Ahojte, zachytila som v radiu o nejakej reforme v skolstve, aj ze uz nebude klasicke frontalne vyucovanie a meni sa to tak ze to uz nebude celkom tak ako ked sme mi chodili do skoly.
Nakolko moje dieta este nema povinnu skolsku dochadzku, chcela by som sa spytat rodicov co uz maju skolopovinne dieta co sa to vlastne meni na vyucovani?
Kiez by sa aspon nieco zmenilo
Je plan zmenit stupne z 2 na 3, po 3 rocniky v jednom. Pricom by sa kazdy stupen (alebo rocnik - uz si nespominam presne) tocil okolo jednej temy, ktora by sa z roznych uhlov rozoberala vo vsetkych predmetoch.
Aby ziaci lahsie vnimali nadvaznost predmetov a prepojenost vedomosti.
Teda by sa malo predist tomu, ze to iste obdobie, ked sa uci na literature a dejepise, vnimaju ziaci ako dve uplne ine, oddelene useky dejin. Nenapadne im, ze sa to vsetko dialo v tom istom case.
Podobne matematika a fyzika, chemia a biologia, atd.
A este som zachytila nieco o skupinovani ziakov podla rozumovych schopnosti. Teda slabsi z rocnika by postupovali inak. Lepsi zas inak. Aby ich nebrzdili a nenudili sa pri slabsich, ktori zas vyucovanie spomaluju neustalym znovuopakovanim uz vysvetleneho. Ktore ti lepsi pochytili na prvy-druhy raz.
A slabsi, aby neboli demotivovani.
Ale toto neviem detailne.
Kazdopadne by to malo nieco do seba, keby trieda ako taka existovala, co sa tyka koletivnych aktivit (vylety, upratovanie okolo skoly, rodicovske zdruzenia, atd.), ale ziaci by chodili na vyucovanie do skupin k ucitelom. Nie ucitelia do triedy.
V jednom predmete by ziak bol v lepsej skupine s inymi ziakmi z roznych tried z jeho rocnika, v druhom predmete, kde nevynika, by bol zas v slabsej, atd.
Takze by mal vedomosti zo vsetkeho, ale v tom, v com by vynikal, by mal vacsie sance sa viac do hlbky rozvijat. Kdezto v tom slabsom by na neho neboli kladene zbytocne vysoke (znechucujuce) naroky.
Co by mu mohlo ulahcit aj vyber do buducna, v com sa chce realizovat.
Ako presne je plan to urobit, to neviem. Teraz by sa mali zapojit skoly, ktore chcu, dobrovolne.
Neskor (vraj do 2026) uz to bude povinne.
Celkovo ma zaujima, ako to prebehne. Lebo to vyzaduje zmenu v pripravach u uz zabehnutych ucitelov.
A zaroven v priprave, ktoru ponukaju vysoke skoly s pedagogickymi odbormi buducim ucitelom.
nasa skola sa velmi pred zaciatkom skol. roku chvalila, ze sa pridava k tej novej reforme, ale teda akosi som ziadnu zmenu nepostrehla. Vsetko po starom.
@moonlight1210 toto si v našom školstve absolútne nedokážem predstaviť v praxi... Nevravím, že je to zle, len z môjho pohľadu nerealizovateľné pri tejto našej vláde.
@moonlight1210 ak by to takto fungovalo v praxi, bolo by to fajn, no mne to vyznieva ako scifi pri tomto školstve, ktoré tu dnes máme.
@misana84 Lenže tí učitelia by mali byť zaškolení, mať pripravené metodiky, materiály (aj viac typov učebníc), z ktorých si môžu vyberať, ako je to bežné inde. U nás sa očakáva, že sa hore vydá príkaz, urobí sa školenie, aké nové výrazy sa majú používať pri príprave plánov a zvyšok nech si nejako zbúchajú na kolene (najlepšie cez "prázdniny"), veď majú vysokú školu. A potom je potrebné materiálne zabezpečenie, priestory...
@moonlight1210 takze sa vlastne prestane znamkovat lebo je to pre ziaka demotivujuce ale budu posielani podla toho ako kto vynika rovno do tried a to slabsich a silnejsich, aha.
Z pohľadu učiteľa si myslím, že sa až tak veľa toho nezmení. Možno na prvom stupni, v prvom cykle sa niečo bude skúšať, ale osobne si myslím, že všetko stroskotá na druhom stupni. Učitelia ešte poriadne nevedia ako to bude vyzerať, žiadne konkrétne príklady, len všetko teória. Ďalšia vec je, že niesu podmienky. Máme sa viac venovať problémovým, praktickým úlohám, ale učiteľ, ktorý má 30 žiakov z toho 5-6 s podpornými opatreniami to nedá, o žiadnom individuálnom prístupe tam nemôže byť ani reč. Ďalej časové dotácie jednotlivých predmetov sú veľmi ale veľmi slabé, materiálne vybavenie je na každej škole iné. A čo mne v tom najviac chýba je systém. Každý sme iný, ale mne vyhovuje, keď je presne dané, čo kedy a koľko sa učí. Potom niesu problémy pri prestupoch, olympiádach... Ani po školeniach si neviem predstaviť ako to má fungovať, uvidíme, necháme sa prekvapiť. Ale nemyslím, že to bude obrovská zmena. Veď aj pri reforme v 2008 hovorili, čo všetko sa zmení a dokopy sa nezmenilo nič. Akurát sa okresalo učivo, ktoré potom žiakom chýba....
