky „2v1", a preto môžete pod názvom dvojkombinácia nájsť napríklad aj kombináciu podvozku, hlbokej vaničky a autosedačky (vajíčka), alebo kombináciu podvozku, športovej sedačky a autosedačky (vajíčka). Klasikou ale určite zostáva podvozok + hlboká vanička + športová sedačka.

Ak vás táto možnosť oslovila, určite si prečítajte aj náš článok o výbere dvojkombinácie, kde sa okrem iného dočítate aj to, na čo sa pri takejto kúpe zamerať najviac:

Čo je to dvojkombinácia (2v1) a ako ju vybrať?

Ak práve čakáte bábätko a prechádzate si výberom kočíka, už ste pravdepodobne počuli pojem dvojkombinácia, ktorá sa občas označuje aj ako 2v1. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo si pod týmto názvom vlastne predstaviť a zistiť tak, či je to niečo pre vás...

Pri 2v1 je nutné spomenúť ešte kočíky, ktoré sa správne nazývajú: Kočíky so sedadlom typu 2v1 a nejde o klasickú dvojkombináciu. Sú to kočíky:

  • kde sa hlboká vanička potiahnutím za pásy, ktoré sú umiestnené na spodnej časti vaničky, zmení na športové sedadlo,
  • kde sa dva samostatné poťahy (hlboká vanička a športové sedadlo) navliekajú podľa aktuálnej potreby na jeden rám, a teda sety netvorí samostatná hlboká vanička a samostatné športové sedadlo.

Tieto kočíky sú vo všeobecnosti cenovo dostupnejšie a skladnejšie, avšak dajte si pri výbere pozor na nosnosť konkrétnych modelov. Pri tomto type kočíka je totiž nižšia (len 15kg) nosnoť oveľa častejšia ako pri klasických športových kočíkoch.

Ak vás kočíky so sedadlom typu 2v1 zaujali, ich ponuku nájdete tu: pripravujeme

Trojkombinácia (3v1) obsahuje:

  • konštrukciu s kolesami (podvozok)
  • hlbokú vaničku
  • športovú sedačku
  • autosedačku (vajíčko)

Táto možnosť je medzi rodičmi obľúbená predovšetkým v prípade, ak sa im nechce riešiť jednotlivé časti kočíka samostatne alebo plánujú často využívať možnosť pripojenia autosedačky priamo na podvozok kočíka, čo je veľmi praktické napríklad pri nákupoch. Trojkombinácia totiž okrem okrem hlbokej vaničky a športovej časti obsahuje práve aj kompatibilnú autosedačku (tzv. vajíčko - autosedačka od 0 do 13 kg).

Vajíčko sa na kočík upevňuje dvomi spôsobmi: Buď sa dá „nacvaknúť" priamo alebo sa pripevňuje pomocou adaptérov, ktoré by mali byť súčasťou balenia. Toto si ale pri nákupe radšej overte, aby sa vám nestalo, že si ich budete musieť dokúpiť zvlášť.

Pri kúpe 3v1 si však dajte pozor práve na autosedačku. V snahe predajcov ponúknuť trojkombináciu v dobrej cene, nemusí byť autosedačka vždy z tých najkvalitnejších. Pre viac dôležitých informácií o kúpe trojkombinácie preto určite nepreskočte tento článok: pripravujeme


Mestský chodník alebo terén?

Ak už máme „vybraný" kočík podľa veku dieťaťa, je čas zamerať sa na ďalšie dôležité parametre, ktorými sú nepochybne jeho jazdné vlastnosti, hmotnosť, rozmery, počet kolies a pod., na základe čoho kočíky rozdeľujeme na tzv.:

  • terénne kočíky
  • kočíky do mesta
  • kočíky na dedinu
  • kočíky na beh a šport
  • cestovné kočíky
  • golfové kočíky
  • retro kočíky

Je však dôležité povedať, že niektoré kočíky, aj keď sú na základe určitých parametrov zaradené napr. do skupiny „kočíky na dedinu”, tak vám dobre poslúžia aj v meste. Sú to také kompromisné riešenia (lebo veď človek nežije v bubline na jednom sídlisku či v jednej dedine) a práve preto, aby ste si kočík vybrali naozaj správne, by ste mali poznať nasledujúce fakty...


