Autosedačky sú jednou z najdôležitejších vecí pri bezpečnom cestovaní dieťaťa v aute. Správne používanie vhodných autosedačiek pomáha udržať dieťa v bezpečí v prípade autonehody. Ale ako vybrať vlastně tu správnu autosedačku?
Na trhu je veľa výrobcov, ktorí sa zameriavajú na výrobu autosedačiek vrátane tých, ich autosedačky sú súčasťou trojkombinovaných kočíkov (s nákupom jedného kočíku dostanú kupujúci autosedačku pre najmenších, tzv. vajíčko, hlbokú vaničku kočíka a športovú verziu kočíka). Výberom správneho tvaru a veľkosti je zaistená ochrana dieťaťa v prípade nárazu. Ide o jedinú účinnou ochranou v prípade autonehody.
Výber správnej autosedačky závisí na mnohých faktoroch:
Vek dieťaťa,
Hmotnosť dieťaťa,
Výška dieťaťa,
Veľkosť a typ vozidla.
Povinnosť autosedačiek v Slovenskej republike
Od 1. júna 2007 nadobudlo platnosť nariadenie vlády SR č. 554/2006 Z.z. o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách. Prikazuje prepravovať deti do výšky 150 cm v autosedačke. Na sedadle vozidla, ktoré nie je vybavené bezpečnostným systémom, sa nesmú prepravovať deti do veku 3 rokov.
Od apríla 2008, všetky detské autosedačky, ktoré boli vyrobené pred rokom 1995 a schválené podľa normy ECE R44/01 alebo ECE R44/02 sa už nesmú používať. Používať je povolené len autosedačky označené oranžovm štítkom, označujúcim schválenie podľa normy ECE R44/03, ECE R 44/04 alebo i-Size (R129 OSN).
Autosedačky a ich rozdelenie
Autosedačky sa väčšinou rozdeľujú podľa hmotnosti a alebo veku dieťaťa. Okrem toho je nutné prihliadnuť aj na výšku dieťaťa. Bezpečnostný pás nemôže byť pod krkom dieťaťa, v prípade nehody by sa dieťa uškrtilo. Taktiež nemôže ísť pás cez brucho, ale cez hrudník. V tomto prípade hrozí dieťaťu pri náraze poškodenie vnútorných orgánov. Dieťaťu nemôže vyčnievať hlava z autosedačky.
Autosedačky a ich rozdelenie
Základné skupiny:
Skupina 0: od narodenia do 10 kg, t.j. približne do jedného roku veku dieťaťa.
Skupina 0+: od narodenia do 13 kg, t.j. približne do jedného roku veku dieťaťa.
Skupina I: od 9 do 18 kg, t.j. približne od jedného do štyroch rokov veku dieťaťa.
Skupina II: od 15 do 25 kg, t.j. približne od štyroch do šiestich rokov veku dieťaťa.
Skupina III: od 22 do 36 kg, t.j. od štyroch rokov približne do dvanástich rokov a alebo do výšky 150 cm.
Univerzálne sedačky:
Skupina 0 / I: od narodenia do 18 kg, t.j. od narodenia približne do štyroch rokov veku dieťaťa.
Skupina I / II: od 9 do 25 kg, t.j. od jedného do šiestich rokov veku dieťaťa.
Skupina I / II / III /: od 9 do 36 kg, t.j. od jedného do dvanástich rokov.
Skupina II / III: od 15 do 36 kg, t.j. od štyroch do dvanástich rokov a alebo do výšky 150 cm.
Rozhovor s poradkyňou pri výbere autosedačky Mgr. Zuzanoua Švantnerovou
V rozhovore s poradkyňou pri výbere autosedačky Mgr. Zuzanoua Švantnerovou:
Rozdelenie autosedačiek podľa európskej normy ECE R44
Autosedačky sú podľa normy rozdelené na základe hmotnosti dieťaťa. Vek dieťa je len orientačný. Okrem toho je nutné prihliadať aj na výšku dieťaťa. Hlavička dieťaťa nemôže vytŕčať nad autosedačku. Bezpečnostný pás nemôže byť pod krkom dieťata, v prípade nehody by sa uškrtilo. Takisto nemôže ísť pás cez brucho, ale cez hrudník. V tomto prípade hrozí dieťaťu pri náraze poškodenie vnútorných orgánov.
