Neustály plač 9 ročného syna počas učenia

oroska
26. sep 2012

Ahojte. Mám problém so svojím 9ročným synom, štvrtákom, ktorého škola vobec nebaví a počas každého učenia doma narieka 😒 Napr. má sa naučiť na novú hodinu vlastivedy či prírodovedy. Dám si tú námahu a urobím mu z toho poznámky /kedže z dnešných kníh sa fakt normálne nedá učiť/. A problém nastáva, keď mu to dám naučiť. Začne plač, že je toho veľa hoci je to zhruba na A5ťkovú stranu. Po 10minutách ked sa vynarieka, tak sa to s ním učím takým štýlom, že mu to najprv prečítam...potom si to spolu zopakujeme a nakoniec sa naučí jeden odstavec pridá druhý atď... až sa to naučíme. Neviem si už rady a som už z neho psychicky na dne. Nemá záujem nič si preopakovať, čo nieje na úlohu akoby ani nebolo to my hodí 300 výhovoriek prečo by sa to nemal učiť, hoci viem že tam ma nedostatky lebo doniesol z rovnakej veci zlú známku. Tieto jeho plače trvajú už od 1 vej triedy, ked ma niečo dlhé prečítať či napísať....Pritom sa neučí nejako zle je dvojkár, ale keby som ho nechala tak ktovie aké známky by nosil. Máte doma niekto podobné dieťa? Čo zaberá? Čo by ste poradili...vďaka.

evabb35
26. sep 2012

@oroska kedysi som synovcovi z prírodovedy robila osnovu. Lebo tiež mi tvrdil, že je to strašne ťažké a len sa to biflil. Tak som mu urobila osnovu: napríklad Zviera, prostredie, strava, rozmnožovanie - v texte si našiel odpovede k tomu a potom mi k tej osnove len rozprával a zistil, že to nie je až také zložité. Vlastivedu som ho musela naučiť čítať všetko v mape a stále pracovať s mapou.
Aj môj druhák sa dnes rozplakal nad "ťažkou matikou" a sama som ho musela presvedčiť, že to zvládne, že to nie je vôbec ťažké a že to bude mať za chvíľu hotové. Tak som to dieťaťu vsugerovala, ono to prijalo a nakoniec to hravo zvládlo. Podľa mňa je chyba, že pred deťmi rozprávame aké to majú v škole ťažké a potom sa deti samé začnú ľutovať. Asi pomôže vsugerovať mu myšlienku, že pre neho do vôbec nie je nič ťažké. A samozrejme chváliť aký je šikulko...ako to perfektne zvládol...

evabb35
26. sep 2012

@oroska a stále som nútila synovca premýšľať nad tou učebnou látkou - aby mi povedal, ktoré zviera je podobné, ktoré podľa neho žije v rovnakom prostredí a čo zaujímavé našiel ešte na mape...lebo dnešné deti majú sklon učivo sa nabifliť po odstavcoch a bez štipky záujmu. Pamätám si, že keď som ho skúšala vlastivedu, tak ma zaujali maličké poznámočky na okraji strany. On mi na to povedal, že to sa učiť nemusia a tak si to vôbec nečítal. Keďže videl môj záujem o tie informácie, ktoré som považovala za veľmi zaujímavé a keď ešte sám videl, že jeho "veľká teta" takéto veci nevedela,tak sa to naučil a potom v škole za to schytal jednotku samozrejme, lebo to jediný z triedy vedel...a bol hviezda.

