Ako pokračovať s učením na nočník?

14. feb 2024

zienky moja mala ma 19 mesiacov a snazim sa jej pekne vysvetlovat veci ale zacala velmi skusat a ja uz zo nezvladam…Dnes som jej 10x povedala ze nieco nesmie a ona smelo do toho, tak som ju vyhresila a potom ze nech sa vyvika do nocniku, predtym vzdy pekne sedela a cikala a dnes ze jie postavila sa isla do kuta a tam na zem…ostala som zaskocena….zlyhala som? kde som urobila chybu? ako pokracovat? Milujem ju ale uz to asi nezvladam tu vychovu

pribinak
14. feb 2024

Nezlyhala si…..začína sa obdobie vzdoru a mala slečna ide skúšať čo vserko môže a koľko toho vydrzis

alica_matejka
14. feb 2024

presne, je len na tebe, co vsetko dovolis, povolis, znesies. hlavne treba byt pokojna a nevyletiet, moze sa ti to vypomstit, prestane ta pocuvat uplne. alebo budem mat taky odpor k tomu uceniu na nocnik, ze uz si velmi nepomozes.

alickapusinka
14. feb 2024

Nie nezlyhala si prečo. To malička slečinka len skúša. Deti sú také. ONA s toho vyrastie a ide leto takže ideálny čas na naučenie chodiť na nočník.

enoula
14. feb 2024

Obdobie vzdoru, uvedomovanie si seba, rozhodovania.
Zaroven sleduje reakciu a uci sa, napodobnuje. Tazke obdobie, kedze kopiruje a nechce samozrejme spolupracovať.

cookie29
14. feb 2024

ucenie na nocnik? Vyprazdnovanie je akvizicia. A tak ako dieta nenaucis chodit tak ho nenaucis chodit na nocnik. Nech si ludia hovoria co chcu. Je to obdobie ked sa dieta "osamostatnuje" aspon zo svojho pohladu, ked hlada same seba, testuje hranice... a prave naopak, to ze si to slobodne dovoli znamena ze ma v Teba doveru... neznamena to bohuzial, ze to je lahke....

kristiii
14. feb 2024

@cookie29 ale čoby sa nenaučí
Autorka, ja som synovi dala za každý úspech do nočníka nálepku, ktorú si mohol niekam nalepiť. Do dvoch týždňov chodil pekne sám od seba aj bez nalepiek. Síce sme mali oblepenu celú parapetu, ale naučil sa 🤣

cookie29
14. feb 2024

@kristiii ja TI protirecit nebudem... je rozdiel medzi naucenim a vydrezirovanim. Aj psa naucis podavat labku ale to neznamena, ze tomu rozumie a vie co robi...

@autorka Dieťa je pripravené chodiť na nočník zvyčajne medzi 18. a 24. mesiacom, ale niektoré deti môžu byť pripravené až okolo 24. až 30. mesiaca.

kristiii
14. feb 2024

@cookie29 preboha nerobme z detí hlupáčikov na úrovni psíkov. Často sú oveľa chytrejšie než si myslíme. Keby tomu syn v tom čase nerozumel, tak by sa so mnou raz vonku, keď mrzlo a chcel cikať a som mu hovorila, že nevadí, teraz kľudne môžeš aj do plienky, nehádal (no nehádal, nevedel rozprávať, len odporoval), že nechce, ale nakoniec som ho presvedčila a doma zistila, že je počúraný. Ja som zabudla, že nemá plienku, on si to chúďa uvedomoval, ale tak čo, keď mama bola sprostá..😅

cookie29
14. feb 2024

@kristiii nikto z nich hlupákov nerobí. Problém je úplne inde.
Odplienkovanie je v podstate získanie kontroly nad zvieračmi = svaly, ktoré otvárajú a zatvárajú močový mechúr a konečník. Táto psychomotorická akvizícia, podobne ako iné motorické akvizície u malých detí, v podstate závisí od neurologického dozrievania.
Skutočná kontrola zvierača sa nadobudne, keď dieťa dokáže byť pozorné voči svojim vnútorným pocitom, vie ich analyzovať, a preto vie a rozhoduje sa, kedy je potrebné ísť na toaletu (a nielen vtedy, keď mu to dospelý prikáže/navrhne/posadi ho). ovládanie zvierača závisí od neuromotorického a psychologického dozrievania dieťaťa: dieťa musí byť pripravené vo svojom tele aj vo svojej mysli. Keď je to dospelý, kto navrhne dieťaťu ísť na nočník v stanovenom čase alebo keď uhádne, že to dieťa potrebuje, dospelý urobí “prácu” namiesto dieťaťa; a je riziko že mu zabráni identifikovať svoje vlastné pocity.

Táto identifikácia a analýza vnemov je však pre dieťa zásadným krokom. V opačnom prípade dieťa chápe, že musí zvierače sťahovať neustále, okrem prípadov, keď mu dospelý povie, aby ich „otvoril“.

autor
15. feb 2024

@cookie29 a teda ako by to malo idealne vyzerat?

cookie29
15. feb 2024

@autorka pozor roman 🙂
neexistuje idealny vzorec... len si myslim a studie to dokazuju, ze v 19m je zavcasu. vseobecne vo vacsine krajin je to niekde medzi 2.5 a 3r a normalne do 4. Existuju znaky pripravenosti, niektore logicke ine menej. K tym menej logickym je napriklad chodenie po schodoch a striedanie noh. K tym logickym, ze jej napriklad vadi plienka, alebo povie, ked sa vykaka, vie komunikovat. U malych deti je mocenie "reflex" nie potreba ale reflex proste tlak na mechur a cikaju a nemaju nad tym absolutne ziadnu kontrolu. Preto skore ucenie moze mat nasledky.

