Som učiteľka na prvom stupni

zade
6. jan 2018

Ahojte,

rozhodla som sa začať túto tému, nakoľko som učiteľka na prvom stupni a častokrát na MK čítam na učiteľky všeličo....... Žiaľ.

Rada by som debatovala o učebniciach, metódach, problémoch aj úskaliach tohto krásneho povolania, ktoré mám naozaj veľmi rada. Nemal by to byť priestor na odbornú debatu, to nie!

Mohli by sme si vymieňať nápady čo a kedy použiť, uplatniť.....
O nás prvostupniarkach sa maminy radi vyjadrujú nielen na fórach, v kaviarňach či detských kútikoch.

Nemám za cieľ obrániť zástupy učiteliek pred útokmi google rodičov. Naopak rada zbieram nové a nové nápady na aktivity, webové stránky, inšpirácie čo a ako s deťmi. Sama rada posuniem svoje skúsenosti 🙂

bibistec
6. jan 2018

Ja by som mozno chcela pochvalit nasu pani ucitelku, nie je mlada ani stara skor taka so skusenostami a velmi sa mi paci jej pristup. Mozno malickost ale spomeniem ze domace ulohy stranu a cvicenim na tabulu a cely den to tam je napisane cize ak si dieta hned nepoznaci tak ma to pred sebou a aj pre p. Vychovavatelku ktora potom vie co je na domacu ulohu. Takisto sa.mi paci ze knihy a zosity, ktore nebudu potrebovat si nechavaju v triede vo.svojom.sanone
Ak dieta ochorie a nemá.prislusny zosit dorobi si to meskor. A na edupage dava p. Ucitelka domace pre tych co su chori
Velmi pekne pristupuje aj k detom. A hlavne mame normalny slabikar ten s tym sasom neviem.kto rozhoduje o tom aky kto bude mat ale pekne plynule navazuje na to co.sa ucili v skolke a hlavne.ma hlavu a patu ziadne nwzmysly ako v hupsovi, co som videla.tak ma zaplakanie, chudata dwti co sa z neho ucia

alana1
6. jan 2018

tak ja sa Vas hned popytam na skusenosti....lebo ja mam doma prvaka, v nov mal uz sedem, no napriek tomu je velmi nesustredeny a spomaleny...mam obavu, ze ked bude uciva viac a viac nebude stihat s ostatnymi. vobec neviem ako ho motivovat, myslela som, ze najek vzbudit sutazivost, ale tak je taka povaha, ze mu to vobec nevadi, ze je stale posledny....existuju nato nejake overene sposoby?

janinah
6. jan 2018

Moje tri deti už prvým stupňom prešli,učili sa dobre,aj učiteľky mali dobré,ale myslím,že sa vešobecne veľmi "tlačí na pílu" a už v tomto veku deti stresujeme a zbytočne im uberáme z detstva.Jasné,povinnosti áno,ale aby niketorý rodič sedel s prvákom hodiny! nad úlohami,lebo pomaly či škaredo píše?Alebo druhákovi dá učiteľka trojku z diktátu,lebo 3 chyby?úpne zbytočné...dve z detí mám už dospelé a jedno je mi jasné na 100%...ak je dieťa vrodene šikovné,schopné,ctižiadostivé,asertívne,tak nemusí vedieť super pravopis ani odrecitovať vybrané slová ani násobilku odrecitovať aj o polnoci a v svete sa nestratí.
Čo ale treba a trvať na tom je učenie cudzích jazykov aj mimo školu a všelijakou formou /rozprávky,filmy..../veku primerane samozrejme.A ešte sa mi nepáči,že dnešné deti nečítajú knihy,veľ az nich nečíta a potom je to vidieť aj na vyjadrovaní.tu by som niečo robila,byť j aučiteľka,čo nie som ,našťastie😉

zade
autor
6. jan 2018

@alana1 Motivácia je skutočne veľmi silný faktor, platí nielen na deti, aj na nás dospelých. Treba si však uvedomiť, že prvý ročník je pre deti skutočne veľmi náročný a každé z nich má svoje tempo práce, myslenia...je na nás dospelých, ako to vnímame. Je podľa Vás dobrá súťaživosť? Ja by som tou cestou nešla. Vyskúšajte pochvalu, po malých krôčikoch sa dopracujte k cieľu. Odmeňte pohladením, či večerným túlením v posteli, rozprávkou pekne vypracovanú úlohu, šikovnosť v matematike (aj keď by podľa Vás mohla byť úloha napísaná aj krajšie). Dôležité je, aby bola napísaná správne, bez chýb. Precvičujte jemnú motoriku, nožnicový úchop (napr. puzzle s úchytkami). Pochváľte ho, že sa vie sám obliecť, obuť...aj keď je to pomerne dlhé 🙂 Prekonajte sa, možno to zaberie!

