Skôr ako kúpite detský bicykel, dieťa by malo najskôr získať rovnováhu na odrážadle2. Úplne prvý detský bicykel máva protismernú šľapaciu brzdu a dieťa by si ho malo vyskúšať. Pri výbere veľkosti bicykla je dôležitá dĺžka nôh dieťaťa od rozkroku k chodidlám, ktorá sa meria bez topánok. Z bicykla musí dieťa bezpečne dosiahnuť na zem.
Detský bicykel naučí dieťa zákonom zotrvačnosti (pohybu), šliapaniu, riadeniu, brzdeniu a sedeniu na sedadle. Naproti tomu trojkolky, ktoré sú u detí tiež veľmi obľúbené, nerozvíjajú u dieťaťa potrebný zmysel pre rovnováhu.
Veľkosť detských bicyklov je daná priemerom kolies a nie výškou sedadla alebo veľkosti rámu, ako to je u bicyklov pre dospelých.
Svoj prvý bicykel by malo dieťa vyskúšať vo veku zhruba 3 rokov, kedy môže byť bicykel vybavený prídavnými bočnými kolieskami. Najmenšie detské bicykle vo veľkosti 12 palcov mávajú protismernú šliapaciu brzdu. Dieťa brzdí inštinktívne dupnutím na pedál smerom dozadu. Niektoré typy majú aj čeľusťovú prednú brzdu. Dĺžka nôh sa udáva 35 až 42 cm. Ako prevencii poranení dieťaťa by mala mať reťaz kolesa plastový kryt. Bicykel je možné používať aj s bočnými balančnými kolieskami. Alternatívou pre menšie deti je trojkolka.
Vo veku medzi 4. a 8. rokom majú deti dostatočne vyvinutú fyzickú koordináciu a obratnosť, vie dobre vyvažovať rovnováhu, vie zastaviť a znova sa rozbehnúť. Zhruba do 5 rokov nemajú deti dostatočnú silu a koordináciu vo svojich rukách, aby používali správne ručnú brzdu. Deti majú výborné fyzické zručnosti a sú tiež dobre sebavedomé a motivované učiť sa jazde na bicykli. Rodičia sa musia obrniť trpezlivosťou, zatiaľ čo budú učiť dieťa jazdiť na jeho prvom šľapacom bicykli.
Pre väčšie deti je vhodný bicykel vo veľkostiach od 14 palcov, a to bez odpruženej vidlice. Odpružená vidlica býva až na kolesách od 20 palcov a na horských bicykloch od 16 palcov. Bicykel veľkosti 14 palcov (rovnako ako veľkosť 18 palcov) je menej častý veľkostný medzistupeň. Názor mnohých odborníkov je, že vzhľadom k nízkej hmotnosti detí je odpružená vidlica na bicykloch do 20 palcov vrátane zbytočná. Tieto kolesá sú už s voľnobežkou a čeľusťovými brzdami. Tie by mali byť dostatočne účinné a nastaviteľné a ráfiky kolesá by mali mať dostatočnú brzdnú plochu.
Detský bicykel pre staršie deti (od veľkosti 20 palcov) máva aj prehadzovačku pre zmenu prevodov. Zvyčajne je kvôli menšej sile detských prstov ovládaná otočnou rukoväťou. 16-palcové koleso je určené pre deti vysoké 100 až 125 cm, 20 palcové koleso je určené pre deti vysoké 105 až 135 cm.
Tabuľka veľkostí detských bicyklov:
Vek dieťaťa | Dĺžka detských nôh (od rozkroku po pätu | Priemer kolesa | Poznámka |
---|---|---|---|
2 - 4 roky | 35 až 42 cm | 12 palcov | väčšina detí má prídavné bočné kolieska |
4 až 6 rokov | 40 až 50 cm | 14 palcov | bežne k dostaniu v hračkárstve, športových predajniach alebo špecializovaných obchodoch pre cyklistiku |
5 - 8 rokov | 45 až 55 cm | 16 palcov | kolesá už majú štandardne ručnú brzdu |
6 - 9 rokov | 50 až 60 cm | 18 palcov | tento typ detských bicyklov nie je bežne dostupný |
7 - 10 rokov | 55 až 63 cm | 20 palcov | niektoré typy bicyklov majú možnosť rôznych rýchlostí a prevodov, samozrejmosťou je ručná brzda |
9 a viac rokov | 60 až 72 cm | 24 palcov | detské bicykle majú väčšinou totožné funkcie ako bicykle pre dospelých |
Existujú stovky značiek detských bicyklov. Bohužiaľ pre kupujúcich sa predávajú detské bicykle v takmer v každom obchode a zamestnanci predajne nedokážu rodičom odpovedať, aké sú rozdiely medzi jednotlivými brzdami alebo kvalitou zvolených kolies. Aj cez to, že sú detské bicykle malé, mali by mať rovnakú kvalitu ložísk, montáže, povrchovej úpravy alebo rovnakú ľahkosť, ako je to mu u kolies pre dospelých. Vzhľadom k rýchlemu rastu dieťaťa a nutné skorej výmene kolesa nie sú rodičia moc ochotní investovať do detského bicykla veľké peniaze.