stellina1982
26. sep 2012

ahoj som ucitelka na ZS pre prvy stupen. nepoznam tvojho syna ani teba ,ale z toho co si napisala usudzujem ze je malo motivovany na to ,aby sa ucil...neviem ci patri do 1.kategorie stvrtak-pubertak ,alebo do 2.kategorie stvrtak -dieta.pokial je kat.1.tak nanho ist treba prisno , logicky nie nasilne ,ale vyzadovat isty dosiahnuty ciel v zmysle nieco za nieco-cim skor sa naucis a ja ta to vyskusam tak tym skor mozes "vypadnut " von za kamosmi, alebo si zapnut pc, dvd hry a pod.
kat. 2 potrebuje silnejsiu motivaciu nakolko je stale zaradena medzi deti a treba mu neustale nieco vysvetlovat ,pripominat ,riesit...tato kategoria si vyzaduje citlivy pristup ale nie rozmaznavajuci , vobec by som uz nepisala poznamky ,lebo v 5 rocniku bude mat ovela väcsi problem s ucenim sa. S deckami si v skole pisem poznamky a to potom od ziakov aj vyzadujem to podstata (nevie aky ma pristup ich ucitelka) ale osobne si myslim ze pisat si snim poznamky ,ktore napises zanho ty , a on si ich ma mechanicky a splacom prcitat nem ziadyn efekt...bud nech si tie poznamky prepise sam ,aby vedel o com pise ,alebo nech si precita ucivo nahlas z ucebnice a uci sa zo zosita , z poznamok co napisali v skole (pokial ma ich uc taky system ako ja). a podobne ho motivovat ,len si myslim ze kat c 2 nefrci na pc, dvd,ale skor frcia na roznych nalepovackach a pod. cize za dobru znamku odmena...podotykam osobne mi to nemala byt financna odmena aby si dieta na to nezvyklo ale paradoxne tato forma odmeny je najucinejsia🙂 alebo respektive za dobru znamku pridam na vreckovom a za zlu znamku z vreckoveho odoberiem...no musim koncit ,ale skus mozno nieco zabere...

evabb35
26. sep 2012

@stellina1982 nemalá finančná odmena, zníženie vreckového...máme tu hospodársku krízu, ľudia sú bez práce, bez výplat, nestíhajú splácať dlhy, majú na krku exekúcie, pomaly im nezostáva ani na platby za obedy pre deti, ZRPŠ, školský klub, triedny fond, učebné pomôcky, učebnice...samozrejme rodičia o tom v škole nehovoria...učitelia ich považujú za zábudlivcov, za rodičov, ktorí nestíhajú....rodičia nechcú, aby deti vedeli, že je hospodárska kríza a tak o tom nehovoria...takže finančná odmena a vreckové sú vo väčšine slovenských domácností nereálne...čo potom? Ako potom motivovať?

blondiee83
26. sep 2012

@evabb35 nemyslim si, ze vreckove je v rodinach nerealne - predsa nik tu nehovori o desiatkach eur. ja som ako dieta tiez bola motivovana peniazmi - za kazdu 1 som dostala 5 sk, za 2 som 10 sk musela vratit. Otec to ale vzdal podla mna prilis rychlo, bolo to pre neho financne neunosne 🙂
Ale ine som chcela - motivacia peniazmi nie je zla vec - predsa aj v praci sme motivovani platom - nech sa dieta nauci, ze cim sikovnejsie bude, tym viac dokaze zarobit - obrazne povedane. A nemusime dietatu davat kopec penazi - mozno staci niekedy slubit zmrzlinu, cokoladu, knizku, pizzu, vylet - veci, ktore by sme mu tak ci tak dopriali.

stellina1982
26. sep 2012

@evabb35 no pekne napisane...ver mi nie je nic trapnejsieho pre mna ako pisat do ziackej knizky ze mi deti maju priniest peniaze na zrps , poistne , divadlo ,kruzky atd...ver mi radsej by som vyucoala a nie robila pokladnicku...a ucitelia z toho mizerneho platu co maju to chapu asi najlepsie a ver mi ze nezazeram na ziadne dieta ked prinesie peniaze oneskorene...lebo viem co stoji dieta-skola...no a co sa tyka financnej odmeny nehovorim o 5 eurach hovorim o centoch pre stvrtaka mozno 10-20centov by uplne stacilo ...tak ako moji prvaci sa tesia z 2centov🙂 to nejde momentalne o hospodarsku krizu ...no zial pokial rodicom nevystane ani na tie motivacne centy, tak v tom pripade musia hladat mltivaciu ovela silnejsiu niekde inde...ale zas budme uprimne ..co je väcsia motivacia pre teba pre mna pre nas ako vyssia financna odmena? zial nestiham sa prizerat ake su deti narocne ... a kto ich v tom podporuje? -rodicia...babika ktora ma modre telo postavu barbiny a vola nejaka monster neviem co tak stoji40 euro znackova ,neznackovu deti nechcu...ale to je zacarovany kolotoc...

sendy182
26. sep 2012

@oroska možno skús to vlastnými slovami , častokrát poznámky zo zošita stačia......skús mu to čítať vetu po vete, aby sa to naučil stebou.........potom ešte zopakovať,,,,u nás to fungovalo na striedačku s knihou, kde som mu podčiarkla doležité vety......no tiež nie je nadšený z učenia...... 😖....ale učiť sa musí......či sa mu chce alebo nie......

