Hlboký kočík, ktorý poznáme aj pod názvom „kočík s hlbokou vaničkou", je prvý typ kočíka, ktorý rodičia pre svoje novorodené bábätko kupujú. Niekedy ale narazia na to, že sa v možnostiach, ktoré trh ponúka, nevedia zorientovať. A nie je sa čomu diviť, pretože hlboké kočíky majú množstvo vlastností, ktoré sa u jednotlivých druhov a značiek líšia.
Hlboký kočík sa skladá z konštrukcie (podvozku) a hlbokej vaničky.
Niektoré bábätká sú skutočne zvedavé, a tak sa v hlbokom kočíku začnú nudiť ešte predtým, ako sa naučia sedieť. Za takýchto okolností (mali by vedieť aspoň pásť koníky a dvíhať hlavičku), môžu prejsť do pokračovacieho športového kočíka, ale len v prípade, že bude disponovať nastaviteľným ľahom (nie korýtko) a jeho chrbtová opierka sa teda bude dať sklopiť do úplného 180° ľahu (alebo aspoň do takmer úplného 165° ľahu). Avšak kočík bude pre také malé dieťa stále príliš otvorený, preto je potrebné vybaviť ho aj novorodeneckou vložkou/podložkou. Tá vnútorný priestor zútulní a ešte viac vyrovná ľah.
Tip mamičiek: Ak sa rozhodnete pre kúpu kočíka s korýtkovým sedením, ktorého ľah sa nedá úplne vyrovnať, no chceli by ste ho využiť pre nesediace dieťatko, existuje možnosť dať si novorodeneckú vložku do kočíka ušiť. Samozrejme treba prihliadať na to, aby vyplnila korýtkovú sedačku tak, že spolu ten vhodný – rovný ľah, vytvoria.
Hneď v úvode je dôležité povedať, že aj keď hlboký kočík môže tvoriť samostatnú jednotku, väčšinou sa kupuje ako súčasť tzv. dvoj či trojkombinácie, čo si môžete predstaviť nasledovne:
Je to tak hlavne z dôvodu, že hlboký kočík má z časového hľadiska krátku dobu využitia. Dieťatko v ňom strávi len niekoľko úvodných mesiacov života, zatiaľ čo pokračovací športový kočík môže využívať aj viac ako dva roky. Kúpa samostatného hlbokého kočíka je preto dosť nepraktická a väčšina rodičov siahne rovno po dvoj či trojkombinácii, pri ktorých v období prechodu dieťaťa z vaničky na pokračovací kočík nemusia vymieňať celý kočík, ale len na ten istý podvozok namiesto vaničky nacvaknú športovú sedačku a je hotovo.
Ak by ste sa teda rozhodli pre túto možnosť, je potrebné myslieť na to, aby vaše očakávania splnili nielen konštrukcia a hlboká vanička, ale aj športová sedačka. Pri trojkombinácii je taktiež potrebné prihliadať predovšetkým na kvalitné vajíčko (autosedačku). A keďže je tento článok zameraný na vaničky, odporúčame prečítať si preto aj nasledovné články o správnom výbere:
Hlboká vanička sa dá v niektorých prípadoch zakúpiť aj samostatne (bez podvozku), resp. je možné dokúpiť si ju ako príslušenstvo k niektorým športovým kočíkom. Tento spôsob zaobstarania si vaničky môžete využiť napríklad vtedy, ak už doma nejaký športový kočík máte po predošlom dieťatku. K niektorým športovým kočíkom sa totiž vyrábajú aj kompatibilné vaničky, takže si len overte, či ten váš domáci patrí k nim a ak áno, ktoré vaničky „ku nemu pasujú". Ušetríte tak čas, peniaze a opletačky so zháňaním celého nového kočíka. Vaničky sa vo väčšine prípadov dajú nasadiť na podvozok priamo alebo pomocou adaptérov, čo by malo byť uvedené v popise kočíka či vaničky.
Tento spôsob zaobstarania si kočíka samozrejme môžete využiť aj vtedy, ak ste prvorodiči. V prípade, že na trhu nenájdete kombinovaný kočík, ktorý by vám vyhovoval, zamerajte sa rovno na ponuku športiakov, ku ktorým existujú kompatibilné vaničky a môžete to jednoducho vyriešiť touto cestou.
