Milé maminky, prosím o radu. Syn má 2 roky 4 mesiace a stále nerozpráva. Je to v pohode, živé dieťa, všetko mi rozumie, spraví čo poviem. Mám pocit že je skôr lenivý na rozprávanie. Mám aj mladšieho, ten má rok a mesiac, džavoce si a ten starší si začal po ňom džavotať. Ako nejaký reges alebo čo. Mám sa obrátiť na špecialistu alebo to nechať tak? Už sa cítim ako papagáj, čítame si, pozná zvieratká, ukáže, opakujem mu čo robíme, nabádam ho povedz, motivujem ho, aby povedal čo chce že mu nerozumiem. Ďakujem
@gir môj začal až keď prišiel do škôlky. Dovtedy mal úplne na haku. Keď sme aj chceli aby niečo zopakoval, pokrútil hlavou, povedal nie a koniec. Jednoducho odmietal. V škôlke je od septembra a usta sa mu nezatvoria. Zacal rozprávať až keď mal tie 3 roky
Moja mala je presne v tomto istom veku. Síce sa jej pusa nezastaví, ale nerozumiem jej skoro nič. Len tie (zopár) také základné slovíčka ako mama, tata, pa, papať, baba, .....podľa dr je všetko úplne ok a ako písali baby vyššie tak to isté mi vravela aj dr. "Rozrozprava sa v kolektive-skolke"
niektore deti, ktore su viac pohybovo zdatne zacinaju rozpravat neskor, zas nemozeme od tych deti chciet vsetko.
v takomto veku este nemusi rozpravat, ale skontroluj si ci rozumie co mu hovoris, napr. prines lopticku, alebo daj pusinku, alebo nieco nech ti ukaze
@gir môj má2 roky a 3 mesiace a tiež je mega lenivý na rozprávanie, (porovnávam so sestriným, ten už dával základné vety v 1 rok a 10 mesiacov). Teraz sa mi ale mierne rozroprával, respektíve snaží sa o slová. Ale náhodou som ho naučila farby po anglicky (úplnou náhodou - určite sa sním po angl. nerozprávam). Ale sleduje veľa anglických videí a rozprávok a tie anglické slová sú kratšie. Tak sa naučil blu, red, pink, jelov, ou nou :D a ako začal spájať tieto ,,kratšie,, anglické skratky, ktoré počul častejšie v TV, tak mu idú ľahšie aj tie slovenské. Poď, daj, moje ... Samozrejme že predtým sme tieto kratšie slovenské skúšali ako prvé. Tak neviem či je to tou angličtinou, alebo len prišiel čas ... To ti len píšem môj postreh u nás. Ale inak je to v pohode - chlapci sú strašne pomalší vo všetkom.
Nieee, nechala by som ho ešte tak. Chlapci sú v rozprávaní trocha pozadu než dievčatká. Ale povedala by som, že má ešte čas a pri tom mladšom sa rozrozpráva, neboj sa ty nič
Naša malá tiež 2r 3m. A ma len svoju reč. Rozumie všetko aj spraví....tiež si viac zapamätá z angličtiny keď počuje farby alebo tak ale nechce nechce rozprávať.... Je jedos a strašne vzdoruje, je veľmi živá ( chirurg jej detské úrazy už pozná naspamäť) a niekedy je to fakt katastrofa kým sa dopátram co chce....
Tiež nám pediatricka tvrdí že v kolektíve sa všetko upraví a bude pekne rozprávať.
Tak nas ma 2 roky a 8mes a od uz 4mesiace chodíme k logopedicke. Rozumie vsetko, absolvovali sme neurologicke vysetrenie a aj detskeho psychologa, (, na vyziadanie logopedicky). U nas nefunguju velmi videa a rozprávky, ziadne telefony a tablety a pod., takze nam nemala co velmi zakazat. Vela citame, skladame puzzle, kreslime... Pasivnu slovnu zásobu ma super, len to nevie,, vypustit,, mame pokračovať a snazime sa rozvijat jemnu motoriku, ktora suvisi s rozvojom reci. Určite nesuhlasim s tym, ze mal cas na odbornika. Pride do kolektívu, ja do prace a návštevy raz za tyzden by boli zlozitejsie, plus cim skor sa príde na to preco a ako to meniť, je to plus. Stretla som sa uz aj s 5 rocnym, ktory ma vraj cas. Pre mna je to o pohodlnosti rodica v takom pripade
v prvom rade si uvedom co je to nerozprava, regres a lenivy na rozpravanie. kedze tieto slova si sami o sebe protirecia, t.j. protirecis si aj ty sama. bud dieta nerozprava (t.j. nic) alebo co to rozprava (mama, baba, tata, ham, daj) - zaklady hoci nie na svojej vyvynovej urovni, dalej nechce sa mu rozpravat a radsej len ukazuje hmka hoci vie rozpravat a vtedy mozes povedat ze je lenivy na rozpravanie, alebo po dalsie vedel rozpravat a nasledne z nejakeho dovodu prisiel regres t.j. zabudol co vedel, prestal pouzivat urcite slova a nevie ich, nechape ich vyznam. ked si toto utriedis v hlave, zistis co vastne plati na tvoje dieta potom mozes hladat riesenie ako s nim dalej pracovat - kedze porozumenie ma ok, je velke plus, mozno ma len narusenu komunikacnu schopnost a ak by sa to v skolke nezlepsilo a mal by problem s komunikaciou vyhladala by som specialneho logopeda (nie klasickeho) a hladala odbornu pomoc
drzim palceky
Ked som este studovala psychologiu tak ako hranicne vyvinove obdobie reci sa pokladalo dva roky.
