Rady pre začínajúceho učiteľa

elizabeta56
21. aug 2024

Ahojte. Bud.rok mi končí rodičovská dovolenka a chcela by som sa zamestnať ako učiteľka biológie na ZŠ. Potrebné vzdelanie mám, ale v školstve som ešte zamestnaná nebola. Chcela by som sa opýtať na nejaké tipy a rady od učiteľov, ktorí už učia zopár rokov. Chcem si začať robiť prípravy na vyučovanie už teraz, aby som toho na začiatku pri dvoch malých deťoch nemala veľa. Koľko času vám zaberú domáce prípravy na vyučovanie? Máte nejaký dobrý odskúšaný systém? Aké druhy písomiek sa vám osvedčili? Ako deti zaujať? Je naozaj nutné robiť si prípravy v takej "nudnej" forme, ako nás učili na škole? Myslím tým, musím presne dodržať formálnu stránku, alebo si prípravu môžem urobiť úplne podľa seba? Pýtam sa kvôli kontrolám v školách. Viem, že sa postupne prechádza na nový vzdelávací program, ale predpokladám, že učivo vo veľkej miere zostane asi nezmenené.
Mám v sebe dosť entuziazmu a chcela by som žiakov čo najviac naučiť hravou a zaujímavou formou. Tj. dávať im projekty na doma, vytvárať plagáty, chodiť pozorovať prírodu, zvieratá, hmyz, zasadiť v triede pár obilnín, aby sa o ne starali a videli medzi nimi rozdiel, keď vyrastú, rozdať farebné tričká a vytvoriť z vlastných tiel pri hre stavbu bunky a podobne. Ako sa na takéto aktivity dívajú riaditelia? Sú sučinní, alebo im na tom veľmi nezaleží?

deedol
21. aug 2024

ahoj, podla mna to dost zavisi od vedenia skoly a atmosfery na skole (zrejme nebudes jedina ucitelka biologie). takze ak mas moznost, zisti si, ako to na tej-ktorej skole chodi. ja som ucila AJ a fin. gramotnost na gymnaziu - robili sme koncom leta nejaku dokumentaciu (skolsky vzdelavaci program a plan), ale samotne pripravy mi nikdy nikto nekontroloval a robila som ich dost volne, hlavne tie z AJ. pri financnej gr. som si to musela viac prichystat, lebo k tomu neboli ziadne poriadne ucebnice. pripravy mi teda nezabrali vela casu, to skor oprava uloh a pisomiek (na angline sa pisu testy aj slohy kvoli maturite). pisomky som davala takmer vzdy zmiesane, nieco bolo formou dopisania slova/vety, nieco formou volnej odpovede.
ako deti zaujat je zas len individualne podla toho, ake deti budes mat v triede. osobne bolo pre mna najlahsie ucit maturantov (co sa vsak teba netyka) a najnarocnejsi bol vek okolo 13r, teda siedmaci/osmaci na ZS (alebo vtedajsia tercia, teraz tusim sekunda na 8r gymnaziu). co sa tyka reformy, nemam info, kedze uz som mimo skolstva.
tie aktivity, co si napisala, posobia celkom fajn. s niektorymi vedenie hadam nebude mat problem (plagaty, sadenie rastlin a pod.), nieco je komplikovanejsie - minimalne u nas to bolo tak, ze nemozes decka len tak niekam zobrat mimo budovu skoly, musis mat na to podpisany informovany suhlas od rodica. k aktivitam este odporucam sledovat zahranicne zdroje, napr. z britanie, tam maju v ramci science vela roznych napadov na rozne aktivity, casto spajajuce viacero predmetov. (ak nevies dobre po anglicky, da sa pouzit nejaky prekladac, napr deepl).
este mala rada na zaver - skus nevyhoriet 🙂 mala som viacero kolegyn jazykarok, ktore prisli do skolstva s total nadsenim a uplne sa do toho ponorili, no vydrzali par rokov (menej ako 5) a zas odisli. a to je skoda, lebo takych dobrych ucitelov je malo.
drzim palce 🙂