zuzans258
6. jan 2018

čo sa mňa týka...učiteľky to majú teraz veľmi ťažké. Rodičia svoje deti bránia zubami nechtami, čo je dobré...lenže niekedy nechcú počuť pravdu....a na svojom dieťati nevidia žiadnu vinu, dokonca obvinia všetkých naokolo, prípadne spravia učiteľke na škole peklo a potom si medzi sebou voľkajú ako dobre spravili a aký sú úžasní a nech Tá učiteľka vie s kým má tú česť.... takže ja len to! držím palce...

agathachristie
6. jan 2018

*rady?

duun
6. jan 2018

Učím na vysokej škole - máme tiež "svoj folklór" - pokles počtu študentov na cca 40% oproti 2006-2007, na vysoké školy idú aj tí, čo na vysokú školu idú s nijakou alebo zlou motiváciou a celkovo rapídne klesá úroveň vzdelania - nemajú rozhľad, vedomosti nemajú v nejakej štruktúre, nevedia ich pospájať v logických súvislostiach. Sú zavalení obrovským množstvom informácií a nevedia z nich vytriediť nič podstatné, nerozumejú textu... veľa času sa stráca tým, že sa im snažíme dať aspoň nejaké základy, aby bolo na čom stavať. Nie je šanca s vedeckým prístupom, vysvetľuje sa oveľa jednoduchšie a opakovane, často nie je čas na "finesy" a podrobnosti, ktoré bolo možné ukázať ešte pred pár rokmi - ostal na to totiž čas. Je veľmi málo ľudí z ročníka, ktorí by boli pred 10-15 rokmi dostali diplom na technickej škole. Dnes žiaľ prejdú aj tí slabí, lebo... ľudí v praxi potrebujeme (hoc aj slabých) a školy sú platené "za hlavu" a snažia sa prežiť. Na rovinu - najšikovnejší študenti, ktorých učím, sú okrem cca 5% Slovákov z ročníka tí, čo prišli z Ukrajiny a tiež niektorí zahraniční z programu Erazmus. Majú snahu, chcú sa niečo naučiť, majú tú jednoduchú a úžasnú radosť z toho, že niečo pochopili, ten moment "aha".

Rozmýšľala som, kde sa stala chyba, prečo školstvo vzdeláva takéto "teliatka" so zlým prístupom a návykmi. Že by ten prístup - buď kreatívny a osnovy nútia, že stačí crtl-c a crtl-v z internetu, nemusíš tomu rozumieť, aby nás nik neobvinil, že sa musíte memorovať? Podľa rozhovorov a podľa praxe na strednej škole to vidím, že asi ku koncu zš to začína ísť zlým smerom. Prvý stupeň je značne stresujúci a náročný aj pre deti aj pre učiteľa (mám doma prváka), veľa a rýchlo, okrem vedomostí dieťa musí zvládnuť aj veľmi veľa motorických návykov.. so snahou rodiča sa to dá zvládnuť. Ľutujem tie deti, ktorým sa rodičia nechcú či nevedia venovať. A ďakujem učiteľkám, nebyť ich láskavého prístupu, bol by prechod od škôlky omnoho ťažší.

mechurik
7. jan 2018

ja som za to zacat si vsimat cez prestavky viac deti.
sikana zacina uz od 1.triedy.vacsinou sa skupuju spolu traja chlapci jeden z nich sefuje a robia zloby.
ucitelia nic neriesia iba daku poznamku no to treba riesit s rodicmi intenzivnejsie a delit tlupu od seba aby ti traja mali inu skupinu na pracu.

zuju2
7. jan 2018

@zade Ja som tiež učiteľka na 1.stupni. Tak môžeme pokecať, rada sa podelím so skúsenosťami aj s vašimi. Môžeme si písať aj cez IP. Zuzana

zuju2
9. jan 2018
meandbaby
10. jan 2018

@duun ja ucim na VS a ktomu len otazka: " Ako moze niekto zmaturovat napr z ang a pritom nevediet ani zaklady?

