Ahojte. Bol tu niekto z vás, kto sa bál zo šoférovania?
Mám auto, no bojím sa na ňom šoférovať pretože to je to manuál na ktorý som není zvyknutá, keďže som 4 roky na manuáli nesoferovala. Posledné 3 roky šoférujem výhradne iba automat, na ktorom nemám strach,verim si ale na manuáli sa cítim ako totálny retard. Strašne stresujem, som nervózna a neviem ako sa mam tohto zbaviť a začať šoférovať na manuálnej prevodovke. Nedokážem prejsť sama nikde, keď mám pri sebe niekoho, tak mi to ide celkom, no neviem ako by mi to išlo samej :(. Nechápem ľudí čo sa neboja šoférovať manuál, proste je to pre mňa nepochopiteľné 😂😂😂
Mám to podobne, muž nechce kúpiť automat,že však drahé je to a bude to nuda, jeho to baví na manuálu. Čiže ja som nesoferovala už asi aj 4 roky. Proste stres z toho zaradenia rýchlosti a držania spojky, a nejde mi to ani keď je pri mne niekto. Keby mám automat tak v pohode si idem aj sama a tak.
Sila zvyku, ja zas nemôžem automat, neviem čo s pravačkou. Nudím sa a tak 😃 ale keby musím tak sa naučím, zvyknem si.
Manual je lepsi za mna, aspon sa nenudim. Jazdila som aj aj, ale automat rozmysla za vodica. Ono pri manuali je dolezite pocuvat auto a podla toho casom automaticky preradis alebo podradis, ani si to nebudes uvedomovat.
autorka zaplať si kondičné jazdy v autoškole.
Roky som behala s manuálom, myslela som že na automat ani nezvyknem. A pohoda, je mi jedno v ktorom aute sedím, hned si uvedomujem či mám radiť alebo netreba. Automat je pohodlie, manuál je o šoférovaní, o počúvaní auta a pocitoch. Musím počuť motor a radím podla toho, alebo potom zo zvyku pri 40tke trojka, pri 60tke štvorka, pri 90tke päťka, do kopca vždy nižší stupen, čiže do kopca pri 60tke mám trojku. Lebo motor to tak chce.
Mne je jedno do čoho sadnem. Mám manuál a super, ale ani automat nie je problém. V automate večne hľadám spojku a neviem čo s pravačkou, takže sa aj nudím.
Proste si musis povedat, ze to dokazes a budes vediet soferovat manual aj sama. Ja, ked sa pre nieco rozhodnem, tak aj rovnik ohnem, len aby som to docielila. 🙂 je to v hlave, dokazes to! Uplne ignoruj ten stres, strach, on po case vymizne, len proste chod do toho.
Nie je to nič ťažké. Jasné sila zvyku z automatu ti to sťažuje, ale nemaj obavy. Vypni si rádio a počúvaj motor, sleduj otáčkomer a prídeš na to sama. Radenie a podraďovanie ti pôjde potom prirodzene. Skús najprv ľahšie trasy ktoré poznáš a pekne 1tka 2jka s do trojky... dostaneš sa do toho
@ruzovakrava do pravačky mobil a do ľavačky ruž 😀😅
Ja mám zase strach šoférovať automat
My mame jedno auto - automat a druhe manual a v pohode. Len sila zvyku. Niekedy to dokonca robim tak, ze jeden den idem na jednom a druhy den na druhom. Je to len o zvyku 🙂 sadnes a ides 😁
Automat je skvela vec v meste. Človek ma voľnú pravú ruku. Manuál je super mimo mesta, keď chcem predbehnúť podradim a vytúrujem na 7.000 otáčok. Ale k veci: jazdi po meste a preradzuj z dvojky do trojky a späť. V zákrute dvojka do najbližšej zákruty na trojke. Na križovatke zastaviť a zase. Práca ľavá noha pravá noha sa dá naučiť na rovinke rozbehnúť zastaviť rozbehnúť zastaviť atd atd. Len na jednotke potom jednotka dvojka a zase zastaviť. Ono sa ti to zautomatizuje a už nebudeš rozmýšľať nad tým.
ja si zase neviem predstavit automat...ale vraj je to o zvyku. Mame znameho, on ma rodinne manual a pre manzelku kupil tiez kvoli prevodovke automat...on jazdi na oboch
Ďakujem za vaše slová. Ono ja tie otáčky nechápem, nepozerám sa na ne, lebo na čo keď tomu nerozumiem 😂. Ďalšia vec, trochu to podradovanie mi nie je sem tam úplne jasné, že či do zákruty môžem pribrzdiť, keď som pr. na 4ke a dat do 3ky alebo co aby mi to neskapalo :D. Ďalšia vec ja stále používam tu spojku, proste keď idem brzdiť tak vždy so spojkou, lebo sa bojím, že keď sa mi zníži rýchlosti mi skape auto 😂😂. Plus sa bojím kopcov. V autoškola mi to všetko pekne išlo, no v realite stresujem a nervujem ako nenormálna. A neviem parkovať bojím sa parkovania 😂. Keby nemusím jazdite nejazdim, teda na automate iba, ale na ten teraz v blízkej budúcnosti nebudem mat, čiže dovtedy musím prežiť na manuali 😂
Sadni do auta, pusti si radio, nestartuj. Iba stlac spojku a preraduj od 1 do 6 a naspat do aleluja. Aby ti to slo automaticky, bez rozmyslania.
