Zdravim. Mam doma 9 rocneho syna, tretiaka. Mame obrovske problemy s ucenim a dodrziavanim pravidiel. Syn stale nieco zabuda a straca. Vsetko mu musim 20x zopakovat a aj elementarne veci, ako cistenie zubov, sprchu, pitie vody. On by sa vkuse hral a stale si spieva a mysli len na hranie. Zabudne si poznacit aj v skole ulohu. Velmi skaredo pise a casto vynecha diakritiku. Pravopisne cvicenia a diktaty su katastrofalne. Mozeme presediet pri uceni aj 5 hodin doma a vysledky su nulove. Cela rodina sa pri nom prestriedala a ucila sa s nim. Napr. diktujem slovo detktiv a on ho aj na 10 den po sebe napise s ypsilonom. Cela uprava zositov aj pracovnych zositov je otrasna. Pismo je strasne. Doma ked cvicime a neponahlame sa vsak vie pekne pisat a aj doplnit diakritiku. V skole to vsak nefunguje. Spominal, ze v skole pocituje stres. Chodil aj na depistaz specialnej pedagogicke a ta sa vyjadrila, ze je uplne OK, len potrebuje vela cvicit. Mal chvilu aj doucovatelku a velmi mu to pomohlo, avsak doucovatelka uz nemala kapacity. Hladam teraz druhu, no ide to sialene do penazi. V skole sa mi otocili chrbtom, ze ho nik doucovat nemoze. Vidim, ze jeho nic nebavi a skola uz vobec. Ostatne deti v jeho triede su v normale, len on je stale akoby pozadu. Je velmi pomaly a cely denny rezim mu musim neustale pripominat. Nefunguje nic. Ani prosba, ani zvysit hlas, ani zakaz, ani vyhrazka. Ked nieco riesime, tak sa aj rozplace, ze je mi to luto. Ale o minutu uz si spieva a hra sa akoby sa nic nedialo. Nic s nim nevie pohnut. Pravidelne zabuda flase, ciapky, straca zosity a podobne. Ja uz si pripadam ako na psychiatrii. Neviem co robit. Mate niekto podobne skusenosti? V kolektive je velmi oblubeny. Je dobry a mily. Aj doma sa sprava fajn, z casu na cas odvrkne, ale inak nie je s nim ziaden iny problem. Dakujem.
@bluka2 Ahoj. Nuz, on sa aj hra. Toto nie je pravidelne. Ved to by sme nik ani nevydrzali. Len jednoducho on je schopny jednu DU ulohu o 3 vetach robit hodinu. A este aj tie 3 vety zle opise a neskontroluje. Potom skrta a zasa dostane poznamku, ze skrtal. A ucitelka nam zakazala mu pomahat, tak sedime ako rukojemnici pri nom a navadzame ho na spravnu cestu. No to je nekonecny boj. Najvyse dostali ulohu precitat 20 knih za tento skolsky rok. Neviem ako to mame spravit. To je na celu vecnost.
@mishellitta my sme práve na dovolenke (v DE jesenné prázdniny a učiteľ hovoril, že ma tu matematiku každý deň trénovať), tak tu to celkom funguje: ze si spraví svoje zošitky, čím skôr to má, tým skôr môže ísť k bazénu, na pláž, výlet - nejaká tá motivácia to čím skôr vybaviť. Knihu si prečíta aj za deň sama od seba, do knižnice chodí rada z vlastnej motivácie, ale tá matematika...Keď vidím ako dnes, že 6x8=49 a 8x10= 82, tak fakt neviem už, lebo zvyčajne aj chápe aspoň párne čísla a nasobenie aspoň tou desiatkou...
@bluka2 no presne, toto aj moj syn takto robi a tiez len pozeram a neviem ani ako reagovat. Lebo aj tie uplne jasne veci nejdu. Aj tie elementarne co sa horko - tazko naucime za pol roka dohuka uplne.
Toto čo popisuješ sú poruchy učenia. Odporúčam ísť na diagnostiku do CPPaP.
Sa čudujem že vás ucitelka už dávno na testy neposlala.
@pribinak Ucitelka a aj specialna pedagogicka, ktora ho rok skumala tvrdia, ze on je v poriadku, ze poruchami ucenia netrpi, len je vraj pomalsi. A pokial s nim bola doucovatelka, tak to tak skutocne bolo - islo mu to. Tak ja uz neviem. Ale je to ciste zufalstvo a nici nas to.
@pribinak uz cakame na termin na diagnostiku.
