Aj na sš a teraz na vš mame matematiku, nejde mi vobec, nerozumiem tomu a hlavne Načo mi je vlastne do života taka ta zložitejšia matematika ako derivacie, logaritmy, vzorce rozne, a podobne. Proste načo mi to je? Vyuziva to niekto v zivote okrem matematikov, vedcov s podobne?? Vyuzijem to vobec v praxi? Manažment
Manazment coho? Vacsine ludi staci v zivote 3clenka, percenta a sedliacky rozum. A aj v tom manazmdnte som sa stretla s osobami co to nedavaju 🤣
@zmrzlinka2021 s tym suhlasim
@eeffka
Bacha na ten sedliacka rozum 😀
Na slovensku vacsina ludí ani nechápe pojmu "sedliacky rozum"
Inak manažment je dosť špecifický odbor, celkovo nechápem prečo existuje, keďže väčšina manažérov sa musí vypracovať zospodu. Inak škola (aj manažment,) ti dáva široké portfólio vedomosti, ako manažér sa môžeš zaoberať matematickými modelmi napriklad. Plus ako písali vyššie, matika je super na abstraktné myslenie.
no veru tiež neviem na čo to je.Ja som matiku tiež nemusela.Ale je pravda, že som sa nikdy do nej ani nezahlbila alebo nejako extra sa s ňou nezaoberala.Lebo ma nezaujimala a nebavila.A mali sme ju ako spomínaš všade.Aj na sš aj na vš ju vopchali .A veru bola mi zbytočná myslím tá zložitejšia ako ty spomínaš a nemyslím si že by som bez nej nemala logické myslenie
No ja celkovo nechapem prečo je na vacsine skolach takato matematika, proste to clovek nevyuzije v zivote, preco nestaci zaklad ako +,- krat delene zlomky percenta a tak? Ked sa spytam mojej mami či vie čo je derivacia nevie, a pritom sa to ucila :D Proste ked niekto chce studovat matematiku, chce byt vedec, tak dobre nech si to studuje ale naco to strkaju vsade ?
Pomaly na každej SŠ aj VŠ je matematika.
Na SŠ som tak isto mala derivácie, logaritmy atď.
Môj osobný názor je, že nie každému tá matematika ide a niekedy to dokáže odradiť človeka od štúdia ktorý by vedel byť vo svojom odbore dobrý.Takže za mňa by bolo fajn keby mali matematiku len odbory kde je použiteľná v praxi v takom rozsahu.
Môj rodinný príslušník pohorel na fyzike na VŠ.V odbore kde fyzika pre neho nie je podstatná.
Zamestnal sa v tom odbore bez VŠ a zarába niekoľko tisíc.Takže podľa mňa by mal mať človek možnosť voľby akým smerom chce v štúdiu ísť a nie učiť sa všetko všeobecne.
@medda_beda ale ved ma moznost volby, vie si zvolit VS bez matematiky, ja som matiku na VS nemala
Lebo vysoká škola je VYSOKÁ, nie je to len o tom čo využijes v živote. Na využitie v živote slúžia učňovky. Kto chce vyššie vzdelania, tak proste dostane v balíku aj matiku.
@zuzana76 A čo si študovala ak sa smiem spýtať? Zo zvedavosti.
Tak napríklad matematiku v žiadnej inej forme nemá umelecká fakulta.
Ale napríklad aj taká fakulta športu v určitej forme matematiku má čo viem.
Niekde je rátanie genetiky, štatistiky.
A to človeka môže odradiť napriek tomu, že ostatné predmety by mu šli.
Vacsinou ludia, co nadavaju na matematiku, dokonca niektori VS, si nevedia nakoniec ani vypocitat svoju cistu mzdu. O financnej gramotnosti, zlozenom urokovani ani nehovoriac. Tak by som matematiku nerusil, len ju viac zameral prakticky.
@medda_beda jazyky
@medda_beda a aj dejiny umenia som studovala, ale zivia ma jazyky
Za mňa je matematika na SŠ a aj na VŠ potrebná. Už len z dôvodu, že si myslím, že veľa ľudí je finančne negramotných. Uznávam, že často by bodlo, aby tá matematika bola zameraná viac na praktické využitie, ale ja napríklad vo svojej práci využívam matematiku a nie len + a - naozaj často.
