redakcia
4. jan 2019
2991 

Zrakovo postihnuté dieťa: Aké úskalia skrýva jeho výchova? Dieťa môže viesť plnohodnotný život

    "Ja mám zdravé dieťa, ale sama som sa narodila so šedým zákalom oboch očí a pred mesiacom mi diagnostikovali aj zelený zákal. Navyše mám nystagmus (nekontrolovateľné, rýchle pohyby očí) a ťažkú tupozrakosť. A aj napriek tomu žijem normálny život. Vyštudovala som VŠ, teraz som si založila svoj projekt, mám rodinu. Samozrejme sú veci, ktoré nemôžem robiť, a sú chvíle, kedy som naštvaná na svoj zlý zrak, ale fungujem, ako najlepšie to ide. Píšem to preto, aby som vás povzbudila, že aj vaše detičky, ktoré nevidia, môžu byť v živote spokojné, úspešné a šťastné."

Keď sa do rodiny narodí nevidiace dieťa, je to pre rodičov obrovský šok. Najskôr je nutné sa so vzniknutou situáciou vysporiadať a snažiť sa ju prijať. Každý z rodičov samozrejme spracováva túto situáciu odlišne a môžu kvôli tomu medzi nimi vznikať nemalé spory. Našťastie existuje niekoľko miest, kam sa môžete, ako rodičia, ktorým sa to stalo, obrátiť s prosbou o pomoc. Pomôžu vám nielen poskytnutím napríklad psychologickej pomoci, ale hlavne vám poradia, kde hľadať pomoc, ako k nevidiacemu dieťaťu pristupovať, ako ho vychovávať, kam ho dať neskôr do škôlky a školy a zapožičajú vám aj kompenzačné pomôcky. Verte, že aj nevidiaci môžu žiť plnohodnotný život a byť šťastní.

Zrakovo postihnutým nestačia okuliare ani kontaktné šošovky

    Dieťa so zrakovým postihnutím môže mať znížené zrakové schopnosti rôzneho druhu a stupňa. Vždy sa ale jedná o natoľko vážne poškodenie zraku, že ovplyvňuje bežný život (priestorovú orientáciu, sebaobsluhu, prístup k informáciám, sociálne vzťahy a podobne). Hovoríme o prípadoch, keď nedostačuje bežná korekcia, teda okuliare alebo kontaktné šošovky. V praxi ich títo ľudia nosia, pomôžu im vidieť trochu lepšie a chráni ich oči pred úrazom. Ale zraková strata je natoľko veľká, že ani s nimi nemôžu fungovať ako zdraví ľudia.

Podľa závažnosti postihnutia zraku hovoríme o 4 kategóriách zrakovo postihnutých:

1. nevidiaci

2. prakticky nevidiaci

3. slabozrakí

4. ľudia s poruchami binokulárneho videnia (porucha videnia oboma očami - pravé a ľavé oko nespolupracujú)

Okrem prvého prípadu sa objavujú aspoň zvyšky zraku (sú schopní vidieť obrysy, svetelné záblesky alebo farebné škvrny), naozaj len málo ľudí je úplne nevidiacich. Zrakové postihnutie môže vzniknúť z rôznych príčin. Môžeme ich rozdeliť do dvoch kategórií:

  • Vrodené príčiny: dedičnosť, intoxikácie matky v tehotenstve vplyvom alkoholu alebo drog, z dôvodu pohlavnej choroby matky - HIV , syfilis alebo pri závažnom mechanickom poškodení plodu - pád zo schodov v tehotenstve a podobne.
  • Získané príčiny: úrazy hlavy a oka, pri niektorých nádorových ochoreniach, popálenia alebo poleptanie oka alebo ako dôsledok iných ochorení, napríklad cukrovky.

Každý zrakovo postihnutý si so sebou nesie svoj príbeh, a to najmä, ako k strate zraku došlo. A podľa toho sa k nemu musí aj pristupovať. Všeobecne môžeme povedať, že pre človeka je jednoduchšie, keď sa so svojím postihnutím už narodí. Nemá možnosť porovnania a odmala berie situáciu tak, ako je, a snaží sa robiť to, čo je najlepšie, aby sa mu dobre žilo.

