Ahojte, myslíte, že nedať nadané dieťa do Aprogenu a neskúsiť ho ani integrovať v bežnej triede ako nadané je plytvanie potenciálom? Čo môže nastať, ak nám cpppap odporučilo Aprogen alebo integráciu, no my by sme sa rozhodli to pri nástupe do 1 ročníka ZŠ neriešiť? Je to škoda? Máte niekto osobnú skúsenosť? Resp, nechali by ste dieťa ešte v škôlke? Pri nástupe do zš by mala 5r aj 11mes, je septembrová.. Čiže sa jedná o predčasné zaškolenie zároveň. Ďakujem
Oboznámte so situáciou uciteľku a myslím si, že sa tak nadané dieťa môže krásne rozvíjať a napredovať aj v bežnej triede - diferencovanymi úlohamia aktivitami. Avšak so skúsenosti viem, že nadané deti majú problém v iných sférach (vyjsť so spolužiakmi, zmieriť sa s neúspechom, dodržiavať urcité nastavené pravidlá a podobne) a práve tieto bude dobre rozvíjať v "bežnom " kolektíve 😉
@darja12 Dcéra takto bola (tiež predčasne zaškolená, IQ okolo 130, plus aj hyperaktivita) a školu zvládla úplne v pohode. Obavy som mala z toho, že psychológ ma upozorňoval, že je hravá a nedustredená. A že ako najmladšiu ju môžu staršie deti šikanovať. Škôlka jej však už nemala čo dať a ona sama chcela ísť do školy. Je ukecaná, spoločenská, učila sa výborne, našla si kamarátky, akurát hlúpe a pomalé deti jej vždy išli na nervy. Takže občas doniesla poznámku. Bola tam najmladšia, ale nielenže ju nikto nešikanoval, skôr sme museli krotiť ju, aby ona nešikanovala spolužiakov. Zapájala sa do všetkých súťaží a aktivít a zvykla vyhrávať, takže aj učiteľka si ju obľúbila napriek ťažkej povahe. Bez doučovania sa potom dostala na 8-ročné gymnázium.
@heleninamama naša sa vie sústrediť uplne super, od narodenia.. Skôr je nenápadná, učiteľky v školke si nič nevšimli. Urbanov test tvorivého myslenia má v pásme ,,famozny,, a iq v pásme 130-140 v oboch testoch.. sociabilita podpriemerná.. ale vraj to ešte vekom dotiahne.
určite ho treba dať medzi "svojich" , nenechávať v škôlke, záleži, čo všetko vie, ako sa prejavuje, či je priebojná, alebo naopak zostáva v kúte. Ja osobne by som ju dala, mám obidve deti v nadanej a iné by som ani neurobila, tie deti sú tam v úplne inom prostredi, podnetnom, ak ti niekto povie, že učiteľka v klasickej triede ju bude viac zaťažovať, pripadne bude intergrovaná, všetko sú to len reči, tá učiteľka má toľko roboty s prvákmi, ktoré každé napreduje podľa svojho tempa, je ich tam v najlepšom pripade 15, tá učiteľka aj keby sa roztrhala, po čase sklzne do rutiny. Je to len človek a všetko nad rámec je ohodnotené ĎAKUJEM a možno 20€. No ďakujem pekne, to by som nerobila určite.
Ale opakujem, ak je to dieťa, len niekde na hranici toho IQ čo berú, tak kľudne porastie aj v klasickej, bude mať kamarátov, bude bližšie a za to to stoji. Ak ste presvedčeni, že je to wau, tak určite nadaná trieda.
@darja12 tam nemáš čo riešiť, ubližiš jej viac v klasickej triede , kde bude nepochopená
@darja12 Moja má dodnes problém v takých sociálnych, vzťahových oblastiach. Ju proste iní ľudia nezaujímajú, ide si svoje ako buldozér. Z toho nevyrástla. Ale sústredenie sa zlepšilo, ale je to stále kopa energie. Keby sme čakali, kým sa ukľudní, bola by v škôlke do 10-11 rokov.
S takým IQ určite patrí do školy.
