Mám doma piataka ktorý sa mi od prvého po štvrtý ročník učil na samé jednotky. V štvrtom ročníku na polroku mal jednu dvojku, na konci školského roku končil z dvomi dvojkami. Tento školský rok po zlúčení škôl kde mu pribudlo 11 nových spolužiakov a tiež nové pani učiteľky nastala obrovská zmena. Už od začiatku školského roku mi syn z plačom vravel že má pocit že i napriek tomu že sa snaží nedarí sa mu. Vravela som si že je začiatok školského roku a po prázdninách sa ešte nepreorientoval na školu, no začal domov nosiť zlé známky. Zo začiatku som mu to vyčítala a dohovárala som mu nech sa viac snaží,učieva sa sám no vždy ho preskúšam alebo sa o učivách zhovárame tak aby im porozumel a úlohy mu skontrolujem. Dávala som si za vinu že keď som v práci poobede nevenuje sa učeniu tak ako má no on mi stále tvrdil že to tak nie je. Prácu som zmenila a svedomito som ho na vyučovanie pripravovala no zmena žiadna , známky 3,4,5. Nechápala som a nikdy som nemala možnosť vidieť žiadnu písomku ktorú syn napísal. Raz keď mi opäť syn priniesol zo školy 3 a ja som sa s ním učila a bola so presvedčená že jednotka je istá požiadala som o nahliadnutie. Pani učiteľka ma nervózne zo slovami ,,ako si dovoľujete zpochybňovať moje hodnotenie" odviedla do kabinetu kde mi písommku ukázala a ja som všetko pochopila. Z ôsmich otázok mal zlú odpoveď v jednej (k čomu sa mi syn po návrate domov zo školy aj priznal ), jedna otázka bola za 5 bodov a pani učiteľka usúdila že syn si za ňu zaslúžil len 1 bod. Po prečítaní odpovede som nechápala čo mu tam chýba ( kedže som učivo už vedela doslova s pamäti ) a žiadala som pre porovnanie nazrieť na písomky spolužiakov. Po porovnaní bolo moje prekvapenie ešte väčšie a asi tušíte aké, pani učiteľka si priznala že si predsa len zaslúžil o 2 body viac 🙂 no i tak mu vraj 1 bod do dvojky bude chýbať.A čo nasledovalo ? Syn začal nosiť domov horšie známky i z predmetov v ktorých sa mu darilo.Plakal keď mi priniesol vysvedčenie na ktorom boli štyri trojky a štyri dvojky( dokonca i z hudobnej) ☹ a hlavne bol sklamaný a stratil všetku chuť do učenia. Snažím sa mu to vysvetliť a ďalej ho motivovať no neviem či to zvládne. Písomky môžem vidieť len ak prídem osobne za učiteľkou, domov ich nedá žiadna a tak je ťažké veriť v ich objektívne hodnotenie. Zvažujem prestup na inú školu a píšem sem môj problém preto či niekto z vás nemal podobný problém a ako ste ho riešili. Ďakujem za odpovede
nezvažovala by som prestup...už by na tej inej škole aj bol....
@katkamama111 Ja mám šiestaka,chodí na ZS kde sú tiež dost prísni učitelia ale mám pocit že sú tak spravodlivo prísni,takže nemám dovod sa stažovat.U nás sa nosia poznámky aj za neobalený zošit,zabudnutú podpísanú domácu úloho a dokonca je patka aj za to že si nenapísal domácu úlohu.Mám ale pocit že synovi to v konečnom dosledku pomáha,viac je zodpovednejší a odkedy zistil ako to tam funguje dáva si viac záležat na svojich povinnostiach/aj ked nie vždy sa mu darí...xixi/.A s písomkami je to aj u nás podobne,tiež ich možem vidiet len ked prídem osobne za učitelkou,to sa mi moc nepozdáva ale sú to ich pravidá,tak ich rešpektujem...Inak poradim ti asi iba to,že ja to zatial neberiem "tragicky"ked mal aj trojku na vysvedčení,pokial sa neberú tieto známky ohladom prijatia na strednú školu,riešit to budem možno inak ked to bude aktuálne,teda ked bude siedmak či osmak ... 🙂
@katkamama111 ja som z ucitelskej rodiny, sama som ucila na 2 roznych skolach a nestretla som sa s pripadom, aby ucitel alebo viac ucitelov vedome poskodzovali nejakeho ziaka...castejsie je nadrziavanie, prehliadanie chyb a protekcia...takze s tymto nemam skusenost, len by som sa chcela ucitelov zastat a pripomenut 2 fakty...