    V prípade, že dieťa alebo dospelý stratí zrak v priebehu života, je situácia pre danú osobu horšia, a to najmä psychicky, musí sa s touto zmenou vyrovnať a to nebýva jednoduché. Pokiaľ ale dôjde k strate zraku až po šiestom roku veku, býva už dokončený vývoj reči a reč zrakovo postihnutému zostane po zvyšok života na dobrej úrovni, takže to mu môže život zase uľahčiť. Táto problematika ale nie je jednoduchá a zahŕňa veľa aspektov. Každý sa navyše vyrovnáva s faktom, že je iný ako ostatní, odlišne. Veľmi tiež záleží na prístupe rodičov, pedagógov a celkovo okolia ku zrakovo postihnutému dieťaťu.

Pre rodičov je to veľmi ťažké, nevedia, čo bude s ich dieťaťom ďalej, či sa zraková vada bude prejavovať aj vzhľadovo, majú veľký strach a zažívajú pocity úzkosti. Zo začiatku môže pomôcť návšteva psychológa. Je dôležité k výchove nevidiaceho dieťaťa pristupovať podobne ako k výchove zdravého dieťaťa. Neobviňujte seba ani vaše dieťa. Skúste prijať tento fakt a sústrediť sa na to, ako čo najlepšie pomôcť dieťaťu, aby mohlo žiť plnohodnotný život aj so svojím postihnutím. Kontaktujte a stretávajte sa s rodinami v podobnej situácii. Neduste svoje pocity v sebe, ale ak vám to pomôže, môžete ich zdieľať  aj verejne na internete. Uvidíte, že sa nájde veľa ľudí, ktorí vám budú oporou a budú vás na vašej ceste povzbudzovať.

    Jedna mamička, ktorá má sama zrakovo postihnuté dieťa, radí v diskusii: "Čo sa týka vzhľadu, možno veľa vecí upraviť, možno nosiť farebné šošovky, pekné okuliare. Podľa mňa je pre výchovu zrakovo postihnutých najdôležitejšie mať adekvátne nároky. Na jednej strane dieťa nešetriť' a nechrániť  zbytočne veľa a na druhej strane nestanovovať vysoké méty. Skrátka veriť dieťaťu, že to zvládne a povzbudzovať ho na tej ceste."

Špecifiká vývinu nevidiacich

    Vývoj nevidiaceho dieťaťa má svoje zvláštnosti, ktoré je nutné poznať a rešpektovať. Dieťatko síce nevidí, ale už od začiatku má rovnakú túžbu objavovať svet ako deti, ktoré vidia. Je nutné nahradiť zrak ďalšími kompenzačnými prostriedkami, v tomto prípade je to sluch, hmat a reč.

Už veľmi skoro sa môžu u dojčaťa objavovať tzv. slepecké zlozvyky. Ide o trenie a zatláčanie si očiček pästičkami, kývanie hlavou zo strany na stranu, trepanie ručičkami pred očami a iné. Môže to byť spôsobené samotnou zrakovú vadou, kedy sa napríklad trepaním rukami pred očami snaží dieťa vyvolať svetelné kmitanie. Často je to však spôsobené nedostatkom činnosti. Preto je dôležité sa dieťaťu venovať, hrať sa s ním a povzbudzovať ho k inej aktivite. Tieto zlozvyky sa v opačnom prípade upevnia a budú  pretrvávať celý život. Zrakovo postihnutí sú potom z toho nešťastní, pretože v neskoršom veku to už nedokážu ovládnuť a vyzerá to neesteticky.