Športové kočíky, ku ktorým je možné dokúpiť vaničku ako príslušenstvo, nájdete tu:
Nezabudli sme ani na vás 🙂 V prípade, že sa tešíte rovno na dve ratolesti alebo už doma jedno kočíkovacie dieťatko máte a bude medzi ním a súrodencom malý vekový rozdiel, neprehliadnite ani náš článok o dvojkočíkoch.
Vaničku obvykle možno na konštrukciu nasadiť priamo, teda bez adaptérov, ale sú aj také typy kočíkov, pri ktorých adaptéry potrebujete. Tieto prípady sú ale menej časté, avšak je fajn si to pri kúpe vždy overiť. Niekedy sú adaptéry totiž potrebné aj pri kočíku a vaničke rovnakej značky.
Mimochodom, na trhu sú dostupné aj tzv. výškové adaptéry, ktoré si môžete zaobstarať v prípade, že ste vysokí, no kočík, ktorý sa vám páči, je určený skôr pre nižších rodičov. Výškové adaptéry zabezpečia vyššiu polohu vaničky a vám ušetria chrbticu. Svet je dnes plný vychytávok, však?
Či už sa rozhodnete zaobstarať si hlboký kočík samostatne alebo ako súčasť nejakej kombinácie, vanička by mala spĺňať určité kritériá, pretože práve od nich závisí pohodlie bábätka, použiteľnosť kočíka a kvalita jazdy.
V dnešnej dobe už vďaka ultrazvuku vieme vopred, aké veľké naše bábätko bude (aspoň približne). Prípadne sa to dá predpokladať z výšky rodičov. Preto, ak ste obidvaja vysokí a lekár vám oznámi, že bude vaše dieťatko väčšie, myslite na to aj pri výbere vaničky hlbokého kočíka. Nie všetky sú totiž rozmerovo rovnako veľké, aj keď nosnosť majú takú istú (a to 9 kg).
Dôležitým faktorom je aj termín pôrodu:
❗Avšak pozor: Uvedená dĺžka a šírka vaničiek sa v e-shopoch väčšinou nerovná veľkosti matraca (ktorá by vás vlastne mala zaujímať najviac), ale označuje rozmery horných vonkajších okrajov. Preto sa pri kúpe zamerajte práve na rozmery matraca alebo aspoň na vnútorné rozmery vaničky.
Mohlo by sa zdať, že typ vaničky a materiál, z ktorého je vyrobená, sú vlastne len dizajnovou záležitosťou, ale nie je to pravda. Všetko má totiž svoje výhody aj nevýhody.
Výhodou plastovej vaničky je ľahká údržba, pretože ju po zašpinení stačí utrieť. Na druhej strane nie je dobre priedušná a má vyššiu váhu.
Plastová hlboká vanička.
V prípade látkových vaničiek sa rodičia obávajú, že bábätko neochránia pred chladom. Tento strach ale nie je na mieste. Moderné látky kočíkov sú totiž pevné a husto tkané, navyše ochranu v chladných dňoch môžete umocniť aj hrejivým fusakom, dekou a teplým oblečením.
Výhodou tejto vaničky je nižšia hmotnosť. Pre lepšiu ochranu pred slnečným žiarením môžete zvoliť látkovú vaničku, ktorá ponúka SPF 50+.
Látková vanička.
Výrobcovia ponúkajú aj kombináciu materiálov – plastové dno a látkové bočnice. Oproti celoplastovým vaničkám bude ľahšia, v porovnaní s látkovými zase o niečo ťažšia. Záleží teda na vašich preferenciách, pretože pokiaľ budete vaničku často dávať dolu z podvozku a prenášať ju, je určite praktickejšie zvoliť si celolátkové prevedenie.
Výhodou tejto vaničky je taktiež údržba, nakoľko jej plastové časti stačí po ušpinení utrieť. Nevýhodou môže byť kombinácia tmavej farby a plastu, čo zvyšuje riziko prehrievania vaničky v letných mesiacoch.
Kombinovaná vanička.
Koženkové prevedenie dodáva kočíku punc luxusu. Aj tu platí výhoda, že sa ľahko utiera, ale údržba je podmienená používaním špeciálnych krémov, prípadne sprejov. Vplyvom počasia a používania sa totiž môže koženka popraskať, čo sa dá zmierniť alebo oddialiť jedine starostlivosťou. Tento materiál tiež nebude taký priedušný ako napríklad látka, čo v kombinácii s tmavou farbou kočíka nemusí byť v letných mesiacoch ideálne.
Koženková vanička.
