Letecká Fakulta TUKE

chris58
29. aug 2021

Nazdar, prázdniny končia a spolu s nimi prichádza aj škola. V mojom prípade prichádza 4tý ročník, teda maturitný a spolu s ním aj výber VŠ. Aktuálne študujem na Obchodnej Akadémii a už od prvého ročníku mám vyhliadnutú Leteckú Fakuktu v KE, odbor Pilot. Chcel by som si zistiť (ideálne od niekoho kto tam študuje/študoval) ako to je s predmetmi, náročnosťou a ako to tam je celkovo. Osobne sa považujem za celkom dobrého študenta nakoľko za posledné roky boli na vysvedčení len jednotky a nejaké tie dvojky z MAT, SJL, ANJ, ÚČT. Predpokladám že Matika na TUKE bude náročná a to je aj dôvod prečo sa dobrovoľne doučujem a neskôr aj maturujem z MAT (nakoľko u nás na OA je Matika veľmi ale že veľmi slabá a vyučuje sa len 3 roky)

polodrahokam
29. aug 2021

.

kittykat22
29. aug 2021

@chris58 je vela pilotov. Problem zohnat pracu. Kamarat si robil rekvalifikaciu - a bolo to super drahe nejakych 45 tis eur. Uz je pilotom 4-5 rok? 2-3 roky bol normalne bez prace. Bol neskutocny problem zohnat job. Je vela pilotov. To je len tak pre info. Aerolinky isli pekne dole s cenami a tym aj platy pilotov. Skus si to pozriet a precitat fora. Aby si nasiel uplatnenie a aby si mal aj nejake adekvatne peniaze za tu pracu. A casovo to ma tiez nejako blbo. Niekedy lieta cele dni, potom je cele dni doma. Robi pre Travel service.

dilino
29. aug 2021

Najprv musiš mať zdravotný stav TIP-TOP.Ani v jednom zube nesmieš mať plombu.Ziadne okuliare. Ziadný vysoky tlak, absolutne žiadne choroby.Každý rok školsky na VS chodil 2 krát do roka na zdravotné prehliadky skončil pred 3 rokmi. A hlavne ako piše kittykat22 kopec penazi.Sused je pilotom a poriadne sa zadlžil.Bude mať čo robiť aby všetko splatil.

oli18
29. aug 2021

@chris58 chod na vysoku ekonomicku, mozes byt auditor, podnikat v tom, robit uctovnictvo firmam.

lenkapap
29. aug 2021

A nemas zaujem o pracu riadiaceho letovej prevadzky? Nezadlzis sa tolko a si pri lietadlach 🙂 u nas vycvik aj zamestnanie zastresuju LPS SR a robia vyberko 1x ci 2x do roka...

pininka1
29. aug 2021

Moj muz je riadiaci 25 rokov, teda naviguje pilotov. Aj ja som chcela aby mladsi syn isiel neskor na pilota, aj muz to skusal pred x rokmi, ale presne tak ako pisu, neskutocne peniaze na kurzy, pilot vobec nemusi mat vysoku, ale musi mat vycvik, nalietane hodiny a pod. Skusila by som to na tvojom mieste cez armadu, tam maju taky podstav ze az. A predsa idu nove stihacky.....

ankaanka1977
Odpoveď bola odstránená
Zobraz
pininka1
29. aug 2021

@ankaanka1977 ano mas pravdu, pisat realitu je urcite odrhovacka. Treba mysliet aj na buducnost, aj na to,ze sen a realita su dve rozne veci, hlavne ked nemas ocka strycka prihodu ktory vysoli peniaze. Ja som si tiez nieco vysnivala, isla som na blbu vysku a taha sa to so mnou dlho, pomohlo jedine urobit si inu skolu, inak sedim doma na riti zadarmo a so mnou aj x mojich spoluziakov.

