Aké zmeny by bolo potrebné urobiť v osnovách a metódach výučby, aby sa lepšie pripravili študenti na pracovný trh?
@adamndndjdj naše školy potrebujú úplne zmeniť paradigmu. Zmeny osnov a pod. to sú len kozmetické a k ničomu neveduce zmeny. Je mi úplne smiešne, ako sa vrchnosť doťahuje o nepodstatných veciach, ako hodina dejepisu sem, hodina TV tam a pod. To je ako vymeniť v Trabante sedačky a očakávať, že z neho bude raketa.
ja by som zrusila makke a tvrde i, lebo ja vela komunikujem aj tak so zahranicnymi klientmi aj na slovensku mam klientov s cudzincov a aj sa ma pytaju ci sa to inac vyslovuje, ale ja ze nie, ze to su nase historicke pravidla. dobre aj som na to zvyknuta, ale uz asi prisiel cas, aby sme robili veci jednoducho, aby neunikala podstata. dalej deti sa maju pre uplatnenie ucit soft skills, t.j. aj pisat vsetkymi desiatimi, business komunikaciu - profesionalnu (nie tarat nezmysli ako slovenski uradnici - vo firme na dovoz nabytku chceli aby ja som pochopila, ze to je tazka praca a ze pan chce ist skoro domov a tak ja mam zmenit svoj plan. povedala som ze nie a natlak! uplne neprofesionalne, uz tam neobjednam. tak take veci pre prax treba naucit, co hned mozu pouzit, vediet napisat obchodny list, obchodny mail. ale pre prax vie pripravit az prakticka staz , skola je teoria.
@denkatn a ja by som nemenila nič. Som hrdá na svoj jazyk a na gramatiku, ktorá s tým súvisí. A zahraniční klienti nech si zvykajú a nech sa prispôsobia. Bolo by načase...!!!
Toto je velmi komplikovane na "kratku diskusiu". ALE zefektívniť výučbu. Deti sú sikovne, treba ich zaujať, podchytiť. Prváci druhaci sa majú učiť písať, čítať, rátať, pamäť trénovať... zbytočne im podľa mna tlačiť do hlavy iné veci, XY jazykov atď.. keď idem podľa svojej základnej - alternatívnej kde sme v 6roc vedeli všetko čo iní ani netušili na zs, tak asi ten "system" výučby niekto vymyslel... len ich nik nepočúval pripadne prežívajú tu stereotypy a odsudzovanie "inych metod". Pamatam sa ake predpovede boli, nikto na strednej neprezije, nikto ma vs nepojde z nas. A opak je pravdou. Ešte aj polku strednej som čerpala, z toho a keďže sme boli efektívne naučeni " ako sa ucit", stíhali sme toho viac, napriek tomu, ze sme fakt každé poobedie sportovali v rámci školy, kazdy deň boli na plavárni atď. Proste dnes sa všetko komplikuje , tým ako to chcú zlahcit deťom... príliš veľa rozptylovania, príliš veľa zdrojov. Dnes deti už pri nástupe na ZŠ vedia kopec veci ( napr ešte v škôlke sa učili kopec veci, čiže prirod./ zemepis a pod prvý stupeň nič nové pre ňu nebolo, nuda) a vôbec sa z toho necerpa. Stále deti učia to iste.
A základ = jedna učiteľka na 28 deti je malo. Menej deti, menej zvonenia, viac individuálneho prístupu. Katke ide slovenčina, nejde matika =ma viac rátať, rychlejsie sa moze ucit slovencinu. Ferkovi viac nejdu diktáty, má viac sa venovať tomu a idú mu jazyky, tak mu pôjdu rýchlejšie ako inému. Deti budú kľudnejší, svedomitejsie a bude ich to zaujimat... a taky postreh zbytočne ja navnadim dieťa, ze dejepis je super, keď dostanú učiteľku , ktorá ich nič nenaučila. A ani nenaučí asi. Dejepis 2 stupeň je jedna hrôza pre mna ( zatiaľ). A iné predmety tiež nič moc, knihy otrasne. My sme učebnice nemali a asi to bolo aj dobre:D
Každý ucitel/trieda by mal mať stanovené, čo musia deti vedieť a už nech sa k tomu dopracuje svojim spôsobom.
