Rám:
Ťažko budete na trhu hľadať čokoľvek robustnejšie a pevnejšie ako je Tern GSD. Rám tohto bicykla – masívna konštrukcia, u ktorej si nedokážem predstaviť, že by sa pod vplyvom zaťaženia skrúcala a ohýbala. Vyzerá skutočne nezničiteľný a aj nástrek vyzerá, že sa len tak neodbije.
Čo je príjemný bonus, že bicykel dokážete postaviť akoby na zadné koleso, a odkparkovať ho na stojaka. Rám je na to uspôsobený, aby stabilne stál – v miestach dotyku sú plastové krytky, aby sa nepoškodil lak. Zvládnete to aj bez pomoci elektromotora, prípadne je možné použiť aj asistenciu motora. Kedy by ste bicykel stavali na zadok ? Napríklad, keď máte málo miesta v garáži, pretože bicykel je relatívne dlhý. Tiež prípadná údržba – prečistenie vetracieho krytu motora sa lepšie robí takto. A samozrejme opravu defektu si viem predstavit ďaleko jednoduchšie, keď vám bicykel sám pekne stojí kolmo nahor.
Kolesá:
Čo sa tyka kolies, šírka plášťa je rozhodne väčšia, na aký je človek zvyknutý. Hodnotím to kladne, pretože pri tej nosnosti a s naložených dieťaťom, by som asi ani ničomu užšiemu neveril. Po obvode plášťa je reflexný pás, takže za mňa ťažko hľadať chybu.
Uzamykanie bickyla:
Predné koleso je vybavené integrovaným zámkom typu “podkova”, ktorý sa vysúva a zablokuje ho. Super na zamknutie na krátky čas – napr. 5 min nákup v obchode – je to mimoriadne praktické. Keď je zámok odomknutý, tak kľúč musí byť zasunutý. Vybrať sa dá, len keď ho zamnkete. Znamená to teda, že ho nemôžete mať na kľúčoch spoľu s inými kľúčmi a ak mate fakt smolu, môžete ho neštastne ulomiť v zámku. Na dlhodobejšie uzamknutie volim však riadnu reťaz.
Stojan s rozšírenými nožičkami:
Ak máte dieťa, odporúčam. Funguje ako na motorke, opiera sa na obe strany. Pri bežnej manipulácii, nasadani a vysadani dieťaťa si neviem predstaviť, že by sa bicykel prevrhhol. S týmto stojanom je fakt super stabilný. Sklopiť stojan, je pritom možné aj s naloženým nákladom. Keď je raz stojan sklopený, nie je možné ho zaklopit omylom. Na jeho odomknutie totiž slúži páčka na volatne.
Svietenie:
Predajca nám bicykel nastavil na non-stop svietenie zadného svetla, hneď po zapnutí elektro pohonu. Podľa mňa je to takto aj praktické. Predné svetlo má ešte extra vypínač a svieti dobre. O niečo horšie je to so svietivosťou zadného svetla. Myslím, že intenzita svetla by mohla byť vyššia. Výborne je vyriešené umiestnenie predného svetla. Je integrované na trubke volanta, po ktorej sa dá otáčať, takže keď si zdvihnete riadítka vyššie, alebo zmeníte ich sklon, tak si svetlo rovno natočíte ako chcete.
Brzdy:
Osadené brzdy brzdia skvele. Brzdy nehryzú, ani pri razantnom stlačení páčky. Bez ohľadu na vezenú váhu, nikdy som nemal pocit, že by som bezpečne nezabrzdil. Ja mám cca 100kg, dcéra cca 25, k tomu školská taška, môj pracovný ruksak s notebookom, úplne bez problému.
Vidlica a tlmenie:
Použitá vidlica fungovala dobre a nárazy odfiltrovala ako mala. Pasažierov vzadu sem tam vytrasie, ak si nedáte pozor. Sedlo, ktoré bolo osadené nebolo pre mňa príjemné na veľmi dlhé trate. V každom pripade, kvôli komfortu dieťaťa vzadu odporúčam po nerovnostiach ísť radšej opatrne.
Motor, pohon a radenie:
Tento bicykel ma mimoriadne prekvapil hned v niekoľkých rovinách.
Je neskutočne tichý. Nepočuť skutočne vôbec nič. Samotný prenos sily nie je riešený cez reťaz, ale cez klinový remeň čo zvysuje životnosť, keďže je bicykel určený na rádovo väčšie váhy. Ale späť k motoru. Je úplne jedno, koľko na bicykel naložíte, pretože motor celú záťaž zamaskuje a tiež ho nie je absolútne počuť. Náš model má 2 baterie. Plný výkon motora máte aj s jednou batériou. Druhá batéria Vám zvýši dojazd. Tieto batérie majú na sebe navyše úchyt v tvare U , za ktorý je možné batériu niesť.
Radenie:
Tento model ma bezstupňovú prevodovku. Radenie je bezstupňové– úplne plynulé. Nastavujete si len, či chcete šliapať ľahšie alebo ťažšie – to je vsetko. A funguje ozaj skvele. Dokonca kľudne môžete prehodiť, ked bicykel stoji.
Praktické skusenosti:
Ako prvé ma napadlo otestovať, čo sa stane, ak mi dôjde baterka. Dojazd závisí od miery asistencie motora pohybuje sa medzi 100 až 230 km. Čiže ide skôr o hypotetický problém. Na tomto bicykli sa dá ísť aj bez elektro motora. Po rovinke dosiahnete a dlhodobo viete udržať cca 10-12 kmh rýchlosť , pri mieronom skolne aj 15 kmh. To všetko s dieťaťom váhy cca 30kg. Motor funguje fakt skvelo, a na cyklotrase budete všetkých predbiehať. Odpich z miesta je tiež ako raketa.
Dá sa postaviť do pedálov ? Ano dá, a nie je to nijako nepríjemné alebo nebezpečné. Dokonca to spolu so mnou robila aj dcérka vzadu, lebo opakovala, čo robím ja, a vôbec som si to ani nevšimol, bicykel bol stale stabilný.
Manévrovateľnosť bola nečakane dobrá. Skúšal som si malý slalom, a aj keď sa to nezdá, tak bicykel je obratný, a dá sa s ním otočiť aj na cyktotrase.
Riadidlá a rúčky su veľmi pohodlné. V kombinácii s premakaným systémom nastavenia výšky a sklonu – Andros – uďelujem jednotku s hviezdičkou. Mimochodom, volant sa dá sklopiť, ak by ste chceli bicykel previezť autom.