Dobry den zelam zvazujem kupu noveho auta a ma po novom elektricku rucnu brzdu a kedze ja som doteraz mala klasicku tak sa chcem spytat ako to funguje napr. Pri rozbiehani do kopca ? Alebo je to dobre pocas situacie kedy treba pouzit rucnu ? Ak ma niekto realnu skusenost bola by som vdacna za odpoved. Pekny den zelam
elektrická ručná sa ti dáva automaticky. To znamená, keď si v kopci a dáš nohu dole z brzdy, tak automaticky ti zabrzdí a nepôjdeš dozadu a pekne sa potom rozbiehaš s jej pomocou, kedy sa pomaly spúšťa ako ty dávaš plyn. A inak ja si ju na aute viem aj sama zapnúť. Stlačím tlačidlo a zapne sa sama ručná
Ako tu bolo spominane, elektricka rucna brzda byva aj s automatickym brzdenim. VW to vola autohold a teda ak zastavis v kopci, tak sa pri plynulom pohynani dozadu neposunies. Su situacie, kedy je lepsia rucna, ale fakt ich je malo. Mne sa to stalo iba raz za cca 8 rokov co to mam a to ked som parkoval v miernom kopceku a za sebou som mal navyse auto. Potreboval som vymanevrovat na mozno 15 cm. S rucnou s troskou trpezlivosti v pohode. S elektrickou som skoro odral auto a musel som pockat kym ma odparkoval. V kopci som sa jednoducho nevedel takto potroskach posuvat dopredu dozadu medzi autami. Asi by sa to dalo nacvicit aj s elektrickou ak by sa prepla z automatickeho na manualny rezim. A v servise mi chvilu trva ak chcu odbrzdit, tiez to neviem automaticky a musim sa zamysliet. Kazdopadne je to "navykove" a za mna v aute plus.
A nie je to automat? Ten sa ti dozadu na kopci nepustí.
@thereisabear nie. Ani manuál ti nepustí dozadu tieto novšie auta. Asistent rozbehu
@sasa1310 áno, ja to nejak nesledujem, manuál som už roky nevidela zvnútra.
@eli221 na novsich autach byva tzv. autohold (brzdy pri rozbiehani sa v kopci "este chvilu" (2-3 sek.) brzdia same, kym sa auto nepohne dopredu) niekedy aj bez elektrickej rucnej brzdy (to zabrzdenie "riesi" jednotka ABS). Na autach s elektrickou rucnou brzdou byva autohold snad vzdy a na "rozumnych" autach byva volitelny: automaticky resp. manualny rezim rucnej brzdy. V automatickom rezime sa rucna brzda aktivuje ("zatahuje") sama po zastaveni auta (vypnuti zapalovania). Na "rozumnych" autach sa v oboch rezimoch (automatickom aj manualnom) rucna brzda deaktivuje (odbrzdi) sama, ak ju vodic predtym nedeaktivoval 'packou', ked sa s autom zacnes rozbiehat.
@eli221 mám el. Ručnú absolútne nestlacam nepoužívam..keď zastavím na parkovisku dám páku do parkovacej polohy automaticky sa zapne el.brzda..Ked chcem vyraziť páka ide do D polohy brzda sa odblokuje.Stale pred jazdou si zapnem tlačidlo HOLD.. to je taká vychytávka že keď sa zastavíte v kopci alebo na križovatke tak vám automaticky zablokuje kolesá nemusíte stát na brzde. Tým pádom el brzdu nepoužívam.. nikdy zapne s vypne sa sama..mám automatickú prevodovku..
@eli221 dobrá otázka!
Každopádne mechanická a elektrická brzda nie je to isté.
MECHANICKÁ:
- možno ju povoľovať postupne - napr. pri pohýnaní vo svahu PLNE kontrolovať rozbeh
- možno ju zatiahnuť čiastočne - s rezervou pri hrozbe zamrznutia lanka v bovdene
- možno ju zatiahnuť, alebo nezatiahnuť - pri hrozbe primrznutia platničiek bŕzd
ELEKTRICKÁ:
- nepozná postupné povoľovanie
- nepozná čiastočné zatiahnutie
- u niektorých typov ju pri parkovaní nemožno "nezatiahnuť", lebo to urobí sama
- býva kombinovaná s dodatočnými asistentmi rozjazdu vo svahu (Auto Hold a pod.), buď zapínateľnými voliteľne, alebo integrovanými do samotnej brzdy (niektoré autá pri zaradení páky pre jazdu a pridaní plynu automaticky odbrzdia, niektoré nie a urobia tak iba pri voľbe asistenta rozjazdu do svahu, nie brzdy samotnej)
Každopádne je potrebné naučiť sa používať vybavenie elektrickou brzdou a asistentmi, najlepšie počas predvádzacej jazdy s predajcom auta a nechať si vysvetliť a aj predviesť pohýnanie dopredu a dozadu v strmom kopci u konkrétneho auta a jeho vybavenia. Inak hrozí plechárina z nevedomosti obsluhy.
@eli221 na elektrickej sa nerozbehneš do kopca.
Neviem aké situácie si predstavuješ keď treba použiť ručnú ale mne pri ničom nechýbala.