A k stredným školám- tam jednoznačne treba viac diskusii, možno aj 7-8-9 ročník. Napr naštudovať si veci vopred na hodinu, a potom diskutovať o tom, a nie len prijímať a písať teóriu, potom sa to naučiť vybavene.
A hlavne učiteľ ma ucit, na riešenie čohokoľvek ma čas po vyučovaní atď. U dceri bezne ze majú učiteľky 20minutovy monológ o ničom, o správaní, o dôležitosti ich predmetu atď atď a potom nestíhajú. Zacnu niečo preberať, a skončia. Na matike žiadne precvičovanie, nestíhajú.
@zirafienka vies co , stur urcite nevedel, ze svet sa bude globalizovat a niekto sa bude ucit aj slovencinu ako cudzi jazyk, je to skoda, ze pridu do tejto krajiny a gramatika sa skoro neda naucit. naopak moja mama 70 rokov ma, uz skoro nerozumie clanky v novinach, lebo je tam vela pojmov z anglictiny...vyvoj nezastavis..
@simca06022011 este sa pripajam k nazoru, ze ucitelia maju riesit podstatu a sustredit sa na naucenie a nie riesit kopu administrativy, zberat peniaze na kadeco v skole, uverejnovat aktivity skoly, a komunikovat s rodicmi o inych veciach ako o uceni. minule som potrebovala potvrdenie o navsteve skoly o dcere a pisala som do skoly a povedali, ze musim poslat listok pani ucitelke a ta ho odovzda, tak to je chore, pretoze v systeme maju zoznam ziakov aj v edupage vidia ze som rodic (ved platim vsetko ja: to tiez vidia) tak nechapem, preco cez edupage nemoze byt administrativa taka ze ucitel s tym nic nema.!!!
@denkatn kazdy jazyk ma svoje pravidlá, kazdy. Sú jazyky ťažké, ľahšie... určite kvôli cudzincom ( tam je pochopiteľné, že nevedia, na druhej strane Francuz kvoli mne nezmení členy lebo su ťažké, atd) ani lenivcom to netreba meniť. A nie nie su to historicke pravidlá. Su to proste pravidlá slov.pravopisu. nie je to nič, čo by s nedalo naučiť na základnej škole. Naopak " strojopis" sa človek naučí raz dva a aj sam. My sme ho mali na základnej poobede :D kto koľko chcel, prestriedali sme sa, podľa knihy.. :D čiže , keď dieťa chce, nauci sa aj doma, aj stredoškolák, aj dospelí... technika už je bežné dostupná.
Na komunikáciu treba diskusie na stredných školách, este aj doba je taka, ze ludia sa malo rozpravaju a fakt nevedia sa vyjadriť, a už vôbec nie názor povedať.
ale ja stretavam podnikatelov v strednom veku a nie jazykovedcov, studenti nech sa ucia cudzie jazyky, ale nevidim dovod aby sme mali taky tazky jazyk, ze rozpravat uz vie niekto, ale pisat koli i/y nie. chorvati zevraj zrusili y a sustredili sa na ine veci. naco zabijat cas komplikovanymi vecami. ucta k historii dobre, ale kolko rokov slovencina v strede europy vydrzi? tak 200 rokov? ked bude komplikovana vydrzi menej. zanikla aj ircina, aj na Maltu chodim a kazdy tam po anglicky...no ja pozeram 100 rokov dopredu..ini pozeraju dozadu..
@denkatn u nas funguje cez edupage všetko, aj toto. Keď tak sekretariát to vybaví. Ale tie výlevy učiteliek su na nervy, deti v strese, rodicia vytoceni a ked teda prídeš, že čo to má byť, čo sa deje, čo to dieťa vyvádza, tak nič... zlaté je, dobré je, všetko ok :D a predtým aj všetko vie, sikovne, samé jednotky a keď som reálne to chytila do parády realita bola iná. Nič nevedela. Všetko som doučovala. Učiteľka 2-4 mesiace nepozrela deťom do zošitov... A to im dávame deti aby ich učili a fakt čo povedia robíme ako chcú..