Využitie kočíka a jeho vlastnosti...

*alebo otázky, na ktoré by ste mali poznať odpoveď.

Už dávno neplatí, že na trhu je len pár kočíkov, ktoré sa od seba veľmi nelíšia. Práve naopak. Výber je široký a jednotlivé kočíky ponúkajú kombinácie rôznych vlastností. Na rodičoch teda je, aby si uvedomili, čo od kočíka očakávajú. Odpovedať by si preto mali na tieto otázky:

  • V akom teréne sa budeme najčastejšie pohybovať? (Bude to mesto, dedina alebo nenáročná turistika a výlety? Chodníky alebo nespevnené povrchy?)
  • Ak bývame v paneláku – máme výťah alebo budeme musieť kočík nosiť po schodoch?
  • Ak máme výťah - vojdeme sa s kočíkom do výťahu?
  • Budeme kočík často skladať?
  • Aký veľký priestor na uloženie kočíka máme?
  • Vojde sa zložený kočík do kufra nášho auta?
  • Budeme kočík využívať na šport?
  • Potrebujeme, aby mal kočík veľký úložný priestor?
  • Chceme, aby sa na konštrukciu kočíka dala nacvaknúť autosedačka (vajíčko)?
  • V ktorom ročnom období sa dieťatko narodí?
  • Predpokladá sa, že bude dieťatko väčšie?
  • Chceme, aby sa na kočík dalo pripevniť stúpadlo pre staršieho súrodenca?

Na čo sa teda zamerať?

Ako sme už naznačili vyššie, väčšina rodičov vždy hľadá nejaký kompromis. Či už medzi mestským kočíkom a kočíkom na dedinu, alebo kompromis medzi kočíkom na bežné používanie a kočíkom na šport alebo kočíkom na cestovanie... Výber je teda doslova na vás. Musíte si určiť, čo by mal váš kočík zvládnuť prioritne a následne si premyslieť, aké vlastnosti by ste na ňom vnímali ako skvelý bonus.

Okrem dizajnu a rozmerov kočíka si teda určite dobre prehliadnite aj nasledujúce časti a parametre:

1. Kolesá (materiál, veľkosť, počet a odpruženie)

  • Veľkosť kolies určite netreba podceňovať. Práve pri veľkosti totiž platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie kočík zvláda rôzne nerovnosti. Väčšie kolesá sú preto vhodné do terénu a na dedinské povrchy (⌀>25 cm), menšie zas do mesta.
  • Odpruženie je veľmi dôležité. Najlepšie je, ak sú odpružené všetky kolesá, pretože bez odpruženia je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväti a k dieťatu. Avšak existujú aj výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo, a v niektorých prípadoch si kočík vystačí aj s kvalitným odpružením zadných kolies (napr. niektoré kočíky na beh a šport od značky Thule). Odpruženie len zadných alebo dokonca žiadnych kolies vám taktiež vystačí v prípade, že plánujete kočík využívať iba v rámci mesta na prevažne rovnom povrchu mimo nejakých mačacích hláv. Tam totiž tie otrasy nie sú až také výrazné. Ale samozrejme stále platí: odpružené kolesá = lepšie kolesá.
  • Aretácia znamená, že sa predné otočné kolesá dajú zafixovať („zaseknúť”) na neotočné (a teda sa točia len dopredu a dozadu, nie do strán) , vďaka čomu kočík nadobudne lepšie jazdné vlastnosti predovšetkým v horšom teréne, a vy tak predídete jeho znehodnoteniu alebo celkovému poškodeniu formou vykývania predných kolies, čo pri jazde v teréne otočným kolesám reálne hrozí. Tento stav sa totiž nedá reklamovať, nakoľko sa výrobca odvolá na nesprávne používanie kočíka. Použitie aretácie sa preto odporúča hlavne pri pohybe na nerovnom povrchu a pri rýchlej jazde (aby sa predišlo vibrovaniu a zaseknutiu kolies). Naopak, ak sa chystáte na prechádzku do mesta, je lepšie kolesá nezaaretovať (nechať ich „otočné do strán”). Vďaka otočným kolesám je totiž manipulácia s kočíkom na nenáročnom povrchu oveľa ľahšia a jednoduchšia. 📌Možnosťou aretácie nedisponujú všetky kočíky na trhu, avšak za nás je to fajn bonus, pretože sa vďaka nej stáva kočík všestrannejšie využiteľným.
  • Počet kolies má taktiež svoj význam. Za klasiku považujeme skôr štvorkolesové kočíky, ktoré sa viac hodia na bežné denné používanie, no na trhu nájdete aj kočíky, ktoré majú tri kolesá. Jedná sa o tzv. trojkolky, ktoré sú vďaka ich jazdným vlastnostiam primárne určené práve do terénu a na šport (beh, kolieskové korčule). Preto, ak sa chystáte kočík využívať štandardným spôsobom, nemusíte nad počtom kolies nejako extra premýšľať a zamerajte sa skôr na klasiku (4 kolesá). Ak však zvažujete práve kúpu terénneho kočíka alebo kočíka na šport, môžete si prečítať aj ďalší náš článok, kde sa tejto téme venujeme viac: pripravujeme

Materiál kolies:

  • Nafukovacie – sú ideálne na jazdu v náročnejšom teréne alebo po nespevnených cestách, pretože disponujú prirodzeným odpružením, vďaka čomu je ale kočík aj o niečo ťažší. Ich nevýhodou je hlavne riziko defektu.
  • Nenafukovacie s výplňou – sú totožné s nafukovacími, no nie sú plnené vzduchom, ale gélom, penou alebo majú tzv. vzduchové komory. Sú taktiež vhodné do terénu a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou je, že nie sú prirodzene odpružené ako tie nafukovacie. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom bývajú o niečo ťažšie ako tie plnené penou, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.
  • Z tvrdenej gumy – majú dlhšiu životnosť, sú vhodné do mesta, na nerovný napr. štrkový alebo lesný terén a zvládnu aj piesok na pláži. Do tejto kategórie patria aj silikónové a živicové kolesá. Kočíky s týmito kolesami bývajú o niečo drahšie.
  • Penové – sú vyrobené z EVA peny a sú vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy. Sú mäkké, preto do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.
  • Umelohmotné alebo plastové – majú kratšiu životnosť a nie príliš dobré jazdné vlastnosti, preto postupne z ponuky predajcov miznú. Nájdete ich napríklad pri lacnejších golfových kočíkoch. Postupne sa nahrádzajú silikónovými, živicovými a tvrdenými gumovými kolesami.


  • Pre podrobnejšie informácie o kolesách kočíka si môžete prečítať aj tento článok: pripravujeme

2. Rukoväť

Rukoväť môže byť pevná alebo nastaviteľná. Ako určite sami uznáte, nastaviteľná rukoväť je oveľa praktickejšou voľbou, a to špeciálne v prípade, kedy majú rodičia rozdielnu výšku.

Rozlišujeme dva typy nastaviteľnej rukoväti:

  • Kĺbová rukoväť kočíka sa výškovo nastavuje pomocou tlačidiel umiestnených po jej stranách. Je ideálna pre vyšších rodičov, ale samozrejme aj pre tých, ktorí majú medzi sebou výškový rozdiel.


  • Teleskopická rukoväť sa väčšinou výškovo nastavuje jednoduchým stlačením tlačidla a zatiahnutím rukoväti smerom k sebe. Nastavuje sa tak nielen jej výška, ale aj jej vzdialenosť od kočíka. Tento typ rukoväti je vhodný najmä pre vysokých rodičov, aby im pri chôdzi neprekážala os zadných kolies. Avšak je samozrejme vhodná aj pre výškovo rozdielnych rodičov či opatrovníkov.