@mishellitta nechcem byt zbytočne mudra, ale to čo píšeš sú poruchy učenia. Len neviem predo tak odďaľujú státie diagnózy a radšej nechaju decko i rodiča trápiť sa
mam doma to iste, teda už o trošičku v lepšom nakoľko je už 8mak, ale dáva stále zabrať 😨
@pribinak vsetky ucitelky svorne tvrdia, ze to je vinou korony a ze to nema poriadne zatrenovane. No nik sa nepozastavi pri tom, ze to decko sa trapi a nehovoriac o mne, lebo sa mi uz ani zit nechce, ze neviem decku pomoct a vsetko ide dolu vodou. Dokonca aj doucovatelka, ktora ho doucovala a velmi mu pomohla povedala, ze on nie je problemovy a ani nema poruchy ucenia, len tempo je na neho sialene a on nie je schopny pracovat pod tlakom. To som si vsimla aj ja. Lenze v skole letia z jednej temy do druhej a vsetko ide urcitym tempom. A on je osobak medzi rychlikmi.
Ucitelky s tym, ze nema kvoli corone poriadne navyky budu mat aj pravdu, toto sa tyka vela deti. Rovnako si myslim, ze ked ti specialny pedagog, ucitelka a aj doucovatelka svorne hovoria, ze porucha ucenia za tym nie je, tak by som to zatial akceptovala. Nas syn je rovnaky, ma poruchu kratkodobej pamate - dlhodoba pamat je v poriadku... prinasa to v normalnom zivote neskutocne problemy a vlastne aj nie, len ja a aj ucitelka sme si museli najst system, aby to fungovalo, nastastie ma taku, ktora pomahat chce a pracovat s nim chce a ma ho rada. Mal odklad, mal dva roky asistentku, teraz ako tretiak je uz ok aj bez vsetkeho...vsetky pracaky a ulohy mame vypracovane s 1/3, lebo on v skole nema cas, on nestiha, on proste to nepotrebuje trenovat, proste argumentacia milionova... na hodine je to dieta, co sa najviac hlasi, najviac vie a najlepsie z hlavy vie pocitat, takze tak... ucitelka ho radi k dvojke najlepsich v triede, prave z dovodu, ake ma on hlboke vedomosti, aj ked - ked ma pisat test, tak problem, lebo jeho to nebavi, v polke zacne chytat lelky a pozorovat kvapky vody za oknom, ze skutocne kazdy raz sa musi postavit k nemu a opakovat mu - pis, pis, pis... vela ho doskusava ustne, ma ulavy na ulohach, lebo proste ked jemu ubehne pozornost, tak sa k nej uz nevrati... dorobime to potom dalsi den alebo cez vikendy, ako vyjde cas, pripadne spravime nejaky projekt extra, co ho zaujima... v matike je rok-dva popredu, pravopis dost bieda, lebo to ignoruje a vobec ho to nezaujima, v prvouke je daleko daleko pred rovesnikmi, lebo je to zaujimave... je hovorca triedy, lebo mu to keca za tri deti... oblubeny...len ja s neho sediviem, ked ho pri pisani ulohy poslem po struhatko do kuchyne, on si tam zo zasuvky vytiahne miesto struhatka lopticku, da si banan a kedze pred domom trampolina, tak ide skakat a k tej ulohe sa proste zabudne vratit...a ja tam sedim jak debil a cakam na neho... o tom, ze ked mu povies, dones mi toaletny papier a on prejde schodmi hore-dole vedla teba 6x a zakazdym ho zabudne doniest ani nekomentujem... ale proste toto je porucha pozornosti a kratkodobej pamate a nie ucenia! U nas pomaha ucit sa, ked je uz fakt unaveny - teda mame kazdy den dve hodiny profi sportu, to mu pomaha koncentrovat myslienky a ulohy trvaju potom o polovicu kratsie, to ako su nacmarane uz neriesim, ale aspon su vsetky spravne.
@anjelicek26 u nas je to podobne. Tiez nevie, co bolo v skole. Nepamata si na com sa ustne dohodli. Ze spominali, ze bude test a pod. Len s rozdielom, ze ucitelka ho nepodporuje. Ona je hodne zasadova a prisna a nie je spokojna s nicim. Musia za rok precitat 20 knih. Netoleruje, ked nieco je skaredo napisane. Musia pisat perom ake ona chce atd. atd. A to nam v spleti vsetkych tychto problemov len komplikuje zivot.