K jazyku sa vyjadrovat nejdem, podla mna nie je pre slovaka ťažký.
@simca06022011 no ved ano, mali by ti ucitelia ucit tak aby detom neznechutili skolu, aby sa nebali opytat ked nieco nevedia - lebo spoluziacka mojej dcery dostala poznamku, ze nema ulohu, ale ona ju nespravila lebo ju nerozumela, nie ze zabudla a moja dcera mala tu ulohu, lebo ja som jej to doma hodinu vysvetlovala, ale to by mala robit skola. ucim sa s malo denne 2 hodiny, (ale je neposedna, tak mozno preto) ale zadania uloh su niekedy nove veci a nie to co prebrali na hodine. napr. matika rataju do 100 a na domacu ulohu dostali nakreslit casovu os do 100, samam by to predsa nevedela a v skole sa tomu uz potom ani nevenovali. skratka je to na rodicovi nauci alebo nie. a potom niekedy ma preto hneva ked ucitelia su v role obete aj skoly, ze su zle plateni, ale zvysok tiez nie je plateni dobre a este robime doma pracu ucitelov, aj kucharky, upratovacky a vsetky profesie, tak nieco je zle. doma chcem byt iba emocne pristupny rodic pre zdravy psychicky vyvoj dietata.
@simca06022011 pre slovaka s vysokoskolskym vzdelanim ktory sa ucil slovencinu 10 rokov na zs a strednej kazdy den, to je zvladnutelne.
@denkatn ak zanikne slovenčina, tak aj Slováci, na to nezabudni... trochu národnej hrdosti treba nám, a nie len sa prispôsobovať svetu. A mimochodom, to ze cudzinci slovencinu neucia, je prirodzené, je to proste malo používaný jazyk, je nas malo a my všetci sa učíme cudzie jazyky, cize sa dohovorime inak. Ak by aj zanikol, nebodaj , bude to prirodzene, postupne. Nie kvôli y s i.ale kvoli tomu ze nas je toľko ako v nejakej velkej metropole.
@simca06022011 ale mozno by sme jeho zivotnost predlzili zjednodusenim pravidiel slovenskeho pravopisu. som hrda ze som Slovenka a mam to tu rada. preto ma zaujima ako dopadneme.
@denkatn aj stredoškolská a aj veľa detí zo základnej bez problémov. Ak nie. Ich hanba, a ich ucitelov. Vlastný jazyk treba vedieť.
Ale toto je zase druhá vec, ak budú aj rodicia takí,že toto sa neučí nebude ti treba, gramatika nie je dôležitá, toto a hento nie je dôležité. Tak naozaj nakoniec nič sa netreba učiť. Zapnúť počítač. Napojiť sa na Matrix a "žiť ".
@simca06022011 svojej dcere nehovorim, ze sa nema ucit platne pravidla pravopisu to pozor. naopak ucim sa s nou kazdy den. ja diskutujem tu, ked niekto sa pyta ako zlepsit vyucbu, tak za mna zamysliet sa aj co ucime a preco. musi to mat zmysel a zbytocne komplikovane veci nedavaju zmysel. moja dcera sa uci tvrde spoluhlasky a namiesto aby mala v ucebnici test na jednoduche slovenske slova napr. dym, chytat, tak ma tam plno vynimiek ze diskusia a pyta sa ma : mama co je to ta diskusia? a preco je tam makke i - lebo je to z anglictiny. ked je to z anglictiny naco rozdelujeme tvrde a makke ked mame viac vynimiek ako tych pravidelnych slov? ale to pred dcerou nerozoberam nechcem jej brat motivaciu, ale sa mi to zda blbost, tak skusajme ich z toho v com je poriadok.
@simca06022011 Iri nezanikli praveze a generacia dedov este vie po irsky, otcovia este rozumeju po irsky a deti uz ani nerozumeju. moj muz tam robil tak to videl v praxi. ked sa naucis po irsky uz sa nedohovoris.