"Skape" ti to iba vtedy ak zabrzdis tak, ze auto zastane, motor ide, mas stale rychlost, nevyradis a ani nestlacis ani spojku. Motor nevladze tlacit proti zabrzdenemu autu a zhasne.
Rychlosti davas podla otacok, alebo podla rychlosti. Preraduj dalsi stupen vzdy pri 1600 otackach a viac (diesel) alebo 1800 otackach a viac(benzin). To je preto, lebo diesel je nizkootackovy a benzin vysokootackovy motor.
Prechádzala som z automatu na manuál a pocity čo máš sú úplne normálne..mala som to rovnako a presne viem čo prežívaš.. Pár x sa prevezieš a už si ani neuvedomiš ze jazdíš na manuály. Nebudes musieť potom ani otáčky sledovať, vsetko budeš počuť 🙂 Ja som po rokoch s automatom popravde plakala keď som mala ísť na manuál a nešlo mi to, mala som sa dostať z jedného mesta do druhého - auto som už mala kúpené a stalo mi pred rodicovkym domom a mala som ísť domov takže nebolo cesty späť😂😂😂 a behom týždňa som si išla ako pani. Nemáš sa čoho báť naozaj. Chod sa pár x previesť navečer ideálne s niekym kto nehundre ale je kľudný a poradí ti
A tiež som nechápala už úplne rýchlosti, kedy mam vyhodiť rýchlosť, bala som sa aby neskapalo...nepamätala som si to proste... Ale garantujem ti ze sa o 2 tyzdne budeš smiať že si z toho stredovala 🙂
Už rozumiem: manuál si šoférovala dávno a zabudla si. Samotné šoférovanie ti nerobí problém s automatom. Problém je čisto len ten manuál u ktorého sa bojíš že ti zdochne motor. Tie otáčky sú kľúčové ale rozumiem že na otáčkomer nebudeš predsa pozerať pri vychádzaní do zákruty akebo parkovaní. Niekedy otáčky neboli na palubovke ľudia sa orientovali a aj teraz orientujú zvukom motora. Motor potrebuje pracovať v určitom optimálnom režime. Režim je príkon otáčky a výkon. Jednoduchšie povedané režim je plyn otáčky a záťaž. Ty manuálnou prevodovkou a plynom zabezpečuješ aby, mptor bežal v optimálnom režime.
1. Plyn vieme čo je. To je prívod benzínu so vzduchom alebo stlačený pedál. Ak pedál nie je stlačený tak v skutočnosti do motora stále tečie benzín čiže príkon, ale len na beh nezaťaženeho motora alebo motora veľmi ľahko zaťaženého. Napríklad bez plynu ti pôjde auto pomaličky na jednotke dokonca aj na dvojke po parkovisku. Tak si som učil jazdiť chlapcov. Bez plynu len po parkovisku a točiť volantom. Čiže plyn je prívod energie alebo vstupného výkonu (tzv. Príkonu) . Čím viac plynu tým viac energie viac otáčok viac výkonu vyššia rýchlosť viac sily.
2. Otáčky - otáčky sú tiež jasné. Rastú ak pridávaš viac plynu ako je záťaž a klesajú keď je záťaž väčšia ako je prívod plynu. Alebo keď uvedieme plyn otáčky klesajú. Tu nastáva tvoj problém že tie potvory otáčky nefungujú vždy podľa toho ako ty tlačíš plyn. Ony totiž závisia nie len od plynu ale aj od záťaže. Najprv však ešte vysvetlime čo to je tá záťaž.
3. Záťaž je z týchto troch parametrov optimálneho režimu najzložitejšie vec. Závisí totiž od ďalších dvoch parametrov. Zaradeného prevodového stupňa a od rýchlosti auta. Plus ďalšie veci či ideš do kopca či chceš rýchlo akcelerovať. Ale tieto dve podbody bodu 3. sú najdôležitejšie.
3a. Prevodový stupeň.
Neutrál alebo stlačená (vypnutá) spojka - žiadna záťaž
Jednotka alebo spiatočka - najmenšia záťaž
Dvojka - väčšia záťaž
….
