Ahojte. Idem si sem po radu. Syn je štvrtak na ZŠ. Je to šikovný chlapec, matika mu ide výborne. Máme však problém s diktátmi. To je jedna katastrofa. Teda aspoň v mojom ponímaní, ja som vždy mala z diktátu jednotku, taktiež dcéra ktorá je piatacka je najlepšia z triedy čo sa diktatov týka. Syn nerád číta a píše. Snažím sa ho samozrejme naháňať, ale nie vždy to ide. Trochu sa to zlepšuje, ale aj diktáty sú postupne náročnejšie, tak mi momentálne nosí z diktatov 4-ku. Syn je veľmi logicky založený a preto je pre mňa veľmi ťažké mu vysvetliť prečo sa niekde píše mäkké i a inde tvrdé y, keďže je veľa výnimiek v slovenčine. Aj čítanie nie je úplne najlepšie. Keď sa rozčíta tak už to ide. Ale často nedočíta koniec slová, alebo prečíta len pár písmen a povie úplne iné slovo. Na druhej strane je najlepší z triedy čo sa týka porozumenia čítaneho textu. Čiže prečíta to vselijak, ale vie prerozprávať veľmi dobre o čom čítal. Od malička mi veľmi veľa rozprával a rozprával veľmi skoro. Doteraz strašne veľa rozpráva až to lezie na nervy niekedy. Aj učiteľky v škôlke si museli na to zvyknúť. Jedna mi povedala že jemu proste musí vždy odpovedať keď sa niečo pýta, lebo nedá pokoj kým mu neodpovie. To isté platí aj doma. A ďalší problém je angličtina. Teda presnejšie tá písaná časť.
Ak teda máte niekto podobnú skúsenosť budem rada keď sa podelíte o svoje postrehy.
A tiež by som bola vďačná ak by mal niekto materiály na trénovanie i/y (myslím tým na A4 také doplnovacky, kde je veľa slov na doplňovanie) ak by vedel dať link na niečo také. Ďakujem 🙂
Urcite tam bude nejaka porucha dys, na 100%. Plus nadpriemerna inteligencia. Mame dvoch v rodine a okolo je vela takych deti tiez. Chod na diagnostiku,poradia ako mu je najlepšie pracovať
takto ti to poviem, akoby som čítala o mne. Nakoniec diagnostikovaná disortografia a nadpriemerná inteligencia. Takže ja byť tebou dám ho diagnostikovať pokiaľ sa mu nesprotivý škola tak ako mne.
@danette priklanam sa k diagnostike, ak by sa nieco naslo, mal by ulavu a ty o starost menej trenovat nieco, co mu nejde, aby nebol demotivovany. Myslim, ze to citanie a suvis s pisanim sa precenuje, jedno z deti neznasa citanie, ale diktaty pise uplne instinktivne, druhe cita ovela viac, ale napriek tomu nema cit na i/y.
Možno blbá rada neviem, čo keby ste ho zobrali do kníhkupectva, nech si sám vyberie knižky, ktoré by ho bavili čítať ? Knihy o zvieratách, encyklopédie, Malý chemik ...
Ak ho knižka baví, to ho možno prinúti čítať ??
@danette môj brat tak, ako tvoj syn... prečítal stovky kníh a napíše v absolútnom kľude televýzor, riba, sylonki, bidlisko 😄 Za komunistov neexistovalo žiadne dys (čo on určite je) v škole mal šťastie na p. učiteľku, ktorá ho nenechala prepadnúť, ale stále mal 4. Čo som sa ja hodín s ním naučila, vysvetľovala, bez šance 🤷♀️
Takže určite CPPS. Držím palce
Ja som tie diktáty u syna jednoducho vytrénovala Písali sme každý deň.nie do nemoty.ale pravidelne .Daju sa texty v pohode nájsť na nete a vytlačiť .