biba_18
21. aug 2024

také učieteľky by som chcela keď som bola decko… nám naša biologikárka rozprávala čo sa stane s človekom po smrti keď ho pochovajú, bolo to pôsobivé ( ale to sme už boli na gympli) - ale aj tak, určite by sa dali nájsť témy aj pre mladších čo by ich zaujali, napríklad kto by vyhral keby sa stretli tiger a velociraptor…. alebo ako možno meniť farbu hortenzií… to by sa mi páčilo sa učiť na biologii… ☺️ a pestovať klíčky, ale tak aby ich mohli aj ochutnať…

elizabeta56
autor
21. aug 2024

@deedol ďakujem pekne za rady, to zahraničie skúsim sledovať. Nechcem ťa zaťažovať, ale nemáš aj nejaký konkrétny zdroj? S tým vyhodením to je pravda. Preto hľadám reálne informácie, aby som vedela, do čoho idem ☺️

elizabeta56
autor
21. aug 2024

@biba_18 tie klíčky znejú ako dobrý nápad, neviem, či by to prešlo u vedenia školy (to jedenie). Témy smrti sú podľa mňa tiež zaujímavé, brali sme to na výške, len neviem, či u takých menších detí by sa to stretlo s porozumením rodičov. Ak hej, to by ich určite zaujalo. Hortenzie sú super, to by sa nejako mohlo dať použiť, aj keď sú jedovaté.

biba_18
21. aug 2024

@elizabeta56 je to celkom des uvedomiť si že až doteraz som nevedela, že malá rastlinka zeleniny chutí celá ako tá zelenina… až keď som začala pestovať microgreens som objavila tento fascinujúci fakt…

letfenixa
22. aug 2024

@elizabeta56 prípravy vopred by som si nerobila, ak ešte nemáš miesto, nevieš, aký ŠkVP škola má, aké učebnice používajú, akú IKT techniku majú, čo poskytuje kabinet.
Hlavne sa priprav na to, že čo ti bude fungovať s jednou triedou, nemusí fungovať s druhou. A na základe toho, čo som videla tento šk.rok u novej kolegyne biologičky - nečakaj od žiakov veľa.
Tie všelijaké linky na zaujímavostu, to si odlož, aj ja si ukladám, čo ma zaujme. Ako učiteľka budeš mať (vysoko pravdepodobne) prístup do učiteľskej knižnice zborovna.sk, tam nájdeš kvantum materiálu- prezentácie, prac.listy, pisomky, online testy.
Ja učím fyziku a hlavne sa snažím, aby žiaci robili pokusy. Snažím sa o fyziku hrou.

ibrunova
22. aug 2024

Vopred by som si isto prípravy nerobila, aké prípravy? Nevieš, či budeš na ZŠ, alebo SŠ. Aj či si nájdeš miesto s biológiou.. Vzdelávať, zhromažďovať veci si samozrejme môžeš, ak je to niečo, čo ťa naozaj zaujíma. Ale nečakaj, že všetky deti zaujíma škola.

kiki68
22. aug 2024

Za mna co najviac detom ukazat prakticky, zaujimavo, robit nejake pokusy, deti tak najlepsie zaujmes, ked mozu vidiet, ze co to realne je, ako veci funguju. Pripravy neskor dost skratis, nakolko to bude to iste, len to obmenis. Prvy rok to je papierovo asi najhorsie. Vela veci mozes aj digitalne pripravit

luxus10
22. aug 2024

aj s tymi projektami by som bola opatrnejsia, hlavne v nizsich rocnikoch 2. stupna...davas domacu ulohu rodicom, nie detom...

elizabeta56
autor
22. aug 2024

@deedol ďakujem, pozriem to aj podobné skúsim pohľadať 🙂

elizabeta56
autor
22. aug 2024

@letfenixa ďakujem za rady, beriem ich na vedomie. Prístup na ten portál by bol veru super, hádam bude

elizabeta56
autor
22. aug 2024

@luxus10 to mi inak nenapadlo. Ďakujem za pripomienku

luxus10
22. aug 2024

treba sa radsej pozerat, ako deti co najviac naucit v skole, plus pokusit sa ucit zazitkovo, nielen skusat namemorovane odpovede, ktore deti aj tak zabudnu, a nic z toho nemaju...a myslim si, ze biologia je jeden z predmetov, pri kt. sa to da...