@mishellitta vôbec nemusí (ale môže) ísť o nejaké poruchy. Denno-denne sa s tým stretávam v škole. Deti proste zleniveli, "zlajdáčili" sa počas učenia doma. A vieš kde je najväčšia chyba - že to proste za tie deti urobime a odtrpime my- rodičia. Ak vidíš, že dokáže pod kontrolou písať pekne ale v škole to neurobí - to je proste ľahšia cesta- rýchlo to načmárať. Ak by nedokazal pekne písať, nenapíše pekne nikdy nic. Ak môžem poradiť, učiť sa s nim extrémne dlho je veľmi zlé- demotivujuce a znechucujúce. Skúste menej, ale pravidelne - každý deň (aj vikend). Bude prostestovat (mám to doma u piatacky) ale netreba ulavit. Každý deň píše diktát- 3 vety a počíta priklady tiez 2 až 3. Práca bez rečí na cca 5 minút a protestami aj pol hodiny 🤦♀️ ale ide jej to oveľa lepšie. Ak niečo zabudne, musí ísť pre to. Ak stratí- kupuje si za svoje. Proste musí mať hranice a ty pevné nervy (aj keď je to niekedy tak ťažké, že najradšej by som ju roztrhla 🤣)
@mishellitta tak ale to je aj problem ucitelky... nasa zadava (mam pocit, ze hlavne kvoli nemu) vsetky domace ulohy a terminy online. Pisat moze ako chce, pokial to vie precitat, je jej to jedno. Pise vylucne tlacenym pismom, po dohode (aj pretoze je lavak) nemusi pouzivat pisane pismo a uz vobec nie atramentove... knih precita tolko s prehladom, cita velmi rychlo, len mi musi citat nahlas, inak pozornost zas v pr... skusila by som sa pozriet po paralelnych triedach a inej skole, ci tam nie je ta ucitelka inak nastavena... lebo toto budete mat tazke, hodiny ucenia ho len a len znechutia... u nas je to hodina, viac proste odmietam (ja a aj on), proste viac nie, nie ako tretiak.
necitam vsetko, ale ADD niekto zvazoval? (nie ADHD) s tym sa potom da dalej pracovat.
@anjelicek26 presne si opísala povahu a správanie môjho syna....akurát, že tiež nebol na prvom stupni veľmi pochopený...prestúpil na inú školu, na každej hodine má inú učiterľku, druhý stupeň´....sama som zvedavá čo nás čaká
@zuzidr u nas deti idu na strednu v piatej triede, tak som tiez zvedava...ale kedze uz viem, na aku skolu ide, tak myslim, ze to bude v poriadku... ako jasne nesadne si s kazdym ucitelom, to je jasne, ale nemaju tam znamky 5-8. rocnik a ani domace ulohy... velmi vela riesia cez projekty, prezentacie a ustnu cast, to je presne jeho... na jazyky mu to nastastie ide skvele, tak aspon to nemusim riesit, lepi sa to na neho same...
Jemine sak nemôže byť každý doktorom ci managerom. Treba v ňom rozvíjať zručnosti,zmierit sa s trosku horsimi známkami+doučovanie hotovo. Netrápit ho.
Vidíš ja mam doma jednotkarku, školu zvláda v tretiaku ľavou zadnou, chyby málokedy urobí. Doma sa s ňou málokedy učím. Úlohy si robí v družine. V škole anjelik. Ale správanie doma otras. Lenivá, drzá, neustále skúša moje hranice a provokuje. Vekom sa to len zhoršuje...
@mishellitta my sme doma nemali takéto problémy s deťmi, ale musím ti to napísať...20 kníh ako povinné čítanie? ...tak tu by sme určite so synom narazili ...číta, ale vždy to boli encyklopédie alebo nejaké technické postupy...knihy dá horko ťažko dve za rok....takže tu úplne chápem tvoje obavy... k inému sa nebudem vyjadrovať lebo naši sú už druhý stupeň a sš, takže nemôžem to porovnať s tretiakom
ja mám syna, 8r a presne takto to je aj u nás. Nemyslím si, že má nejakú diagnózu, on len skúša naše nervy. Včera písal úlohu, ktorá trvá dokopy 30 minut - 4, áno štyri hodiny. je to vyčerpávajúce pre celú rodinu. Viem, že chyba je veľká aj u mňa, pretože, keď chceme poobede mať nejaký program, tak mu úlohu nadiktujem, aj príklady, lebo by sme sa nikam nepohli. Ale keď niečo mám, napríklad varím, alebo sa učim so staršou a vyžadujem od neho, aby to napísal sám, tak sa bude válať pod stolom po zemi, potom je hladný, smadný, kakať, cikať, toto hetno..... a píšeme a píšeme celé poobedie. Viem, že je to aj chyba korony. Bol doma aj ako prvák aj ako druhák. skrátka, nemusel si chystať veci do školy podľa rozvrhu, veď tam viac nebol ako bol... teraz , keď mu nenachystám veci ja, tak má školu hlboko v paži a je mu to proste jedno. Ale akonáhle som mu zobrala obľúbednú hračku a povedala, že mu ju vrátim, keď bude naučený, tak zrazu boli úlohy za 20 minúť. Proste nás skúšajú....tiež som z toho na psychiatriu...