3. Podvozok kočíka

Práve od podvozku (konštrukcie) najviac záleží:

  • ako sa nám s kočíkom jazdí,
  • aká je celková hmotnosť kočíka,
  • ako dobre sa skladá.

Vo všeobecnosti platí, že od podvozku kočíka určeného do mesta (a teda na rovné povrchy) môžete očakávať nižšiu hmotnosť kočíka, a tým ľahšiu manipuláciu, ktorá je často možná len jednou rukou, a taktiež praktické a jednoduché skladanie. Rovnaké vlastnosti nájdete aj u cestovných či golfových kočíkov, vďaka čomu sú to veľmi obľúbení spoločníci práve na dovolenky. Patria totiž k tým úplne najľahším kočíkom na trhu.

Naopak, pri konštrukcii kočíka určeného do náročnejšieho terénu, môžete očakávať vyššiu hmotnosť, náročnejšiu manipuláciu a menej praktické skladanie. Je to „daň" za jeho lepšiu stabilitu, ktorá je pre náročnejšie povrchy nevyhnutná. Do tejto kategórie patria predovšetkým kočíky vhodné na dedinu a terénne kočíky. Zaradiť by sme sem mohli aj retro kočíky, nakoľko sú skôr dizajnovou záležitosťou s mohutnejším podvozkom a do strán neotočnými kolesami, vďaka čomu im „dedinský" terén nerobí problém.

Špecifickú kategóriu tvoria kočíky určené na šport, o ktorých výbere si v prípade záujmu určite prečítajte viac v tomto článku: pripravujeme

4. Brzdy

Brzdy sú už samozrejmým vybavením každého kočíka, pretože ide nielen o praktický, ale aj o bezpečnostný prvok.

Typy bŕzd:

  • Ručná (doplnková brzda) – nachádza sa na rukoväti. Umožňuje rýchle pribrzdenie kočíka a je výborným pomocníkom na dobrzďovanie pri jazde z kopca. Tento typ brzdy nájdete skôr na kočíkoch do terénu alebo na trojkolkách (kočíkoch na šport).


  • Hlavná brzda – môžeme ju prirovnať k „ručnej brzde” v aute. Kočík úplne zablokuje na mieste. V drvivej väčšine prípadov sa ovláda nohou a nachádza sa na zadnej náprave kočíka. Ojedinele sa ale môže nachádzať aj na na bočnej strane konštrukcie.

5. Skladanie kočíka

V prípade, že chceme zložiť hlboký kočík, je potrebné vaničku od podvozku úplne odpojiť a odložiť ju samostatne. V tomto majú obrovskú výhodu práve pokračovacie športové kočíky. Väčšina sa totiž dá zložiť „pokope” – konštrukcia spoločne so sedačkou. Ušetrí to nielen čas, ale aj miesto, pretože kočík má po zložení oveľa praktickejšie rozmery. Niektoré športové kočíky sa dokonca dajú zložiť jednou rukou (čo sa môže zísť pri častých presunoch autom), iné po zložení zostanú priamo stáť, takže ich môžete kamkoľvek postaviť a neušpinia sa. Táto praktická vlastnosť sa týka skôr športiakov určených do mesta či na cestovanie, nakoľko sú ľahšie a celková manipulácia s nimi je jednoduchšia ako pri terénnejších modeloch.