Niektorí ľudia napríklad nevedia vyrátať cenu nejakého tovaru na kilogram alebo liter, tak potom ako od nich chceme, aby si dokázali zadeliť mzdu na celý mesiac, potom to tak aj vyzerá, že napr. ľudia poberú pôžičky, ktoré nedokážu splácať, kvôli tomu, že sú finančne negramotní (viac menej neovládajú matematiku).
Takže za mňa to potrebné je.
Nehovorím potom napríklad o situáciách, kde si potrebujem niečo vyrátať, lebo to chcem kúpiť - napríklad parkety/obklad na stenu a podobne - poznám prípad, keď kupovali tovar a potrebovali neviem koľko dajme tomu m2, ale cena tovaru bola za kg a bolo napísané, že 1m2 váži 7kg a nechápali, že ich pri pokladni neobabrali, ale že sa to rátalo v iných jednotkách napríklad.
Tiež keď sme kupovali tatranský profil (u nás je podkrovie a veľa zlomov) bolo potrebné vyrátať koľko čoho potrebujem, lebo to nebolo len 5x3m2 a hotovo.
Keď sme chceli vedieť, či a ktorá pôžička sa nám oplatí, tak som prepočítala úroky a nevyberala som štýlom ententičky, rovnako keď chcem investovať nejakú sumu tak si viem vyrátať ako sa mi tie peniaze zhodnotia atď atď. myslím, že príkladov aj v bežnom živote je naozaj veľa a divila by si sa, koľko ľudí nevie vypočítať základné veci (napríklad mi jedna zamestnankyňa vždy píše 1,3 hodiny namiesto 1,5 hodiny do dochádzkového listu a nechápe, prečo jej opravujem na 1,5 keď ona je v práci 1 hodinu a 30 minúť a nie 1 hodinu a 50 minút, takže myslím, že takéto hovorí samé za seba.
Ak studujes manazment, tak je mozne ze budes musiet pracovat s datami, ktore sa neustale menia, vyhodnocovat ich v porovnani s inymi, a tam sa ti taketo veci hodia, alebo aspon ich porozumeniu.
Ale ak planujes po VS robit v kancli a peciatkovat lajstra, alebo pripravovat listy sefovi na podpis, tak to potrebovat nebudes. Taka VS ta ale "pripravi" na oba scenare, tak to musis vydrzat.
A tu si mozes o tom nieco precitat:
https://vedator.space/na-co-je-mi-v-zivote-deri...
Vidis mne ta matika nikdy nevadila, bez nej si neodvodis ani vzorce. No nikdy v zivote nevyuzijem literaturu a tie strasne dlhe obsahy z diel, zemepis co sme sa ucili,dejepis... Keby sme ten cas v skole venovali niecomu uzitocnejsiemu napr jazyky alebo sport, tak mozno mame lepsie uplatnenie a lepsie drzanie tela.
@zmrzlinka2021 buď nechápe pojem, alebo nerozumie pojmu, nie nechápe pojmu.
A slovenčinu tiež mnohí neovládajú...
@nwnw dejepis a geografia su nepotrebne?
Je trapne, ked sa v debate spomenie nejake mesto alebo krajina a ludia dokonca s vysokou skolou pozeraju ako teliatka a je vidno, ze netusia kde sa to nechadza.
Alebo nejaky pojem, obdobie z historie...je to zvlastne ked sa nechytaju.
O derivaciach alebo goniometrii sa ludia bezne nebavia.
Matematika nie je nič iné, len logická analýza vzťahov a štruktúr. Rovnako ako zvládnutie jazyka, aj zvládnutie matematiky je ukážka toho, ako človek dokáže analyzovať svet okolo seba. Každý, kto chce pracovať na mieste, kde bude nútený analyzovať a riešiť problémy, by mal bez debát zvládnuť gymnáziálnu matematiku, inak taký odborník (áno, aj človek z manažmentu), stojí po odbornej stránke za nič.
@annm81 To by som nepovedala.
Koľko ľudí malo na VŠ matematiku a organizáciu nezvládajú.Keby som ten chaos sama nemusela plátať tak by som neverila, že niekto kto vyštuduje školu kde trebalo používať hlavu môže byť tak chaotický a tak nezodpovedný.