Termín na diagnostiku máte, tak sa uvidí.. prosím daj vedieť. Hadala by som, že naďalej zistia, že je v poriadku, ako to doteraz všetci tvrdili. Naše deti znejú v istom zmysle veľmi podobne a u nás nikto nikdy netvrdil, že by mohlo ísť o nejaký problém a mne samej by to tiež nikdy nenapadlo, hlavne aj v porovnaní s inými deťmi
Zdravim, ja mám doma 8,5 ročného druháka.
Veci nezabúda v takej miere ako píšete vy, ale poznám to písanie 4 vety hodinu. Čítanie, lámanie vôle. Podľa mojich vedomostí, ten 1. -2 ročník ešte detí preplávu, ale ak tam je niečo teda porucha tak v tom treťom to už vyskočí. Také fakt náročné dní ako píšete sme mali minulý rok asi tak 5 za celý rok. Ale učenie je stále boj a frfľanie. No len ja sa s ním učim o 15:00 a 16:00 a nie večer o 19:00 ako mnohí rodičia skrátka to je neskoro pre nich.
Aký má váš chlapec režim? Alebo ako vyzerá jeho týždeň? Vyskúšajte mu dávať Esprico ja s tým mám u syna fakt dobré skúsenosti.
@pragmaticka zdravim, teraz úplne vážne to myslim skúste jej dať detské magnezko alebo vitamíny skupiny B. Mám odsledovane, že pomáha.
@mila19 Zdravim. O 6:00 vstava, ma pripravene ranajky, dalej ranna toaleta, obliekanie a odchod do skoly. Po skole sa vraciame domov o 14:00 - 15:00. To uz je po obede v skole a aj sa stihne trochu pohrat. Hned ideme robit ulohy. Toto sa taha tar rozne podla toho aky den zrovna ma. 19:00 nam pipa upozornenie a ide sa sprchovat. Predtym ma veceru. Od 19:30 popijame caj a este ak treba, tak citame/ venujeme sa uloham hrame sa hry alebo pozrieme nieco. O 20:40 uz je v posteli a spi. Tento rezim mame nemenny denno denne. Len je to umenie dodrziavat ked stale zistime, ze nieco stratil, alebo ked pozriem do skupiny skolskej a prebera sa tam nieco na co zabudol. Ale drzime sa ho. Ja som v tomto zasadova a verim, ze ak je rezim, moze byt poriadok.
@mishellitta režim máte veľmi podobný tomu nášmu. To vstávanie na 7:00 sa nám posunulo iba teraz dovtedy o 6:00 co je podla mna dost skoro vzhladom k casu odchodu do postele.
Ten nas “ robi “ sport teraz plavanie 3x tyzdenne. Co som vypozorovala, aj v suvislosti s minulym rokom ten pohyb mu pomáhal sa lepsie koncentrovat a vycerpaval ho a menej energy zostalo na “divadlo”, bolo to citit hlavne po chorobe, ked z rezimu vypadol. Inak paradoxne lahsie sa mi s nim ucilo v doma v chorobe ako ked chodi do skoly.
Boli sice dni lepsie aj horsie ako som pisala.
Tlacil ho cas, pretoze trenigy boli o 17:00 a musel sa stihnut naucit, napisat. realna skusenost, ze som mu to raz dala vyzrat zistil sam - dost pomohla.
Ale teda, by som bola opatrna co sa sportu tyka, po sporte sa ten moj zbojnik ucit uz nevladze, zaspava tu unavu je vidiet atd maximalne pozrie rozpravku.
K tomu zabudaniu, do edupage nasa uci zadava vsetky ulohy. Preco to pani ucitelka nepise aj u vas, ved je to spatna kontrola aj pre rodica.
To zabudanie,no mam jednu knihu kde sa to riesi systemom piktogramov, a rodic musi stat pri dietati a trvat na dodrziavani postupnosti, tie piktogramy, umyjem sa, naranajkujem sa, prezleciem sa, vyrazam do skoly, ktore polepite a dieta musi vediet co po com nasleduje a drzat sa toho. Taketo nieco by mohlo fungovat aj v skole pred odchodom,z nej a skontrolovat ci ma vsetky veci, tam by hadam mohla pomoct aspon na zaciatku vychovavatelka.