ankaanka1977
Odpoveď bola odstránená
Zobraz
pininka1
29. aug 2021

@ankaanka1977 nikto od neho nechce aby sa zmieril s osudom, ale aby premyslal realne keby to aj nevyslo, co bude robit. Lebo kopec ludi si kvoli tomu zobrali pozicky a dopadli zle. Ze ty si talent na grafiku a vyslo ti to, neznamena ze je kazdy a ze aj on bude super letec. Myslim ze je dobre ze sa zaujima a premysla a pyta sa. Kazdy mame svoje skusenosti a tie su na nezaplatenie.

ankaanka1977
Odpoveď bola odstránená
Zobraz
kittykat22
29. aug 2021

@ankaanka1977 rozdiel je, ze graficky dizajn ma pomerne siroke uplatnenie. Bola si v xy firmach a skusala. Ale kolko je leteckych spolocnosti? Jedna letecka spolocnost pre stat. Maximalne dve. Povolanie pilota je velmi velmi limitovana pozicia. A rocne u nas vystuduje 200 pilotov. Kam ich das? Najhorsie je, ze to nie je ani o kvalite. Bud lietat vies, alebo nevies. A lietat vedia vsetci s papierom. Ked nenajde pracu v obore, a dalsich odvetviach bude nezamestnatelny. Ty nenajdes pochopenie v jednej firme a su stovky ak nie tisice inych kde mas sancu. Ale co taky pilot? Slovenska republika ani statne aerolinky nema. Slovak airlines skoncili v roku 2007. Grafika vs pilot je miesanie hrusiek s jablkami.

ankaanka1977
Odpoveď bola odstránená
Zobraz
kittykat22
29. aug 2021

@ankaanka1977 tvoj problem je ze si sebecka. Myslis len na seba a na svoje podmienky. Niesi schopna vidiet dalej ako za vlastny nos.

pininka1
29. aug 2021

@ankaanka1977 ty zjavne nevies o com je zivot. Ty neznas slovo talent a vyhovorky a ja zasa neznasam tieto reci akoze vsetko sa da, len sa netreba vyhovarat. Nech sa ti aj nadalej dari a nech ti vsetko vychadza a skutocny zivot prenechaj pre nas ostatnych.

vulka
29. aug 2021

@chris58 Ja len tak spomeniem, že okrem fyzických testov musíš prejsť aj psychologickými a tie sú tiež veľmi náročné. Viem čo hovorím.

pininka1
29. aug 2021

@vulka ale to da, ved sa staci len velmi snazit podla niektorych ludi 😂😂😂😂. Moj muz to absolvuje rok co rok a to je riadne sito.

