Problém prváčika s čítaním

katulienka01
13. máj 2013

Ahojte,
môj synátor - prváčik má poriadne veľký problém s čítaním. Mýli si podobné spoluhlásky (b-p-d,m-n,...) vymýšľa si konce slov, niekedy aj celé slová, častokrát sa opakuje,... Keď som sa obrátila na učiteľku s podozrením, či nemá dislexiu (predsalen, okrem Q,X, ä pozná už všetky písmená, jeho spolužiaci čítajú v pohode), bolo mi povedané, že v tomto veku sa to ešte zistiť nedá, pretože deti ešte nemajú potrebnú zručnosť. A vraj máme s ním viac čítať. Mne je ho chudáka už ľúto. Čítame hodinu - hodinu a pol po návrate zo školy, a ešte večer pred spaním rozprávkové knihy systémom "kúsok ty, kúsok ja". Snažím sa všemožne ho motivovať, ale číta vyslovene s odporom a takou nechuťou, že mi je až do plaču, keď ho nútim. Článok, čo deti bežne prečítajú dvakrát, on číta 8 - 10krát, a napriek tomu v škole nedostane hodnotenie. Nie je to o vzore z domu, lebo ja som knihomoľ, a starší syn tiež. Je tu niekto s podobným problémom?

janinah
13. máj 2013

hodinu čítania?chudáčik, to je veľa,môj prvák čítal max. 2x to,čo kázali 5x.......zistila by som si kto diagnostikuje poruchy čítania,či psycholog či kto a šla by som za tým

miruska320
13. máj 2013

Ahoj,moj syn je prvak ,nemame problemy s citanim ,ale spoluziak ano a cudujem sa postoju ucitelky,lebo nasa ucitelka hned mamine ziacika odporucila navstevu psychlogicky ktora zhodnoti ci ide o dislexiu ci nie.Myslim -neni som vsak'odbornik,ze sa to da zistit uz aj u prvacikkov-a pripadne hned podchytit.Drzim palceky a isto by som na tvojom mieste skusila stastie u odbornika 🙂

cerez
13. máj 2013

Tiež si myslím, že 8- 10 krát je veľa. Žiadne hodnotenie, čo má to dieťa motivovať. My nemáme problém, mám druháčku. Ale v prvom ročníku jej robili problémy b - d. Humorne som jej vysvetlila, že b má veľké brucho a d má za sebou zadok. Chytila sa toho. 😀 A ináč, očká má v poriadku?

lenja123
13. máj 2013

@katulienka01 ja mám skúsenosť, že čím viac môj prvák číta, tým mu to ide horšie 😉 . Deti v ich veku sa naozaj veľmi rýchlo unavia a ak prečíta maximálne dve strany v detskej knihe, tak má dosť. Po hodine čítania si to ani neviem predstaviť, číta tak maximálne 10 minút. A aj to sa už ku koncu mýli - presne ako píšeš, zamieňa si písmenká, domýšľa si konce slov, alebo aj celé slovo. Syn si doteraz občas pomýli A-O, malé b-d, aj keď ich už dávno pozná, predsa si to potrebuje upevniť. S tou dyslexiou je to pravda, spolužiak staršieho syna chodil od prvej triedy k psychologičke a potvrdili mu ju tuším až v treťom ročníku. Netráp syna hodinovým čítaním, tým ho úplne znechutíš. Radšej dbaj na správnu techniku čítania, a vyberaj knihy, ktoré ho zaujmú, majú velikánske písmenká (aspoň môjmu sa oveľa lepšie čítajú, aj keď zrak má v poriadku 😀 ), obrázky. Povedala si učiteľke, že s ním denne čítaš hodinu? Keď ti radila, že má čítať ešte viac 🤐

katulienka01
autor
14. máj 2013

Ahojte dievčatá, práve som sa vrátila zo školy. Učiteľke som znova celú situáciu vysvetlila - že čítame vážne hodinu, a že môj syn získava k čítaniu skôr odpor, než vzťah, a že to takto nejde. Ona si nemyslí, že ide o dislexiu. Pri dislexii by vraj mal problém s prečítaním nového textu, proste by to nedokázal a syn to zvláda - aj keď veľmi pomaly a s problémami. Myslí si, že je problém v dĺžke textu. Nedávno totiž prešli na dlhšie texty. Dohodli sme sa, že mu bude dávať čítať kratšie texty ( napr. polovicu článku - básničky), a postupne bude pridávať po vete, lebo zrejme si len dlhšie zvyká. Tiež mi poradila, že nemáme čítať najprv celý text. Najprv mu popodčiarkovať dlhé a ťažké slová, ktoré mu robia problém a čítať ich viackrát, a až potom skúsiť celý text. a vraj 5x máme čítať, že to stačí.
@lenja123 : Niečo na tom prehnanom úsilí bude 😉 Po večeroch si s ním čítam, čo vyberie. Teraz čítame Macka pu - je tam málo textu, obr písmená, ale nebaví ho to, ("je to pre malé deti"). Musím sa ísť prehrabať do knihkupectva, pozrieť aj nejaké encyklošky o pavúkoch, hmyze a podobných nechutnostiach 😝 , to on rád. Má aj okuliarky, ale len 0,5 na čítanie. Oči mu dávam kontrolovať pravidelne, bo sme všetci v rodine okuliarnatí.
@cerez : aj to sme skúšali, ale keď číta, nestíha si to uvedomiť hneď, a vždy zastáva pri týchto písmenách.
Uvidím, ako dopadne tento pokus, a ak zlyhá, budem rovno klopať u psychológa. Ďakujem za rady, napíšem, ako pokračujeme. 🙂