evabb35
26. sep 2012

@stellina1982 a nič nie je trápnejšie ako v časoch internetu a platieb prostredníctvom homebankingu musia nosiť rodičia hotovosť do školy. A ešte hotovosť preberajú učitelia, ktorí nemajú základné ekonomické znalosti, účtovnú evidenciu si nevedú žiadnu...žiadne potvrdenia o prijatí hotovosti nevydávajú...a pritom povedzme si otvorene ide tu o nemalé peniaze.

evabb35
26. sep 2012

Nemali by sme výchovu detí viesť k tomu, aby nepodliehali konzumu?
@stellina1982

very22
26. sep 2012

Nemá táto diskusia náááááhodou pomôcť mamičke OROSKO ako sa ma vysporiadať so synom ktorý sa nechce učiť?
A vy tu rozoberáte financie a platy učiteliek a...
Bezpodmienečne mamička orosko poslúchni rady p. učiteľky stellina 1982, lebo ti radí výborne. Ja mám dcéru tretiačku a od prvého ročníka mám taký istý problém a tiež som zaviedla odmeňovanie a zaberá to. Držím palce nech sa podarí motivovať tvojho syna 🙂

zuzuj
26. sep 2012

@oroska ahoj podla mna by si mala zistiť kde je pes zakopany čo sa týka jeho nezáujmu a to dokonca od prvej triedy. napíšem to rovno. mali by ste ísť za školkým psychologom. Ak nie je v škole niekto taky neviem z akeho si mesta, ale su Pedagogicko psychologické poradne. Ak by si chcela uplne sukromne, tak potom za niekým kto má na to špecializáciu čiže vie vyšetrovať deti. treba zistiť akú má úroven kognitívnych schopností, a najma či nejde o nejakú vývinovú poruchu v zmysle dyslexie, dygrafie a pod. To je v prvom rade. To je najzakladnejšie vyšetrenie. Ak sa nenajde v tomto problém, další krok je zistovanie kde je problém v učení. Myslím, že ste už riadne zaciklený, a tvoj syn aj celá rodina
A poviem rovno teraz riešiť metodiku učenia....t.j., že íš mu tabulky alebo kresli zvieratká nemá žiadny zmysel. Nie je to každopádne primerané jeho veku aby takto reagoval, a hovoríš že je to od prvej triedy....to nie je celkom ok.
Nič sa neboj, je doležité dať na dobré referencie a najsť si psychologa detského ktorý ovláda aj diagnostiku aj terapiu zameranú na školské ťažkosti. V BA a Pezinku ti viem poradiť inde moc nie. Každopadne každá učitelka vie kto je ich škole pridelený. Podla mna nečakaj, lebo takto mu fixujete samozrejme on si fxuje tiež určitý druh správania pri záťaži. a To bude big problém v puberte. Neboj dobrý psychoš najde pri koplexnom vyšetrení kde je pes zakopaný a idete riešiť podstatu.

oroska
autor
26. sep 2012

ďakujem krásne všetkým za príspevky. Finančné odmeňovanie máme zavedené, u nas za 1tku dostane 0,50 centov, za 4 vráti 50 centov a za 5ťku vráti euro..ostatné známky finančne neriešime. Hoci sa teším aj 2jke je to super. No ved práve, stellina1982 , že si myslím, že už je dosť veľký aby to zvládal sám...dnes sa rozčuloval, že on to po mne nevie prečítať 😕 , tak mu muž povedal ok tak nech to prepíše a zrazu už aj čítanie bolo. Skúsim ho začať viac chváliť a nejako ho doviesť k tomu, aby si viac veril...on totiž sam vidí na sebe že mu to troška dlhšie trvá no a keď to nevie hneď tak už je plač lebo v telke ide to či ono alebo chce ísť von. Ja mam niekedy pocit, že je 2.kategória školák dieťa...je skor na kreatívne veci...nebaví ho učiť sa niečo čo ho nebaví :/ ja mu vysvetlujem, že jednoducho su to povinnosti, každý ich máme a častokrát nám dospelým sa kadečo nechce, ale musíme to zvládnuť. Asi by som ho mala začať viac brať ako dieťa...čakám od neho, že bude "dospelší". Skúsim, teda tie poznámky...aj ked vidím na nom, že je trošička pomalší takže tá pomoc je zatial nevyhnutná a neviem či to vyrieši myslieť si že z toho raz vyrastie, nechcem z neho nesamostatnú osobnosť...ved to, že sa bojím čo bude neskor, keď prídu na rad stale vačšie a väčšie školské povinnosti. On ma potom z toho radosť, keď dostane dobru znamku, ale stale je to naučiť sa prenho asi to horšie...