  • Tip: Pri kúpe sa vždy uistite, že sa vám kočík v zloženom stave zmestí do kufra auta.
  • Tip 2: Ak skutočne bojujete s nedostatkom priestoru (či už v aute alebo v byte), niektoré hlboké vaničky disponujú aj funkciou úplného zloženia na placku, takže ich v prípade potreby môžete poskladať na minimálne rozmery. Prípadne si môžete prečítať aj náš článok o ďalších skladných a praktických kočíkových alternatívach: pripravujeme

6. Nosnosť kočíka

Pod nosnosťou kočíka sa väčšinou rozumie maximálne zaťaženie hlbokej vaničky alebo športovej sedačky váhou dieťaťa. Pri hlbokom kočíku môžete vo všeobecnosti počítať s nosnosťou do 9 kg. Pri športových kočíkoch je to obvykle 22 kg hmotnosti dieťaťa, ale existujú aj kočíky, kde je to len 15 kg.

❗Avšak, predajca alebo výrobca môže pri predaji uvádzať aj údaj celková nosnosť kočíka, do ktorej sa počíta aj nosnosť nákupného košíka a prípadných vreciek či organizérov. Preto sa pri nákupe kočíka uistite, že si s predajcom dobre rozumiete.

Či už hovoríme o celkovej nosnosti alebo len o konkrétnej nosnosti sedačky či nákupného košíka, snažte sa ju neprekračovať. Výrobcovia totiž pristupujú k reklamáciám preťaženého kočíka veľmi striktne a na 99% vám reklamáciu zamietnu.

7. „Výška” kočíka

Pri kúpe kočíka je dôležité prihliadať aj na vašu výšku. Alebo teda na výšku rodičov či opatrovníkov, ktorí budú s kočíkom manipulovať. Kočíky na trhu sú totiž prispôsobené pre rôzne vysokých rodičov a na vás je, aby ste si vybrali ten správny. Sledovať by ste preto mali:

  • výšku a možnosti nastavenia rukoväte kočíka,
  • výšku umiestnenia nadstavby (a teda vaničky či športovej sedačky), čo sa ale dá vyriešiť aj dokúpením výškových adaptérov,
  • výšku umiestnenia zadnej osi kolies, ktorá je v prípade kočíka určeného pre vyšších rodičov vyššie osadená alebo úplne chýba, aby ste o ňu nezakopávali. Tento problém je tiež riešiteľný vyššie spomínanou teleskopickou rukoväťou.

Kočíky na základe týchto vlastností preto rozdeľujeme na:

  • kočíky určené pre vyšších rodičov (výška rukoväte 107 cm a viac): kolekciu pripravujeme
  • kočíky určené pre stredne vysokých rodičov (výška rukoväte medzi 100 a 107 cm):kolekciu pripravujeme
  • kočíky určené pre nízkych rodičov (výška rukoväte do 100 cm): kolekciu pripravujeme

8. Strieška a odvetrávanie kočíka

Odvetrávanie kočíka, ktoré je veľmi dôležité hlavne v letných horúcich dňoch, môžu zabezpečovať dva mechanizmy:

  • odvetrávanie pomocou okienok na kočíku (čo je štandardom pri každom kočíku),
  • odvetrávanie chrbtovej opierky (neponúka každý kočík).

Strieška kočíka a odvetrávanie pomocou okienok
Strieška (či už na hlbokej vaničke alebo na športovej sedačke) je u väčšiny kočíkov rozopínateľná, inými slovami „predlžovacia”. Pri strieške určite platí: Čím dlhšia, tým lepšia. A to nielen kvôli slnku. Dlhšia strieška bábätko lepšie ochráni aj pred vetrom či mrholením. Niektoré striešky sú naviac vodoodolné alebo majú dokonca ochranný faktor proti slnečnému žiareniu (SPF 50+), čo sa výborne hodí najmä v lete.

  • Strieška hlbokej vaničky: Väčšina striešok má tzv. ventilačnú sieťku (alebo ventilačné okienko) určenú na prúdenie vzduchu. Je zabudovaná priamo v strieške a „otvoríte” ju pomocou klasického zipsu (čím teda väčšinou aj predĺžite striešku). Sieťka môže byť po rozopnutí prekrytá odklápacou látkou. Novšie typy hlbokých vaničiek majú na boku kočíka aj tzv. panoramatické okienko, ktoré taktiež slúži na cirkuláciu vzduchu a zároveň poskytuje dieťaťu kontakt s okolitým svetom. Menej časté je pri hlbokých vaničkách tzv. náhľadové okienko, ktoré slúži na kontrolovanie dieťatka. Pri hlbokej vaničke ho využijete asi skôr v zimnom období, kedy môže dieťatko spať zakryté nánožníkom, a preto naň nevidíte priamo.

