Stal sa prípad, že jeden "zákazník" odcudzil robotický vysávač v hodnote 300 € z prevádzky secondhandu a outletu oblečenia. Našťastie asistent predaja bol svedkom tej krádeže a rozbehol sa za zlodejom a prinútil ho vrátiť ukradnutý vysávač pod hrozbou zavolania polície. Tak či tak, sa už ten "zákazník" trestného činu dopustil a vzhľadom na svedkov sa to bude riešiť dodatočne s políciou. Určitý typ zákazníkov si zvykol nakupovať "na sekeru" tovar, ktorý nie je zadarmo. Niektorí aj zaplatia, no niektorí sa už neukážu alebo ešte pošlú ďalších aby "nakradli" viacej. Prípadov krádeží, ktoré sme na vlastné oči videli na prevádzke bolo však viacej. Preto sa vás žienky, ak niektorá prevádzkujete obchody alebo nejaké iné prevádzky pýtam, ako takéto situácie riešite. Jedná sa o to, že antidiskriminačný zákon riešenie takýchto situácií dosť komplikuje, ale určitý typ zákazníkov si sám za to môže, ak ich už na prevádzku nepustíme.
Pripravujeme prevádzkový poriadok pre zákazníkov, ktorý však nesmie byť diskriminačný a musí platiť pre každého rovnako.
Znenie by mohlo byť takéto, snáď to bude právne v poriadku.
Prevádzkový poriadok pre zákazníkov:
1. Vstup na predajňu maximálne 3 osoby.
2. Po vstupe sa predajňa uzamkne z bezpečnostných a prevádzkových dôvodov.
3. Tovar je možné si zarezervovať, nie však zobrať z predajne bez zaplatenia. "Na sekeru" tovar nepredávame.
4. V prípade zistenia pokusu o krádež, bude privolaná polícia.
5. Po uhradení vybraného tovaru bude predajňa odomknutá a môže vstúpiť ďalší zákazník.
6. Žiadame, aby ste v rámci možností zanechali po sebe poriadok na predajni.
cez BOZP prejde zamknutie predajne so zákazníkmi vnútri? 😲
@zuzanka.zuzu Neviem, ci sa mi to raz v zlatnictve nestalo. Ked isla vyberat zo zamknutych skriniek, tak sla zamknut, oznamila mi to dopredu, ze take maju pokyny a ci mi to nevadi. Suhlasila som, ale teda dobre som sa necitila. Ale v second-hande zamykat ludi 🤦♀️
@zpohodliadomova zamknutie predajne? Tam by som v živote nevstupila, no to určite 😅 a nie je to obmedzenie na osobnej slobode?
Toto si prečítať by som si svoj vstup hneď rozmyslela
"Zákazník " akého popisuješ hore si ten tvoj obchodný poriadok ani neprečíta, keď ho tam zamkneš ti v prípade potreby dvere rozbije a odíde aj keby si sa na hlavu postavila a normálny zákazník ti do obchodu ani nepríde. Ešte pochopím obmedzenie počtu osôb na predajni,to býva v sekáčoch bežné keďže to bývajú malé priestory, ale zvyšok sú hlúposti. Ak nechceš aby ti tam kradli tak tú políciu volaj aj pri pokuse o krádež.. keď ti odtiaľ každý týždeň nejakého kradoša budú odvádzať tak si rozmyslia či k tebe budú chodiť
A žiaden tovar na sekeru si ani dávať nemala, to ti tam takých láka..
@zpohodliadomova napríklad zaviesť poplatok/"vstupné" na predajňu? Pri vstupe za poplatok (hodí mincu, alebo priloží kartu pri automate) dostane lístok, otvorí sa turniket. Pri nákupe ukáže lístok, odpočíta sa už zaplatené vstupné. Ak nič nekúpi tak nabudúce pri nákupe už ukáže 2 lístky a dostane odpočítané aj predošlé vstupné.
