Myslíte si, že sa bude masívne prepúšťať? Keď sa dívam na správy, tak sa začína báť čo s nami bude.
znizovat stavy zamestnancov sa budu urcite . pravdepodobne velmi vyrazne. (automotive s celym retazcom dodavatelov)
Ja si myslím, že bude. Pri cenách energií, keď všetko je na na nich závislé, iná možnosť veľmi nebude.
@buffinko Tak to nie je dobrá perspektíva.
O čo ide?
nechcem strasit, ale cipova a horcikova kriza je vrchol ladovca. pracujem v obore a pocitujeme , pocuvame a vidime trend vyvoja uz nejaky cas. Slovensko je vyrobny satelit, kedze pokles vyroby je a bude celoeuropsky, beziace projekty si zacinaju k sebe stahovat materske firmy v zahranici. im pojde o udrzanie vyroby doma v Nemecku, Francuzsku, Uk ... este nedostatok cipov by sa dal zvladat sice poklesom vyroby ale stale vyrobou. horcik je ine kafe, ak Cina nenabehne, skoncili sme. v tesnom zavese su avizovane dalsie komodity, ktorych bude nedostatok. stali sme sa na Azii prilis zavisli a teraz platime dan.
@buffinko Sledujem to a vôbec to nevyzerá dobre. Slovensko skončí ako americký Detroit.
@buffinko A to preto stale v automotive pracujeme, mame stale 13 a 14 platy, kvartalne bonusy, soc. program- peniaze za svadbu, narodenie dietata, pri umrti v rodine, ci skody pri prirodnej katastrofe, urazove poistenie mimo prace, prispievaju nam do 3 piliera, auto na zlavu? Narozdiel od toho, co sa dialo v gastre ci hoteloch a ake su tam podmienky pre ludi. Ked tak nas poslu na cas domov. U nas mame v kolektivnej 65% z platu ak by sme ostali doma, ale zatial stale vyrabame, narozdiel od Skody v Cr, tam su (sa mi zda) na80% z platu do Vianoc doma.
Verte skor skoncia malí a strední Svk podnikatelia ktorí takisto zdieraju vlastnych ludi a prd im daju zarobit, ako tieto nadnarodne kolosy. Lebo po krize (ak bude) prichadza masivny narast predaja, ak si rozpustia zabehnutych ludi, napr 1 zmenu( tu nehovorime o klasickej fluktuacii par ludi) tak nenaskocia na vlak a ujdu im objednavky, ludia kupia inde.
@hellwant Je možné, že celý automobilový priemysel krachne. Takisto chcú prejsť na elektroauta a využívať viac robotov ako ľudí.
@hellwant nerobim pre nadnarodny OEM kolos ale v dodavatelskom retazci. bonusy o ktorych pises, my teda naozaj nemame 🙂 nadnarodne koproracie su jedna vec, k tomu sa pridava este vacsia masa ludi pracujucich u dodavatelov, casto takisto zahranicne firmy. mas pravdu v tom, ze po krize urcite pride narast. uz teraz dopyt prevysuje ponuku. otazka je, ako dlho bude kriza trvat. pretoze ver tomu, ze nikto nebude drzat dlhodobo doma neproduktivnych zamestnancov. Uz teraz sa prebieha presun vyroby a projektov do zahranicia u dodavatelov. A zacina aj redukcia zamestnancov. Ved uvidime. Mozno je vsetko malovanie certa na stenu a automotive sucastnu situaciu ustoji lepsie ako sa predpoklada. Kiez by to tak bolo.
Dovolte sa mi opytat ako mozu krachnut vsetky automobilky kvoli elektroautam, ked tie ich vlastne musia vyrabat?, ak sa prejde na elektroauta- horizont 20 rokov- ak vobec, kedze je s tym problem, nestaci sa el. energia vyrabat kvoli zavadzaniu zel. technologii. A kto ich vyrobi? Dobru nepravdu ste napisala. Jedine co zanikne bude plnenie benzinom, naftou a mocovinou. Automobilky jednoducho budu vyrabat elektroauta. Druha vec ano robotizaciou sa zmensia pracovne miesta, ale to je tiez horizont 20 rokov, nato, budu musiet byt nase deti pripravene. Vidim kolko je robotov v automobilke a istu cast zatial roboty nedokazu zvladnut- to pride az dalsim vyvojom - starost nasich deti. My sa bavime o nas dospelych, mam 39 a keby aj skor, v mojej 55 prisla ta robotizacia- to uz do 60 do dochodku doklepem aj ako SBS kar ak budem zit.
