Práca recepčná/asistentka – kariérny štart verzus dievča pre všetko

3. jan 2025

Ahojte, dostala som ponuku na pozíciu recepčnej/asistentky. Podľa popisu ide o office manažment – vybavovanie pošty, e-mailov, uvítanie návštev a podobné veci. Mám VŠ, ovládam viacero cudzích jazykov, takže som to brala ako možný kariérny štart.

Lenže kamarátka mala podobnú prácu a sťažovala sa, že väčšinu času len obsluhovala kolegov, upratovala zasadačky, zapínala umývačku riadu 10x denne a dopĺňala toaletný papier, potreby na WC. Namiesto kariérneho rastu mala pocit, že je viac chyžná než asistentka. Tým nechcem uraziť nikoho, kto robí chyžnú. Vážim si každé zamestnanie a je aj potrebné. Akurát po ňom netúžim. Z administratívy sa vraj kamarátka veľa nenaučila. Teraz išla do HR a je spokojna.

Máte niekto skúsenosti? Je táto pozícia dobrý začiatok, alebo budem len „dievča pre všetko“? Oplatí sa to skúsiť, alebo mám hľadať niečo ine?

Ďakujem za rady! 😊

tamtamka26
3. jan 2025

No áno, budeš dievča pre všetko a je dosť možné, ze vedomosťami upadnes 🤷 ale nikde nie je napísané, ze tam musíš byť do dôchodku...

autor
3. jan 2025

@tamtamka26 Ďakujem za odpoveď. Presne toho sa bojím, lebo kamoška mi podobnú prácu popisovala tak, že viac-menej len upratovala.

oceanahory
3. jan 2025

Ano budes dievca na vsetko, ja som drhla aj zachody... bola to moja prva praca po maturite v 18-tich, ale moja posledna praca pred materskou bola na veducej pozicii v uplne inej sfere 😁. Takze je to iba na tebe, ci si dost flexibilna, mas schopnosti nadobudat nove poznatky, chut ucit sa a pracovat na sebe, aj napriek tomu, ze to nie je tvoj "dream job".
Za mna to bol skvely start, kde som po troch rokoch v 21 rokoch mala uz dostatocne skusenosti na to, aby som sa karierne posunula na poziciu obchodnej asistentky a kazde 3 roky som sa posuvala nasledne vyssie.

melanta
3. jan 2025

Ale veď záleží od hotela. V mnohých to funguje ako píšu vyššie, niekde recepčná nič iné nerobí, iba na recepcii. Otázka je, ak máš VŠ a píšeš, že ovládaš viac jazykov, prečo nejdeš do korporátu. Ak ovládaš viac jazykov (čiže máš certifikáty C1?) a máš VŠ, nebudeš mať problém zamestnať sa v korporáte a to je pre štart určite lepšia alternatíva ako recepčná v hoteli.

janai1
3. jan 2025

Aký kariérny rast môže mať asistentka na recepcii v office?

mamina7070
3. jan 2025

zavisi od firmy, klidne mozes robit s registraturou chystat podklady pre financne. apod a mozes aj postupit

muchotrafka298
3. jan 2025

To zavisi od firmy, ale keby som mala VS a jazyky, tak by som to nerobíla. V 90 percent firmach budes sluzka, co upratuje, doplna veci, zapina umyvacku, zbiera riady, stara sa o to, aby bol dost veci v zasobach, zhana servisy, dozera na to ako vyzeraju zasadacky. Plus administrativu, dosla/odoslana posta, chodenie pre postu a na postu, vitanie navstev a pod.. Mozes mat aj registraturu, dochadzku, BOZP skolenia na starosti. A hlavme never tomu, ze ked budes sikovna, tak v kazdej firme pojdes vyssie.

oceanahory
3. jan 2025

@janai1 Akykolvek? 🤷 Zavisi, ako je ochotna sa angazovat a ako velmi sa bude podielat napr. na priprave podkladov, ci zastreseni administrativy pre ine oddelenia.

oceanahory
3. jan 2025

@muchotrafka298 Nemusi sa posunut v danej firme, ja som sa tiez neposunula, ani som to neocakavala od zamestnavatela. Snazila som sa nadobudnut dostatok skusenosti na to, aby som bola schopna zaujat a mala dostatok skusenosti na pracovnom pohovore, ked som sa uchadzala o zaujimavejsiu a lepsiu poziciu.

petronelag
3. jan 2025

Záleží aj aký hotel to bude, keby bol viachviezdičkový alebo v nejakej navštevovanej tatranskej oblasti.

autor
3. jan 2025

Ďakujem všetkým za odpovede, veľmi mi pomohli! 😊 Táto firma je síce IT, ale asi som s tým úplne stotožnená nebola už od začiatku, a vlastne ste mi potvrdili to, čo som už tušila a z čoho som mala obavy – že by som skončila skôr pri dopĺňaní zásob a upratovaní, než pri reálnom rozvoji. Uvažujem teda aj nad korporátom, kde by som mohla viac využiť VŠ a jazyky. Vďaka za rady..

