Slovensko je na rovnakej úrovni ako Mexiko, Srbsko či Uruguaj

19. jún 2024

Medzinárodná štúdia PISA ukázala, že slovenskí žiaci v oblasti tvorivého myslenia zaostávajú za priemerom štátov OECD. Kým skóre 15-ročných žiakov na Slovensku bolo v tejto oblasti 29 bodov, priemer štátov OECD bol na úrovni 33 bodov.

mamamasama
19. jún 2024

A to je nejaké prekvapenie? Žiadna reforma školstva. Tvorivé myslenie? Ved u nás niečo také neexistuje. Tabuľky, deti nemajú ani možnosť sa rozvíjať. Sme len konzumenti.

mandzula
19. jún 2024

Ja sa ani necudujem, kedze stale mame ucitelov, ktori napriklad v matematike trvaju na tom, ze k vysledku sa ma dieta dopracovat postupom, ktori urcia oni. Ak sa dopracuje inym, nie je pochvalene, ale skritizovane, ze neposluchlo autoritu.

patus_2
19. jún 2024

Obávam sa, že reformy formou pokus, omyl nám nepomôžu. Každá škola má iných žiakov, zmena nemôže byť rovnaká, ale pekne individuálne vypracovať plán pre každú školu. Žiaľ, toto sa nikdy nestane a ďalšia dôležitá vec je, že výsledky závisia od jednotlivcov. Mám skvelých, múdrych, ochotných sa vzdelávať žiakov, ale nájdu sa aj takí, ktorí nemajú žiadny záujem.

mamamasama
19. jún 2024

@patus_2 a nebude to tak trocha aj chyba pedagoga? Sama si spominam, ako sme na niektorych hodinach s udivom počuvali a spolupracovali a na niektorych sme mali vsetko ba haku.

snowflakenel
19. jún 2024

@mandzula presne tak. My.sme sa.ucili iny postup,,oni iny. Ked som dietatu ukazala, ako sme sa to ucili my, tak sa jej vysledok neuznal. Aj ked bol spravny. .....
Sama som ucitelka....

autor
19. jún 2024

BOHUZIAL co nezvladne ucitel musi dohnat rodic, koniec koncov rodic ma primarnu zodpovednost za dieta, ..

lily246
19. jún 2024

Toto je tak komplexný a dlhodobý problém, kľúčová je kvalita učiteľov. Baby, myslíte, že súčasná reforma aspoň trochu pomôže? Vidíte niektorá viac do jej pozadia?

mandzula
19. jún 2024

*"ktory urcia oni", aby to nevyzeralo, ze ja som zase zanedbala slovencinu.🙂

alenka58
19. jún 2024

drezúra z minulosti nemá v dnešnej dobe účinok, deti nemajú možnosti sa rozvíjať, školstvo je zaostalé, zmeny učinili niektorí učitelia ale to skôr vznikli novodobé školy prevažne súkromné

patus_2
19. jún 2024

@mamamasama dnes je taká móda všetko hodiť na pedagóga. Ale sú žiaci, ktorí sa učiť nechcú a ani nebudú učiť, môžeš ich motivovať ako chces, najnovšie didaktické metódy použiť, aj modré z neba priniesť a proste nič. Ale áno, sú hodiny aj niekedy "nudné", ale povedzme si pravdu, nedá sa každá jedna hodina učiť iba zážitkovo, pokusmi a hrami. Niekedy treba použiť aj výklad.

annm81
19. jún 2024

@mamamasama Áno, pedagógovia sú najväčší problém školstva a dôvod, prečo naše deti zaostávajú. V tomto pomôže len a len zvýšenie platov, ktoré by prilákalo kvalitných učiteľov, ktorí by postupne vytlačili tých slabých.

Osobne som nikdy nebola učiteľka ZŠ, ale mám dosť skúsenosti s touto skupinou detí v rámci rôznych vzdelávacích aktivít a rozdiely medzi žiakmi z rôznych škôl sú obrovské. A to aj vtedy, ak dám nabok školy, kde je veľká časť žiakov zo sociálne slabého prostredia. Tam, kde decká mali šťastie na nejakého angažovaného učiteľa, je priemer znalosti a schopnosti omnoho vyššie ako tam, kde učí vyhorený učiteľ bez akejkoľvek motivácie.

babulkomale
19. jún 2024

@patus_2 nuz ale v tych inych krajinach asi nie su rodicia doma z prace aby suplovali ucitelov, dokonca maju kratke materske a ziadne rodicovske aby mohli pripadne este doucovat starsie deti...ale ano, zaklad z domu robi vela, my sme vela citali a rozpravali sa a teraz mi ucitelia chvalia deti, ze sa pekne vyjadruju celymi vetami, zatialco ich rovesnici len vyrazaju izolovane slova a nedokazu vyjadrit myslienky.
A takisto neverim, ze v tych uspesnych krajinach su len zazracne deti so zaujmom o vedu a bez dys- iek...

dorottka
19. jún 2024

nie som si ista, ci je to az tak o platoch. Pozrite sa na IT, tam odkedy zacal boom a prudko platy vzrastli, trepe sa tam kazdy a kvalita praveze velmi klesla. Kedysi to robili ludia, pre ktorych to bola srdcovka, nikto iny to robi nechcel, dnes chce byt ajtak kazdy, aj kto nema vobec vztah k praci, staci, ze ich ma k peniazom. Plus skolstvo je statna sprava, akonahle tam budu fakt dobre platy, zacne rodinkarstvo, pretlacacky atd., ved sme tu na SK, IT ludi aspon prerieduje trh.

