Ahojte mam problem :( existuje prosim Vas kniha pre prvakov ktora nema na strankach ziadne obrazky, cisto len text, najidealnejsie by bolo par slov alebo viet? Syn ma adhd, poruchu pozornosti a obrazky v citanke a slabikari ho velmi rozptyluju .. preto sa tu pytam, ci existuje nieco take 🙏 ma problem s mylenim si pismenok, tym padom cita po slabikach, po dohsom case ziadne zlepsenie .. viete mi poradit ako mu pomoct aby sa mu lepsie citalo?
Ak mate aj nejake tipy, ako pomoct s matematikou, pocitame neustale do aléuja tie iste priklady ale on stale si nieje isty, pocita na prstoch :( cim mu pomoct ?
Dakujem
existuje čítanka pre dyslektikov, je tam farebne rozlisene slabiky. to ze cita slabikovo nie je zle, je to super. casom ked sa zlepsi bude spajat slabiky do slov. existuje aj slabikove citanie (kniha) avsak rataj s tym, ze takmer vsetky knihy maju obrazky. naucite sa najprv porozpravat sa o obrazku a bude ho menej rozptylovat. tak to robia aj v skole popr. ho prekry. este je len v 1r. nestresujte sa ze mu nejde citanie do zaciatku 2r. sa to vyrazne zlepsi. drzim palceky
to, že počíta na prstoch, je úplne v poriadku
Tiez ma hned napadlo..ci to nevies napisat ci vytlacit sama..
Neskusala si urobit do cisteho papiera okienko a nech cita,.co je v tom okienku.
@8853 fuha, syn si to riadne vylepsil 🙂
No on place niekedy az, ze mu mam vsetko pozakryvat lebo sa tam musi stale pozerat a nevie sa sustredit .
Ano vyrobila som dnes nieco, 50stran na nich rozlozene koncovky slov, rozne 3slabikove slova.. ale stale nemam pocit ze by pochopil citaniu a pocitaniu, stale mam pocit ze sa to uci mechanicky, stale neprislo to pochopenie tychto logickych suvislosti u nho ..
@kacena4 lenze on strasne seka, ziadne plynule citanie, do toho si myli pismenka :( keby slabikoval a bolo to spravne tak to akosi neriesim, ale tazkosti mu robis slova napriklad prst, slnko kde ide po sebe viacej tvrdych spoluhlasok .. nedokaze to spojit bez chyby a to jeho citanie sa vobec neda pocuvat 😢😢
@renab neskusala, ale vyrobim dakujem velmi pekne
@miskajerry dakujem ❤️
@domininini ale to je normalne aby prvák ťažšie čítal zhluky spoluhlasok. treba si ich rozdelit na hlasky. v 1r. a este v na zaciatku 2polroka nemusi vediet čítať plynule. treba mu dat cas. odporucam pre pokoj rodicov aby ste mu neznechutili ucenie a citanie, skuste navstivit liecebnu pedagogicku nauci vas pracovat s dieťaťom a jemu tiez pomoze.
@kacena4 ako beriem to s rezervou. Ja som s tym ok ak je ucitel prisnejsi ale zase… to mi pride kusok extrem. Kedze napr to citanie este ani vsetky pismena nepoznaju. Stale sa ucia.
Matematiku akurat sa ucia desiatky. Resp prepocet cez desiatku. A prave teraz sa im prsty zidu-ze pripocitat kolko ku 10. Ale…
Moja je najmladsia v triede. Ale ako mam stastie ze patri k tym sikovnejsim. Ale napr u starsieho syna by som pri tomto tempe plakala spolu s nim.
@domininini ja som si pisala vlastne slova a vety do wordu, lahko vymyslis podla pismen, ktore uz prebrali. Z toho, co popisujes si myslim, ze u vas sa treba vratit na zaciatok a upevnit spajanie slabik, uvedomovanie si hlasok v slove a podobne.
@domininini skúste pozrieť na stránke idemito. Majú tam veľa pomôcok...