Na celej reforme je najlepsie to, ze si ju odmaka ucitel. Ako pri tej posledndj.
Pomocky a materialy si bude vyrabat za vlastne a po nociach. To sa v tejto spolocnosti nejako tak ocakava, ved je to poslanie. Keby bolo vsetko pripravdne a ucitel by mal aj materialnu podporu v praci, menej ziakov triedach mozno by nebolo tolko znechutenych.
Ja som ucila aj pred refofmou v blokoch a skupinovo....ale tolko prace co bolo doma za tym si nevie nikto predstavit. A aj vlastnych penazi kedze pomocky na skole vzdy vsetky nie su.
Preco by toto malo byt stale na ucitelovi?
@benit presne tak, mnohí tak učíme aj pred reformou. A všetko zostáva na učiteľoch, prípravy v ich voľnom čase a často aj z ich vlastných peňazí. Ale postata je v tom, že kto chce tak bude takto učiť aj pred reformou, kto nechce, tak ani žiadna reforma nepomôže. Pretože výučba je kombinovaní metód, nemôžme si teraz myslieť, že príde reforma a zrazu výklad a vysvetľovanie zmizne. Aj tieto metódy sú niekedy dôležité.
@misana84 a pre rodicov su tam ake zmeny?
Ze vsetko cez to blbe edupage?
To všetko ukáže čas, až bude vaše dieťa mať ísť do školy, potom sa spýtajte reálne , či sa niečo zmenilo. Ani samotní učitelia väčšinou zatiaľ nevedia. Komunikácia smerom k nim je v skutočnosti nulová.
Edupage vôbec nie je blbé.
@benit poznám to, tiež po večeroch vyrábam rôzne materiály, PL… a je to na úkor mojej rodiny alebo môjho voľného času. napr. aj teraz som práve zavrela PC, a to je takmer polnoc a 29.12., tiež by mi pomohlo ako učiteľke menej detí v triede, lebo mať ich takmer 30 je masaker. Na školeniach/ vzdelávaniach skúšame rôzne aktivity (mnohé sú veľmi fajn), ale veľa -x som si stopla ako dlho nám aktivita trvala a bolo 35-a viac minút. Pre neučiteľov- je to veeeeelmi dlho na to, že sme aktivitu robili 12 učitelia, a školiteľka nám ju vysvetlila na prvý raz, no v triede, kde sa niekaždému dieťaťu chce a je ich 2x viac ako nás je nemysliteľné aby som takú aktivitu stihla….. a keď som sa spýtala, ako to urobiť tak, aby som ju stihla, odpoveď som nedostala….. hold učiteľ pomôž si sám…. napriek tomu sa stále snažím, aby decká odchádzali z hodiny s tým, že 50-75% učiva zvládli na hodine. Je to však drina, aby učiteľ pripravil prípravu na hodinu, sú to totiž diametrálne odlišné hodine, aké som zažila ja ako žiak.
Ja ako pedagóg chodím už druhý rok na rôzne školenia a vzdelávania, ktoré sa týkajú práve tej zmeny, ktorá nás čaká. Niektoré školy na systém už nabehli minulý školský rok, niektoré tento a niektorí ešte len nabehnú...
Nás ako školu to čaká od budúceho školského roka.
Zmena je určite potrebná a mnohí z nás už pomaly do vyučovania vnášajú aj prvky toho nového. Ja som už blokovo odučila pár hodín na druhom stupni. Dôraz sa bude klásť napríklad na kritické myslenie, personalizované vyučovanie, finančnú gramotnosť...
Ranné kruhy - každý triedny vo svojej triede.
Takisto prípravy robím do noci, cez víkendy a je to náročné... čo je smutné, že školy nie sú priestorovo a mnohokrát ani finančne pripravené na takéto zmeny.
Ukáže až čas, ako to celé bude fungovať. Každopádne zo dňa na deň to nebude. 😉
Autorka, ked nic ine dobre s vynimkou edupage do bezneho zivota kovid nedoniesol, tak aj to bohate staci. Treba sa len s nim naucit zit a zaobchadzat. (este zacal fungovat aj eRcept, ale to nie je z tohoto sudka)
Nič sa nezmení,papier znesie veľa