To nie je o peniazoch, ale celkovo o tom, ako su robene osnovy a poziadavky neskor na vyssich skolach. Ako natrepes tvorive myslenie do chemie, ked sa tam raz musis naucit isty brutalny objem uciva za jeden rok? Nie je na to cas a ucitelia ani nevedia ako, ved sa to ani neucia. Chodila som na bilingualny gympel a mali sme o dost ine osnovy - realisticky sme sa naucili mozno polku, ked vobec, uciva, ktore prebrali slovenske gymnazia. Tam priestor na tvorivost bol a velky, uplne iny pristup, materialy, vedene hodiny. Lebo to bolo presne o tom, aby si chapal vsetko, zistil ako veci chapat a aky maju suvis, sam si pochopil, preco su vzorce, ake su a nie len sekanie kvanta teorie. Cize vedenie k tvorivemu mysleniu ako vysite. Posledny rok bol ale o drteni sa navyse vsetkeho, co sa neprebralo zo slovenskych materialov, lebo na prijimackach nechceli tvorivost, ale ten objem. Dalo sa to, ale uplne chapem, preco je to u nas tak ako to je. Studenti to zvladnu, ved jasne, ale co z tych vedomosti maju, mne sa zda, ze sa uci len kvoli milnikom - prijimackam a testom. Tu je vysledok. To chce reformu, lebo mozes na to hodit hocaky plat, realne nie je cas ani priestor na zlepsenie.

annm81
19. jún 2024

@dorottka Rozdiel medzi školstvom a IT je podľa mňa ten, že v IT dramaticky narástol počet pozícii. Dopyt po itečkaroch prevyšuje ponuku, takže sa berie každý človek, ktorý spĺňa aspoň minimálne kritériá. Vzhľadom na demografiu bude počet učiteľských pozícii skôr klesať.

ivka225
19. jún 2024

Nečudujme sa, že úroveň vzdelania klesá, stačí si všimnúť vysokoškolskú prípravu učiteľov. Takmer všade sa dá na učiteľstvo dostať bez prijímacích skúšok a na mnohých školách toto štúdium ukončiť bez záverečných skúšok. (To, že študent niečo porozpráva o svojej záverečnej práci, sa nedá považovať za skúšku.)

dorottka
19. jún 2024

@annm81 ano, ano, to mozno nebolo uplne najlepsie prirovnanie, suhlasim, ale za zvyskom prispevku si stojim, to nie je vyslovene o platoch, ale celom systeme skolstva :-/

dorottka
19. jún 2024

@ivka225 podla mna je to uplne normalne. Cize kritizujeme memorovanie, ale na druhej strane ho vyzadujeme este viac, na statniciach, na prijimackach, vsade. Statnice su total nezmysel - naco skusat uz vyskusane? Ci neverime indexu a povodnemu skusajucemu? Diplomovka total staci. Ale hej, preco nestresovat zbytocne vzdy, kde sa da.

egonsk
19. jún 2024

cesi su na 15 mieste a kde sme my?

ivka225
19. jún 2024

@dorottka Práveže štátna skúška má byť presne ten typ skúšky, kde sa ukáže pochopenie súvislostí.

dorottka
19. jún 2024

@ivka225 a je to tak aj realne? Lebo pokial viem, statnice su z kazdeho nosneho predmetu zvlast a otazky su okruhy z danych predmetov, v podstate, co si vytiahnes, tak odrapoces to, co si odrapotal uz predtym na skuske, ziadne suvislosti tam nikto nehladal... podla mna len stres a kvantum sialeneho uciva na zaver navyse, popri diplomovke, nuz preco si este nedat stresik navyse na zaver, ved take kvalitne skoly mame, ze sa odlisme aspon tymto.

Neviem o tom, ze by ine krajiny (okrem post soc) mali nieco take, pokial viem gro je tam zaverecna praca a o nej sa diskutuje extenzivne... lebo v nej prave pospajas suvislosti. A tak by to malo byt.

ivka225
19. jún 2024

@dorottka Tak si prosím vysvetliť, ako zistiť u študenta učiteľstva angličtiny a telesnej výchovy jeho prehľad v anglickej literatúre, ak má záverečnú prácu o pravidlách volejbalu.

hefo
19. jún 2024

@mandzula S tou matematikou je to zradné v tom, že často sa dieťa bude hádať, že to má celé správne, ale v skutočnosti mu to vyšlo správne len náhodou, alebo výsledok opísalo. A nie každý učiteľ má na to nervy a chuť analyzovať, čo tam robilo a doťahovať sa s ním, prečo je jeho postup nesprávny. Najmä keď to robí pravidelne.

