Slovná úloha 3. ročník

ollynka
5. jún 2022

Matematika str.71/pr.1.
Do dvoch debničiek bolo zabalených 54kg hrušiek. Vo väčšej debničke bolo o 12 kg viac ako v menšej. Koľko kg hrušiek bolo v menšej debničke?

V zošite máme vypočítané
12:2=6
15+6=21
27+6=33
Výsledok je 21.

Kde zobrali číslo 15???

misana84
Autor odpoveď zmazal
Zobraz
babovka2321
5. jún 2022

@ollynka (54 - 12) / 2 = 42 / 2 = 21 ... Si si ista, ze toto v zosite je vypocet k tomuto prikladu? Nebolo to len chybne oznacenie v zosite? Ak ano, ucitelka na niecom musi ficat.

behulka
5. jún 2022

54 : 2 = 27 (lebo sú dve debničky)
27 - 12 = 15 (lebo je v jednej o 12 menej)
No toto je na tretiaka až príliš zamotaný postup.
Určite to nie je príklad, kde sa treba učiť akýkoľvek postup naspamäť. Dobrý postup je ten, na ktorý dieťa príde samé. Aj keď bude len skusmo deliť 54 pasteliek a vyjde mu to.

ollynka
autor
5. jún 2022

@babovka2321 🙂,....určite k príkladu,..majú tam 15+6=21 a za tým ešte č.33 čo dáva spolu 54. Výsledok jej vyšiel. Len ako to dopodrobna vysvetľovala,....

babovka2321
5. jún 2022

@ollynka len takto nastrielane cisla nie su k tomuto ziaden postup... Nemoze si len tak vykuzlit 15 a 27, ked sa to nikde pred tym nespomina, ani v ziadnom riadku nie su vypocitane. A aj keby bolo, tak by to bol dost sialeny postup. Podla mna ak to je postup k danej ulohe, tak ho minimalne polovica chyba.

behulka
5. jún 2022

12 : 2 = 6 (lebo tých 12 treba spravodlivo rozdeliť medzi obe bedne)
15 + 6 = 21
27 + 6 = 33

babovka2321
5. jún 2022

Este ak by bolo
12 / 2 = 6
54 / 2 = 27
27 + 6 = 33
27 - 6 = 21,
v tom pripade by som pochopila delenie 12tky, v inom pripade to nedava zmysel. To vyzera, ze 12 / 2 zacina mozny postup a pokracuje to uz ako akasi skuska spravnosti.

akje
5. jún 2022

Pocita sa to
X -> mensia debna
X+12 -> vacsia debna

x+x+12=54
2x+12=54
2x=42
x=21 mensia deba
21+12= 33 vacsia debna

Takto treba ucit postup. Vzhladom na zadanie tym 15 nerozumiem ani ja.

ollynka
autor
5. jún 2022

@babovka2321 rozlož mi prosm ťa tento príklad,..čo sme vlastne vypočítali 54-12=42 čoho? a prečo na polovicu?

babovka2321
5. jún 2022

@ollynka akje to dala uplne spravne, ako to ma byt, ja len tak, ako by som to ratala v hlave. Ak mas v 2 bednickach spolu 54kg, vo vacsej je o 12 viac a chces vediet, kolko je v mensej, tak "odoberiem" 12 z vacsej - ostane mi v oboch rovnako (dokopy 54 - 12 = 42) a teraz mas dokopy 42 (a v oboch rovnako) - teda v jednej 42 / 2 = 21. Ale to su moje myslienkove pochody na materskej, @akje dala top postup, ktory by k danemu prikladu mal byt uceny.

misana84
5. jún 2022

@akje vy máte jediný logicky postup..,ostatne nerozumiem prečo delia 12 a pripočítavajú k vymyslenými číslam

ollynka
autor
5. jún 2022

@babovka2321 Veľmi jednoducho vysvetlené a rozumiem tomu.