Finančná gramotnosť a pozitívny vzťah k manuálnej práci. Neviem na koľkých školách ešte skutočne fungujú technické a pestovateľské práce, koľko odborných škôl má skutočný a dostatočný kontakt s praxou. Nemôže byť každý manažér, lebo nebude koho riadiť. A keby sa niektorí súčasní politici a manažéri boli radšej venovali manuálnej práci, tak by to bolo pre spoločnosť lepšie...
@adamndndjdj Naučiť ich byť zodpovedný. Čiže svojim spôsobom vrátiť tresty. Nenaučíš sa, 5. Žiadne ako teraz, ak sa doučíš vymažeme známku, ... A hlavne dostať ľudí z praxe za katedru.
@denkatn y/i by som nemenila vôbec. cudzinci ma v tomto smere nezaujímajú rovnako, ako nezaujímame my ich, čo sa týka cudzieho jazyka. ani angličan ti neprejde kvôli tebe z ich milión časov na používanie 3 základných ako sú u nás: minulý, prítomný, budúci. nie. budú si donekonečna hatlať množstvom jazykov, z ktorých sú napríklad naše deti dosť pomotané. takže na jazyku by som absolútne nemienila meniť nič. leda ak by sa celá Európa dohodla na nejakom tom spoločnom jazyku (kedysi bola myšlienka, ale zanikla, zabudla som, ako volali ten jazyk). takže nie. v jazyku by som nerobila ústupky. čo sa týka tohto predmetu, určite by som však zrušila skúšanie a písomky z takých blbostí, ako je literatúra, tú by som nechala čisto len ako predmet "čítací" a diskusný. čiže prečítať diela, porozprávať o autorovi niečo naozaj zaujímavé, rozobrať dielo, povedať si aj o umeleckých prostriedkoch, ale nebifliť sa ich, nepísať z toho previerky... to je len časť, ktorú považujem za naozaj zbytočnú. a takto by sa mohli rozoberať ďalšie predmety. ale ak ostanem pri jazyku, tak by som pridala čítania (aj povinné), pridala by som práve na rozdiel od teba precvičovanie gramatiky, do jazyka by som zakomponovala viac praxe, deti sa stretnú s inzerátom, "dôležité" v súčasnosti je, aby vedeli poučku a rozdiel medzi inzerátom a iným útvarom (napríklad správou dajme tomu). akože hej, na 1, 2 hodinách to vedia, lebo to preletia. o mesiac už nevedia, ako vytvoriť inzerát. alebo správu. čiže trošku viac praxe do týchto administratívnych častí.
v každom predmete by sa dalo toho pomeniť tak, aby to deti využili o pár rokov v praxi omnoho účinnejšie, než niektoré hlúposti, ktoré im v živote budú na nič...
@denkatn diskusia je z latinciny, nie z anglictiny.
Do oboch jazykov (svk i ang) prenikla v podstate naraz v tej istej dobe, teda v case ked sa latincina povazovala za jazyk vzdelancov a bezne sa ucila.
Preto sa pise s makkym i. Je to historicky dane, koniec diskusie. 🙂
(Okrem toho, preto sme mali v slovencine kedysi vyraz “diškurovať “, viest diskusiu, rozhovor. Poslovencenu formu toho slova).
Btw. aj v ang sa ludia rozculuju, preco take “ea” sa cita raz tak, raz tak, podla slova, podla kontextu (napr. sloveso read),… Ale krvopotne sa to ucia a Anglicania nevidia dovod im to zjednodusovat, zjednocovat vyslovnost naviazanu na presnu formu zapisu, atd.
A je to vlastne obdoba nasho i/y, dlznov a makkcenov, aj ciarok.
Nevidim dovod zjednodusovat slovencinu kvoli lenivosti ako ziakov, tak aj rodicov, ktori su len plod generacie ziakov “na co mi to bude” a vychovavaju dalsiu generaciu “na co mi to bude”.