Niektoré bábätká v kočíku strávia pomerne dosť času, najmä ak v nich lepšie zaspávajú. Mal by im preto poskytnúť zdravé ležanie, ktoré im zaistí rovný a tvrdší povrch. Príliš mäkký matrac by rozhodne nebol tým pravým pre vyvíjajúci sa pohybový aparát. Záleží na konkrétnom type kočíka, ktorý vyberiete, avšak špeciálne u lacnejších je niekedy nutné dokúpiť vhodný matrac zvlášť. Medzi tie kvalitné určite patria matrace vyrobené zo studenej peny (napríklad od značky Träumeland).
Veľa kočíkov má matrac z pamäťovej peny, ktorá môže byť rôznych tvrdostí, tá mäkká ale nie je pre malé bábätká príliš vhodná, a to hlavne z dôvodu, že neposkytuje potrebnú oporu. Oproti tomu matrace s jadrom zo studenej peny majú vynikajúce ortopedické aj termoregulačné vlastnosti.
Pre udržanie čistoty je praktické, ak sa dá poťah matraca stiahnuť a vyprať, pretože bábätko sa môže v kočíku spotiť alebo povracať. Snímateľný poťah chýba zvyčajne práve u tých lacnejších matracov. V oboch prípadoch je ale dobré dokúpiť prestieradlo, nie však nepremokavú ochranu na matrace. Z hľadiska ochrany zdravia dieťatka, najmä v prvých týždňoch a mesiacoch, nie je vhodné ukladať dieťa na nepriedušné materiály. Môže sa prehriať, pretože jeho termoregulácia ešte nie je dovyvinutá.
Nezabúdajte ani na kontrolu matraca. Pokiaľ je preležaný, vymeňte ho za nový.
Niektoré striešky disponujú hneď niekoľkými benefitmi. Iné naopak žiadnym, čo sa obvykle odráža aj na cene kočíka.
Môžu mať:
Vanička kočíka s možnosťou predĺženia striešky.
Zľava: panoramatické okienko, ventilačné okienko, náhľadové okienko, vyklápateľný šilt.
Niektoré kočíky disponujú možnosťou polohovania chrbtovej opierky. Tú je potom možné nastaviť do niekoľkých zvýšených polôh alebo úplného ľahu. Používanie je však potrebné dobre premyslieť a zvýšené polohy nepoužívať príliš často (hlavne u tých najmenších bábätiek), pretože pre zdravý vývoj chrbtice je najvhodnejší práve úplný ľah. Možnosť zvýšenej polohy je vhodná najmä pre deti s refluxom.
Chrbtová opierka hlbokého kočíka môže byť vylepšená aj o možnosť odvetrávania, a teda ventilácie v jej spodnej časti, čo sa hodí najmä v prípade, ak vanička nedisponuje panoramatickým okienkom. Vetrací priestor sa obvykle ovláda pomocou páčky alebo tlačidla.
Odvetrávanie chrbtovej opierky, a teda spodnej časti vaničky.
Niektoré vaničky sú navrhnuté tak, že ich po zložení na zem môžete využiť ako kolísku 🙂. Táto funkcia je samozrejme vnímaná ako milý bonus a ak pre vás nie je nevyhnutná, určite nie je pri výbere kočíka z tých smerodajných. Avšak, môže byť užitočná v prípade, ak nemáte zakúpenú postieľku alebo máte len jednu, ktorá je umiestnená v spálni, pričom „ďalšia” by sa vám hodila napríklad v kuchyni pri varení a pod.
Vanička s funkciou hojdania.
V prípade, že je pre vás najväčším problémom miesto a „odparkovanie” kočíka, pretože máte napríklad malý byt, alebo ste majiteľmi menšieho auta a obávate sa, či sa vám doň kočík po zložení vojde aj s vaničkou, určite túto alternatívu neprehliadnite. Skladacia vanička vám ušetrí miesto a taktiež sa bude kočík ľahšie skladovať či odosielať jeho novému majiteľovi po konci kočíkovacieho obdobia.
Vaničkou s funkciou zloženia.
Nánožník (alebo aj kryt na hlbokú vaničku) je doplnok, ktorý svoju funkciu plní hlavne v zime, kedy chráni bábätko pred mrazom. Niektoré sú ale využiteľné aj v letných mesiacoch, a to v prípade, že majú zrolovateľnú/snímateľnú teplú vrstvu a pod ňou sieťku, cez ktorú bude cirkulovať vzduch.