Novorodenci a dojčatá - autosedačka pre novorodenca, tzv. vajíčko by malo byť umiestnené v proti smere jazdy. Proti smeru jazdy by mali byť umiestnené tiež autosedačky vo váhovej kategórii 9 - 18 kg. Jazda v autosedačke umiestnenej proti smeru jazdy je pre dieťa v prípade nárazu oveľa bezpečnejšia než keby bola autosedačka umiestnená v smere jazdy. Z dôvodu bezpečnosti by mali proti smeru jazdy jazdiť deti do 2 rokov veku alebo do dosiahnutia najvyššej váhy alebo výšky povolenej výrobcom autosedačiek. V prípade, že chce rodič alebo ktokoľvek iný umiestniť autosedačku proti smeru jazdy, mal by vypnúť airbag pre túto sedačku.
Batoľatá - autosedačka je už umiestnená v smere jazdy, teda dopredu a mala by byť vybavená vlastnými bezpečnostnými pásmi. Dieťa by malo byť v tejto sedačke čo najdlhšie je to možné, teda do najvyššej dovolenky hmotnosti a do výšky povolenej výrobcom autosedačky.
Predškoláci - deti predškolského veku majú používať autosedačky, ktoré už nemajú vlastné bezpečnostné pásy a dieťa sa púta bezpečnostným pásom, ktorý sa nachádza vo vozidle. Deti do 150 cm a 36 kilogramov musia byť počas jazdy v aute alebo vo verejnom dopravnom prostriedku prepravované v autosedačke. Ak dieťa presiahne aspoň jednu kategóriu, môže byť v aute pripútané iba bezpečnostným pásom.
Školáci - deti už môžu sedieť samostatne na sedačke v aute a byť pripútané bezpečnostným pásom, ktorý sa nachádza vo vnútri auta. Pás by nemal ísť okolo krku dieťaťa a cez brucho. V prípade nárazu by sa dieťa mohlo uškrtiť alebo by mohli byť poškodené vnútorné orgány. Ak je dieťa ešte malé, je možné kúpiť tzv. podsedák, vďaka ktorému dieťa "povyrastie" a pás mu už nejde okolo krku a cez brucho. Na prednej sedačke, vedľa vodiča, môžu jazdiť aj deti (dávno neplatí, že je to povolené deťom až od 12 rokov). Nesmie sa tak stať ale bez zadržiavacieho bezpečnostného systému (autosedačky) a nesmú to byť deti mladšie ako 3 roky a menšie ako 150 cm.
Nákup autosedačky
Pri nákupe autosedačky by mali mať ľudia na pamätí nasledujúce odporúčania:
Žiadne sedadlo v automobile nie je najlepšie alebo najbezpečnejšie. Najlepšia autosedačka je tá, ktorá sa hodí veľkostne dieťaťu, pre ktoré je autosedačka kupovaná. Zároveň musí byť autosedačka správne nainštalovaná, mala by dobre "sedieť" na sedačke automobilu. Pred každou jazdou by sa mali vodiči uistiť, že je autosedačka správne upevnená.
Pri výbere autosedačky by nemali byť rodičia ovplyvnení jej cenou. Vyššia cena nemusí znamenať, že je autosedačka pre dieťa bezpečnejšia a je jednoduchšia na použitie.
Vyhnúť by sa tiež mali použitým autosedačkám, nepoznajú jej pôvodnú funkčnosť. Ľudia by nemali autosedačku používať v prípade, že:
Je autosedačka príliš stará, informáciu o dátume výroby možno nájsť na konštrukcii alebo zavolať výrobcovi.
Autosedačka má viditeľné trhliny, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť počas jazdy.