Ako k dieťaťu pristupovať

  • Je dôležité snažiť sa pristupovať ku zrakovo postihnutému dieťaťu normálne. Je to ťažké, ale snažte sa ho neľutovať, správajte sa k nemu láskyplne a hlavne sa mu čo najviac venujte. Často na neho hovorte, spievajte mu, dotýkajte sa ho. Práve toto mu aspoň čiastočne nahrádza chýbajúci zrak.
  • Je dôležité zamestnať jeho ručičky a naplniť tak jeho túžbu po aktivite. Hrajte sa s ním, fúkajte mu do dlaní, nechajte ho hrať sa s (bezpečnými) hračkami, hrkálkami, môže si ich tiež strkať do úst. To isté platí aj pre nôžky, šteklite ho, masírujte a podobne.
  • Ako dieťa porastie, "ukazujte" mu váš dom či byt, noste ho v náručí a nechajte ho ohmatať si rôzne veci, ktoré sú okolo neho (múr, okno, stoličku, všetko, čo vás napadne). Vydávajte tiež zvuky (zatvorte a otvorte dvere, zaťukajte na okno a pod.). Postupne zmenšujte predmety (hrajte sa s vareškou, kľučkou ...), aby dieťa cvičilo tiež jemnú motoriku. Vždy samozrejme dbajte na bezpečnosť, aby si dieťa nemohlo nejako ublížiť.
  • Motivujte ho k lezeniu. Keďže dieťa nevidí, musíte ho motivovať zvukom. Pustite nejakú zvukovú hračku alebo zahrajte na hudobný nástroj, nech sa k zdroju zvuku dieťa podľa sluchu snaží dostať. Nebuďte však príliš ďaleko, to by dieťa mohlo demotivovať.
  • Postupne zoznamujte dieťa s prírodou, kvetmi a zvieratami. Nechajte ho, nech si môže všetko ohmatať, ovoňať, započúvajte sa do spevu vtákov alebo šumenia stromov.
  • Zoznamujte dieťa s časťami jeho tela - hlavou, očami, ušami. Veďte mu ruky, lebo ono nie je schopné napodobňovania, pretože vás nevidí. Rovnako tak nemá možnosť odzeranie z pier, preto všetko pomenovávajte a zároveň ukazujte (veďte jeho ruku, aby malo možnosť si všetko ohmatať).
  • Pre pohyb nevidiacich je dôležité učiť aj priestorovú orientáciu. Tomu, že dieťa nevidí, budete musieť prispôsobiť vaše bývanie. Odstrániť nebezpečné predmety a plochy, o ktoré by sa svojím pohybom mohlo zraniť. Môžete napríklad ohraničiť časť priestoru, aby sa v ňom mohlo bezpečne pohybovať, tento priestor obmieňajte, aby mohlo dieťa poznávať stále nové veci. Dobre vám k tomu poslúži ohrádka, ktoré zoženiete v rôznych veľkostiach.
  • Neskôr môžete zaradiť hru s loptou (veľký nafukovací balón s rolničkou), chodiť do bazéna (dbajte na to, aby si dieťa nepotopilo hlavu a nedostala sa mu do očí a nosa voda). Inak by sa začalo vody báť a tento strach by už nikdy nemuselo prekonať. A to by bola škoda.
  • Choďte s dieťaťom aj na ulicu, aby malo možnosť počuť dopravný ruch, popisujte, čo sa deje (ide malé auto, nákladiak, autobus, auto brzdí, rozbieha sa). Dieťa sa to všetko snaží vnímať sluchom. Tento tréning je veľmi dôležitý do budúcnosti pre jeho samostatný pohyb a orientáciu vonku.
  • Ako už bolo napísané vyššie, je dôležité rozvíjať tiež motoriku, a to jemnú aj hrubú. Lepšie sa tak bude dieťaťu neskôr učiť Braillovo písmo, pomocou ktorého sa bude vzdelávať, komunikovať a pracovať.
  • V škôlkárskom veku začíname dieťa učiť samostatnú chôdzu, najskôr pozdĺž stien a zábradlí, neskôr je možné zaradiť aj chôdzu podľa pokynov (urob tri kroky a otoč sa a pod.) alebo môže chodiť za zvukovým signálom.

Stimulácia zraku v ranom veku

    Ak lekári zistia, že má dieťa určité zvyšky zraku, je dôležité zrak stimulovať, aby o tieto zvyšky zraku neprišlo. Keď hovoríme o zvyškoch zraku, máme na mysli, že dieťa vidí svetelné záblesky, obrysy, farebné škvrny a podobne. Aj keď je to v podstate málo, pre zrakovo postihnutého to je veľa a môže mu to pomôcť v priestorovej orientácii. Preto dostávajú aj ťažko zrakovo postihnuté deti okuliare alebo kontaktné šošovky s veľmi vysokými dioptriami.

Ako sa vyvíja reč u zrakovo postihnutého dieťaťa

    Vývoj reči u zrakovo postihnutých má svoje špecifiká (hovoríme o deťoch, ktoré nemajú žiadne ďalšie pridružené postihnutia). Objavuje sa u nich oneskorený vývoj reči, ktorý pretrváva až do nástupu do školy. V škole sa potom situácia rýchlo zlepšuje tým, ako sa začínajú učiť a používať Braillovo písmo. Najčastejšie sa objavuje dyslália, teda zlá výslovnosť hlások. Je to z toho dôvodu, že dieťa nevidí a nie je schopné odpozerať a  následne správne hlásky napodobniť.

U nevidiacich je typický tzv. verbalismus, kedy používajú slová, o ktorých presne nevedia, čo znamenajú. Časom sa tento problém zlepšuje tým, že má dieťa čoraz viac praktických skúseností s okolitým svetom. U ťažko zrakovo postihnutých sa objavuje narušené neverbálne správanie - rôzne grimasy, výraz nezodpovedá situácii a podobne. Je pre nich ťažké sa orientovať a správne výrazovo reagovať, keď nevidia. Situáciu môžete veľmi zlepšiť ako rodič tým, že sa budete dieťaťu venovať a spolupracovať s logopédom, bez ktorého starostlivosti sa zrakovo postihnuté dieťa nezaobíde.