I keby sme slovencinu doslova kvoli nim osekali o y a vsetky ciarky, nebudu ju zvladat. Lebo este treba vyhodit spodobovania, dvojhlasky, … vzdy narazia na dalsi problem “na co mi to bude”.
A rovno aj dlzne a makkcene, lebo “na co mi to bude pri pisani na klavesnici prisposobenej pre cudzi jazyk”.
A jeden z najvacsich problemov “na co mi to bude” generacii je sloh. Preto maju dnes problem sformulovat vlastnu zmysluplnu myslienku. Lebo to nikdy riadne necvicili, len to flakali a pozadovali za zosmolenie jednoduchych viet na nejaku temu peknu znamku, lebo “na co mi to bude”.
Potom aj tu na MK by polovica ludi nakoniec nepotrebovala radu, lebo by uz pocas pisania otazky prisli na koren svojho problemu.
Ja chapem, ze niekto sem proste v dusevnom rozpolozeni napise “vylev”. Proste ako to z neho vytieklo v danej chvili na klavesnicu. Niekto problem totiz naozaj ma.
Ale keby sa niektory clovek s jednoduchsim problemom pre zmenu zamyslel, chcel tomu dat formu, uvod-jadro-zaver, hlavu a patu, tak by musel zacat rozmyslat, co bolo predtym, co potom, kto z nich, co urobil, ako, kedy, co bola koho reakcia na co, … a sam by dosiel k zaveru, kde robi chybu este prv ako by odklikol Poslat.
Takze minimalne polka ludi by si obycajnou logikou textu upratala vlastne myslienky a dosla ku korenu svojich jednoduchsich problemov.
@panelacikova asi myslis esperanto.
@moonlight1210 áno, presne toto. myšlienka bola, ale napokon to akosi zaľahlo prachom. alebo sa mýlim?
@panelacikova existuje dodnes, su skupiny nadsencov, co sa ho pre zabavu ucia (podobne ako vyznavaci klingonstiny, sindarstiny a inych vymyslenych jazykov, ktore autor/autori prepracovali do podrobnej gramatickej, stylistickej, atd formy).
Esperanto sa ucila aj moja babka kedysi a este by som mozno kdesi vypriadla jej staru ucebnicu.
@moonlight1210 áno, viem, že "kdesi" existuje, že má nadšencov, ale kedysi bola myšlienka, že sa bude používať medzinárodne. napokon túto myšlienku prevalcovala angličtina, čo mne je teda dosť ľúto, nie som veľmi stavaná na jazyky a možno práve tento miešanec by sa mi dostal do hlavy podstatne ľahšie, než klasický cudzí jazyk 🙂
a učila sa ho aktívne aj moja sesternica (dnes má tuším 57 rokov), ale to bolo roky dozadu, myslím v období, keď sa stále o ňom uvažovalo vo veľkom.
Ak chceme na Zemi napredovať, každá nová generácia by mala vedieť viac a viac. Deti a celkovo ľudia nevedia ako funguje fotosynteza . Nevedia koľko vody piť denne nie to dodržiavať . Ľudia sa nevedia o seba postarať. Ak to rodič nechápe je to preňho blbost/ zbytočné a potom ich deti majú rovnaký názor. Neviete Slovensku gramatiku? Veď je to všetko založené na vzoroch/vzorcoch ako fyzika , anglické časy deto. Áno život by sme si mali zjednodušovať aké nie vedomosti ale pohodlnosť. Minule mal synovec písať z angličtiny 15 viet na DÚ. Hundral, že veľa . Nakoniec sme urobili súvetia a bolo ich 18 a nakonci dodal , že ake ľahké. Decku sa škola zdá taká ľahká/ťažká podľa toho aké vedomosti a postoj k tomu majú rodičia .
myslis teoreticku pripravu? mohli by v skole viac riesit veci z praxe ak su v poslednom rocniku, podla toho o aku skolu ide, ale napriklad navrhovat reklamu, navrhovat riesenia...viac sa nejak zapojit do realneho zivota, diskusia z ludmi z daneho odboru..