Šestka - najväčšia záťaž
3b. Rýchlosť auta
Neutrál alebo stlačená spojka - akákoľvek rýchlosť auta od nula po maximum.
Jednotka alebo spiatočka - najmenšia rýchlosť auta
Dvojka - vyššia rýchlosť auta
….
Šestka - najvyššia rýchlosť auta
Extrémy:
1. Veľká záťaž malo plynu = nízke otáčky až motor zdochne. Riešenie: stlačiť spojku vypnúť plyn.
2. Malá záťaž veľa plynu = vysoké otáčky motor turuje. Riešenie: postupne zaberať zo spojkou - uvoľňovať ju alebo ubrať plyn. Pri jazde preradiť na vyšší prevodový stupeň.
Teraz prejdeme na prax. Rozdelil ju na dva problémy
Parkovanie alebo rozbiehanie a na jazdu do zákrut alebo do kopca alebo predbiehanie. Čiže jazdu.
1. Rozbiehanie auta a jeho zastavovanie. Čiže križovatka, semafor, parkovanie, cúvanie.
Tvojou najväčšou starosťou je pri týchto nízkootáčkových režimoch nezadusit alebo nevyotáčkovat motor do maxima. Klasické problémy v autoškole. Buď zdochne žiakovi motor na križovatke alebo ho tam túruje a auto stojí. Viď hore spomenuté extrémy.
Sú to režimy v týchto prevodových stupnoch:
- Neutrál alebo stlačená spojka
- zaoberajúca spojka čiže postupne uvoľňovanie spojky
- Jednotka alebo spiatočka
Pri týchto prevodových stupnoch si musíš dávať pozor na tieto veci
- Neutrál alebo stlačená spojka - nestláčať vôbec plyn
- postupne zaoberajúca spojka - pridávať postupne plyn
- jednotka alebo spiatočka - buď nepridávať vôbec plyn alebo pri rozbiehaní na križovatke pridať plyn a hneď preradiť do dvojky
Nacvičuj si tieto tri režimy na parkovisku. Neutrál alebo stlačená spojka je síce úplná trivialita ale aj tak si to nacvičuj. Jednoducho nechaj motor bežať v neutrále a počuvaj ho ako si pradie. Potom stlač spojku a počuvaj ako si pradie. Potom zaraď jednotku ale furt maj stlačenú spojku a počuvaj ako si pradie. Potom začni postupne uvoľňovať spojku a počuvaj ako spomaľujú otáčky a auto sa rozbehne a otáčky sa vrátia na tie voľnobežné. Nestláčaj plyn. Potom ho mierne stlač a sleduj čo sa deje. A takto sa hraj na parkovisku. Používaj len neutrál spojku jednotku spiatočku a bez plynu alebo s miernym plynom. Len toto sa hraj a cvič si to. Sleduj kedy ti zdochne motor a kedy ho vytúruješ. Sleduj kedy ti autom zacuká. Potrebuješ to cvičiť na parkovisku nie až v križovatke pretože tam nemáš čas na rozmýšľanie. To už musíš mat v krvi z toho parkoviska. Rozbehni sa aj rýchlo akoby na zelenú na križovatke a preradiť aj do dvojky. Potom znovu zastav.
1b Zastavovanie auta.
Pri zastavovani auta sa ti môže stať že ho zabrzdíš skôr ako ho odpojíš od motora a motor bude chudák tlačiť proti brzde alebo pomalým otáčkam. Extrem číslo jedna a jeho riešenie viď hore. Vo všeobecnosti platí - spojku stlač pri zastavivani až keď sú otacky pod 1300 alebo pod 1000. Závisí aj aká je záťaž momentálne zaradená. Pri spomaľovaní a brzdení do dediny stlač spojku a podraď do menšieho stupňa pri ca 1300 otackach hovorím o benzínovom motore. Pri parkovaní aj menšie otacky to môžu byt. Skús si to na parkovisku. Rozbehni auto na 30km/h a zabrzdí na nulu. Spojku stlač hneď spolu s brzdou. Pri jazde do dediny si nacvičuj ale pravý opak. Vydrž nestláčať spojku kým ti neklesnú otacky na 1300 min-1.
2. Jazda.
Pri jazde voliť také prevodové stupne aby motor šiel v optimálnych otáčkach pre danú rýchlosť a záťaž. Dobre sa to povie ale ako to v praxi urobiť. Dajme tomu že už si zvládla ten rozbeh bez zadusenia motora. Ideš z križovatky von a o 500 metrov je prudká zákruta do ktorej musíš ísť na dvojke. Smelo zaraď trojku a pred tou zákrutou kľudne šliapni aj na brzdu a hneď po spomalení stlač spojku a zaraď dvojku. Alebo iba pusti plyn a nechaj auto voľne spomaľovať k zákrute bez plynu bez spojky a bez brzdy. Pred zákrutou prerad do dvojky. Toto si nacvičuj jazdou v meste. Zo zákruty do trojky a pred zákrutou do dvojky. Tieto dve rýchlosti keď si nacvičia jazdou po meste zvyšné už ťa netreba učiť.