janne318
17. sep 2021

@chris58 Ahoj. Keďže pracujem ako dopravná pilotka takmer 16 rokov, dovolím si prispieť do tejto diskusie mojimi skúsenosťami, postrehmi a názormi. Pre úplnosť dodávám, že mojou "alma mater" je PEDAS Žilina.
V úplne prvom rade - skôr, než sa vrhneš budovať kariéru dopravného pilota, vrelo Ti odporúčam absolvovať letecko-lekársku prehliadku I. triedy. Na Slovensku ju robí len Letecká vojenská nemocnica v Košiciach. Veľa pilotov zo Slovenska (aj okolitých krajín) však radšej absolvuje Medical I. Class v Ústave leteckého zdravotnictví v Prahe - vraj je to tam priechodnejšie, než v KE. Za mňa osobne - prešla som aj v Košiciach, no nakoľko posledné roky pracujem v Belgicku, je pre mňa rentabilnejšie robiť si v BE aj zdravotku. V žiadnom prípade Ťa nechcem strašiť ani odhovárať - no podľa mojich informácií, letecko-lekárskou prehliadkou I. triedy prejde tak cca 30% prvožiadateľov. Na margo príspevku od @dilino len na upresnenie - ono to s tými plombami či okuliarmi zas až tak celkom nie je. Plomby samozrejme môžeš mať, avšak nesmú byť amalgánové (no pokiaľ viem, tie sa už ani nepoužívajú). Taktiež neradi vidia leteckí stomatológovia keramické výplne či korunky, nakoľko tieto zvyknú praskať. Ideálne sú živicové, pričom dôležité je mať zubnú výplň urobenú precízne, bez akýchkoľvek dutiniek. Taktiež okuliare nie sú a priori úplne vylúčené. Problémom by mohli byť silné dioptrie, poruchy periférneho videnia, šedý alebo zelený zákal, degenerácia rohovky, vysoký očný tlak, ktorý atď. Taktiež pri zhoršenom videní za šera a v noci je celkom pravdepodobné, že zdravotkou síce prejdeš, avšak s obmedzením - a obmedzená MED je už problém. Okrem stomatológie a očného je súčasťou zdravotky samozrejme ďalších xy vyšetrení, o ktorých sa ale nejdem bližšie rozpisovať, lebo to by som tento príspevok písala do večera. Každopádne - pokiaľ neprejdeš zdravotkou, nemá zmysel čokoľvek ďalej riešiť, nakoľko platnú MED I. Class musíš mať už pred nástupom na VŠ (eventuálne pred nástupom na výcvik).
Ako už spomínala @vulka, kapitolou samou o sebe sú psychotesty. Tie trvajú 9 hodín a z tých "premiérových adeptov" nimi (vraj) prejde zhruba štvrtina.
Ďalším pomerne dôležitým markantom je angličtina. Väčšinu predmetov budeš mať v angličtine, skúšky budeš robiť v angličtine, a na to, aby si mohol reálne aj lietať ďalej, než z jedného konca Slovenska na druhé (max. do Čiech), budeš potrebovať ICAO English, min. LVL 4. Bifliť sa učivo v angličtine, ktorému človek častokrát nerozumie ani v slovenčine, je nezmysel.
Pokiaľ teda prvé dve méty (zdravotku a anglinu) dávaš v pohode, máš možnosť pustiť sa do štúdia dvoma spôsobmi:
1/ štúdium na VŠ
2/ pilotný výcvik v leteckej škole.
Čo do spôsobu financovania, jedno i druhé si hradí študent sám. Rozdiel je v tom, že VŠ je zbytočne náročnejšia, zdĺhavejšia, a Tvoje možnosti zamestnať sa popri dennom štúdiu sú značne obmedzené. Na druhej strane - pilotný výcvik je zameraný na výuku len skutočne dôležitých predmetov, z ktorých budeš robiť aj skúšku (je ich 14). Môžeš si zvoliť výcvik modulárny, alebo integrovaný. Rozdiely si mrkni na nete - tu nie je priestor na to, aby som sa o nich detailne rozpisovala. No a popri výcviku môžeš normálne pracovať. Ono je síce pravda, že VŠ ti dá titul, a letecká škola nie. V zásade je však pre teba vysokoškolský titul sekundárny. Dôležité bude získať licenciu ATPL frozen, prípadne minimálne aspoň licenciu CPL. Tým však štúdium ani zďaleka nekončí. Na to, aby si mohol skutočne aj lietať a vykonávať prácu dopravného pilota, potrebuješ množstvo ďalších kvalifikácie. Jednou z nich je napríklad typová kvalifikácia (type rating), ktorá je spomedzi všetkých potrebných kvalifikácii finančne najnáročnejšia a najzdĺhavejšia. Kedysi sa typovka dala spraviť u leteckej spoločnosti, v ktorej si sa zamestnal - a tá ti to buď zaúverovala, alebo si sa predom zaviazal odpracovať u nich určitý počet rokov. Dnes je situácia iná a väčšina aeroliniek chce hotového človeka. Nájdu sa však stále aj výnimky, ktoré ťa zoberú aj bez TR (nechcem takto verejne menovať - ale moc ich už nie je).
Čo do náročnosti štúdia - ano.., je to dosť veľký zaberák. Či už VŠ alebo výcvik - ani jedno z toho nie je med lízať. Osobne nepoznám nikoho, kto by tým prešiel úplne s prstom v nose.
Na záver Ti môžem povedať len jedno - ak si už lietal/lietaš a chceš byť pilotom celým svojím srdcom - choď do toho. Ak za tým ale vidíš prestíž, finančnú istotu, perspektívu a vidinu "jupí! precestujem celý svet!" - vykašli sa radšej na to a pusti sa inou cestou.
Držím palce a prajem veľa správnych rozhodnutí. 😉🍀