@darja12 pochopila som ťa tak, že odporúčajú nadanú triedu, ale ty uvažuješ o bežnej, dobre tomu rozumiem? ak áno, tak absolútne mu nebude na škodu skúsiť si klasickú triedu. mojej dcére tiež odporúčala psychologička jednoznačne nadanú triedu. nie. prvé dva ročníky pekne odchodila do klasickej triedy, naučila sa všetko, čo iné deti a čo je bežné (nie všetko je totiž bežné aj v Aprogen), tretí chodila dokonca do inej školy a k takej učiteľke, žeby si ešte aj ty z nej bola v pozore 😀 do štvrtej a piatej som ju vrátila na pôvodnú školu a už do Aprogen. čiže chodí teraz tam. aj tam ju to už nebaví, tak ide skúsiť 8-ročné gymnázium. a absolútne neľutujem, že okúsila bežnú triedu, prísnu triedu a voľnejšiu výučbu.
@darja12 Uz som Ti pisala do inej diskusie-obe deti mam takto nadane, obe chodili do obycajnej triedy, dokonca jedna z dcer je tiez v triede najmladsia a pri nastupe do skoly bola velmi hrava, napriek tomu vsetko zvladla bez problemov. Hravost jej sice ostala, ale nejako si ucitelky zvykli😀 Teraz uz mam obe deti na 8-rocnom gymnaziu a su spokojne. Ale, obe deti boli bezproblemove aj vo vychovnej oblasti. Cize sme nemuseli riesit nejake vyrusovanie a podobne veci. A teda ZS to bola klasicka, ale narocnejsia, od 3. rocnika boli v jazykovej triede, takze medzi sikovnejsimi detmi. A ich nadanie sme rozvijali doma a na kruzkoch. Takze si treba aj toto zvazit, nakolko sa jej vies venovat tak, aby si to nadanie mohla rozvijat, lebo toto si nie kazdy moze dovolit (teraz myslim nielen cas, ale aj schopnosti rodica).
@darja12 v bežnej triede sa nadané deti neintegrujú teda nie štýlom ako si predstavuješ ty, že sa im bude učiteľka venovať ako nadaným deťom....nanajvýš ak natrafíš na dobrú učiteľku tak môže dávať deťaťu úlohy naviac, ale je to na jej dobrej vôli...integrujú sa skôr deti ktoré majú problém a treba im pomáhať....či je dieťa už vhodné dať do školy aj keď nemá 6rokov ti povedia v škôlke alebo pri zápise, ale rovnako sa robia testy zrelosti
@mogaa Veľmi sa mýliš. Každé dieťa narodené po 31.08., ak ide do školy pred dovŕšením 6. roku (aj keď je to doslova len pár dní) sa berie ako predčasne zaškolené a musí mať odporúčanie z CPaPP.
Navyše augustových deti, ktoré idú do školy je málo, u nás je skôr trend odkladať deťom školu a deti nastupujú 7, 5 až 8 ročné.
@heleninamama veď ano, oficiálne je predčasne zaškolené lebo nemá v septembri 6rokov, ale reálne? reálne žiadna učiteľka v triede nerobí rozdiel medzi augustovým dieťaťom a septembrovým dieťaťom.....takže aké predčasné zaškolenie? teda v realite?
@mogaa Reálne dala riaditeľka školu moju dcéru napr. do triedy kde bolo najmenej deti s odkladom. A učiteľka si ju veľmi strážila, kým sa neoťukala. Rovnako aj 3 integrované deti. Dcéra bola s mojim súhlasom aj na sedení so školskou psychologičkou aj špeciálnou pedagogičkou. Keď chodili na hodiny, sledovali ju ako reaguje, správa sa, zapája do vyučovania a podávali mi správy. To všetko počas prvého roku.
@heleninamama klobúk dolu pred takou školou.....je to individuálne, naozaj záleží aj na škole a učiteľke na akú natrafí
@mogaa Ja som bola spokojná aj preto, že dcéra mala okrem vysokého intelektu aj rôzne povahové zvláštnosti a vtedy sme ešte riešili, či to nie je PAS. Aj to bol dôvod dať ju na bežnú ZŠ, aby bola čo najviac s obyčajnými deťmi, lebo v Aprogen triede sú viacerí takí "liznutí" ako ona a chceli sme, aby sa čo najlepšie začlenila do bežnej populácie.