xlucia
14. máj 2013

@katulienka01 ahoj. ako prve. pise sa dYslexia, je tam tvrde Y
a inak co si mysli ucitelka je jedna vec, ale ty vezmi syna do pedagogicko psychologickej poradne, je to zadarmo, nech ho tam komplexne zdiagnostikuju a co zistia, to ti daju aj na papier.
mozno ma inu pochuru, kazdopadne nech ma hocico, takmer vzdy vedia dat dobre rady ako dietatu pomoct dalej, aby sa menej trapilo a malo aj viditelne vysledky, cize ho to povzbudi.
ja som tam poslalal uz par deti, ktore som doucovala, pretoze rodicia si mysleli ze su napr. len lenive, alebo pomale. ale neboli. casto tam bola nejaka DYS... a ked sa uz presne vedelo na com su, dalo sa na tom stavat a detom realne pomoct

katulienka01
autor
14. máj 2013

@xlucia vďaka za upozornenie na správny pravopis. 😨 No jasné, mala som tam volať hneď! Priznávam, táto možnosť mi nenapadla... 😅 Takže už čakáme na termín. 🙂

barunka
14. máj 2013

tiež mám dcérku prváčku a s čítaním sme rovnako bojovali ... my sme už navštívili CPPaP, zatiaľ len raz, druhýkrát čakáme. Nám tiež povedala, že diagnostikovať "učebnú poruchu" môže dieťaťu až v druhej triede, že u prváčikov či menších sa hovorí o "oslabeniach"...
Ja odporúčam rozhodne dieťa nenútiť do čítania, čím viac budete čítať, tým to bude horšie... Nečítajte knižky, ktoré vyberieš ty, čítajte, čo ho baví... U nás sa číta len encyklopédia s tatinkom, nákupné zoznamy s maminkou, dopravné značky, návody na použitie ak kúpime niečo nové, televízny program...
Zlepšuje sa to, musím povedať, že už číta pomerne dobre, i keď stále nie perfektne...
Z čítania je hodnotená vždy, u nás učiteľka hodnotí stále 🙂 ale máme zlatú pani učiteľku, ktorá dokáže deti motivovať 🙂
Zatiaľ nejaké oficiálne tlačivo do školy som nebrala, ani nemáme, kým neprejdeme druhým vyšetrením, na ktoré čakáme... Oslabení máme kopec, ale snažím sa pomáhať mojej dcérke ako sa len najviac dá...
U nás je problém aj s tým, že má napr. oslabenú sluchovú pamäť a z toho sú potom aj trošku problémy pri čítaní. Takže napr. na prechádzke trénujeme, ja poviem slovo, ona povie, aké sú v ňom písmenká, alebo na aké písmenko sa začína, na aké končí a podobne... takýchto aktivít máme kopu a myslím, že aj vďaka nim má dcérka známky také aké má a je šikovná 😀

xlucia
14. máj 2013

@katulienka01 za malo. hlavne ze uz mate termin. su tam vacsinou dobri odbornici, aspon ja mam taku skusenost. maju prax aj potrebny nadhlad a odstup. potom daj vediet, co vam povedali, ak ti to teda nebude vadit.
najhlavnejsia je samozrejme spokojnost drobca, aby neziskal odpor k uceniu hned v prvej triede.... ved citanie je zaklad

eeffka
14. máj 2013

@katulienka01 citate zbytocne vela,ked Ho nebavia al. Nevladze dlhe texty skuste komiksy.pre dceru son tak kupila Smoulou a poniky chlapcov som nezistovala ale urcite nieco bude na trhu.

nokialada
26. máj 2013

ja mam prvacika ...tiez si myli pismenka ...ale drzim sa rady lekara 3x precitat a dost cim viackrat cital tym to bolo horsie ...nastevujeme psychologa a myslim ze to vedie k zlepseniu...mi mame diagnozu ADHD....nepozornost,rychle rozptylenie ,atd....jak sa blizi koniec roka...tak vidim aj pocujem ze cita uz krajsie -rychlejsie -plynule....ono to chce len trpezlivost a cas...nenutila som ho neustale citat a malo to efekt kladny ...keby sme ho nutili citat 5,10x tak by sme v nom vzbudili len odpor k citaniu a teraz aj sam od sebe zacne citat s usmevom

katulienka01
autor
19. júl 2013

@všetci 🙂 Ahojte, dievčatá, dávam vedieť, ako sa to vyvíjalo ďalej.
Na konci školského roka sme s Lukym boli na vyšetrení. Pani psychologička prišla k nám do školy, Lukyho otestovala na všetko. Vyjadrovacie schopnosti a slovná zásoba nadpriemer, grafomotorika priemer, matika nadpriemer, a to čítanie bolo ľahko pod priemerom. Na určenie diagnózy je ale ešte skoro. Odporučila nám s ním v lete občas čítať a písať, aby nezabudol, ale nejak to nepreháňať, a na začiatku nového školského roka sa máme ozvať, aby sme mohli začať pracovať aj s ňou.
Musím povedať, že psychologička mala úžasný ľudský prístup, bola fakt skvelá, Luky sa na spoluprácu s ňou celkom teší 🙂
Takže teraz naberáme sily a chuť do budúceho roka, aby sme to v druhom ročníku spoločne zvládli.
ďakujem Vám všetkým za podporu a rady 🙂