Nánožníky sa k vaničkám pripínajú niekoľkými spôsobmi. Záleží na konkrétnom modeli:
Hlboká vanička s nasadeným nánožníkom.
Na uľahčenie prenášania hlbokej vaničky slúžia madlá, ktoré majú kočíky zabudované v strieške alebo v stredovej časti. Ak sa ale vo vaničke nachádza bábätko, neprenášajte ju len držaním madla, a to z bezpečnostných dôvodov.
Madlá na hlbokej vaničke.
Takéto madlá však nemá každá hlboká vanička, takže je to len na vašich preferenciách... Ak neplánujete vaničku nejako často prenášať, nie sú pre vás také dôležité.
Výber podvozku najviac záleží od toho, kde sa plánujete s kočíkom najčastejšie pohybovať, prípadne, či ho chcete využívať len na klasické kočíkovanie alebo povedzme na šport či cestovanie... Zaujímavosťou je aj počet kolies. Väčšina kočíkov disponuje štyrmi kolesami, avšak ak plánujete s kočíkom športovať, lepšou voľbou budú tzv. trojkolky.
Podvozok totiž ovplyvňuje to:
Vo všeobecnosti platí, že kočíky určené do mesta a na cestovanie budú mať konštrukciu ľahšiu, aby sa s nimi jednoduchšie manipulovalo pri jazde a skladaní.
Pri kočíkoch určených na dedinu a do horšieho terénu musíte počítať s vyššou hmotnosťou, s náročnejšou manipuláciou či s krkolomnejším skladaním. Je to „daň” za lepšiu stabilitu, bez ktorej sa v teréne nezaobídete. Tieto kočíky budú mať taktiež aj celkovo väčšie rozmery.
Pri nákupe si teda na základe jazdných vlastností môžete vybrať medzi kočíkmi určenými do mesta, na dedinu či do terénu, tiež kočíkmi na šport alebo kočíkmi na cestovanie. Samozrejme sa často stáva aj to, že rodičia potrebujú niečo medzi, pretože sa nebudú pohybovať čiste len v jednom type terénu alebo by kočík radi využili aj na bežné kočíkovanie a zároveň na šport. V takomto prípade je dôležité určiť si, čo by mal váš kočík zvládať ako prioritu a následne si k tomu doladiť zvyšok.
Pri konštrukcii by vás ešte mohlo zaujímať, či sa na ňu dá pripevniť autosedačka. Táto možnosť je skvelá hlavne v prípadoch, ako sú nákupy či návštevy lekára. Po príjazde autom na miesto tak nemusíte bábätko rušiť vyberaním z autosedačky, pretože si ju celú aj s dieťatkom len jednoducho „prehodíte" na podvozok a môžete pokračovať v ceste kamkoľvek potrebujete.
Brzdy sú bezpečnostným a praktickým prvkom, vďaka ktorému môžete kočík rýchlo zastaviť, pribrzdiť či zaparkovať tak, aby zostal stáť na mieste.
Typy používaných bŕzd:
Najčastejšie typy bŕzd: ručná a hlavná brzda.
Rukoväť na kočíku môže byť pevná, čo znamená, že sa nedá výškovo nastaviť. Toto riešenie nie je veľmi praktické, pretože na prechádzku s kočíkom môže ísť mamička, oveľa vyšší otecko alebo nižší starí rodičia a jedna výška nebude vyhovovať všetkým.
Ďalším typom je nastaviteľná rukoväť. Tú rozdeľujeme na kĺbovú a teleskopickú.
Kĺbová a teleskopická rukoväť. Fotozdroj: iMrňous.cz.
Všeobecne platí, že čím má kočík väčšie kolesá, tým ľahšie zvládne nerovnosti. Z tohto dôvodu disponujú väčšími kolesami práve kočíky určené do terénu a na dedinu (⌀>25 cm). Do mesta postačia aj tie menšie.
Vlastností, ktoré si treba všímať, je ale viac:
Odpruženie je veľmi dôležité. Najlepšie je, ak sú odpružené všetky kolesá, pretože bez odpruženia je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväti a k dieťaťu. Avšak na trhu sú tiež kočíky, ktoré si vystačia s kvalitným odpružením len zadných kolies alebo nájdete dokonca aj také, ktoré nemajú odpružené žiadne kolesá – jedná sa prevažne o ľahšie kočíky do mesta a na cestovanie. Samozrejme, odpružené kolesá = lepšie kolesá, ak sa však budete pohybovať po vyslovene rovnom povrchu napr. v rámci dovoleniek, zvládne to aj kočík bez odpruženia.