Čiže ešte raz:
1. nacvičuj si státie rozbeh a zastavovanie auta na parkovisku.
2. Nacvičuj si presadzovanie z trojky do dvojky a z dvojky do trojky jazdou po meste a mestských križovatkách alebo zákrutách.
3. Nacvičuj si brzdenie alebo spomaľovanie do dediny bez stlačenia plynu a bez stlačenia spojky. Spojku stlač a podrad az keď ti klesnú otacky pod 1300 na benzíne a asi 1000 na nafte.
4. Neskôr si nacvičuj aj podradenie pri predbiehaní. Vždy predbiehaj na trojke a akceleruj na trojke az na maximálne otacky. Neboj sa motor ma vysoké otacky rád. V strmom kopci alebo keď predbiehaš kombajn tak predbiehaj dokonca na dvojke. Nikdy nie na štyrke. A pri predbiehaní plyn na podlahu. Až keď si pred autom úver plyn a prerad do vyššieho stupňa ak treba.
@slovakboy Uzasne vysvetlene! A uplne detailne! Super, no vidno, ze chlapi su vzdy zručnejší co sa tyka šoférovania.
ja so robila vidicak na manual,strasne mi to ro ilo probleny az fak ze som musela opakovat 3 autoskoly,alw chyba bol aj ucitel, A az potom som si zvykla na prevodovku a sustredenie na jazdu zaroven.Terz mam auto manual a milujem to oreradovanie,v garazi mame automat ale na nom nejazdim lwbo neviem;)A nechce sa mi ani zacat na nom sa ucit.Mna to preradsovanie na soferovani najviac bavi a zvyknes si aj ty,podla mna je horsie sa naucit na manual,same tie znacky.
Ja som ešte nikdy na automate nesoferovala. A to mám vodičák 18 rokov a asi 4 auto 🙂
Ak mas strach a nevies co kedy robit,bolo by dobre vziat rekondicne jazdy aby si si osvojila zakladne veci,popripade niekto z rodiny by ta vzal na jazdy. Lebo moze sa stat,ze nastupis do zamestnania kde bude firemne auto s manualom a budes musiet jazdit (realne sa stalo kamaratke,sadla do auta a nevedela co ma robit 😏)
@elizabet173 ak máš silne auto alebo predbiehaš nad 100km/h môžeš aj na štvorke predbiehať. Netreba sa ale báť a hanbiť podradiť. Hlavne benziňák kľudne môžeš vytočiť na 4000 otáčok a silne auto s turbom aj na 7000. Proste 1000-2000 otáčok pod maximom. To sú pre take motory benzínové z hľadiska výkonu najoptimálnejšie otáčky a predbiehanie je jediný manéver kedy potrebuješ z motora dostať maximálny výkon. Nie je to na diaľnici ale na trojke ceste keď zrýchľuješ zo 70 na 120 a potom pekne sa zaradiš na 90 km/hodinu. Preto treba pri predbiehaní ísť do nižších prevodových stupňov napríklad tá trojka. U nafťákov je to iné. Tie majú väčšiu silu ale menšie otáčky takže výkon je rovnaký pri nižších otáčkach a potom môže padať. Nemám skúsenosti ale tým že som zvyknutý na benzín tak som raz na služobnom nafťáku predbiehal na trojke a v najvyššej rýchlosti mi začala padať akclerácia. Až som sa zľakol. Proste výkon neobabreš. Výkon = Sila x rýchlosť = Krútiaci moment x otáčky. Jedno je pre posuvný pohyb druhé pre rotačný. Ľudia majú pocit že nafťak je silnejší lebo ťahá pri nízkych otáčkach. Ale benzín urobi to iste pri vyšších otáčkach. Pocitovo je nafťak silnejší pretože málokto chce jazdiť s vysokými otáčkami a zrýchľuje v prvej fáze rozbehu benzín v druhej fáze rozbehu.
@elizabet173 no to ale skor do takych zakrut kde nevidno ci noeco ide,pomaly preraduzjes aj kludne do 1,auto nezdochne a mozes hned ist,inak na 3 sa da pred iehat ale musis podradit,vyedy to vytoci.
Ja len automat. Manual som nikdy nedavala. Takze kazde moje auto malo automat a kazde dalsie automat bude mat😃😃. Nejako neriesim, kazda mame chyby😃