Za diagnostiku v CPPaP nič nedáš, buď sa podozrenie na dys vylúči, alebo potvrdí a synovi odpadne písanie diktátov a bude písať len doplnovacky
Je rozdiel či dostane ďalšiu 4 alebo dostane 2. Ak má poruchy dys tak môžete písať aj 100 diktatov, on ho dobre jednoducho nenapíše a zbytočne trapis decko a aj seba
Diagnostika je zdarma
Môj syn číta mega veľa a píše hrozne. Nie až na štvorky, ale také chyby, že nechápem miestami, takže na čítanie by som sa nespoliehala. Angličtina je úplne iná liga, lebo tam sa píše všetko úplne inak ako sa číta, s tým majú problém aj deti bez akýchkoľvek porúch. Daj ho vyšetriť, možno je dysortografik, tam nevysvetlíš nič a on sa zbytočne bude trápiť. Materiálov na trénovanie máš plný internet, stačí poprosiť uja Googla.
@danette skor mi to z tvojho opisu pripada ze je to taky maly ,,všetečník".. ze chce vsetko chytro chytro hned a tym ze je aj mudry tak proste sa nezamysla tolko nad tym co pise a je zbrkly a proste si stihne sam dokoncit v hlave slova skor ako ich precita no napriek tomu rozumie o com cital. Podla mna z toho vyrastie.. Ak ma vsak problem opakovane s tymi istymi slovickami a pismenkami aj ked ich donemoty cvicite tak vtedy by som za tym hladala uz nejake to dys
Nie je prvý ani posledný, ani môj nevie písať diktaty, staci par chyb a mas to za 4-5. A to skoro celá trieda. Píšu test =Super, vedia, príde diktát priemer triedy 3,9. Vieš prečo? Lebo dnesne deti nečítajú a nerob si z toho ťažkú vedu a hned diagnostiku. Stačí si prečítať tu alebo na fb komentáre a zistíš, ze ich mamky napisu ryzoto, pribynacik atd. Nestresuj...kazdy nie je Einstain.
Odsleduj to. Ale ak je nejaká porucha učenia (co nie je vôbec žiadna hanba) tak najlepšie, čo môžes pre neho spraviť, je to diagnostikovať. Známka z daného predmetu sa môže zrazu (len iným spôsobom preverovania vedomosti) zlepšiť aj o dva stupne.
Vid môj prípad, presne som toto iste mala. Aj som bola na diagnostike. Nič nezistili. Vraj sa mi len nechce😀😀. Knihu som nikdy neprečitala😉. Ale bavili na časáky, na tom som si,zlepšila čítanie aj pravopis. Sama si povedala,že je logistik. Čo tak niejaku kniku na túto temu.
Ahoj, tiez by som odporucala objednat sa v CPP. Knihy- kiznica, nech si vyberie, co ho zaujima - encyklopedie, komixy, to je jedno... este by som sa spytala/odsledovala si, kolko casu travi pri tv/nb/mobil... ci ma vobec "kedy" citat. Odporucam po istej hodine vypnut vsetku taku elektroniku a cas travit inak.
Na Aj ti paradoxne poradim sledovanie serialov (rozpravok, podla zaujmu) s anglickymi titulkami. Tam ma 2v1. A su i rozne apky pre anglicky hovoriace deti na ucenie sa citania v AJ. Pozri napr Duo ABC al Khan Acadamy, ale su ich mraky
@danette vela cviceni sa da najst online, pozri napr https://www.gramar.in/sk/
Podobná rada, vyskúšať diagnostiku. Poviem za seba akú som ja mala situáciu. Diktáty na 2. stupni som písala na 5. Mamina nešťastná, lebo pravidelne so mnou písala doma 2x do týždňa a najhoršie som napísala na 2. V škole 5. Neskôr som išla do druhej školy a tam na 1 a 2.
@danette s mojim synom to bolo na vlas rovnaké. Čo sme sa my doma napísali diktátov a žiadne zlepšenie. Denne sme ich písali niekoľko a málokedy sme sa dostali pod 10 chýb v jednom. Už som bola zúfalá, syna už bolela ruka. Uvedomila som si, že ich píše automaticky, vôbec nad nimi nepremýšľa. Takže čo naozaj pomohlo, bolo, keď po napísaní každého slova musel zdôvodniť, prečo ho tak napísal. Každé jedno i/y, dĺžeň, veľké písmeno, všetko. Až vtedy začal rozmýšľať, čo vlastne píše a neskutočne sa zlepšil.