- je takmer pravidlom, ze cim nizsi rocnik, tym lepsie znamky, tzn. ak maju v triede v 3.roc. 12 jednotkarov, v 8. budu len 4.....je to sposobene vacsimi narokmi, ktore nie vsetky deti zvladaju rovnako
- dnes sa praca ucitelov zo strany rodicov velmi spochybnuje a za zle znamky je zodpovedny ucitel...
Co sa tyka motivacie, je dolezite, aby deti vedeli, ze sa ucia pre seba, nie pre znamky a poznam niekolko pripadov, ked decka nie velmi uspesne na Zs bez problemov zvladli Vs
@katkamama111 ja chápem, že ako milujúca matka si na strane svojho dieťaťa, ale je to naozaj tak ako píšeš? lebo ak nie je , prestupom mu len ublížiš.
k tej písomke, naozaj si trúfaš zhodnotiť že to mal dobre? ako znela otázka, je možné, že napríklad učiteľka od nich chcela aby niečo vysvetlili, nie aby napísali od slova do slova všetky poučky a preto mu to tak ohodnotila. lebo pokým syn nie je problémový a ešte má snahu, nechápem prečo by si na neho zasadli.
prechod na druhý stupeň je veľmi náročný, veľmi sa zvýšia nároky, nemá syn problémy so sústredením alebo poruchy učenia? prípadne nie je veľký pedant a nemá nejaký blok z toho že sa mu na začiatku roka nedarilo a teraz nemá energiu sa učiť?
ja by som najprv skúsila nejakú pedagogicko-psychologickú poradňu, nech ho otestujú, vyšetria a podľa toho čo tam zistia budeš najlepšie vedieť či na ňom naozaj sedia a pomôže zmena školy alebo je za tým niečo iné a zmena školy by mu ešte viac ublížila.
@bajana my sme mali takeho ucitela zemepisu. 8 rocniku ho zosadili z riaditelskeho krela a nasadili tam mladu icitelku. A odvtedy co robil, vyvoval chalana k tabuli s otazkou uplne lahkou co sa uci na prvom stupni, vyvoval dievca k tabuli a otazky take co sme sa neucili, pokazil znamky polke triedy, bolo vtedy dost halo a aj ho vyhodili, cize sa najdu take pripady
Neviem,či by mu prestup pomohol, myslíš, že všetci učitelia mu chcú ublížiť, že sa dohodli? Podľa mňa nezmysel, samotný prechod z prvého na druhý stupeň je pre niektoré deti zložitý, viac učiteľov, iný prístup, na toto si musí zvyknúť.
Takisto učivo v prvom polroku sa dosť precvičuje z prvého stupňa, tan druhý polrok je zložitejší.
A čo sa týka písomiek, tie väčšie sa nedávajú domov, rodič si ju môže prísť pozrieť do školy, je na to viac dôvodov.
my musíme písomky ( po jednotlivých celkoch ) odkladať, vedenie si ich sem tam berie pozrieť, skontroluje typ otázok, ako sú bodované ..., takisto aj keby prišla inšpekcia, tak si môže písomky hocikedy vypýtať. Ak by sa dávali domov, tak kým by ich deti ( hlavne na druhom stupni) priniesli, tak to by trvalo, a sem tam by ju niekto nepriniesol.
Tie päťminútovky domov dávam, ale aj tam sa mi pred pár rokmi stalo, že rodič ju vrátil, že niečo som prehliadla, uznala som svoju chybu, bod som pripísala, ale keď sa mi to stalo znovu, tak som ju prefotila a potom dala žiakom a zase, že som niečo nevidela. Skontrolovala som to s tým prefoteným a vysvitlo, že žiak sám (alebo pod vplyvom rodiča) vygumoval gumovacie pero a prepísal na správne 😒
@katkamama111 ahoj, ja mám tiež piataka a som učiteľka na 2.stupni ZŠ. Chápem tvoje znepokojenie a určite by som aj ja rozmýšľala, čo mohlo spôsobiť takéto zhoršenie.
1.hoci môj syn mal zatiaľ vždy (aj teraz v 5.roč) samé jednotky, náročnosť stúpla, cítime to a treba sa nám učiť viac ako na 1.stupni
2. neviem si predstaviť, že niekto nespravodlivo ohodnotí písomku (nespala by som, keby som niečo také urobila) no ale, samozrejme, môže byť v učiteľoch rozdiel - tak ako v ľuďoch všeobecne. Neplatilo by to ale na všetkých učiteľov, čo ho učia. Preto mi napadá, či v tom nebude niečo iné - buď porucha učenia, ktorá sa na 1.stupni neodhalila, alebo šikana 😒 To by mohlo vysvetliť, že sa s nim naučíš, doma to vie, ale pod vplyvom stresu to zo seba nedostane. Skús sa s ním porozprávať, či ti niečo neprezradí, hoci môže pod vyhrážkami z prezradenia tajiť. Nechcem ťa tým nastrašiť, ale je to jedna z možností.