To uzamknutie predajne by sa vykonávalo len vtedy, pokiaľ sú traja zákazníci na predajni, Zákazníci sú o tom upovedomení a vedia veľmi dobre, prečo uzamykám vchodové dvere. V momente ako chcú opustiť predajňu, je predajňa odomknutá. Najmä keď musím odbehnúť do skladu zobrať nejaký tovar pre zákazníka, tak som nútený uzamknúť na tú chvíľu predajňu aby náhodou niekto neodišiel s nezaplateným tovarom alebo tržbou. Práveže bývajú časté návaly zákazníkov na predajni, kedy sa nedá každému rovnako venovať a taktiež sa nedá ustriehnuť každého, či náhodou niečo aj nezobral navyše, čo sa nenablokovalo, alebo neodišiel len tak z predajne bez zaplatenia. Kamerový systém nemáme zatiaľ na predajni, ale rozmýšľame o jeho zriadení, ale aj tam je to teraz komplikovanejšie kvôli GDPR.
V secondhande sa niektorí zákazníci zdržia aj dlhšie a to že uzamknem predajňu na chvíľu ich nijako neobmedzí na slobode, lebo je to len na ten čas, dokiaľ neklesne počet osôb na predajni pod 3. Čiže keď nákup zákazníka nablokujeme a prejde nám všetok vybraný tovar rukami, tak zákazníka vypustíme von a ďalšieho vpustíme. Ako niektoré dni sa to dá zvládnuť v pohode aj bez uzamykania predajne, ale niekedy to proste inak už asi nepôjde.
Kamerový systém a zaplatiť Sbs-kára (žiadneho vetchého dôchodcu, ale širokoramenného, ideálne holohlavého pána s býčou šijou a obuškom za opaskom). Otázne je, či Vás to nevýjde mesačne drahšie ako ukradnuté veci...
@dadis práve pre zabezpečenie určitého komfortu nakupovania sme nútení zaviesť nejaký poriadok pre všetkých na predajni.
@zpohodliadomova kamerový systém nie je komplikovaný pre GDPR, môžeš mať pokojne len si ustrážiš lehotu po akom čase sa má mazať archív a na vstupné dvere dáš nálepku že je tam kamerový systém.
Jedine ti GDPR zakazuje zverejňovať záznam, takže ak nahráš zlodeja nesmieš ho dať na FB alebo niekde vonku,záznam môžeš dávať iba polícii a len tá ho môže zverejniť.
@zuzanka.zuzu to si budem musieť naštudovať, ale keď som sám na predajni, teda bez asistenta predaja, tak som nútený občas predajňu zavrieť, pokiaľ odbehnem do skladu, ale vždy o tom vopred upovedomím zákazníkov, ktorí sú vo vnútri. Takže ich tam nedržím nasilu.
@maranco v tom obchodnom dome, kde mám prevádzku zriadenú, nikto tie GDPR nariadenia nedodržiava, pretože všetci majú iba tie staré nálepky s nápisom, že priestor je monitorovaný kamerovým systémom, no podľa GDPR majú byť spotrebitelia oboznámený so svojimi právami už pred vstupom, teda na tej nálepke by mali byť nejaké doplňujúce informácie a toto ani jediná prevádzka v tom obchodnom dome nemá splnené. A čo keď sa "zákazník", ktorí odcudzí nejaký tovar, bude domáhať vymazania záznamu, keďže v rámci GDPR má právo na "nespracovávanie osobných údajov" a teda právo na výmaz. Samozrejme, že by sme záznamy nezverejňovali ale rovno poskytovali polícii, pokiaľ by sa zaznamenali nejaké incidenty.
@zpohodliadomova A kto ti bude otvarat/zatvarat tie dvere? To potrebujes dalsiu pracovnu silu, nie? Ci budes odbiehat od kasy? To radsej zaplat sbskara, ktory ti aj ustrazi, ci je primerany pocet ludi na predajni, bude posibit odstasujuco a kamery mozes dat aj atrapy.