Autosedačka neobsahuje štítok s dátumom výroby a nemá ani označenie čísla modelu. Bez týchto čísel nie je možné skontrolovať, kedy bola sedačka vyrobená a či je preprava dieťaťa v nej podľa súčasných noriem.
Autosedačka nie je dodávaná s návodom.
Autosedačke chýbajú nejaké časti, ktoré môžu byť pre jej uplatňovanie dôležité. Kupujúci sa môžu obrátiť na výrobcu a uistiť sa, či dostali všetky súčiastky, ktoré k autosedačke patria.
Výrobca autosedačiek už neexistuje, nie je teda možnosť obrátiť sa na niekoho s otázkou na dátum výroby autosedačky alebo v prípade jej opravy.
Vyhnúť by sa tiež mali autosedačkám, ktoré boli súčasťou nejakej ťažkej autonehody. Sedadlá, aj v prípade malej nehody, môžu poškodiť používanie autosedačky. Niektorí výrobcovia odporúčajú výmenu sedačky aj pri malom, takmer bezvýznamnom páde alebo nehode.
Autosedačku môžu ľudia naďalej používať v prípade, že:
vozidlo môže po nehode z miesta odísť,
dvere vozidla, ktoré sú najbližšie k autosedačke, neboli poškodené,
nikto vo vozidle nebol zranený,
sa airbagy neotvorili,
na sedačke nie je žiadne viditeľné poškodenie,
ak si nie je človek istí používaním autosedačky aj po nehode, môže sa informovať u jej výrobcu.
Video: Pokiaľ Vás právna norma k používaniu autosedačky vo vozidle nepresvedčí
Pokiaľ ide auto len 50 km / h a dieťa nie je pripútané v autosedačke, môžete to prirovnať k pádu dieťaťa z 3. poschodia.
Video: Dieťa nie je pripútané v autosedačke, sedí na kolenách a žena ho drží na rukách
Dieťa držané v náručí matky je pri autonehode vo veľkom ohrození života. Aj keď ide auto rýchlosťou len 50 km/h, dieťa odhodí 30x silnejšie. Desaťkilové dieťatko by tak pri náraze malo takú silu, ako keby vážilo 300 kg! Vždy je to tridsaťnásobok hmotnosti dieťaťa.
Podľa novej európskej normy i-Size, teda s označením ECE R129, by mali byť autosedačky iba so systémom isofix, vhodné od narodenia do 105 cm, t.j. približne do 4 rokov, do 15 mesiacov sa má dieťa pútať proti smeru jazdy.
Viac o novej európskej norme sa dočítate v hlavnom článku: i-Size.
Autosedačky a Isofix
Isofix je metóda bezpečnostného systému, kedy je autosedačka dieťaťa pripevnená priamo ku karosérii vozidla. Bezpečnostné upevnenie autosedačky jej zabraňuje pohybovať sa počas jazdy po sedačke automobilu, či už do boku alebo dopredu. Systémom isofix by mali byť autá vybavené (u starších modelov teda nejde izofixovú základňu k automobilu pripevniť).
Predné airbagy: nachádzajú sa vo všetkých nových typoch automobilov. Pri použití s bezpečnostnými pásmi fungujú airbagy veľmi dobre a chránia cestujúcich. Airbagy môžu byť ale pre deti veľmi nebezpečné, najmä pre tých, ktorí nepoužívajú vhodné autosedačky a tiež pre deti predškolského a školského veku, keď sa nesprávajú na predných sedadlách zodpovedne. Aj v prípade nízkej rýchlosti sa môže airbag otvoriť, nafúknuť, udrieť autosedačku a spôsobiť tak dieťaťu vážne poranenia mozgu alebo dokonca dieťa usmrtiť. V nových typoch vozidiel možno predný airbag vypnúť.
Bočné airbagy: nachádzajú sa takmer vo všetkých nových vozidlách. Zlepšujú bezpečnosť cestujúcich. Pred inštaláciou autosedačky na sedadlo v automobile, ktoré je vybavené bočným airbagom, by si mal človek prečítať manuál nielen pre autosedačku, ale aj pre vozidlo.