muchotrafka298
3. jan 2025

@oceanahory tak to ano, mozes skusenosti zurocit inde. Velakrat sa tu v diskusiach opakuje, ako z pozocie recepcnej sa karierne posuvali zeny dobre ze nie na riaditelky. Ale nie je to tak vsade. A ked chces mat lepsie, odides s dostatkom skusenosti.

sasesoe
3. jan 2025

Ahoj, asi záleží od firmy/ ľudí. Niekde to robia študentky ako brigádu, niekde sa z toho dá postúpiť. Máš skúšobnú dobu, aby si zistila, či to napĺňa Tvoje očakávania.

autor
3. jan 2025

@petronelag Asi som sa nevyjadrila úplne presne – nejedná sa o hotel, ale o menšiu IT firmu. Aj tak to ale podľa popisu pôsobí, že by som mohla skončiť skôr pri „servisných” úlohách než pri niečom, čo by ma reálne posunulo.

muchotrafka298
3. jan 2025

Aky rozvoj by si cakala ako recepcna alebo asistentka? Budes upratovat, robit administrativu, kupovat obcerstvenie, umyvat riady.

lindous
3. jan 2025

Ja som takúto prácu mala ako jednu z prvých serióznych brigád, chodila som tam teda ešte ako študentka bez žiadnych skúseností a takto to nevyzeralo, na upratovanie bola upratovačka, riady po sebe ľudia umývali sami, max. po návšteve šálku od kávy som opláchla, ja som naozaj riešila poštu, elektronickú komunikáciu, archiváciu atď... nevyskúšaš, nezistíš, na to je skúšobná doba... čo a kde robíš teraz?? podľa toho by som sa rozhodovala

oceanahory
3. jan 2025

@muchotrafka298 Osobne si myslim, ze kto je schopny a ma naozaj zaujem rozvijat svoje schopnosti, tak sa vie posunut aj napr. z pozicie casnika. Na poslednom pohovore, ktory som mala na potencionalneho asistenta do mojho timu som nakoniec prijala barmana z pizzerky, ktory mal vsetky potrebne jazyky na spickovej urovni, dorobil si z vlastnej iniciativy skolenia na Excel a vedel lepsie pracovat s officom, ako vsetcia cerstvo vystudovani vysokoskolaci, ktori sa uchadzali 🤷.

ibatanecnica
3. jan 2025

Tak zacat niekde treba. Ved je skusobna doba. Ked ta praca nebude naplnat odides

mikadooo
3. jan 2025

Veď kamarátka tak začala... A potom šla do hr... Kto vie či by ju niekto hneď vzal na hr, keby nemala v životopise toho office assistenta 😁😁😁. Za mňa celkom ok štart, ak nemáš nejakú užšiu špecializáciu, s ktorou vieš niekam priamo nastúpiť. Ešte je celkom bežný aj customer service ako štartovacia pozícia. Ináč office mngmt sa môže veľmi líšiť od firmy k firme. U nás v jednej firme to bola asistentka riaditeľa a v druhej firme to bolo dievča pre všetko - od čistenia kávovaru cez behanie na poštu po nahadzovanie faktúr. Ale to by ti mali povedať na pohovore, čo to presne znamená a čo od teba očakávajú.

drianaa
3. jan 2025

Ja som podobnú pozíciu robila brigádne počas firmy, mali sme aj normálnu office manažérku, ja som bola na recepcii a robila jej záskok, pomoc, vybavovanie pošty, návštev, servis, nákupy a podobne, také “zodpovednejšie” veci ako autá, dochádzky, faktúry si už riešila ona sama, a aj moje veci na starosť, kým som bola v škole. Žiadne záchody som neupratovala, áno, naložila som umývačku a upratala poháre a riady po návšteve do umývačky 1-2x do dňa a hotovo, zapol ju hocikto, keď bola plná. Ale, ja som sa odtiaľ napríklad posunula ďalej, kolegyňa mi dala na vyskúšanie prácu s excelom a vypĺňanie tabuliek a robenie vyhodnotení, išlo mi to, posúvali mi aj viacej a skončila som ako asistentka marketingového oddelenia, stále brigádne, mohla som si to robiť aj z domu po večeroch, potom ma chceli po škole vyskúšať na jednej pozícii, ale 3 mesiace predtým sa zrušilo jedno oddelenie, kde to malo byť, ja som po škole zmenila pracovnú sféru, ale dalo mi to celkom dosť. Ale stále to bola len brigáda, ale bola to firma podobného zamerania ako moje štúdium. Neviem, či by som vedela takúto prácu vziať s cieľom, že chcem teraz robiť nejaký kariérny rast, ešte ak je ti v sfére, ktorú som naštudovala - to neviem, či by si chcela pracovať v IT sfére a máš také vzdelanie. Ale vedela by som si teraz predstaviť takú prácu, pre mňa to bola veľmi zaujímavá práca, bavilo ma to aj teraz, ale nemám teraz potrebu sa posúvať niekam ďalej, stačila by mi práca, ktorá ma baví, uživí slušne a v príjemnom kolektíve. Ale každý má iné preferencie od práce 🙂

muchotrafka298
3. jan 2025

@oceanahory to mas samozrejme pravdu, ze kto je schopny sa vie posunut. Ale neplati to vzdy a na kazdeho.