basullinka
22. aug 2024

Je to určite super, že si plná entuziazmu a nadšenia. Ja sama učím biologiu, a pre mňa je základ ukázať a ponúknuť moju lásku k prirode žiakom. A oni sa chytajú a postupne zdieľajú. A su deti, ktorých to nechytí a aj to je v poriadku, pokiaľ jej neublížiju.
K tvojim bodom by som však z praxe povedala toľko. Robiť prípravy nemá teraz zmysel. Nevieš, ako je tvoja škola na tom s kurikularnou reformou, či pôjdu po predmetoch alebo po oblastiach, ake ma materiálové a technické vybavenie, či maju laboratórium. Ďalej projekty a plagaty doma - viac zaťažíš rodičov, ako deti. Chodiť von a pozorovať - to je super a ja to milujem, ale tiež záleží od lokality školy. V strede sidliska je to niekedy náročné, kym prídeš na miesto aj zazvoní, pripadne počasie. Farebné tričká, je to krásne ale si ochotná to zaplatiť pripadne aj zo svojho? Lebo uprimne, maloktori riaditeľ ti to kúpi, záleží od školy, od riaditeľa. Určite súhlasim, že bio je predmet, ktorý sa da učiť zaujimavou formou, aj ja sa o to snažím. Ale treba vidieť reálne možnosti na tej skole. No najviac im dáš aj tak, ak budú z teba cítiť lasku k prírode.

elizabeta56
autor
23. aug 2024

@basullinka Ďakujem za príspevok. Tým, že som ešte neučia, neviem, ako je to v realite. Dúfam, že sa stretnem s pochopením u riaditeľa. Ale presne toto potrebujem vedieť, že čo môžem a čo nemôžem očakávať.

ibrunova
23. aug 2024

@elizabeta56 a máš skončené pedagogické vzdelanie?

letfenixa
23. aug 2024

@ibrunova píše, že má potrebné vzdelanie.

tramtada31
23. aug 2024

@elizabeta56 Ano, tiež k tým projektom. Mám kamaratky, ktoré aj 10 ročným detom robia projekty a nielen, že je to časovo narocne, ale vraj aj po materiálovej strane (veci, ktoré sa bezne nenachadzaju v domacnosti a majú zvýšené náklady na ich obstaranie). My sme mali fyzikára a ten nám dal možnosť ziskat plusové body za to, keď sme priniesli nejaký pokus z domu, to nás motivovalo samých niečo najst, pripravit si a prieniest/odprezentovat spolužiakom.
My sme mali úžasného biologikara na zs. Mal striktne pravidla, že každú hodinu vyskusa troch, išiel podľa abecedy, tak to žiak aj cakal, že už bude na rade ho vyvolat a tak sme sa zvykli pripravit a tak nedostať zlu znamku, navyse sa každú hodinu pýtal, kto sa hlasi k odpovedi, tak niektorí sme sa na danú hodinu naucili latku a sami sa k odpovedi prihlásili. Mali sme dve vopred oznámené písomky za polroka, tiež sa potom na neho nikto nehneval, že piseme pisomku, lebo sme vedeli, že to tak má - respektovali sme to. Traja, ktori pisomku odovzdali prvi, mali o pol stupňa lepšiu znamku, tiež som to využívala. Bol veľmi prísny, ale keď sa stretneme spoluziaci aj po 20 rokoch, tak všetci si ho pamätáme a všetci na neho s laskou spominame.
Mám známu, ktorá uci na zs, povedala, že najdôležitejšie je stanoviť na začiatku presne pravidla, aby dieťa s tým bolo uzrozumnene a že potom majú voči nej rešpekt, dodržiavajú ich a je aj oblubena.

elizabeta56
autor
25. aug 2024

@tramtada31 ďakujem. Jasné pravidlá hneď na začiatku, to si budem pamätať 🙂