Oneskorovanie nastáva vo viacerých oblastiach, nielen v reči. Ale zrakovo postihnuté deti sú šikovné a veľmi rýchlo dokážu zlepšovať svoje ďalšie zmysly, ktorými kompenzujú stratu zraku (sluch, hmat, chuť). Len potrebujú na to, aby sa napríklad naučili sedieť alebo chodiť, viac času.

Pri všetkom, čo so zrakovo postihnutým dieťaťom vykonávate, musíte dbať na zvýšenú bezpečnosť. Ono sa časom naučí napríklad bezpečnú orientáciu v priestore a možno sa budete diviť, čo všetko zrakovo postihnutí, prípadne nevidiaci zvládajú.

Na čo nezabúdať

    Aby mohol byť nevidiaci človek vyrovnaná osobnosť, nesmie sa vo výchove zanedbávať správna socializácia a tiež sexuálna výchova. Napríklad nevidiaci sa môžu často cítiť osamotení, celkovo môžu (nielen) zrakovo postihnutí až nezdravo priľnúť k jednému z rodičov. Je preto dobré navštevovať často aj širšiu rodinu, tety, babičky a tiež rôzne akcie pre zrakovo postihnutých, aby dieťa mohlo nadväzovať vzťahy a nájsť si kamarátov. K tomu samozrejme v neskoršom veku pomôže aj nástup do škôlky a školy. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že zrakovo postihnutí žijú vo svojom svete, ale aj oni majú rovnaké túžby ako zdraví ľudia.

To isté platí aj o sexuálnej výchove. U nevidiacich detí časom bude potrebné vysvetliť rozdiel medzi dievčatkom a chlapčekom alebo to, ako prišli na svet. Vyžaduje to špecifický a citlivý prístup. Rozhodne by táto téma nemalo byť tabu, pretože časom sa aj zrakovo postihnutí s oblasťou sexuality stretávajú, nadväzujú vzťahy a nájdu si životného partnera.

Kompenzačné pomôcky uľahčujú zrakovo postihnutým život

    V dnešnej dobe už existuje veľa pomôcok, ktoré uľahčujú zrakovo postihnutým každodenný život. Využiť môžete napríklad rôzne indikátory hladiny a farieb. Indikátory fungujú tak, že priložíte daný prístroj k tričku a on určí, o akú farbu sa jedná. Indikátor hladiny sa zasa priloží hrnček, a ako sa nalieva tekutina a dosiahne úroveň indikátora, tak zvukovo upozorní, že už je hrnček plný.

Ďalej je možné zaobstarať lupy, lupy s osvetlením, hmatové knihy, čo je práve veľmi dobrá pomôcka pre rozvoj malých detí, ďalej softvér, ktorý prevedie písanú knihu do hovorenej podoby, pomôcky uľahčujúce prácu na PC - tzv. Braillovský riadok, kedy môžu zrakovo postihnutí písať na PC alebo napríklad hlasové výstupy, aby mohli s počítačom pracovať a orientovať sa v tom, čo je práve na obrazovke. Je možné zohnať biele palice, rôzne ohrádky pre malé deti, zarážky na dvere alebo vodiace lišty do interiérov.

Okrem vyššie zmienených hmatových kníh je možné pre zrakovo postihnuté deti zohnať aj rôzne špeciálne upravené hry - hmatová pexesa, puzzle, Človeče, nehnevaj sa, piškvorky, ďalej tandemové kolesá, ozvučené lopty alebo školské a rysovacie pomôcky.

Dnes sa toho dá zohnať naozaj veľa a zrakovo postihnutí ľudia nemusia mať chudobný život, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Pri výbere kompenzačných pomôcok je dobré si nechať poradiť.

Vzdelávanie zrakovo postihnutých detí

    Deti, ktoré nevidia, môžu byť vzdelávané v špeciálnych škôlkach a školách pre zrakovo postihnutých alebo môžu navštevovať bežné škôlky a školy v rámci integrácie. V týchto prípadoch mávajú k sebe asistenta pedagóga, ktorý im aj učiteľom pomáha s výučbou.