bodka13
26. sep 2012

@oroska neviem čo poradiť,ale určite by som mu nepísala poznámky-však tie má už napísané zo školy...hoci možno ich dostanú aj na domácu úlohu ale to by už mal byť schopný urobiť si sám,maximálne sa ťa spýtať či tam má napísať aj toto ...a prečo sa učí učivo po odstavcoch,vlastne naspamäť 😕 - lepšie riešenie je rozprávať sa o tom,pridávať príklady zo života a okolia = vtedy to oveľa rýchlejšie pochopia ...aspoň u nás sa to osvedčilo 🙂

PS : dobrá je veta " čím dlhšie budeš plakať,tým dlhšie ti to bude trvať 😉 "...a vtedy aj ten najväčší potok sĺz u nás prestal

zuzuj
26. sep 2012

@oroska Samozrejme potom budete riešiť aj ,,metodiku" ako na neho čo mu pomôže. V prvom prípade bude mať individuálny škoslký plán a metodiku odborníkmi schválenú, v druhom ako na neho vymyslíte so psychologom...
Ešte je doležité nebrať ho nasilu na psychologické, ale ho motivovať , porozprávať a s ním predtým ako on vidí to svoje učenie, kde si myslí, že má problém, a nájsť tetu ktorá im s tým pomôže aby mu to išlo od ruky....veľmi zjednodušene...ale v tom zmysle aby vyslovene on chcel a možno aj pomenoval kde on cíti, že to nejde...
Doležitý je prístup rodičov brať psychoša ako niečo uplne normalne a v rámci školy bežné.

oroska
autor
26. sep 2012

Ešte by som k tým učebniciam, no vlastiveda a prírodoveda doteraz je podľa mňa dosť otrasne sformulovaná. Ja som sa učila sama už od druhého ročníka, ale teraz je všetko formou otázok, ktoré dostávame skor na vypracovanie doma. Dieťa nieje ešte schopné si to "vygoogliť" a nájsť podstatu...takže častokrát potom tie poznámky píšem ja a on sa prizerá ako to robím. Naše poznámky sú priliš strohé a je potrebné používať aj knihu...Neviem prečo mam pocit, že za naších čias to bolo oveľa lahšie... 😖 Teraz sú prílišné nároky na dieťa a toto je výsledok, že inak šikovné dieťa sa stáva skor tým menej šikovným v uvodzovkách. Slabšie a citlivejšie povahy sú potom deprimované 😢

oroska
autor
26. sep 2012

@bodka13 my sa to neučíme od slova doslova, snažím sa mu to vysvetliť tak, aby aj rozmýšlal a predstavoval si to...a tak si to učivo poodelujeme a zopakujeme si vždy ten "odstavec" ale jasné nemusí to byť od slova do slova...len postupne pridávame až sa to naučí celé...

bodka13
26. sep 2012

@oroska tiež mám štvrtáka a učebnice sa mi zdajú dobré....pekné obrázky o ktorých sa dá veľa rozprávať vlastnými slovami a to najdôležitejšie by im mala povedať učiteľka ....zatiaľ som v učive nenašla nič také,aby sme museli googliť ...vaši si nepíšu v škole žiadne poznámky?

bodka13
26. sep 2012

@oroska ahá ,neviem si to predstaviť-my sme sa nikdy takto neučili,ani so starším 😉 ...naši si to vždy prečítali/prečítajú sami a potom mi porozprávajú čo si zapamätali a ja im pomáham otázkami aby si spomenuli na čo najviac vecí z učiva 🙂

oroska
autor
26. sep 2012

@bodka13 píšu, ale len doslova uplny základ...no otázkami nieje problém to on niečo zo seba dostane, ale musí vedieť aj samostatne o tom porozprávať, akonáhle dáva učiteľka len otázky, už to je na 3jku.