Prvým krokom pri nákupe detského bicykla je jeho správna veľkosť. Detské bicykle sú rozdelené podľa veľkosti kolies - 12 ", 16", 20 "a 24". Dieťa, ktoré bude na bicykli jazdiť, by malo na bicykli pohodlne sedieť, dosiahnuť na pedále a tiež na zem. Pri šliapaní do pedálov by sa dieťa nemalo biť kolenami o riadidlá a nohy by však nemali byť príliš natiahnuté. Dieťa by malo zvládnuť aj pohodlné zosadnutie z bicykla, aby nespadlo alebo malo strach.
Deti sa učia jazdiť pomalou rýchlosťou. Pri otáčaní riadidlami je potreba viac prvkov ako pri vyššej rýchlosti. Strach by nemali mať deti zo zákrut a pri nakláňaní bicykla.
Ťažké detské bicykle, ktoré sú vyrábané z ocele sú pravdepodobne drahšie ako ľahšie vyrábané zo zliatiny.
Najdôležitejšou mechanickou súčasťou kolesá sú jeho brzdy. Keď sa dá dieťa na svojom detskom bicykli do pohybu, mali by mať rodičia kontrolu nad tým, že ich deti budú vedieť, ako svoje koleso zastaviť. Detský bicykel pre najmenšie deti brzdia pomocou šliapnutím do pedálu smerom dozadu. Ručné brzdy sú umiestnené na riadidlách bicykla. Detská ručička je malá a má obmedzenú silu. Deti vedia ovládať ručnú brzdu až okolo 5. roku života. Než dostane dieťa koleso s prehadzovačkou (tzv. viacrýchlostné koleso), malo by mať skúsenosti s jazdou na bicykli a tiež s oboma typmi bŕzd. Kolesá s prehadzovačkou majú už len ručné brzdy, ktoré sú umiestnené na prednom aj na zadnom kolese.
Pri nákupe detského bicykla by sa mali rodičia uistiť, že sú brzdy dostatočne tuhé a dostatočne silné, ktoré unesú hmotnosť ich dieťaťa, vrátane rýchlosti, akou bude dieťa jazdiť. Ak je bicykel vybavený brzdou, ktorá koleso brzdí trením na ráfiky kolesa, je lepšie, keď je koleso vyrobené zo zliatiny. Oceľové ráfiky sú chrómované a sú nebezpečné hlavne keď sú mokré. Pri brzdení potrebuje detský bicykel dlhšiu vzdialenosť a to môže byť pre dieťa nebezpečné.
Ak používajú brzdy k svojej práci brzdové doštičky, rodičia by sa mali uistiť, že sú doštičky zarovnané cez okraj. Správne nastavené brzdové doštičky by sa mali vodiaceho konca zľahka dotýkať. Ak brzdy pri brzdení pískajú, nie sú nastavené správne. Na lacných bicykloch a detských bicykloch všeobecne sa ľahšie dostane správneho nastavenia brzdových doštičiek pomocou krútenia brzdového strmeňa.
Rámy kolesá sú navrhnuté tak, aby boli dostatočne silné a zvládli pohodlne svoju jazdu. Priemerne silný dospelý človek by nemal byť schopný rám ručne ohnúť. Rám by mal byť v jednej osi. Toto je možné ľahko skontrolovať tým, že sa rodič postaví pár metrov za bicykel a pár metrov pred koleso a uvidí, či sú obe kolesá v rovnakej rovine. Sedadlo aj riadidlá, ktoré vychádzajú z rámu, by mali byť pevne priskrutkované a nie je možné s nimi krútiť. Sedadlo aj riadidlá by mali byť premazané ešte pred tým, než sa na bicykli prvýkrát vyjde. Detský bicykel je tak chránený pred mrazom a prvými dažďami. Po prvej jazde by mali rodičia koleso znovu namazať a skontrolovať skrutky, či sú dostatočne utiahnuté.