3. ak si praješ písomky vidieť, zájdi za konkrétnou učiteľkou a pokojne jej vysvetli, že keďže sa mu prospech zhoršil a chceš mu pomôcť a doma s ním pracovať, potrebuješ vidieť, kde robí chyby, že ju teda prosíš, aby ti každú písomku (alebo jej kópiu) poslala k nahliadnutiu, že ju obratom pošleš späť. Je to, samozrejme, o človeku, teda napr. ja takto prefocujem a posielam, keď si to rodič praje, prečo nie.
Držím palce, nech sa to vyrieši.
moze byt, ze ucitel ma nejake speci poziadavky, ktore syn prehliadol. Mne sa to stalo dvakrat, raz na ZS na pisomke z fyziky - ucitelka chcela, aby sme pri pocitani prikladu pisali jednotky za kazdym cislom, ja som ich mala len v zadani a v odpovedi a nic mi vtedy neuznala a dostala som 4, aj napriek tomu, ze som mala vsetko vypocitane spravne. Druhykrat na gympli sme z matiky robili prierezy telies a ja som nejako prepocula, ze mame pisat perom...nakresy mi profesor uznal, postupy nie, lebo co je ceruzkou, to on necita...vysledna znamka 4, aj ked bolo vsetko spravne...a na konci pisomky len dopisane - pisat perom. Vtedy sa zapojila aj mama, sla s tym za riaditelkou a nakoniec mi 4 prepisal na 3, kedze to bolo cele spravne. Kazdy ucitel je iny a niektori maju skratka svoje malickosti (cislovanie, odseky, layout, pismo), ktore treba dodrziavat...moze to byt cokolvek, vacsinou nejaka drobnost...nasa slovencinarka na gympli mala slabost na okraje a pismo...nedopisane po okraj - chyba, potiahnute pismeno za okraj - chyba, roztiahnute/ stlacene pismena- chyba, tlacene pismena v texte-chyba, polovica triedy, co sme pisali polotlacenym mala z diktatov pravidelne 5, stacilo zaskrtat kazde velke tlacene pismeno na zaciatku vety 🙂
a nešikanujú ho?
Ja mam dceru, chodi do 6. triedy. Do minuleho roku mala same jednotky. Vtedy sa jej spoluziaci dost vysmievali ako bilfloška a pod. Teraz nosi domov same trojky a uz ma aj štvorky. My rodičia sme v koncoch. Dnes som bola aj za pani učitelkou, kde je problem. Ona mi vravela, ze v triede nemaju nejakych dobrych ziakov a ona sa snazi zapadnut. A to je asi pravda, pretoze ma rada svoj kolektiv v triede. Vedele by ste mi prosim poradit čo mam robit? Preradit ju na inu skolu si myslim, ze by nebolo nejake riesenie. Ďakujem.
@dadika111 no vysvetlit malej, ze ak sa nebude snazit mat lepsi prospech, tak v buducnosti sa bude mat horsie a presne preco.....aj jej predostrite financne plany rodiny a ako to teda chodi medzi normalnymi ludmi, nie tymi so sirokymi laktami a konexiami na kazdom kroku
otvorit jej oci, ze ked s abude prisposobovat, tak sa bude mat v buducnosti horsie
no a asi by som sa jej spytala, ci by jej nepomohlo preradenie na inu skolu, do noveho kolektivu, nie hrozit s tym, ale opytat sa na jej nazor, ze ako by sa vedela zlepsit, ze jej pomozete
@katkamama111 mám v takmer rodine podobný prípad- mladší syn mojho priateľa- veľmi podobná situácia. Predtým perfektný žiak, išiel na druhý stupeň a zrazu začal nosiť zlé známky, hoci sa stále učil a rodičia sa mu venovali. Rodičia išli do školy a tiež tam bolo niečo podobně. Chlapec sa strašne zdemotivoval, plakával, tak ho preložili na inú školu a znova má výborný prospech. Oni sú síce Belgičania a bývajú v Belgicku- ale to je vlastne jedno, lebo vaša situácia je takmer identická. Na tvojom mieste by som určite menila školu.