Blog je webové sídlo, ktoré umožňuje registrovaným užívateľom publikovať svoje názory, skúsenosti a pod. k určitým témam. Tieto príspevky sú chronologicky zoradené. Autor sa nazýva bloger alebo blogér, skupina blogov a ich vzájomných vzťahov blogosféra. Toľko všeobecná definícia podľa Wikipédie.
Zjednodušene – blog je tvoj internetový zápisník, o obsah ktorého sa delíš s ostatnými.
Blogerom môže byť absolútne každý. Pokiaľ cítiš chuť či potrebu vyjadriť sa verejne akoukoľvek formou, poď do toho! Že ti písanie veľmi nejde? Prečítaj si časť „O čom blogovať“ a určite nájdeš inšpiráciu. Je fajn, keď budeš blogovať o tom, v čom si doma. Čitatelia cítia emóciu, ktorú si do svojho blogu vložila, neoklameš ich štylizovaním sa do pózy niekoho, kým nie si.
Písaný blog je klasika, užijú si ho prevažne tí, ktorí si užívali už slohy na základnej škole. Môžeš si vylievať žiaľ, môžeš sa deliť o radosť, môžeš písať dlhé traktáty, alebo kratučké postrehy... Ak sa však lepšie vyjadruješ obrázkami, ako písmenkami, sprav si FOTOblog. Je tvojou vášňou varenie a návštevy u teba sa spájajú s kulinárskym zážitkom? FOODblog s jedinečnými overenými receptami je pre teba to pravé. Žiješ zdravo? Super! Inšpiruj aj ostatných a píš svoj HEALTHYblog! Kreatívka so zlatými ručičkami obohatí internet svojim DIYblogom a FASHIONblogerka zas skvelými módnymi vychytávkami. Si šikovná vizážistka alebo nechtárka? Pochváľ sa na svojom BEAUTYblogu fotopostupmi a výsledkami! Tvoj blog ti môže priniesť nové príležitosti.
Dobrý článok je vec pomerne subjektívna. Čo sa páči tebe a tvojej kamoške, nemusí sa páčiť iným. Aj tu platí: Sto ľudí – sto chutí. Každému neulahodíš, mysli na to najmä vtedy, keď budeš čítať negatívne reakcie.
Dobré články však majú niekoľko spoločných znakov. Oslovia čitateľa výstižným titulkom, vhodne zvolenou fotku a zaujímavým perexom, teda úvodom. Po rozkliknutí lahodia oku členením na odstavce a zaujmú aj akurátnou dĺžkou. Ak treba, odkazujú na zdroje a na záver podsunú ďalšie zaujímavé čítanie. Nič zložité, a pritom mimoriadne účinné.
Píš tak, aby čítanie nezabralo viac, ako tri minúty. Rozsahovo je to okolo 4-tisíc znakov aj s medzerami. Inak riskuješ, že čitateľ nebude pozorný, alebo jednoducho nedočíta a ty mu nepovieš to, čo si svojim blogom chcela povedať. Povrchne prečítaný alebo nedočítaný článok môže mať za následok nepríjemné reakcie, vyplývajúce z nepochopenia. A to nechceš. Pri obsiahlejšej téme zvoľ radšej niekoľko článkov na pokračovanie, prepoj ich medzi sebou linkovaním a pomocou súvisiacich odkazov.
Na dĺžke záleží aj pri tvorbe viet. Krátke vety sú ľahšie čitateľné a zrozumiteľnejšie, ako vety dlhé, niekoľkoriadkové, oddelené viacerými čiarkami. Tie prenechaj spisovateľom do kníh.
Bloguj o tom, čo ťa oslovilo, o tom, čím žiješ. Téma je len a len na tebe. Všeobecné témy ako spoločenské dianie, vzťahy, výchova, pôrod či sex majú potenciál osloviť viac čitateľov. No aj kvalitne spracovaná konkrétna problematika môže zaujať nezainteresovaných a prekvapiť svojim dosahom.
Používatelia internetu sú zaneprázdnení a svoj čas venujú len tomu, čo im udrie do očí, čo ich zaujme na prvý pohľad. Tvoj blog môže byť obsahovo kvalitný a neprekonateľný, ak nezaujmeš čitateľa do troch sekúnd, na tvoj článok si ani len neklikne, nieto ešte, aby ho čítal. Preto si daj záležať na „svätej trojici“ článkov – titulku, fotke a perexe.
Článok rozdeľuj medzititulkami, spravíš ho prehľadnejším a pútavejším. Fotky pridávajú na atraktívnosti, najmä ak sa týkajú textu. Pokiaľ píšeš o cestovaní, ručných prácach, varení, alebo o niečom, čo by bolo treba vidieť, je lepšie raz vidieť, ako stokrát čítať a vtedy pridávaj fotky ku všetkým opisom. Rovnako pri postupoch, návodoch.
Medzititulky rozdeľujú text na odseky a tak ho robia prehľadnejším. Medzititulok „pripravuje“ čitateľa na ďalší dej.
Perex je súčasť článku, jedna z troch častí, ktorou spravíš na čitateľa prvý dojem a teda rozhoduje o tom, či si na tvoj blog klikne, alebo nie. Spolu s titulkom a fotkou tvorí jeden celok. Perexom uvádzaš čitateľa do článku, načrtneš mu, o čo pôjde. Stačí ti na to dve až päť viet.
Článok s úvodnou fotkou je o 80 % úspešnejší, ako článok bez nej. Úvodná fotka je to prvé, čo čitateľovi udrie do očí. Preto si daj na jej výbere záležať. Vyberaj ju v súvislosti s témou, ešte lepšie tak, aby tvorila s titulkom a perexom jeden logický celok. Ak môžeš, vyhýbaj sa bielemu či inému jednofarebnému pozadiu.
Aký štýl zvoliť?
Blog je úžasný v tom, že ti nikto nediktuje, ako máš blogovať. Zvoľ si spôsob vyjadrovania, aký ti vyhovuje najviac, aký ti je najbližší. Svojich priaznivcov nájdeš tak s ľahko sarkastickým humorom, ako aj s príbehom na pokračovanie, s fotkami pestrofarebnej prírody, ako aj s umeleckými čiernobielymi snímkami.
Čomu sa vyhýbať?
Dlhé vety
Dlhé slová
Cudzie slová
Preberanie textu bez zdrojovania
Bodky v titulku a medzititulkoch
Gramatické chyby
Bodky, výkričníky, smajlíci...
Vaša moderátorka miskabiska