@mishellitta tiež by som chcela vedieť ako vam vypali ta diagnostika, ono ta škala “poruch” je dost pestra. Ak mu ide vybavit co i len malu ulavu, treba. Pretoze povedzme si uprimne, to skolstvo z cias Marie Terezie, no … je v dnesnej preinformstizovanej spolocnosti tak neskutocne zbytocne.
Ja davam synovi este cas, ci mi nenaskoci na ten normalny rezim, ved teraz sa nasi iba rozbiehaju. pretoze co mi predvadza s ulohami posledny tyzden, no na diazepan. Mam pocit akoby som pracovala v bani.
@bluka2 nasobilku len nabiflit. Moja sa tiez len vyhovarala. V lete bola cely august na prázdninách na SK a nasi ju tak vicvicili, ze teraz tu nasobilku vie naozaj aj o polnoci v spanku (vyskusane). Moja ma 7 rokov a je tretiacka a tiez jej musism co to pripominat. Zuby atd. to nie ale ked sa spytam co maju zajtra v skole za predmety, tak povie, ze co ja viem? No dakujem pekne. Za 3 tyzdne co u nas v BY uz je zase vyucko po letnych prázdninách este nevie rozvrh (ja uz ho mam v malicku). Ono mne sa zda, ze tie deti su pojasene. Vsetko ostatne ich zaujima, len to co ma, nie.
@mishellitta to od 15 do 19 robite ulohy? To nie je mozna. mam tiez tretiacku (akurat, ze ma len 7 rokov) ale nam ucitelka na rodicku povedla, ze ked robi (sustredene) ulohy dlhsie sko hodinu, mame jej to oznámit. Úlohy zo vsetky predmetov na den su zostavene zhruba tak, aby nepresahovali jednu hodinu. Treba popracovat na koncetracii. Moja dcera mala s tym preve dva tyzdne dost problem ale prisla do normalnej ZS z Montessori, kde nepoznala DU a mohli si tam robit co cchu. Ale rychle pochopila, ze tudy cesta nevede a pocas róbenla uloh remoce 5 krat ist na WC, 10 krat sa napit, oskrabovat sa, pozerat tam ci onam, zahovarat. Este stale vyjednava, ale uz sme na tej ca. hodine.
@mishellitta 😟. Nuž, ak psychologička povedala, že je ok, tak len veeeeeľa trpezlivosti a lásky... 🤷. Alebo, aby si si bola úplne istá, možno by nebolo zlé, skúsiť ešte druhú nezávisle od tej prvej. Ja mám takú dcéru, zatiaľ je len druháčka, ale úlohy nám tiež trvajú nekonečne dlho, všetko ju hneď zaujme a už je hlavou inde... Skús nejaké motivátory? Napríklad nejaké mini cukríčky (tic tac), za každý riadok jeden. Alebo bodovanie, jedna dcéra istý čas fičala na červených a čiernych bodoch (doniesla to zo školy). Alebo, že si potom môže pozrieť jednu rozprávku v tv, ťažko povedať, treba postupne skúšať. Na moju som zatiaľ ten zázračný kľúč nenašla a tiež už sa trápime od prvého ročníka. A pritom šikovná je, čítať sa naučila ešte pred školou, počítanie tiež nebol žiaden problém. Teraz však dostala zo vstupnej písomky trojku, že nestihla príklady. Tak som sa pýtala, že ako to, že nestihla. No, lebo v strede písomky sa začala hrať s ceruzkami v peračníku 😄. A zbadala sa, keď učiteľka začala upozorňovať, že majú dokončiť prácu.
Tiež mám tretiačku a tiež trochu dobieha matematiku, keďže ju prehodili z 2. do 3. Je šikovná, ale tiež tie povinnosti, čo spomínaš, že umyť zuby, vodu, vlasy spraviť jej každý deň musím pripomínat, že mu to je už divné, že za tie roky stále sa to nedalo zapamätať si? Len som chcela, že tých 5 hodín učiť sa doma je kontraproduktívne... však si zober skola plus 5 h doma, to máš viac než pracovný čas pre dospelého na plný úväzok. To je moc na dieťa a produktivita klesá. Neviem, aky je ideálny max. čas podľa odbornej literatúry, ale z mojej skúsenosti nie viac ako 2 h. Proste čo sa za ten čas stihne, dobre, treba aj ten priestor na hranie a aby si hlava oddýchla, nejaký šport, hudba možno. Inak to máš ako počítač, ktorý týždne nerestartujes, je pomalší...držte sa, pripnem sa sem, možno niekto niečo múdre povie k tým povinnostiam, ktoré treba donekonečna pripomínať