@danette ahoj môj syn je na tom podobne ako tvoj syn, matika mu ide výborne, zato diktáty hrôza.
Boli sme v CPP, má dysortografiu a dysgrafiu.
My sme už boli v druhom ročníku, lebo diktáty boli hrôza.
Odvtedy nepíše normálny diktát, má iba doplňovačky.
Čudujem sa, že ťa učiteľka nenasmerovala týmto smerom.
Určite sa objednaj a choď, veľmi tým pomôžeš synovi.
@danette písať sa učíš písaním, čítať sa učíš čítaním. Takže každý deň písať diktát a čítať a zlepší sa to. Slovenčina zas až toľko výnimiek nemá, gramatika je ako matematika 😉 opakuj mu to a vysvetľuj pravidlá a pochopí.
@danette moze byt dyslektik pamätám si na prvom stupni som isla na testy a potom mi neznamkovali diktakty....a akurát som prihlasila moju 5r do jednej ambulanciu kde pracuju s detmi s rôznymi poruchami a mi vysvetľovala o dislektikov a su rozne stupne a nasla som sa v tom co si pamätám zo ZŠ;) ale ma by to riwsit triedna ale ked nema záujem prihlasila by som ho do CPPaP urcite za to nic nedate len zistite ako je na tom ako zbytočne sa trapit....ja som tiez bola výborná v matike
@popocathepetl nie tak celkom, ja som citala a citam od mala velmi vela, mam napozerane, pravidla netusim.
@nin12345 ďakujem. Tento tvoj opis na neho sedí asi najviac. Presne on je taký veľmi zbrkly. Vždy keď mu poviem že sa má učiť, tak zrazu je hladný, potom musí ísť na WC, tak je smädný... A proste to zbytočne naťahuje. Keď už začneme konečne tak musím všetko spratat okolo neho, lebo so všetkým sa bude baviť. Trebárs aj vrchnák z pera, alebo roh učebnice. Toto sa však už trochu zlepšuje, čiže asi potrebuje fakt z toho vyrásť. Nemyslím si že je tam nejaké dys aj kvôli tomu že odkedy sa s ním snažím doma písať diktáty tak sa niektoré veci zlepšili. Ale je to veľmi pracné. Konečne napríklad robí takú základnú vec ako písať na začiatku vety veľké písmeno. Taktiež už začal písať dlžne a mäkčene poriadne. Stále je však dosť tých chýb. Naposledy mal 8 chýb. On bol aj veľmi pomalý a nestíhal. To sa tiež trochu zlepšilo teraz. Mňa len proste hnevá alebo mrzí že nemá takú tú pamäť ako keby že pozrie na to slovo a sa mu uloží v hlave ako sa piše. Všetko sa musí proste pracne naučiť.
@danette chapem ta ale vobec to nevadi nemusi mu ist vsetko hned na vybornu. A ked hovoris ze sa to zlepsuje a ze mal len 8 chyb tak to je uplne v poriadku pretoze deti s nejakym typom dys proste maju aj 60 chyb to sa neda ani opravovat taky diktat lebo uz po prvych dvoch vetach je to za 5.
@eeffka lebo čítaním sa učí čítanie. Pravidla sa učia pravidlami a ich uvadzanim do praxe - písaním.
Ani ja som nikdy nevedela písať diktáty vždy 4,5 a tu som nič mi nechýba ....a vidím že dcéra je po mne a neriešim to svet sa nezrúti ....životom sa naučí
@danette pisat a pisat. Vybrane slova sa mestaci len naucit odrevitovat napriklad. Pisanim sa mu to zafixuje. Je mnozstvo knih/zositov pre dany rocnik su aj take na doplnovanie.syn je 4tak ma taketo su fajn vyskusaj pozriet v knihkupectve
@danette ucitelka vám nenavrhla diagnostiku v CPPaP či to nie sú poruchy učenia?