Pri počtoch (to, čo sa učí na ZŠ, by som "matematikou" nenazýval, to je až na VŠ a možno kúsok ako voliteľný predmet na niektorých lepších gymnáziách) je nejaká veľká tvorivosť nežiadúca, len málo detí je tak schopných, aby si dokázali odvodiť iný, ale stále správny postup, a spoľahlivo ho vykonávať. Často je to o tom "neviem, tak si niečo vymyslím, a možno to vyjde", ale v živote sa tak fungovať nedá, a pokiaľ neviem, ako sa niečo počíta (čo ja viem, potrebujem si vyrátať, koľko metrov štvorcových dlažby mi treba), nepomôže ani kalkulačka.

mandzula
19. jún 2024

@hefo je to jednoznacne napriklad pri individualnej odpovedi pri tabuli, neraz sa dcere stalo, ze bola sprdnuta za "zly" postup, hoci bol logicky, no nebol podla predstav vyucujucej. Ta namiesto toho, aby to vyuzila na vyzdvihnutie myslenia dietata a moznost ukazat detom ine sposoby riesenia, dceru "uzemnila" a ta sa nasledne uz len sklamane "napapagajovala" pozadovany postup.

dorottka
19. jún 2024

@ivka225 jeho prehlad v anglickej literature ma byt zaznamenany cez zapocty a skusky pocas celeho studia. Ak nimi presiel, tak asi prehlad ma, ze ano. Ak nie, tak na co su tam priebezne skusky a hodnotenia. Tie by mali byt super detailne praveze, co casto aj su.

moonlight1210
19. jún 2024

@hefo ucitel moze venovat tych par minut po skole a dat si dietatom vysvetlit jeho postup, ako k tomu dospelo. Ak dieta netusi, tak to nebol premysleny postup, ale nahoda.
Ak vie, co robilo, lebo nad tym premyslalo, vie mu to zreprodukovat.

Ucitel nemusi hadat, ako sa k vysledku dieta dopracovalo. Moze nechat dieta, nech mu svoj postup ukaze, nanovo prevedenim jednotlivych krokov jeho vypoctu, ktory bude nahlas komentovat, preco tie kroky robi. Takze ucitel bude vidiet, ako dieta mysli.

A kedze ucitel matematiky by mal svojmu predmetu rozumiet, moze mu trebars vysvetlit, ze zatial jeho iny postup staci, ale v buducnosti bude pri zlozitejsich vypoctoch pracny a zdlhavy. Nebude s nim potom stihat trebars na pisomkach za ostatnymi, ktori budu pocitat rychlejsie. Takze by bolo lepsie, aby sa naucilo chapat ten postup, ktory ich uci on.

Ak je novy iny postup dietata skor napredujuci (ze prislo samo na nieco, co budu brat az neskor, alebo si to nastudovalo - co je super, ze sa zaujima), tak pochvalit a nechat, nech tak zatial rata. Oni ho neskor dobehnu.
Ale ucitel uz bude vediet, ako kontrolovat dietatu pisomky. Lebo vie, ako rata.

A pripadne davat takemu dietatu na hodinach, kde sa vysvetluje ten postup, ktory dieta uz ovlada, ine vypocty (nech sa nenudi) a pripadne mu ich aj oznamkovat, ak su dobre. Nech je inspirovane napredovat.

Problem niektorych ucitelov ale je, ze sa boja, ze "ziak preskoci ucitela". A miesto, aby to ocenili, sa boja o autoritu a chcu ho uzemnit.

cimage
19. jún 2024

Ak na Slovensku pride niekto s niecim novym, novy styl vzdelavania, tak hned tam nabehne inspekcia a vsetko zrusi. Preco by sme mali podporovat deti v tom v com su dobre, co ich bavi, ked ich mozeme skatulkovat a musia sa ucit veci, ktore pre zivot vobec nebudu potrebovat? Deti su demotivovane, ved naco robit nieco navyse, ked to nikto neoceni a aj tak chcu od neho len nezmyselne poucky, ktore zabudne za par dni.

ivanaks
20. jún 2024

@dorottka Ibaže v dnešnej dobe, keď si niektorí VŠ študenti dávajú písať záverečné práce (BP/DP) umelej inteligencii, iba obhajoba práce nestačí. U nás bakalári už neštátnicujú, iba obhajujú ZP. Nemám voči tomu výhrady, ale nech sa potom vo vedení VŠ nerazí trend: "študent vyhodený zo skúšky" = vyhodené peniaze za žiaka. Pretože potom VŠ skončí každý, aj polointeligentný šimpanz, ktorého jediným plusom je, že sa naučil podpísať a prihlásil sa na VŠ. Na mnohých univerzitách sa už len týmto krokom stal nevyhoditeľným, lebo študent = peniaze pre školu...

dorottka
20. jún 2024

@ivanaks to maximalne suhlasim. Urcite maju byt skusky dosledne a nie len formalita. Proste treba rozsiahlejsiu reformu, len dako sa do toho nikomu nechce 🤔