Podľa osobnej skúsenosti je to plytvanie talentom, dokonca môže mať v "bežnej " triede problém - bude sa nudiť. Následne bude mat zlé výsledky. Nemusí, ale môže sa to stať. Čo sa týka veku, ak je dieťatko vhodný adept do aprogenu, do škôlky by som ho určite nedávala.
Poznas svoje dieta najlepsie. Nikto ti lepsie neporadi, co mas robit. Ja mam 3 deti s nadpriemernym IQ. Najstarsej dcere sme dokonca dali odklad, lebo podla mna este nebola emocne zrela na skolu a nastupila do obycajnej triedy. Prostredny syn isiel do skoly napriek nesuhlasu skolskeho psychologa a tiez som ho dala do beznej triedy. Najmladsi je decembrovy, psycholog odporucil predcasne zaskolenie v triede pre nadane deti a tiez som si urobila po svojom. Isiel do skoly normalne, do beznej triedy ale bol integrovany. Vsetci traja potom isli na 8 rocne gymnazium. Nemyslim si, ze by sme mrhali ich potencialom. Prave naopak, prisla som na to, ze skor alebo neskor prisiel cas, ked sa uz v ramci skoly /s vynimkou vysokej/ nemali kde posunut a vlastne si sami museli hladat cesticky ako sa vzdelavat dalej.
@darja12 Moja mam je ucitelka na ZS a zo svojich viac ako 30 rocnych skusenti vidi problem s nadanymi detmi v beznych triedach, ze sa nudia. A to vedie k vyrusovaniu a potom su tieto deti povazovane nie len za sikovne ale aj neposedne (v lepsom pripade). Navyse nie vsetci ucitelia im dokazu zabezpecit dostatok podnetov. Je sice pekne, ze by im mal byt venovany individualny pristup, ale predstavte si, ze mate v triede 25 deti. 20 je priemernych, 2 su nadpriemerne sikovny, 3 deti maju specialne vzdelavacie potreby (jeden adhd, druhy dixlexiu...). A ucitel musi byt pripraveny na 5 roznych prisupov...
@mogaa áno, je to predčasné zaškolenie, keďže sa nenarodila do 31.8. testy sme už robili v cpppap 3 a pojem ,,integrácia,, sa vzťahuje aj na nadané deti, ktoré chce dať rodič do klasickej triedy.. a nemyslím si samozrejme, že sa jej budú venovať tak, ako keď by bola v triede pre nadaných, nato predsa tie špeciálne triedy sú, že je to iné ako integrácia.. Ja som sa v otázke pýtala, či nechať akože talent tak a v škole neriešiť, alebo požiadať o oficiálnu integráciu, pričom špeciálna pedagogička spracuje individuálna výučbový plán, čo znamená v našej zš, že si ju vezme 1x za týžden na 1 hodinu a preberú niečo naviac a zároveň, pokiaľ sa bude o niečo zaujímať, tak jej učiteľka dá čosi navyše.
@mooonika1975 presne takto sa nad tým zamýšlam aj ja.. Ak by jej vyšlo veľmi vysoké iq a videli by sme niečo naozaj bombastické, tak by sme ju možno do tej nadanej triedy aj dali. Nemám však dobré referencie na najbližší Aprogen a preto sme hodili spiatočku.. Sme zo ZV a do BB je potom už veľmi ďaleko pre nás.. tiež sme si nie istí, či je úplne dobre mať dieťa len medzi nadanými bez prítomnosti bežných detí.. V teste jej skóre vyšlo 142, neviem, či toto je tá hodnota iq, videla som to číslo napísané na papieri a nám potom psychlogička povedala, že je v pásme 130-140.. test tvorivosti s výsledkom fenomenálny neviem, či je nad 140 alebo až nad 160, ale bola to najvyššia hranica, čo mi ukazovala psychologička.. Ona má veľkú predstavivosť, čo vidím na tom, ako pristupuje k rolovým hrám, čo všetko si ,,navymýšla,, ohladom postáv (pipi, elza a podobne), čo sa týka matematiky tak u psychologičky vedela sčítavať, odčítavať len do 10, ale doma vie aj do 20 sčítavať a rátať cez sto, potom sa jej už okolo 130 nechce a začína čítať.. že prečíta nejaké slovíčka, má dobrú pamäť.. Keď je medzi deťmi, tak sa prispôsobuje tomu, čo sa chcú hrať oni väčšinou..Veľa krát sa totiž stane, že deti ju prekričia v tom, čo sa chce hrať ona, lebo zdĺhavo a obšírne vysvetľuje, čo a ako (slovnú zásobu mala v pásme extrémny nadpriemer v teste).. Od predstáv o začlenení do Aprogenu sme skĺzli na polemiku o tom, či vôbec riešiť čo i len oficiálnu integráciu (s individuálnym plánom) v klasickej triede alebo nepožiadať ani len o to a dieťa nechať úplne voľne bez špeciálneho vedenia. Len, či to nie je mrhanie nadaním. Naša škola v malom meste nie je ničím výnimočná, žiadna jazyková trieda a podobne, proste žiadna vychytená klasická škola. Jediná výhoda je, že má špeciálnu pedagogičku, má asistentky pre problémové deti a riaditeľka má sama 2 nadané deti doma, čiže niečo o tom vie..