panelacikova
5. jún 2022

@misana84 no to je predsa logické. máme 2 debny. 54/2 = 27. v jednej je o 12 viac, než v druhej. to znamená, že v jednej bude o 6 viac a v druhej o ďalších 6 menej od konkrétneho čísla, čo spolu tvorí rozdiel 12. preto 12/2 (debny) =6 naším konkrétnym číslom v tomto prípade je 27, pretože je to číslo, ktoré nám vyšlo, ak by bolo jabĺk rovnako. a preto 27-6 je 21 a 27+6 je 33. tým pádom je dodržaná podmienka ako rozdielu (12 kg) tak aj počtu debničiek. tiež však nerozumiem, odkiaľ vzala učiteľka 15?

mimochodom, ťažko je vysvetľovať tretiakom na ZŠ riešenie príkladu za pomoci rovnice
@misana84
@akje neverím, že by toto pochopili. x tu, x tam.... pre tretiaka je potrebné práve polopatistické vysvetlenie, padlo tu niekoľko možností, pričom všetky sú správne. okrem teda tej 15 v úvode, na ktorú sa pýta aj
@ollynka

ollynka
autor
5. jún 2022

@akje Toto je 100% presne vypočítané.

panelacikova
5. jún 2022

@behulka čo s tým má 15-ka? totiž tiež nechápem. odkiaľ sme vzali akože číslo 15? 12:2 jasné. 54:2 jasné. potom sčítať a odčítať. kde ste prišli k 15-ke?

ollynka
autor
5. jún 2022

@babovka2321 Veľmi dobre si to vypočítala. ty si vlastne prepočítala do tretiackej formy tie xxka čo vypočítala akje.

ollynka
autor
5. jún 2022

Veľmi pekne vám ďakujem všetkým,...

guiseppinka
5. jún 2022

@panelacikova my sme sa to presne takto ucili ako dala akje... Pekne sme pisali kto co pod seba, jedno sa dalo x a od toho sa to potom odrazalo x plus/minus kolko a na konci sme pisali rovnicu... Ale ci to bolo v 3. alebo 4. rocniku uz neviem... Lebo ucitelku som mala rovnaku...

akje
5. jún 2022

@babovka2321 aj ty si to vyborne vypocitala. V podstate si slovne popisala rovnicu na vypocet 🙂) takze myslienkove pochody na materskej mas na jedničku ;)

behulka
5. jún 2022

Dala som úlohu vyriešiť tretiakovi, z hlavy sa dostal k 27 a 15. Potom sa zasekol a doriešil ju už skúšaním.
@panelacikova 27 je polovica. V jednej bedni je o 12 menej, preto 27 - 12 = 15. Toto je postup, ktorý pravdepodobne použije väčšina tretiakov. No otázne je, ako si s tým poradia potom.
Môžem len tipovať, že zvyšok v triede dokončila učiteľka, aby to "zachránila".

panelacikova
5. jún 2022

@behulka už rozumiem. Ale zdá sa mi to komplikované

vlastnynazor
5. jún 2022

@behulka 27 plus 15 sa nerovna 54

ivka225
5. jún 2022

Ak z vacsej dame prec 12, je v oboch rovnako. V tom to cele je.

misana84
5. jún 2022

@panelacikova no my sme brali rovnice o jednej neznámej na prvom stupni.,. Presne si pamätám ako som bola chorá a dali nám písomnú… tak podľa mna je logickejšie s jednou neznámou…

misana84
5. jún 2022

@guiseppinka presne tak… v treťom… pamätám lebo sme mali poobede hodiny

misana84
5. jún 2022

@panelacikova a ešte si myslím, že deti by mali mat jasný postup riešenia úloh a nie dedukovať…

guiseppinka
5. jún 2022

@misana84 to poskrtane si nevsimat, nevedela som si spomenut ako sme tam tie sipky znacili...0

misana84
6. jún 2022

@guiseppinka áno presne tak