Niektore "veci" sa niekedy znacne menia aj v odbornej liturature, ale tato hranica na rozpoznavanie fonem a morfem je stale platna. Su to najmensie "ciastky" reci a ak im dieta v dvoch rokoch nerozumie tak je to problem. Co sa tyka verbalneho prejavu v poslednych rokoch je mozno pozorovat akusi "lenivost" hlavne pri chlapcoch, co mozno aj prameni z faktu, ze kedysi deti v dvoch rokoch byvali zvacsa viac socializovane. Bohuzial vsak sa stava aj to, ze prave tomtuto poznatku dnesnej doby rodicia casto zanedbavaju varovne signaly a dieta nikdy nezacne "normalne" rozpravat, vyjadrovat sa a jeho slovna zasoba je velmi chudobna. Taketo deti casto byvaju velmi empaticke a citlive, najhorsie na tom, ze vacsina z nich zostane bez diagnozy, kedze v inych aspektoch nie je zaznamenany specificky vvyvinovy deficit. No maju problemy v skole, v socializacii a aj neskor v zivote. Vsetko je ale individualne .. mame aj take aj take deti... kazde napreduje inak. Ja konkretne sa venujem dys. cize v logopedii ako takej som laik len viem, ze odporucania su take, ze ak dieta do dva a pol roka nezacne verbalne komunikovat, by bola vhodna odborna intervencia. Nie preto, ze dieta je "patologicke", ale preto, ze bud sa rozkyve, alebo sa tomu pomoze ... alebo sa aj preukaze nejaka patologia... v kazdom pripade ak sa na nieco pride tak cim skor tym lepsie.... ak prejde urcita vekova hranica naprava je uz len velmi velmi tazka...
@gir moje obidve deti začali rozprávať až v 2,5 roku, dcéra ešte neskôr. In deti v 2 rokoch rozprávali básničky a oni len mama, tata, ham, papa a také slovíčka. A potom sa zrazu rozbehli, obidvaja rovno aj R a L všetky hlásky. Syn pr nástupe do škôlky krásne hovoril a tam sa začal kaziť, šušľať a ňamtať podľa ostatných detí. Na nervy som bola, lebo my sme sa s ním doma tak detsky nerozprávali, a on si nosil takéto zlozvyky.
Dcére síce ešte v 6 rokoch psychologička diagnostikovala oneskorený vývoj reči, ona si občas prispôsobovala slová podľa seba a potom to zle písala v diktátoch, tak sme začali pátrať, kde je príčina, ale postupne sa z toho dostala a rozprávajú v pohode. S intelektom to nemá nič spoločné, obaja majú potvrdené IQ vysoký nadpriemer. Len asi "nemali o čom..."
Podľa mňa sa tvoj syn prispôsobuje mladšiemu a asi by som čítala knižku iba s ním (bez brata, napr. v čase, keď spí), žiadne skomoleniny a detské výrazy doma nepoužívajte. Skús s ním veľa rozprávať, skúšaj pesničky a všetko, čo robíš, komentuj, podľa mňa sa chytí. Ak niečo on komolí, tvár sa, že mu nerozumieš a nech to zopakuje ... ale zasa netráp ho za každú cenu, len aby sa snažil.
Dobrý deň, malý má 9 mesiacoch a len kričí žiadne slová(mama,Dada...). Je pravda, že pri narodení mu skríningu sluchu vyšiel pozitívne. Ale reaguje na podnety napr keď zavolám na neho, hneď sa otoci alebo keď lyžičkou bucham o tanier hneď zazmurka alebo keď mu bozkávam uško klipne očkami. Má niekto podobnu situáciu a ako to dopadlo. Budem rád ak mi niekto, kto má skúsenosť napíše. S pozdravom zúfalý ocko.
aa tak super, ked sa rozrozpraval. niektore deti a myslim, ze ich teda nie je nejak malo s tym proste maju proglem. sestrina mala bola taka ista, no jej dost pomohla logopedicka
@gir ahoj, chalani su do rozpravania ozaj lenivsí. Manzel je logoped a on tvrdi ze do 3 rokov z toho netreba robit katastrofu. Pokracuj dalej v tom co robis, len sa odbremen od stresu. Decka sa rozkecaju rychlejsie v kolektive a sama sa budes cudovat ako to vsetko dobehne. Hlavne je, ze vsetkemu rozumie.