Vanička kočíka [[https://www.modrykonik.sk/kocikopedia/easywalker-jimmey/|Easywalker Jimmey]].

  • Strieška športovej sedačky: Náhľadové okienko, ktoré môže byť prekryté odklápacou látkou alebo schované v zipsovej predlžovacej časti kočíka, je pri športovej strieške takmer štandardom. Využijete ho predovšetkým v prípadoch, kedy budete mať športovú sedačku nasadenú v smere jazdy a cez okienko pohodlne skontrolujete, čo sa v kočíku deje. Pokiaľ je náhľadové okienko zároveň celosieťkové, môže sa taktiež využiť ako zdroj prúdenia vzduchu. Tieto okienka sa najčastejšie otvárajú a zatvárajú pomocou magnetov, zapínaním na gombík alebo pomocou suchých zipsov. Avšak, ani toto nie je pravidlom a náhľadové okienko môže byť nepriedušné. Cirkulácia vzduchu je v tomto prípade zabezpečená inak, a to väčšinou ventilačným okienkom skrytým v zipse predlžovacej časti + užitočnou súčasťou striešky je aj vyklápateľný šilt, ktorý slúži ako clona pred slnečným žiarením.

Strieška kočíka [[https://www.modrykonik.sk/kocikopedia/easywalker-harvey5-premium-air/|Easywalker Harvey5 Premium Air]].

Odvetrávanie chrbtovej opierky
Pri hlbokom kočíku touto funkciou disponujú predovšetkým plastové vaničky a hodí sa najmä v prípade, ak na vaničke nie je panoramatické okienko. Vetrací priestor sa obvykle ovláda pomocou páčky alebo tlačidla.

Pri športovej sedačke môže byť vetranie zabezpečené chrbtovou opierkou zo sieťoviny, ktorá sa vo chvíľach, kedy vetranie nepotrebujete, prekrýva vložkou na to určenou.

Vľavo odvetrávanie hlbokej vaničky, vpravo odvetrávanie športovej sedačky.

9. Úložný priestor

Úložný priestor kočíkom zaisťuje hlavne košík (alebo nákupný košík), ktorý je umiestnený na konštrukcii pod vaničkou alebo športovou sedačkou. Môže byť úplne otvorený alebo uzatvárateľný. V každom prípade, tento košík nie je primárne určený na vozenie veľmi ťažkého nákupu a každý má svoju maximálnu nosnosť, ktorá by nemala byť prekročená – na čo je treba dbať, pretože pri viditeľnom poškodení košíka by mohol byť problém s reklamáciou.

Mnohé kočíky majú v základnej výbave tiež tašku na kočík, v ktorej sa zvyčajne nosia prebaľovacie potreby a pod. Pripevňuje sa na rukoväť, dá sa kedykoľvek odpojiť a zvyčajne disponuje aj popruhom/popruhmi, takže si ju môžete hodiť aj cez rameno.

10. Príslušenstvo ku kočíku

Niektoré druhy príslušenstva sú priamou súčasťou výbavy kočíka. Najčastejšie sa sem radí: pláštenka, sieťka proti hmyzu, madlo pred dieťa, adaptéry na autosedačku, držiak na nápoj, nánožník či prebaľovacia taška. Nebýva to však podmienkou.

Ďalšími často dokupovanými doplnkami sú: fusak, deka, podložka do športovej sedačky, držiak na mobil, jedálny pultík, slnečník, stúpadlo pre súrodenca a pod.