@zpohodliadomova zamknutie zákazníkov v obchode ?? 😀😀 to sa tam budu určite hrnúť. A určite by som neprevadzkovala ani žiadne rezervovanie tovaru. Zarezervujes, dotyčný si to nakoniec nepríde kúpiť a ty si to mohla za ten čas predať niekomu inému. Ale tvoja vec ak sa chceš pripravovať o peniaze. Ak nechceš púšťať na prevádzku cigánov (poviem to rovno), tak povedz , že vstup je len na členské karty. Povedz , že členská karta stojí napr 150 eur a môžu si ju zakúpiť. Samozrejme si ju nikto za 150 eur nezakupi 😀 a od ostatných zákazníkov členské karty nepýtaj .. vec vybavená
Ja by som tiež do obchodu kde ma zamykajú a odomykajú tiež nešla, bolo by mi to nepríjemné a radšej nakúpim niekde kde na mňa nepozerajú ako na zlodeja...navyše, aj keď zamkneš, ak nevidíš, že si niekto niečo strčí do tašky, tak to moc nepomôže, to by si ich musela pred odomknutím prehľadať a to už je naozaj cez... To že "na sekeru" sa nepredáva, to je hádam jasné, s tým som sa nikde nestretla ak ste to tak robili, niet sa čo čudovať, že niektorých ste už nevideli 😅
Obmedziť počet zákazníkov mi príde asi ako fajn riešenie a zároveň zabezpečiť dostatok personálu - nebyť na predajni sám, aby ich stále mal niekto na očiach, aj keď sa jeden niekomu venuje, pomôcť tomu môžu také tie zrkadlá..
@zpohodliadomova právo na výmaz je ale máš na to lehotu do jedného mesiaca, takže taký záznam už tam nebudeš mať a ak došlo ku krádeži tak polícia ti prikáže odovzdať im záznam aj uchovať. Vtedy existuje oprávnený záujem obchodu o uchovanie záznamu a ten prevažuje nad právom zákazníka.
Takže žiadne také teraz hneď na počkanie niečo mazať.
https://dataprotection.gov.sk/uoou/sk/content/p...
Príklad: Obchod so zmiešaným tovarom má problémy s vandalizmom, ktorý sa týka najmä jeho exteriéru, a preto využíva monitorovanie kamerou, ktorá je umiestnená vonku nad vchodom priamo upevnená na stenách. Okoloidúci požiada o vymazanie svojich osobných údajov z momentu, keď popri obchode prechádzal. Prevádzkovateľ je povinný na žiadosť odpovedať bez zbytočného odkladu a najneskôr do jedného mesiaca. Keďže predmetný záznam už nespĺňa účel, na ktorý bol pôvodne uchovávaný (v čase, keď dotknutá osoba prechádzala popri obchode, nedošlo k vandalizmu), v čase žiadosti neexistuje žiadny oprávnený záujem na uchovávaní údajov, ktorý by prevážil nad záujmami dotknutých osôb. Prevádzkovateľ musí osobné údaje vymazať.
@maranco čiže, ak by to bol ako dôkazový materiál, teda na zázname by bola zaznamenaná krádež, tak v tom prípade nemám povinnosť v rámci GDPR to vymazať, ale uchovať pre políciu a prípadné vyšetrovanie. Chápem to správne.
@lindous tam nejde o to, že by sme na všetkých zákazníkov pozerali ako na zlodeja. Nespĺňa to len účel bezpečnosti majetku predajne, ale celkovo bezpečnosť zákazníkov. Pretože niektorí zákazníci sa žiaľ v prítomnosti iných zákazníkov necítia v bezpečí a v komforte a nevedia v kľude nakúpiť. Takže radšej byť v bezpečí uzamknutý v predajni, len na potrebný čas na nákup ako vôbec nenakúpiť a radšej utiecť z predajne z obáv o vlastnú bezpečnosť.
@zpohodliadomova tak s tym som sa este nestretla, aby mi v obchode za ritou niekto zamkol dvere, v zivote by som tam nevkrocila a isto som neni jedina
chápem správne že predávaš použité handry? lebo minimálne ako keby si mal diamanty 🙈 ešte chápem keby si v nejakej industriálnej zóne, ale ty si v nákupnom centre, tak to už vôbec nechápem....
@ivanaks je to secondhand a outlet, takže máme i drahšie veci. Ale platiť SBS-kára na to určite nemáme, pri nákladoch na nájom a energie. Ide nám skôr o ochranu tovaru v reálnom čase, pokiaľ chceme mať tovar pod dohľadom, nemôžeme mať naraz na predajni viacej ako tri osoby. Predajňa je väčšia, ale aj tak keď sa tam nahrnie naraz okolo 8 osôb, tak je veľký problém to ustrážiť bez toho, aby sa nemusela predajňa uzamknúť, aj keď sme tam dvaja na predajni. Ale tovar blokujem iba ja.