duun
10. jan 2018

@meandbaby Reálne zážitky z vš - študent 2.r. mal mapu (jpg) vložiť do wordu a na ňu (čiary, šípky a pod.) zakresliť rozbor situácie a pod to dopísať text. Na cvičenia nedoniesol nič, lebo "som nebol cez víkend doma.. áno, mám laptop, ale.. tie seminárky mi robí všetky mamina, lebo ja s wordom pracovať neviem.." alebo "som nakreslil všetko, čo ste mi nakreslili vy, to nestačí? nie, vyhlášku , ani zákon som nepozeral, dali ste mi číslo, ale ja to neviem nájsť." A už sa mi stalo, že za syna prišla orodovať matka. Spýtala som sa jej empaticky, či má syn nejaké špecifické fyzické či mentálne problémy. Šokovane mi odpovedala, že nie a potom sa na mňa išla sťažovať "vyššie", pretože som jej pokojne, slušne na to povedala, že ak je plne svojprávny, dospelý a nemá žiadne obmedzenia, potom si študijné veci rieši sám a s ňou sa v tomto prípade dohadovať nebudem - o výsledku nech ju informuje syn, ak to uzná za vhodné. A NIE žiadne služby ani dary neprijímam.

meandbaby
10. jan 2018

@duun to presne.A najnovsie hodnotia vyucbu a pristup ucitela studenti.Takze, nabuduce, ked si cez zap.pisomku bude chatovat bez zabran, na lavici podobny typ, mam urobit co? Usmiat sa, aby sa mu nedajboze moj pristup typu " opustite testovaciu miestnost a test neuznavam" nebude pacit.Hroza.

duun
10. jan 2018

@meandbaby juj :D evaluácia predmetov. Ťažko sa dá vysvetliť, keď študenti (4 z 12 čo sa zúčastnili ankety z cca 100 celkom) napíšu, že môj predmet má nezaujímavé laboratórne cvičenia, neprinášam do výučby nič nové a nesledujem trendy. Išlo o predmet z dejín, ktorý ale žiaľ nikdy žiadne labáky nemal... A to, že prehodnotím výklad podľa najnovšej archeológie (publikácia 2016), to nie je "trendy", predsa v zásade aj tak stále ide o STAROVEKÝ Egypt, nie? :D :D

meandbaby
10. jan 2018

@duun ja som za to, aby pracovali na 90 perc studenti na seminaroch samostatne a ucitel len korigoval a viedol diskusiu.

zade
autor
10. jan 2018

Ups, tak trochu ste sa mi tu rozpísali....len o celkom inej téme ako je učiteľstvo na prvom stupni. Škoda. Nadávať vieme všetci. či už na učiteľov, študentov, rodičov,.... na všetko :(

duun
12. jan 2018

@zade Ospravedlňujem sa, tiež som si to uvedomila, že zapratávam cudziu tému a už som nepísala.

U nás v prvom ročníku zš bol ešte jeden problém. Na začiatku šk. roku boli pôvodne plánované 3 triedy, označené ako "normálna", s rozšírením angličtiny (o šk. klub poobede) a s Hejného matematikou. Jedna z učiteliek išla na MD, otvorili sa len 2 triedy s vyšším počtom žiakov. 3 mesiace po začiatku šk. roku sme boli postavení pred hotovú vec - triedy sa idú deliť na 3. Bolo okolo toho veľa ľudských pochybení a tiež uvidíme, ako to dopadne do ďalších ročníkov. Detí je totiž 51, čiže stačí, aby jedno jediné odišlo a v 2. ročníku budú znovu iba 2 triedy. Považujem to za VEĽMI nešťastné riešenie. Chápem, že v snahe šetriť financie (na podivnom mieste v prípade počtu na hrane), sú zavedené prísne normy na min. a max. žiakov v triede. ALE hádam jediné, čo si z toho tie deti odniesli je, že v živote nezáleží na tom, čo by si chcel ty (malý a bezmocný), v zásade nezáleží ani na rodičoch (boli tam chyby aj snaha o znemožnenie komunikácie) a niekto rozhodne o tebe, bez teba a nie je žiadna záruka, že sa to nestane znovu a znovu. Triedy, ktoré mali už nejaký kolektív, kde si "preskákali" všetky adaptačné zmeny a bum.. delenie.. nová trieda, nová učiteľka, iné pravidlá toho, čo je ok a ako má to či ono vyzerať. A som zvedavá, či dôjde k spájaniu a akým spôsobom to prebehne.