Darmo, že vie rátať keď bežná logika nefunguje.
@nwnw Zemepis a Dejepis ľudia využívajú aj v bežnej konverzácií ako je napríklad cestovanie, politika.
V živote som sa s nikým nerozprávala o vzorcoch.Čo chcem si vyrátam a v dnešnej dobe úplne jednoducho.
@medda_beda A nikdy si sa an i nerozprávala o následkoch inflácie o úveroch o zmene meny - výmennom kurze? Neverím. Ale možno si sa nerozprávala o limitách maticiach a integráloch.
@vulka Nemám pocit, že by sa na každej SŠ/VŠ preberalo učivo o inflácií, úveroch...
Na školách sa väčšinou nepreberá nič praktické do bežného života a ľudia sa to učia za pochodu životom.
Ak by sa preberala matematika použiteľná v praxi aj pre študenta ktorý nemá odbor orientovaný na matematiku tak by to bolo zaujímavejšie.
Ale naozaj som sa stretla len s nejakou deriváciou, rovnicou a absolútne netuším kde to mám použiť.
@ajka0207 lenze autorka pise o matike aj na SS, ja s nou suhlasim. Na gympli sme mali velmi tazku matiku, a uprimne 15r po skonceni skoly som realne okrem percent a obsahu geom.utvarov nic z toho nevyuzila. Za mna je to zbytocne trapenie ziakov vzorcami, ktore o mesiac kazdy pozabuda. Radsej keby na strednych skolach ucili ako pouzivat excel, ktory vyuzije velka vacsina ludi v zivote, namiesto naspamat naucenych vzorcov z matiky a funkcii, ktore sa clovek zamerany na matematicky odbor nauci na VS, lebo ich potrebuje.
@medda_beda Tak si teda totálne vedľa, pretože finančná gramotnosť sa učí na každej strednej škole už niekoľko rokov. Práve preto, že sme ako národ v tomto smere značne negramotní. A tam sa učia aj o inflácii aj o úveroch aj o úrokoch aj o ...
@hankab tak ja neviem aku matiku majú odborné školy, ja mám gympel a tam je matika predsa na mieste, keďže nikto netuší na akú VŠ chces ísť a tým pádom potrebuješ rozhľad vo všetkých smeroch. Na technickej VŠ si bez gymnaziálnej matiky neskrtnes. Čo si spomínam, tak baby z OA nemali derivacie, dokonca ani logaritmy. A mňa na gympli učili aj excel, síce nie makra a visual Basic, ale také bežné vzorce sme mali.
@denisah6 všetko to, čo opisujes, je matika základnej školy. Autorka témy rieši ne/potrebnost vyššej matiky pre obyčajných smrteľníkov. Ja tiež nechápem, prečo som ako učiteľka 1.stupna ZŠ mala vedieť napríklad definície, dôkazy a abstraktnu algebru. ( Väčšina ľudí ani netuší, čo to je). Ja som matiku našťastie mala rada a nevadilo mi učiť sa to, ale zmysel toho pre budúcu učiteľku 1.-4., kde najťažším ucivom je delenie so zvyškom 😅, mi vážne uniká. A zároveň viem, že plno spolužiakov malo problém použiť čo len pytagorovu vetu a nie že sa zaoberať teoretickou matikou a teda by som sa obávala, či vôbec vedia deliť so zvyškom 😅😅😂
@medda_beda A taká derivácia? Derivácia je miera zmeny, hovorí nám, ako rýchlo sa niečo mení po drobných príspevkoch.
Derivácia mi hovorí, ako rýchlo sa niečo mení. Ak mám, napríklad, ako veličinu celkový počet nakazených Covidom, tak derivácia tejto veličiny je úmerná počtu nových prípadov za posledný deň. Jasne, že toto si asi nepočítala. Ale použiť by to človek vedel aj v iných situáciách.
@akvi myslím, že celková táto téma má nesprávne východisko a to konkrétne, že gymnázium a VŠ by mala učiť len použiteľne, praktické veci. Vzdelávanie na tejto úrovni má však iný charakter, získať širší rozhľad a určitý objem "všeobecného odborného poznania", kde patria aj derivacie.
Matematika vyrazne zlepsuje logicke myslenie