....co bude z dietata, ktoreho rodicia spolu nevedia vychadzat, maju rozdielne nazory na vychovu a jedna strana chce znicit to, co druha strana dietatu vstepila? co bude z dietata, ktoreho si jeden rodic kupuje, len aby za nim islo? co bude z dietata, ked sud rozhodne nie v prospech dietata, ale odtrhne dieta od matky a da ho otcovi len preto, ze on chce? kde je zaujem dietata a jeh dalsia perspektiva - jeho psychika a pod?
@pupik248 strasne zalezi od toho va akej si situacii kolko ma deita rokov ci ste fungovali ako ormalna rodina ci je dieta citovo naviazane na bio otca ako sa ten sprava k teba.....atd atd...moja je takato: s bio otcom mojej dcerky sme nikdy netvorili par nezili sme v jednej domaconsti o malu nemal skutocny zaujem vzdy robil len problemy psychicky ma deptal a vzdy ked som sa k nemu nespravala ako k polobohovi tak sa zacal vyhrazat stiredavou starostlivostou a tym ze mi malu vezme prevychova a tak.... ledze mala ho ani nepozna(ma 2roky z toho uz rok ju nevidel) nema zjedny vztah k nemu navyse nebyvame v jednom meste nevieme komunikovat a jeho postoje a nazory sa vymykaju beznemu chapaniu....takze striedavka nehrozi co my potrvdili aj na socialke aj ked on si stale mysli ze presadi svoje
mysim ze striedavka moze byt prospesna len vtedy ked vedia rodicia bezproblemov komunikovat vedia sa dohodnut na spolocnej vychove rezime vedia si vyjst v ustrety je to pre silne osobnosti ak to dokazu vtedy je to prospesne aj pre dieta ak je to tak ako pises ty nema to zmysel a dieta podla mna len trpi aj ked je zakon o striedavke platny myslim uz rok co ja viem zatial sa moc do praxe nedostava cize sudy vacsinou zveruju dieta len jednemu rodicovy ale to ej silne individualne
@pupik248 Pozri www.jedendomov.cz.
@pupik248 toto som si vyhldala ja ked sa mi bio otec mojej dcerky vyhrazal sriedavkou:
Neprosazovat střídavou výchovu proti vůli jednoho z rodičů
Praktická zásada: Jedním z průkazů osobnostní zralosti rodičů je schopnost dohodnout se na střídavé
výchově a s plným vědomím vzít na sebe závazky a obtíže z ní plynoucí. Je to de facto obnovení zbytku
manželského slibu. Pokud rodiče nejsou schopni či ochotni se společně dohodnout v tak zásadní věci,
jako je střídavá výchova, nebudou schopni udržet výchovnou koalici ani v jiných oblastech. Proto se
střídavá výchova nesmí nařizovat proti vůli jednoho z rodičů. Není pak není záruka, že tento rodič na
sebe aktivně vezme závazky z ní plynoucí.
Schopnost dohodnout se na střídavé výchově je i indikátorem, že oba partneři se dostali do poslední fáze
vyrovnání se s rozchodem.
Výrazné asymetrie mezi pobyty
Praktická zásada: Pro střídavou výchovu až na práh puberty dětí musejí být životy obou partnerů
velmi podobné. Střídavá výchova zejména školních a mladších dětí není možná, pokud mezi rodiči
panují výrazné majetkové rozdíly nebo rozdíly ve výchovném či životním stylu. Podobnost životních
stylů parterů je i preditorem úspěšnosti střídavé výchovy.
Věková kritéria – kojenec, batole, předškolní věk
Praktická zásada: Nejnižší věk, kdy vůbec můžeme o střídavé výchově uvažovat, je věk, kdy je dítě
schopné jít do školky (pozor, ne do jeslí), tj. minimálně tři roky. Do té doby je možno doporučit jen
široký styk s druhým rodičem, ale do tohoto věku by dítě mělo vždy usínat se stejným rodičem, pokud
možno ve stejném prostředí.
V předškolním věku neschvalujeme střídavou výchovu, pokud je jasné, že ji v té podobě nebudeme
schopni protáhnout do školního věku, například kvůli tomu, že by se pak musel střídat školní kolektiv
dítěte.
Praktická zásada: Střídavá výchova je tím lepší, čím se více podobá přirozenému životu, tj. optimální může být
i půldenní cyklus. To však většinou není prakticky únosné, proto týdenní cyklus je úlitba praktičnosti.
U předškolních dětí a dětí v mladším školním věku je třeba doporučovat společné setkaní celé rodiny vždy
uprostřed týdenního cyklu, aby nevznikal pocit osiření.
Cyklus je správně nastaven, pokud u dítěte nepozorujeme poruchy přizpůsobení při přechodu z jednoho do
druhého prostředí, tj. pokud dítě obě prostředí žije jako dvě variety jednoho domova. U poruch přizpůsobení je
třeba délku cyklu zkrátit, nebo vložit vmezeřená setkávání uprostřed cyklu.
Za střídavou výchovu by se neměly považovat delší cykly než tři týdny, tj. měsíc, půl roku a rok, protože ztrácejí
charakter střídavé (ala společné) výchovy. Je to střídavé svěřování dítěte do péče vždy jednoho rodiče, kde je
třeba řešit poruchy přizpůsobení při přechodech