@buffinko Ja robim priamo ako kmenovi a vsetko co som napidal mame, jedine 14 plat je znizeny, lebo kvoli polovodicom sa neda tolko aut vyrobit.Mame toho viac ale to najhlavnejsie som nspisal. Zabudate, ze nie je kriza, tieto kolosy ako VW, Hyundai Kia, Stellantis atd...maju zdroje aby isty cas vydrzali. Nie su iba polovodice, lebo sa nevyrabalo pocas 2 vlny, teraz nestihaju kapacity. Samsung a Intel idu na ne stavat fabriky - ale to potrva asi zopar rokov- , lebo Taiwan nezvlada dodavat a Cina ho ovplyvnuje. Napr. ja robim v KIA patria pod Hyundai automotive groups, ich zivi aj oceliarstvo- vlastna oceliaren v Korei, bol som tam z prace, tyzdnova exkurzia v Juznej Korei a sa mi zda este aj lodny priemysel. Maju viac odvetvi, cize tuto korporaciu aj ine odvetvia drzia.
@hellwant zatial Nie su polovodice, ale zasoby horcika v europe su cca do konca novembra. Horcik oxiduje, neda sa predzasobit v dlhsom casovom horizonte. Cize realne este v Kii urcite necitete nedostatok. Navyse horcik je potrebny nie len pre automomobilky. Mame hlasene problemy s dalsimi surovinami. Automobilky nekrachnu, ale ak sa problemy nevyriesia, verim, ze nasledky vidiet budeme. U dodavatelov je to ine, my uz citime a pre mnohych dodavatelov bude akakolvek kriza likvidacna, dost ich polozil covid. Nasa firma vyraba pre takmer vsetky automobilky, cize mame prierezovy prehlad. Kia nie je jedina automobilka na svete. Myslis si, ze KIA bude nalievat peniaze z ostatnych svojich zdrojov do nerentabilnych montaznych zavodov dlhodobo? (pripad, keby udrela kriza...). Kriza zatial nie je, ale realne hrozi. Situacia nie je priazniva, viac nemam k tomu co povedat. Vsetko ukaze najblizsi vyvoj a realne dohody s Cinou.
@buffinko ale to , ze kriza niekedy pride je iste. Hodpodarstvo ma svoje cykly. Ale po krize zas prichadza rast. Ludia na Svk su tak ustrachani zo slova kriza, pamätajú si ako uplne hroznu v 2000 dot com bublinu ci 2008 hypotekarna kriza? Ake boli obavy v 2008 a nebol krach vsetkeho, teraz Covid a spolocnost funguje. Hladomor z toho nebol ani obcianska vojna. Dalsia vec, ten horcik este uvidime, ci to je len o dohodach, ci aj nieco ine. Snad sa to vyriesi. Tie montazne zavody im zarabaju miliardy- len Skoda si moze dovolit platit ludi do konca roku , verte mi oni to maju prepocitane, ze sa im to vyplati. Neviem ako dlho by to mohli robit, to ukaze cas Nenarazal som, ze z oceliarni a lodiarenstva budu platit obyc. zamestnancov automotive, ale ze nekrachnu ako korporacia a segment aut ako taky udrzia aj v krize, rezy mozu byt a casom aj budu, plus ten nas "stat" zas da nejake ulavy aby to podrzal- viete ako to u nas chodi, vsak tak aj Kiu sem dotiahli, toto sa mi nepacilo , ale nezmenim to. A hlavne treba mysliet pozitivne a mať zainvestovane pre ten fakt zly pripad straty prace, aby clovek vydrzal isty cas, odporuca sa pol rocna rezerva, ale my so zenou mame az rocnu( bez toho aby som vyberal ostatne investicie), kdyby neco.🙂
Nie