Vždy záleží na stupni postihnutia, schopnostiach a povahe dieťaťa. Nie každé dieťa zvládne integráciu v bežnej škôlke a škole a je potom pre neho lepšie byť v špeciálnej, kde je všetko lepšie prispôsobené jeho postihnutiu a možnostiam. S výberom škôlky a školy vám poradí psychológovia a špeciálni pedagógovia.

Výchova nevidiaceho dieťaťa vyžaduje špecifický prístup. Na druhej strane je dôležité nezabúdať na to, že je potrebné k dieťaťu pristupovať tak, ako by bolo zdravé, nebyť príliš ohranársky, nemať vysoké nároky a podobne. Už od malička je nevyhnutné zdokonaľovať sluch a hmat dieťaťa, ktoré mu potom do budúcna pomôžu kompenzovať zrak a veľa vecí uľahčiť. Rodičom aj samotnému dieťaťu pomôže, keď sa budú stretávať s rodinami v podobnej situácii, budú môcť zdieľať svoje problémy, skúsenosti a nájsť si nových priateľov, pravdepodobne takých, ktorí im vydržia celý život.

Nie ste v tom sami

    Na Slovensku pôsobí viacero organizácii, ktoré sa venujú zrakovo postihnutým a podpore ich rodín. Mnohé organizujú aj stretnutia rodičov, podujatia pre deti, či požičiavajú stimulačné pomôcky alebo hračky.

ÚNIA NEVIDIACICH A SLABOZRAKÝCH SLOVENSKA
    Občianske združenie má celoštátnu pôsobnosť, pobočky nájdete vo väčšine okresov. Jeho cieľom je združovať ľudí s podobným problémom - zrakovým postihnutím, obhajovať ich záujmy a pomáhať so začlenením do bežného života. Organizácia poskytuje rôzne druhy poradenstva, zaučí zrakovo postihnutých na prácu s kompenzačnými pomôckami, špeciálnym počítačom a pod., pomôže pri nácviku sebaobsluhy (varenie, práca v domácnosti), poskytujú služby osobnej asistencie, odstraňujú architektonické bariéry a pod.

Venujú sa tiež deťom a mládeži a poskytujú poradenstvo aj pre rodičov detí so zrakovým postihnutím. Poradenstvo poskytuje únia bezplatne. Služby sú poskytované prevažne na pobočkách Únie, alebo v domácom prostredí. 

RANÁ STAROSTLIVOSŤ
    Organizácia pomáha rodičom so zrakovo postihnutým dieťaťom. Vedia zabezpečiť diagnostiku zraku a poradiť s výchovou a stimuláciou dieťaťa. Požičiavajú tiež hračky a stimulačné pomôcky, príp. aj odbornú literatúru. V tíme pracujú rôzni odborníci. Poradenstvo a služby sú poskytované najmä v domácom prostredí a bezplatne.
CENTRÁ VČASNEJ INTERVENCIE
    V pobočkách centra alebo v domácom prostredí poskytuje organizácia odborné služby, podporu a pomoc rodinám so zdravotne znevýhodnenými deťmi.

SPOJENÁ ŠKOLA INTERNÁTNA V LEVOČI
    Škola, ktorá má dlhú históriu vo vzdelávaní nevidiacich, slabozrakých a kombinovane postihnutých. Súčasťou školy je špeciálna materská škola, základná škola, špeciálna základná škola pre deti so zrakovým postihnutím. Súčaťou školy je aj internát. Do materskej školy sú prijímané zrakovo postihnuté deti od 3 rokov.

CENTRUM ŠPECIÁLNO-PEDAGOGICKÉHO PORADENSTVA V LEVOČI

    Centrum sa primárne zameriava na deti so zrakovým postihnutím a poradenstvom pre rodičov a učiteľov týchto detí. Vedia rodičom pomôcť a poradiť už od narodenia dieťaťa. V centre vykonávajú diagnostiku, poradia aj s výchovou a vzdelávaním dieťaťa.

zdroj:

sancedetem.cz

tyflonet.cz

tyfloservis.cz

eda.cz

sons.cz

ranapece.cz/stimulace-zraku/

smykal.ecn.cz

Na počesť Louisa Brailla (1809 - 1852) si každoročne 4. januára pripomíname Svetový deň Braillovho písma.

Komentár bol odstránený

Raná starostlivosť, nie raNNá

4. jan 2019

Kamoskina dcerka prisla nedavno o ocko pri uraze..uz nikdy nan nebude vidiet a ani ho nema. Skusim jej dat tento clanok precitat,uvidime,co na to povie. Najlepsia je fakt rada od niekoho,kto ma nieco podobne,takze verim,ze ju clanok zaujme..

4. jan 2019

Začni písať komentár...

Odošli