Aretácia znamená, že sa predné do strán otočné kolesá dajú zafixovať („zaseknúť”) na neotočné (a teda také, ktoré sa točia len dopredu a dozadu), vďaka čomu kočík nadobudne lepšie jazdné vlastnosti v horšom teréne. Použitie aretácie sa preto odporúča vždy pri pohybe na nerovnom povrchu a pri rýchlej jazde (aby sa predišlo vibrovaniu a zaseknutiu kolies). Naopak, ak sa chystáte na prechádzku do mesta, je lepšie kolesá nezaaretovať (nechať ich otočné do strán). Vďaka otočným kolesám je totiž manipulácia s kočíkom oveľa ľahšia a jednoduchšia, čo oceníte predovšetkým v nákupných centrách, preplnených uličkách či MHD-čke.
Materiál
Prehľad optimálnych kolies pre rôzne typy kočíkov.
Štyri kolesá zatiaľ zostávajú klasikou, do obľuby sa ale dostávajú aj tzv. trojkolky – teda kočíky s tromi kolesami. Veľmi zjednodušene povedané, s trojkolkou sa ľahšie manipuluje, ale štvorkolka vám zaistí o niečo lepšiu stabilitu. Trojkolky sú vďaka dobrým jazdným vlastnostiam vhodnou voľbou práve pre aktívnych rodičov, ktorí plánujú s kočíkom športovať (behať alebo jazdiť na kolieskových korčuliach).
Pri výbere kočíka by ste mali myslieť aj na vašu výšku, pretože ak ste napríklad vysokí, kočík určený pre nízkych rodičov vám môže celkom nepríjemne skomplikovať život. Napríklad tým, že sa budete musieť často zohýnať nad nízko položenú vaničku alebo budete zakopávať o zadnú os kolies konštrukcie...
Pri kúpe preto myslite aj na:
Aby sme vám to celé uľahčili, naša kočíková poradkyňa Ľudka pre vás pripravila výber kočíkov určených pre každú výškovú kategóriu rodičov či opatrovníkov:
Pre mnohých rodičov sú pri výbere kočíka najdôležitejšími parametrami úspora priestoru (alebo aj financií) či maximálna „šikovnosť ” zakúpeného kočíka. Radi by sme preto spomenuli aj niekoľko zaujímavých tipov na praktické, skladné a cenovo dostupnejšie riešenia:
Zaujímavou voľbou sú určite kočíky so sedadlom typu 2v1. Avšak, nedajte sa pomýliť. Nejde o štandardnú dvojkombináciu, o ktorej sme hovorili vyššie. Sú to kočíky, pri ktorých sa hlboká vanička potiahnutím za pásy, ktoré sú umiestnené na spodnej časti vaničky, zmení na športové sedadlo, alebo kočíky, kde sa dva samostatné poťahy (hlboká vanička a športové sedadlo) navliekajú podľa aktuálnej potreby na jeden rám. Sety teda nepozostávajú zo samostatnej hlbokej vaničky a samostatného športového sedadla, ako je to pri klasickej dvojkombinácii.
Tento typ kočíka sa vám môže hodiť predovšetkým v prípade, ak hľadáte cenovo dostupnejšie a skladné riešenie. Treba však počítať s nižšou nosnosťou, ktorá je pre takýto kočík typická. Respektíve, práve tento typ kočíka vďaka jeho stavbe často umožňuje využitie hlbokej vaničky do vyššieho veku dieťatka (12 mesiacov). Avšak nosnosť športového variantu sedačky je väčšinou už len 15 kg. Avšak nie vždy. Nájdete samozrejme aj kočíky s nosnosťou 22 kg, len na tento fakt pri potenciálnom výbere myslite a nosnosť si overte.
Výber kočíkov so sedadlom typu 2v1 si môžete pozrieť tu:
Ďalšou možnosťou je aj kúpa športového kočíka s tzv. vložnou taškou. Túto alternatívu si rodičia volia predovšetkým v prípade, keď nemajú pre uskladnenie či „odparkovanie" kočíka veľa miesta, majú malý kufor auta alebo sa často presúvajú a potrebujú, aby bol kočík ľahký a praktický. Taktiež je skvelým riešením, ak bývate v paneláku bez výťahu a máte možnosť nechať kočík odložený na prízemí bytového domu – kočík odstavíte v priestore na bicykle alebo kočíky a dieťatko si v taške pohodlne vynesiete do bytu.