janai1
3. jan 2025

@oceanahory v malom office? No ako povieš.

oceanahory
3. jan 2025

@janai1 V takej malej IT firme sa nejaka officka moc pravdepodobne nenarobi...bude mat dost volneho casu aj na sebarealizaciu. V dnesnej dobe byt v office plnom IT-ckarov ako zaciatocnik po studiu, tak ani nevaham. Vies tam pochytit tolko zrucnosti v danej sfere, kolko len chces...ale tak chapem, ze velka vacsina ludi takyto potencial ani nevyuzije, kedze radsej bude tukat do telefonu alebo kavickovat s kolegami. No a staci par rokov praxe v danej firme a s nadobudnutymi novymi zrucnostami sa moze pokojne uchadzat o nieco ovela lepsie v inej firme. Vsetko je to o tom, co chce robit autorka, ake ma znalosti po vyske a ako sa chce rozvyjat...lebo zatial pisala iba to co nechce robit, ale otazne skor je co vie robit?

klotildabazarik
3. jan 2025

Mas tam pracovnu napln vypisanu? mas? cize je to na tebe ci si ochotna to robiť, uplne zbytočne sa pytas ci janka alebo miska by to robili, niekomu vyhovuje niekomu nie

muchotrafka298
3. jan 2025

Par mesiacov dozadu tu bol podobny prispevok, tiez asistentka v IT firme ale este k tomu aj projektova manazerka. Co su uplne nezlucitelne pozicie, ked kazdu treba vykonavat na full time. Aby mala IT firma usetrila, tak to chceli takto. Pricom ja si napriklad toto vobec neviem predstavit ze ak ma byt niekto 8 hodin asistentka, ako sa da popri tom venovat projektom. A naopak.

Ja som sa kedysi davno stretla s tym, ze chceli nielen asistentku, ale aj upratovacku a tlmocenie/preklady. Nie, este AI neexistovala, dokonca bol v plienkach Google translator. S tymto prisli, ked som bola na osobnom pohovore, v inzerate bola znalost AJ jazyka mierne pokrocily (co podla mna je uplne ina uroven, ako ked chcu tlmocenei a preklady). Vytasili casopis Trend, otvorili na 4 stranovom clanku a "nech sa paci, toto nam za 30 minut prelozite". Tak som sa podakovala za prilezitost. Okrem toho pozadovali aj upratovanie ofisu, to bol par kancelarii, samozrejme ze to mala ta osoba stihnut za 8 hodinovu pracovnu dobu, aj s tym tlmocenim a prekladmi. Ked povedali plat, tak som si myslela, ze to je skryta kamera alebo nejaku relaciu tocia humoristicku. Lebo zahranicna etablovana firma (nepoznala som ju dovtedy) ponukala za 3 pozicie v jednej minimalnu mzdu.

autor
3. jan 2025

@klotildabazarik Áno, pracovnú náplň mám vypísanú, ale pýtala som sa skôr preto, že ma zaujímal názor ostatných. Viem, že v každej firme to môže byť iné, ale niekedy je fajn vypočuť si ľudí, ktorí už majú viac skúseností. Takže nie, nie je to úplne zbytočné pýtať sa. Vďaka za odpoveď!

kavenkaa
3. jan 2025

Ja som túto prácu robila počas VŠ asi 2 roky, tiež IT firma a mala som na starosti aj poriadok v office (nie priamo upratovanie, ale taký bežný chod), ale riešila som aj fakturáciu, pokladňu, správu niektorých benefitov. Zoptimalizovala som si niektoré úlohy a zostal mi čas aj na zaujímavejšie. Mňa to veľmi posunulo, firma nebola veľká, pomáhala som aj HR, marketingu, finančnému, bola som v dennom kontakte s konateľmi. Kolegovia boli normálni, riady po sebe hodili do umývačky, nebolo ich treba obsluhovať. Len pár klientov do týždňa.
Teraz už síce dlhšie pracujem priamo v IT, ale toto bola práca, čo ma naučila najviac - práci s rôznymi povahami, podnikové riadenie a v princípe aj nerworking. Na tvojom mieste by som skúsila pohovor a veľa veľa sa pýtala, sama uvidíš ako ti budú odpovedať. Nie je to práca navždy, ale pre mňa bola na štart ideálna.