oroska
autor
26. sep 2012

@zuzuj ano už som zvážila aj špeciálneho pedagóga, ktorý by mi ho "preklepol" vo všetkých smeroch, kde máme nedostatky, v čom dieťa naopak podporiť....Možno ma naozaj nejaku poruchu a možno si fakt len tak strašne neverí aj ked to nechapem, lebo vidí, že sa to naučiť nakoniec ozaj ide...ale ten plač predtým je ubíjajúci... ☹

bodka13
26. sep 2012

@oroska a učiteľka od nich vyžaduje viac ako im povie a nadiktuje ona 😕 ....lebo našej stačí to,čo si povedia v škole ...ak vie niečo viac,je to jeho + 🙂

zuzuj
26. sep 2012

@oroska špeciálny pedagog ho nepreklepne vo všetkých smeroch nemá na to špecializáciu. je zameraný práve na deti ktoré majú vývinové poruchy učenia, vie ich aj diagnostikovať a potom robí ich terapiu, rôzne cvičenia a podobne. psycholog je uplne iné zameranie a niečo iné je psycholog so špecializáciou a ešte psycholog, ktorý ma aj terapeutický výcvik...
Práve to že on si nevie z nejakého učiva vybrať podstatu a potom ju použiť môže práve na nejakú špecifickú poruchu nasvedčovať. To už by v 9 rokoch mal vedieť. Práve je to vek kedy sa tieto poruchy naplno prejavia. Aby si rozumela detičky majú normálny intelekt, sú šikovné ale môžu mať špecifickú poruchu učenia napr. dyskalkuliu tot pri riešení matematických operácii a predstáv. Potom sa učia iným sposobom a ide im to a tešia sa aj do školy aj sa radi učia, majú iné známky a to ich zase motivuje. Môže mať napr. len poruchy pozornosti a pod. Tých vecí môže byť viac preto všetky tie funkcie či správne fungujú dokopy treba vyšetriť.
Alebo naozaj nič z toho nemá a je to len inak podmienená nechuť , ktorá sa zaciklila.
Ale najčastejšie je to obe dokopy. Dieťa vnútrone vie že mu niečo nejde, je zle hodnotené (3jky) nerozumie uplne učivu, následne na neho reaguju žiacii, učitelia, rodičia, a on reaguje a pod. Je to na dlhšie....

Podla mna neváhaj, to akoby tvoje dieťa malo 4 roky angínu a plakalo a ty by si povedala že rozmýšlaš či pojdeš k doktorovi. A riešila či tento domáci sirup mu nezaberie....Píšem preto, že vnímať že a trápiš a tvoj synček duplom a je možno riešenie , ktoré máš zadarmo zatial....lepší terapeuti, ktorí si poplatili zo svojho plno výcvikov už robia na keš...

zuzuj
26. sep 2012

@zuzuj prepáč zase píšem narýchloo a podstata proste nie za špeciálnym pedagógom ale psychologom. Potom Vás možno pošlú za špeciálnym pedagógom ked už mu tu poruchu diagnostikujú. Ale kedže to nemusí byť len porucha učenia najskor treba ísť za psychologom ten ho preklepne zo všetkých strán...

oroska
autor
27. sep 2012

@zuzuj vďaka skúsime 😉

irriss
27. sep 2012

@oroska
Ahoj..
Tyto stavy ma obcas jedno z mych dvojicek..take 4.trida 😉
Podle meho je dulezita samostatnost....nevsimat si place a hlavne NIC nedelat za dite..
Pokud neudela NIC..napsat ucitelce, ze nechtel vypracovat ukol..a nebo, ze nebyl schopen samostatne vypracovat domaci ulohu...
U nas to funguje..ucitel se k ucivu vrati...
Dulezite je nepovolit...i za tu cenu, ze pujde BEZ ukolu...Lepsi BEZ nez od maminky 😉

winipega
4. okt 2012

@irriss Ahoj 🙂 Ja mam síce len druháčku,ale problemy mame tie isté,už od 1.triedy.A tiež ma to už pár krát napadlo-poslať ju do školy bez úlohy s poznámkou pre učitelku že si nechcela tú úlohu urobiť.Len neviem čo by na to tá učitelka povedala 😕

dianka2374
15. nov 2012

wow toto by som ja nezvládla naštastie moja dcéra sa sama učí od druhého ročníka a nemala 5 ani 4- iba raz z hudobnej na tú z vysoka kašle a mne to neprekáža. Teraz je v 5. ročníku.
Ja si myslím že s dieťatom si treba sadnúť a vysvetliť mu stručne ako skončí keď sa nebude učiť že ho nepríjmu do práce že bude musieť skoro vstávať do práce a drieť v nej - ak ho do nejakej príjmu. že nebude mať peniaze...