Zaujímalo by ma, či je štandardom takéto delenie a spájanie uprostred školského roku? Aké skúsenosti máte ostatné s takýmito presunmi.. ako často, aké boli príčiny?

ematko
31. máj 2019

Zdravim Vas kolegyne, chcela by som Vas o nieco poprosit. Nemate nahodou testy k Hravej citanke pre 3. rocnik od vydavatelstva Taktik ( č. 3 -Zalubena basen a c. 4 - Literarne pojmy?) Bola by som velmi povdacna, ak by sa tu nasiel ochotny, kto by mi ich odfotil. Vopred dakujem.

galioska
31. máj 2019

@alana1 tu by pomohli asistenti v školách ako je to v UK, deťom sa venujú individuálne a do vtedy kým sa nezaradi medzi ostatné, ale zas na to treba extra peniaze, čo na sk asi nehrozí...deti v UK chodia zo škôl naučené bez kníh, dostanú akurát knihu na čítanie, primeranú k ich znalostiam...

0martina0
31. máj 2019

mam dve deti vo škôlke,jednu na druhom stupni a jednu v špecialnej,a od prveho dna v škôlke až po ten dnešny kde su deti,davam hold všetkym učiteľom,ktorym prešli cez ruky,ustretovosť,ochota spolupraca na jedničku,až niekedy sa mi zda že by mali byť prisnejši,ale veľa zaleži na spolupraci,aj s nami rodičmi,často sme unaveny s tejto uponahľanej doby,a branime si svoje deti,aj ked vieme že nemaju pravdu

letfenixa
1. jún 2019

@duun Nie je to standartom, a uz vobec nie u prvakov. Tie max pocty ziakov su na figu, ale na to je riaditel kratky. Ale teda take spajanie a rozpajanie, to som este nepocula.

natalienka12
1. jún 2019

VSETKYM ucitelom davam klobuk dolu za to co pre deti robia.

kassandra25
1. jún 2019

@zade tak za mna: mam nadane dieta matematicky a vytvarne, co je velka vyhoda. Prejavuje sa to tak, ze kym ostatni prvaci pocitaju do 20 a lopotia sa, moja dcera lavou zadnou do 50, ako keby sa nechumelilo. Trieda akoby sa delila na triedu a moju dceru. Pise sa diktat a ziaci maju rozne chyby, moja dcera bez chyb. No mam vyhodu, ze je s nou doma krasna praca, co sa tyka ucenia a radost. Som vdacna pani ucitelke zato, ako ich uci anglicky jazyk. Hovori na nich len v anglictine a vyzaduje tak od nich aj pracu na hodine, musia pochopit, co od nich chce. Dcera mi tu anglictinu nadherne nasava a chyta sa. Po prelozeni do tejto vyberovej skoly zameranu na AJ a IT technologie, mi dcera skladala vety po dvoch tyzdnoch dochadzky do tejto skoly. Som vdacna pani ucitelke, ze od nich krasne vyzaduje tu obsiahlu slovnu zasobu, od prvakov, podobnu slovnej zasobe, co sa vyzadovalo odo mna v prvom rocniku na gymnaziu. Moja dcera to absolutne nadherne zvlada a ma anglictinu vo velkej oblube. Casto sa s nou rozpravam po anglicky a jej oblubene hry, namiesto detskych hier, su pocitanie matematiky a "vymahanie" slovnych uloh a doplnaciek ciselnych radov do 50 od vsetkych clenov rodiny, teda aj od starych rodicov, ktori si vdaka nej namahaju svoje mozgove zavity. Dakujem pani ucitelke za kazdu ziadost uloh od deti, za kazdu ulohu, ci projekt, ktory maju doma vypracovat, lebo moja dcera sa pri vsetkom, co suvisi so skolou, citi ako velryba vo vode.

duun
27. jún 2019

@letfenixa Nuž.. aktualizácia - triedy sa v 2. ročníku opäť spojili do pôvodných 2. s tým, že detí je v podstate ten maximálny počet 25 v každej z 2 tried. Uvidíme, ako to bude v 3. triede. Mám ale pocit, že decká sú už rezignované - bude ako bude, bude nejaká učiteľka, s ktorou si nemá význam nadväzovať nejaký vzťah okrem nevyhnutných "biznis" záležitostí, lebo aj tak sa možno zas zmení. Deti sa kamarátia v spoločnej družine a nemám pocit, že fungujú ako triedy, ako kolektív, sú proste v jednom ročníku a triedy či učiteľky sú nepodstatné. Škoda, podľa mňa o mnohé príležitosti niečo urobiť nadvizaním vzťahu prišli. Na druhej strane.. je to ako (predčasná) príprava na prax, šéfa si tiež (takmer) nik nevyberie.

barboraa123
23. jan 2022

@zuju2 Dobrý, ak by som sa Vám mohla ozvať, tak budem rada. Som začínajúca učiteľka, učím 2. rok a rada si s niekým vymením skúsenosti, nápady atď. Ďakujem. 🙂