11. Cena vs kvalita

Tak ako pri všetkom, aj pri kočíkoch máme tendenciu siahnuť po takých značkách, ktoré sú nám známe. Na tom samozrejme nie je nič zlé, avšak je dôležité napísať, že na dnešnom trhu nájdete naozaj rozmanitú ponuku kočíkov aj od menej známych značiek, ktoré ponúkajú podobnú (alebo aj rovnakú) kvalitu za častokrát výrazne menej peňazí. Takže, ak pre vás nie je dôležitá prestíž a kočík vnímate skôr ako vec, ktorú proste potrebujete, no nechcete za ňu vyhodiť majland, určite si ponuku dostupných kočíkov popozerajte pozornejšie.

Pomôcť vám môžu aj naše články, v ktorých sa venujeme tzv. porovnávačkám vlastnosťami podobných kočíkov v rôznych cenových kategóriách: pripravujeme


Bezpečnosť kočíka

Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu vieme, že kočík vyhovuje požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.

Pre zaujímavosť, zmenou prešlo testovanie kočíka so zameraním na nosnosť. Už sa netestuje nosnosť sedadla pre dieťa na 15 kg, ale po novom sa testuje až na 22 kg. Súvisí to so skutočnosťou, že deti sú čoraz väčšie a ťažšie. Ak je dnes priemerná hmotnosť novorodenca 3 500 gramov, pred desiatimi rokmi to bolo zhruba o 200 gramov menej.

Kočík musí pri testovaní spĺňať niekoľko požiadaviek a najdôležitejšie z nich vám zaručia, že:

  • sa nastaviteľná rukoväť automaticky zablokuje v požadovanej pozícii,
  • je vnútorný poťah napnutý, takže nehrozí udusenie dieťaťa,
  • sa malé časti nedajú dieťaťom uvoľniť,
  • v okolí dieťaťa nie sú žiadne nevhodne veľké medzery,
  • sú hrany a hroty zaoblené alebo zakryté,
  • sú kovové materiály odolné proti korózii,
  • farba nie je toxická a je odolná.

Kočík pri teste musí prejsť tiež kontrolou parkovacích bŕzd, kontrolou stability a štruktúry konštrukcie, kontrolou odolnosti a váhy, a tiež kontrolou stability a pevnosti kolies.

Pre upresnenie na záver, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, nemusia podliehať novej norme. Tú musia spĺňať až ich mladší nástupcovia.


Kočík z bazára

Ak sa rozhodnete pre kočík z druhej ruky, vyberajte ešte starostlivejšie. Odporúčame uprednostniť osobný odber, vďaka čomu si môžete kočík dobre prezrieť a vyskúšať si jazdu, skladanie a rôzne nastavenia.

Na čo sa predávajúceho pýtať?

  • Aký je presný názov a rok výroby kočíka?
  • Bol to nový kočík alebo už bol bazárový?
  • Ako dlho bol kočík používaný a koľko detí sa v ňom „odvozilo”?
  • Je ešte v záruke?
  • Bolo na ňom niečo reklamované? Bol už v oprave? Dajú sa naň stále zohnať náhradné diely?
  • Je k nemu dostupný originálny návod?
  • Čo všetko je v cene? Len kočík alebo aj príslušenstvo? Ak aj príslušenstvo, aké?
  • Aký je dôvod predaja?
  • Sú na ňom viditeľné poškodenia, prípadne neodstrániteľné fľaky?
  • Je z prostredia, kde sa fajčilo?
  • V akom stave sú kolesá?
  • Ako funguje brzda a polohovanie? Aký má podvozok?
  • Ako sa kočík skladá a aké sú jeho rozmery v zloženom stave?

  • Tak a sme na konci 🙂 Dúfame, že vám článok pomohol a v prípade, že máte nejaké nejasnosti, neváhajte a opýtajte sa našej kočíkovej poradkyne Ľudky naozaj na čokoľvek: Chcem sa opýtať Ľudky!

👉 Späť na Všetko o kočíkoch>>