mrm
15. nov 2012

ahoj oroska, u mojich troch detí platí - čím väčší tlak - tým väčší protitlak. teda radšej netlačím, lebo to je zlé pre všetkých, ale snažím sa motivovať - odmenou môže byť aj pochvala, aj smajlík nakreslený v kalendári za každú zvládnutú úlohu (a po určito počte "nazbieraných" smajlov -odmena podľa dohody).
ja tie deti aj chápem, denne ich nútime do toľkých vecí, ktoré nechcú a zakazujeme im toľko, čo by zase chceli, že by to otrávilo aj väčšinu dospelých.
a ešte" i ja mám podobného syna a ten je dokonca mimoriadne nadaný (tvrdí psychologička) - on proste nezvláda stereotypné činnosti. je to pre neho utrpenie. a trvalo mi asi tri roky, kým som zistila, v čom je problém.
súhlasím aj s názorom vyššie - je celkom možné, že má nejakú poruchu ako napr. dislexiu. pre tekého dislexika je nesmierne ťažké porozumieť čítanému textu. ono to je veľmi ťažké také veci posúdiť a tak nútením môžme dieťaťu aj ublížiť.
Problém je, že takéto poruchy nie sú na prvý pohľad jasné a tak, hoci by sme krívajúce dieťa nikdy nenútili rýchlo bežať, tak dislektika mnohokrát aj milujúci rodičia nútia robiť to, čo je nad jeho schopnosti.
prejem veľa lásky a radosti!

lavyrle
15. nov 2012

ja mam tiez syna stvrtaka. Tej prirodovedy a vlastivedy je fakt dost. Mojmu pomaha, ze velmi vela cita a potom si z precitanych knih robi citatelsky dennik. Tu sa naucil vytiahnut zo 700 stranovej knihy (Harry Potter) podstatu a pointu tak, aby ked knihu opisuje niekomu kto to necital, aby ten chapal o co ide. Tiez to bol zo zaciatku problem - hovoril nepodstatne veci a potom sa zamotal. Ale postupne sa to naucil a aj tie uciva z vlastiky sa uz vie normalne sam z knihy naucit.
Moj syn je aj dost ambiciozny, takze u nas skor plati, ze ked nechce nieco navyse urobit (napriklad doma si napisat diktat) tak ja mu naopak poviem, ze mne je to fuk - ja uz svoje skoly mam a ja to robim pre neho a nie on pre mna. Takze ak nechce vyuzit moju ponuknutu pomoc - jeho problem. Vtedy sa tak nejak vzdy spamata, neda mu to a chce. V podstate mu hovorim to co uz baby pisali vyssie, ze je len a len jeho voľba či bude 4-kar, 3kar ci bude pracovat manualne, vystuduje uciliste alebo vysoku. Vsak nie kazdy moze mat vysoku.....ale hovorim podla mna toto sa asi neda aplikovat u vsetkych deti, plati to skor u tych ambicioznejsich

jolinka
16. nov 2012

@oroska podla mna jadro veci lezi v tom, ze zaujem na uceni ma rodic nie dieta 😉 😝 😝 😝 😝

Ty si sa dostala do roly prosebnika, ktory presviedca syna aby sa vobec ucil, snazis sa mu to ulahcovat, zametat cesticku, "predzuvat" ucivo vlastnymi poznamkami, robit mu to zabavne , prijemne, motivovat ho odmenami, .. Syn je tu pan, on ti diktuje za akych podmienok sa vobec bude milostivo ucit ...preto knuci, vydiera, chce take poznamky onake...podla mna toto vsetko je NESPRAVNE 😖 😖

On sa musi naucit SAM byt zodpovedny za svoje ucenie, ma na to, je uz stvrtak a podla znamok ani nie je hlupy 😉 😉 ...a to sa da naucit aj za cenu toho, ze docasne bude dostavat zle znamky ci poznamky.

Takze ked pride zo skoly, treba sa ho spytat ci ma ulohy...ak odpovie ANO...tak len povedz, dobre ja ti doverujem ze si to zvladol dobre. Ak pride s placom ze mu nieco nejde, posli ho naspet do izby, urob si to sam, radsej s chybami ale to co si urobis sam je ovela cennejsie ako s mojou pomocou. Nech si sam vymiena knihy zosity, nech sa pozera do rozvrhu co maju a nauci sa zapisovat do notesa to co maju na ulohy...Ked dostane par krat poznamku ci zlu znamku, nekricat netrestat...len konstatovat... nabuduce sa pripravis lespie, este raz si vsetko skontroluj {samozrejme SAM}...s ucenim by som pomahala len velmi mierne a len na vlastnu peknu ziadost, ziadne knucanie a vydieranie placom. toto netreba tolerovat.