Športový kočík s vložnou taškou.
V každom prípade, táto voľba sa odporúča skôr pre jarné a letné bábätká, pretože vanička je predsa len vanička a pred nepriaznivým jesenným či zimným počasím ochráni dieťatko o niečo lepšie.
Táto alternatíva je síce zaujímavá, ale trochu „sporná". Vysvetlíme si...
Pri kúpe autovaničky môžete teoreticky ušetriť na prvej autosedačke (vajíčku). Niektoré hlboké vaničky totiž disponujú bezpečnostnými pásmi, vďaka ktorým sa dajú využiť aj na prevoz dieťatka autom. Pri niektorých z nich sú pásy odnímateľné a môžete ich do vaničky pripínať a zasa odoberať podľa potreby. Pásy sú buď priamou súčasťou balenia kočíka alebo ich výrobcovia ponúkajú ako voliteľne dokúpiteľné príslušenstvo.
Niektoré autovaničky majú dokonca aj možnosť polohovania. Jednou z ich nevýdod však je, že sú vo všeobecnosti trochu menšie ako štandardné hlboké vaničky, a to práve z toho dôvodu, aby dokázali zastúpiť bezpečnú autosedačku čo možno najlepšie. Ak teda predpokladáte, že bude vaše dieťatko z tých väčších, pravdepodobne to nie je úplne ideálna voľba pre vás.
☝️ Zvážiť treba ale tiež fakt (ktorý je zároveň ich najväčším mínus), že autovanička nikdy nebude taká bezpečná ako autosedačka, nech je akokoľvek kvalitná.... Podľa zákona ju použiť môžete, ale odborníci a prax poukazujú na to, že vajíčko je 100%-tne lepšou voľbou.
Autovanička JANÉ Matrix Light 2.
Ak už teraz viete, že budete s dieťatkom absolvovať cestu autom naozaj často a nechce sa vám so sebou zakaždým vláčiť celú konštrukciu kočíka, tak táto alternatíva bude pre vás ako ušitá na mieru. Hovorím o „autosedačke na kolesách”, ktorá v aute zaberie v podstate skoro rovnaký priestor ako klasická autosedačka, a po vybratí von si na nej len vysuniete zabudované kolesá a voilà, máte minikočík, s ktorým sa môžete vybrať na nákup či rýchle stretnutie v meste.
Napríklad taká autosedačka značky Doona je už plne polohovateľná, dá sa ku nej dokúpiť ISOFIX základňa a tiež rôzne príslušenstvo ako „taška na kočík”, moskytiéra a pod. Aj keď je pravda, že konkrétne táto voľba nie je z tých najlacnejších, ale bola by škoda, aby ste o jej existencii nevedeli, ak by ste sa predsa len náhodou rozhodli do nej zainvestovať.
*Pri tejto alternatíve ale taktiež existuje ALE, ako v podstate pri všetkých autosedačkách... Pre tie najmenšie detičky bude vždy (hlavne kvôli ťažkej hlavičke, ktorá tlačí na chrbticu a sťažuje dýchanie) najideálnejším riešením ležanie na úplne rovnej ploche a aj keď autosedačka disponuje funkciou ergonomického polohovania, dieťatko by tam nemalo tráviť príliš dlhú dobu alebo by ste ju nemali využívať príliš často. Takže je to na zvážení, no na vyslovene dlhší pobyt vonku ju teda veľmi neodporúčam.
Veľmi dôležitým parametrom, na ktorý je nutné pri kúpe kočíka dbať, je samozrejme jeho bezpečnosť. Tú vám potvrdí označenie s odkazom na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), vďaka čomu viete, že kočík vyhovel požiadavkám európskej normy. Konkrétne táto norma je platná od 1.6.2019, pričom stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pre upresnenie, modely kočíkov, ktoré sa začali vyrábať v období platnosti starej normy, museli podstúpiť nové testovanie podľa novej normy, ak ich teda výrobcovia chceli predávať aj naďalej.
Ak sa rozhodnete pre jazdený kočík, váš výber by mal byť ešte dôkladnejší. Odporúčame uprednostniť osobný odber, vďaka čomu si môžete kočík dobre prezrieť a vyskúšať si jazdu, skladanie a rôzne nastavenia.
Zároveň je dôležité klásť predávajúcemu správne otázky, aby ste sa o kočíku dozvedeli všetko skutočne dôležité, a mohli sa tak dobre rozhodnúť 👇