Fyzicka pripravenost zavisi od dozrievania nervovych zakonceni v mieche. A tam jednym zo znakov je prave chodenie hore-dole schodmi a striedanie noh.

Intelektuálne dozrievanie je schopnosť porozumieť tomu, čo od nich dospelý očakáva, čo je „zadržiavanie“ alebo „vyprazdnovanie“ a správne miesto. Znakmi su okrem ineho dieta sa rado hrá, uklada predmety do nádoby, čoraz viac napodobňuje dospelého v jeho hrách, keď ponúka svoje hračky. Dieťa musí samo pochopiť logický vzťah medzi „pocitom plnosti“, chodením na nočník a výsledkom tohto pocitu. A ako každé učenie, prvé skúsenosti nie sú vždy nasledované úspechom.

Psychoafektívne dozrievanie :
Keď deti chcú vyrásť, byť nezávislé, robiť veci „samo“, ale nie preto, aby sa páčili dospelým. Musia byť iniciatorom, akterom.
To, čo je fyziologické, sa nesmie stať vzťahovým, nesmie byť zvonku povinnosťou. Jeho rozhodnutie je založené na túžbe byť ako dospelí, podobať sa im. Nie urobit im radost.
Moment možno identifikovať na jazykovej úrovni, ak dieťa používa „ja“. Uz nepovie Janka alebo Petko ale JA

Neexistuje žiadny recept ani vzorec, len treba zostať pozorný k správaniu dieťaťa a prispôsobiť sa jeho požiadavkám a potrebám.
Dieťa povie dospelému, keď už plienky nechce, niekedy si ich vyzlečie,
Vysvetlite dieťaťu, na čo je nočník, alebo ukážte záchod a čo tam robíme,
Nechajte iniciatívu na dieťati a nechajte ho, aby sa posadilo, aby sa oblieklo, položilo tam bábiku alebo plyšovú hračku („predstieralo“) alebo sa hralo napodobňujúce dospelých,
Žiadna odmena, pretože je v rozpore s myšlienkou, že ide o osobnú fyziologickú potrebu!!!
Respektujte dieťa, ktoré sa pýta na nočník, aj keď ide neskoro (môže to znamenať, že potrebu vycíti, no este ju nezvláda ,
Nenechajte dieťa čakať, keď vysloví potrebu

Adoptujte vhodné a pozitívne komentáre: kakanie a cikanie je prirodzené! Vyhnite sa komentarom na zápach napriklad. Všetky vyjadrené slová sú dôležité, aby dieťa nikdy nedevalorizovali alebo nezranili, Takze ziadne hresenie.
Po stave totálnej závislosti na dospelom, ktorý sa o neho stará, sa v tomto momente stáva akterom samo za seba, môže sa vlastne rozhodnúť, či urobí alebo neurobí, rozhoduje ono,
Využite tieto chvíle na to, aby ste dieťaťu vysvetlili, čo sa deje v jeho tele: premena potravy a eliminácia pre telo neužitočného odpadu = je možné si pomôcť ilustrovanou knihou pre deti
Nenúťte ho, ani ho nenechávajte na nočníku dlhšie ako 10 minút, riskujete tým, že sa vzdialite od hlavného cieľa, ktorým je cítiť a vnímať jeho potrebu, aby ste si ho mohli uľaviť.

Urcite si niektori rodicia poklepkaju na celo, alebo odkomentuju ze my sme boli odplienkovani zavcasu a sme tu... ano je to pravda. Ale zaroven u vela ludi to ma nasledky, ktore si niekedy ani neuvedomujeme... cikame na povel... nie podla potreby... zvierace su oslabene, lebo ich prilis zadrziavame. Z psychickeho hladiska, napriklad kolke z nas sa idu vycikat pred odchodom z domu? Lebo nahodou... poznam vela ludi, kde je reflex ze sadnu do auta a 10-15minut potom potrebuju ist na WC napriek tomu, ze boli doma.... Starsie dieta bolo v jaslickach a zistila som, ze im vykladali, ze s plienkou nemoze ist do skolky (co je fakt) ale ono to bralo ako natlak a do tej skolky potom ist nechcelo, lebo sa strasne balo co keby nahodou :( Vela deti zadrziava... najma stolicu. Poznam nemalo skolkarov ci skolakov... ktori nejdu na zachod, lebo maju pocit ze fuj, nechcu aby kamarati vedeli, pretoze stolica je nieco "spinave"? kolkokrat v zivote povieme na nieco fuj to je "kaka" a dieta ma pocit ze aj ono je spinave.... a nielen dieta, kolki dospeli nedokazu ist na WC inde ako doma? Popritom ide o normalnu fyziologicku potrebu ktoru mame vsetci.