@darja12 smiem sa spytat, co zle ste poculi o aprogen vo ZV? V posledne roky sa praveze u nich original v aprogene neuci, lebo je malo deticiek. Preto su tie deti integrovane. Co nam info v prvom rocniku v septembri bolo 6 nadanych a 6 beznych deti. Cize spolu len 12 deti. Tam je podla mna priestor na individualny pristup. Tento model je vraj vo ZV uspesnejsi ako cisto aprogen triedy, hovorila mi to psychologicka, ucitelky - byvala aj sucasne aj riaditelka. My sme v podobnej situacii, tie vysledky ma syn tiez vynikajuce a ja by som sa bala, dat ho do triedy, ako bolo pisane vyssie, kde ucitelka bude mat co robit s ostatnymi ziakmi a ma este davat ulohy navyse mojmu synovi. Napr. Aj ta matika. Syn tiez ked na naladu scitava odcitava do 100. Prvaci sa ucia naprv urcovat pocet, potom ktore je vascie mensie cislo, potom scituju a odcituju do 10, potom do 20. Toto on uz davno vie. Co by robil na tej matike? Ja neviem.... Plynule cita, na slovencine by sa akurat doucil pisane pismo a bolo by. Deti by citali horko tazko prve slova a on by im mohol citat rozpravky. Pre toto mam velky strach, neriesit a tvarit sa, ze v beznej triede to bude fajn. Preto chceme skusit radsej trojku skolu, kde s tymito detmi maju najviac skusenosti.
@darja12 nezávidím ti, som rada že ja som mala na vyber, my sne sa začlenili do nadanej triedy v klasickej škole. Bolo to super riešenie, lebo boli aj s kamarátmi z klasickej triedy. Jedno moje dieťa bolo ako to tvoje, myslím že by bol v klasickej triede strácal, alebo zapadol do priemeru. Bola som rada že tam bol. Druhé dieťa od 4 čítalo a Celkovo mu všetko zapadlo skôr ako ostatným . Nikdy sa neučil, stačilo mu v škole. Ale pri obidvoch som rada že tam boli . Ten štýl výučby je iný . Ale veľmi veľmi veľa záleží od štýlu výučby učiteľky . Aký má nadhľad a prístup. To bolo u nás tiež rozdielne . Zažila som obidva druhý učiteliek.
@juliette173 my si píšeme internú poštu... ja mám ešte iný nick.. 🙂
@darja12 skúsila by som bežnú triedu bez integrácie ak o tom nie ste presvedčení s tým, že určite treba poskytnúť učiteľke správy (alebo ideálne ak majú na škole odborného zamestnanca - psychológ, špeciálny pedagóg, poskytnúť aj jemu). Dieťa môže byť na škole v bežnej triede vedená aj ako SVVP bez integrácie - špeciálny prístup na základe odporúčani poradenského zariadenia. V takomto prípade by učiteľka za každý polrok napísala hodnotiacu správu psychológovi do centra a po prvom roku by ste uvideli čo ďalej, hlavne ako to aj dcérka vníma, ako napreduje.
@darja12 čo jej dá škôlka? Bude tam napredovať? Alebo stagnovať?