@zuzanka.zuzu pozrite, ja ten tovar kupujem, nie je to zadarmo. Niektoré kúsky sú bez známok používania a stále majú svoju hodnotu, taktiež máme aj outlet obuvi alebo aj oblečenia, ktorý je drahší, takže nejako si to ustrážiť musíme.
@zpohodliadomova Ak sa cítim v prítomnosti iného zákazníka nie bezpečne, tak určite nechcem, aby ma tam s ním niekto zamkol... alebo budeš vyberať koho s kým tam zamkneš? 😅
@zpohodliadomova
Ak potrebuješ obmedziť nával zákazníkov na predajni, tak určite odbehávať zamykať a odomykať vstupné dvere by som nerobil.
Na vstupné dvere dať "semafor" a oznam zelené svetielko vstup voľný, červené predajňa plná čakajte kým vyjde zákazník.
Na dvere namontuj elektromagnet ktorý bude pridŕžať dvere, aby sa nedali otvoriť, sú rôzne napríklad zo silou 100-150kg.
Počítadlo na vstupe a výstupe, aby si mal údaj koľko ľudí je na predajni. Podľa toho bude zapínať/vypínať semafor aj blokovať dvere.
Pri východe pohybový snímač, ktorý odblokuje elektromagnet na dvere ak zákazník vychádza.
Ak ideš odbehnúť do skladu, tak prepneš spínač ktorý trvalo "zamkne" dvere, vonku dá červenú, ak sa vrátiš k pultu, tak znovu budú fungovať na pohyb otvorenie zdnu a zvonka podľa semafora.
Bežný zákazník si potom ani nič nevšimne, ten čo čaká pri pulte kým sa hrabeš v sklade čaká tam a druhý čo si vyberá tovar aj si vybral tiež čaká kým prídeš zo skladu aby zaplatil. Ostatný čakajú vonku lebo obchod je plný.
Toto ti vyrieši šikovný študent s arduinom.
@zpohodliadomova nie je jednoduchsie dat na oblecenie tie magneticke znamky? Ved vsetky obchody s oblecenim tak funguju. Zamykanie by som chapala asi iba v nejakej predajni s korunnymi klenotmi, nie s obnosenym satstvom.
@maranco to nie je zlý nápad, len koľko by ma to vyšlo.
@moninah V secondhandoch som to veľmi nevidel, a pri tom kvante tovaru na predajni. Aj keď by to začalo pípať pri dverách, tak kto bude zase utekať za zlodejom, keď budem napríklad za pokladňou. Asistent predaja má v prvom rade triediť tovar a obsluhovať zákazníkov, a nie naháňať každého, kto niečo odcudzí alebo zoberie si zadarmo. Ja mám na starosti naceňovanie tovaru, kontrolu kvality, navešiavanie na štendre a v konečnom dôsledku obsluhu pri pokladni, okrem toho ako majiteľ, aj objednávanie tovaru od dodávateľov. Som veľmi milý a ústretový voči zákazníkom, radi sa vracajú. Len žiaľ sú určité entity, ktoré už na predajni vidieť radšej nechcem.
@zpohodliadomova ku kamerám si prečítaj https://dataprotection.gov.sk/uoou/sk/content/m...
konkrétne https://dataprotection.gov.sk/uoou/sites/defaul...
Majiteľ obchodu monitoruje svoj obchod. Na dosiahnutie súladu s článkom 13 stačí na ľahko viditeľné miesto pri vstupe do jeho obchodu umiestniť varovné označenie, ktoré obsahuje informácie prvej vrstvy.
tam dáte podobnú nálepku https://result.sk/wp-content/uploads/2018/09/na...
Okrem toho musí na pokladni alebo akomkoľvek inom centrálnom a ľahko prístupnom mieste vo svojom obchode poskytovať zoznam informácií obsahujúci informácie druhej vrstvy.
@zpohodliadomova Ked nechces zakaznikov, tak si taky prevadzkovy poriadok sprav 🙈