@domininini prepis mu text. Ja prepisujem dcére text, aby mala zmenu, iný slovosled atď ... Počítanie na prstoch je ok
@domininini ahoj, ja som rozdelila slovo ceruzkou ciarami na slabiky a tak sa citalo. Pozakryvala som zvysok, ponechala len text, ktory sa mal citat.
Pouzivame aj pravitko, nakolko sa pocas citania kukne prec, prst potom lieta po texte a nevie, kde sa skoncilo. S pravitkom sa to zlepsilo.
Na pocitanie som vzdy k sade prikladov kreslila casovu os. Pri scitavani sme si ukazali prve cislo a uz sme robili taky pocet oblucikov k celym cislam, kolko sa malo pricitat. Tak sme sa dostavali k vysledku. Pri odcitani to iste, len opacnym smerom. Prsty su tiez ok.
Drzim palce. Inak existuju aj zosity pre adhd deti, mam v plane odtial nejake kupit. Skus pohladat a zadovazit. Mozno aj to pomoze neskor pri pisani.
@domininini To, co napism, sa nebude asi viacerym pacit, pretoze u nas je silno zauzivane ucit deti citat po slabikach. Ale, moja skusenost, o.i. aj ako ucitelky 1.stupna - detom citanie musi "docvaknut". Ziaden dril citania slabikovanim nepomaha, je skor kontraproduktivny. Detom to nedava zmysel, pretoze odtrhnute slabiky zmysel naozaj nedavaju. Co je ovela dolezitejsie, je posilovat zvukove vnimanie slov. Hrat sa hry, kde dieta identifikuje najprv prve pismenko slova, potom posledne. (na to existuju potom jednoduche hry, kde jeden povie slovo, dalsi povie slovo, na ktore sa konci to, co povedal ten pred nim. Alebo hry, ze co si vezmem na opusteny ostrov - a vsetko musi zacinat na nejake urcene pisemno... )Hry, kde sa slovo vyslovi cele a nasledne rozdeli, idealne v spojeni s tlieskanim, skakanim, chodenim po schodoch, hojdanim, proste akymkolvek rytmickym pohybom. Velmi pomaha detom naucit sa urcit samohlasky a spoluhlasky, ale bez toho, aby vobec vedeli to pomenovanie, to nie je potrebne - deti prirodzene citia, co je samohlaska a co spoluhlaska. My sme napriklad zapisovali s detmi slova bez pismen, len pomocou znacky, ktoru sme dohodli pre samohlasku a pre spoluhlasku, cize slovo mama vyzralo zapisane takto : -o-o Stacilo im ukazat na par lahkych slovach a hned pochopili. Netreba ich zatazovat pojmami.. Postupne dokazali takto zapisat aj tazke slova.. Po troch mesiacoch pracovania so zvukovou rovinou jazyka sa vacsina deti naucila citat hned, ako sa naucili pismena. Nebolo treba ziadne slabikovanie, ziadne postupne ucenie. Na par hodinach sa zoznamili s grafickou podobou pismena a hned vedeli zapisat a precitat slova.
Vykasli sa na slabikovanie a vysedavanie nad citankou. Hraj sa s dietatom to, co pisem vyssie. Kazdy den, pri akejkolvek prilezitosti. Vies vymysliet kopu hier, rozne obmeny a nezabudaj na ten pohyb. Takto najlepsie pomozes dietatu, vytvoria sa v mozgu prepojenia, ktore povedu k citaniu.
Pocitanie na prstoch je uplne v poriadku. A tiez vies podporit pocitanie pohybom. Kym dieta nebude mat zmaknute pochopenie mnozstva, tak je zbytocne ho trapit poctovymi operaciami. Takze opat - treba pocitat do nemoty rozne predmety, potom pocitat nieco abstraktnejsie, napriklad, kolkokrat som vyskocil. Potom scitovat, odcitovat fyzicke predmety, potom moze prist abstraktne pocitanie.
Myslis takto rozptyluju?
Ak nezozenies, tlac si tie iste texty na cistu A4 doma. Aby natrenoval to, co mu do skoly naozaj treba. A pri pocitani doma ho este nechaj pouzivat prsty, potrebuje sa utvrdzovat svojim tempom. Pripadne vytiahni pocitadlo, nech skusi vizualne pomocky