Matematika - pyramída

damianakos
15. mar 2021

Ahojte zienky, nevieme ai rady s treťou a stvrtou pyramidou. Je tu niektorá ktorá to vie? Vdaka

dzina007
Autor odpoveď zmazal
Zobraz
punka24
Autor odpoveď zmazal
Zobraz
jakoma
15. mar 2021

3. pyramida nema riesenie, 4. ma riesenie len s pouzitim minusovych cisel, zaroven chybaju udaje pre jednotne riesenie (rieseni je v podstate nekonecne mnozstvo). osobne by som s tymi dvomi pyramidami s dietatom nestracala cas, su to absolutne odflaknute zadania, ak je toto v skolskej ucebnici tak sa autori maju za co hanbit :/

sazumak
15. mar 2021

@jakoma Áno...toto je v učebniciach. My sme si minulý rok nad tým celá široká rodina lámali hlavu 🙂 Presne sme len tie dve vyriešili...

maud13
15. mar 2021

odpadla som práve :D študujem učiteľstvo mat + inf a keby som vytvorila na didaktike takýto pracovný list, tak môžem ísť kadeľahšie. ja byť tvorca, tak sa hanbím ako pes a už v živote nič nevydám..

dskjhfdlkdjhl
15. mar 2021

@damianakos presne ako pise @jakoma , 3. pyramida nema riesenie (neda sa vyplnit tak, aby vsetko sedelo aj ked pouzijes zaporne cisla) a 4. pyramida nema riesenie v obore prir. cisel. Ja si ale nemyslim, ze toto je zle, deti sa maju s cislami pohrat a maju sa stretnut aj s ulohami, ktore riesenie nemaju. Ci to takto brali aj autori, alebo je to len nejaky omyl, to neviem, ale rozhodne nie je na skodu aj takato uloha.

dskjhfdlkdjhl
15. mar 2021

@maud13 myslim, ze si odpadla uplne zbytocne😉

maud13
15. mar 2021

@dskjhfdlkdjhl akože, jasné, môže to byť cvičko aj na to, že sa to nedá, ale osobne by som potom inak formulovala zadania - nie vyplň, ale zisti, či sa dajú vyplniť. to podsúva možnosť, že nemajú riešenia. takto sú rodičia akurát tak v úzkych, pretože ani oni nevedia vypočítať úlohu a boja sa, že ich dieťa dostane za úlohu päťku.

v učebnici / pracáku môžu byť chytáky, ale musí byť jasné, kedy si precvičujem nejakú schopnosť - vypočítať celú pyramídu, alebo či skúmam a zisťujem, že nie vždy sa to dá.

dskjhfdlkdjhl
15. mar 2021

@maud13 A zase tie znamky. Toto je chore v nasom skolstve a nie, ze uloha ma alebo nema riesenie. Ako som uz pisala, netusim, ci tam je chyba alebo zamer, tiez by som trochu inak formulovala zadanie, ale ak su argument znamky, tak potom radsej koncim, lebo to nema zmysel.

panelacikova
15. mar 2021

@damianakos to je pre ktorý ročník?

jakoma
15. mar 2021

suhlasim s @maud13, zle formulovane zadanie (a podla mna taky priklad, ak je v ucebnici naschval, tak je to skoro pre dieta, ale je to len moj subjektivny nazor, nemam na to vzdelanie:D ). a ano, rodicia mozu byt z toho v uzkych a riesit znamky. su rodicia (nemyslim to v zlom), ktori chcu dietatu pomoct a sami sa dost potrapia s prvymi dvomi pyramidami.. nie kazdy ma doma rodicov, co zistia, ze treti, stvrty priklad je blbost a zalezi im na znamkach

dskjhfdlkdjhl
15. mar 2021

@jakoma ja mam na to iny nazor a navyse podlozeny vyse 20 rocnou praxou, ale hadat sa nebudem. Potom sa mozeme divit, ze studenti na VS nechapu, ze uloha nemusi mat vzdy riesenie a ked ma, tak vysledok nemusi byt "pekne" cislo. Ale uz mlcim a odchadzam, nestojim o problem.😀

jakoma
15. mar 2021

uz na strednej sme vedeli, ze uloha nemusi mat riesenie a moze mat nepekny vysledok :D a aj moj vtedy priatel to vedel, nebol na mat. gymnaziu.. aj na vyske ako studenti sme to vedeli. jasne, nazor a nazor, beriem, obdivujem 20 rocnu prax, ja mam pohlad ako vystudovana IT, "neucitelka", ktora bude snad s milovanou matikou pracovat cely zivot.. ❤

aalt
15. mar 2021

@damianakos ani prva nema riesenie

maud13
16. mar 2021

@dskjhfdlkdjhl ja určite nie som človek, ktorý by argumentoval známkami a mrzí ma, ak sme sa nepochopili. známky osobne neznášam a robím všetko preto, aby som moje deti na hodinách známkovala čo najmenej a tak, aby im to nerobilo zbytočný stres a tlak. každopádne, sú rodičia, a je to bohužiaľ väčšina, ktorí na známkach lipnú. a keďže známky sa zo školy zatiaľ nechytajú odísť, treba na nich myslieť.
stále si stojím za tým, že úloha nemusí mať vždy riešenie, ale deti by mali byť na to upozornené. je rozdiel medzi "vypočítaj" a napr. "over, či sa dá úloha riešiť a ak áno, vyrieš ju". to sú dve diametrálne rozličné zadania z ktorých jedno je bezpečné vzhľadom na to, že nie všetci sú ochotní odovzdať úlohu bez riešenia, pomôcť dieťaťu s úlohou alebo vlastné dieťa nesprdnúť, že ak to nevie vypočítať, tak je hlúpe.

btw - mala som na gympli učiteľku s 30 ročnou praxou a bola jej na figu. viacero ľudí ma už teraz označuje za lepšiu učiteľku, ako bola ona. a to pracujem v škole mesiac a pol. prax nie je v našom obore niečo, čím by som sa oháňala..
neviem či sa pohybujete priamo v škole alebo ste tá, čo nám učiteľom diktuje, čo učiť. každopádne, mrzí ma, že svet vidíte ako čierno - biely. keďže taký nie je a štandardný študent neexistuje.

dskjhfdlkdjhl
16. mar 2021

@maud13 Takto, ja v ziadnom pripade svet cierno-biely nevidim, prave naopak. Keby to tak bolo, tak rovno tie zadania odsudim, ale keby si pozorne citala, ja som napisala, ze v tom, ze priklad nema riesenie, nevidim nic zle, aj ked v podstate neviem, ako to autori mysleli-takze skor to cierno-bieole videnie vidim u tych, ktori hned nadavali.
Tu vyse 20-rocnu prax som nespomenula preto, aby som sa nejako vyvysovala, ze som lepsia ucitelka alebo nieco take, ale preto, ze mam skusenosti a skusenosti mam s tym, ze k nam (ucim na VS a teda nikomu nediktujem ako ma ucit, ale naozaj ucim) coraz castejsie prichadzaju studenti nauceni na to, ze uloha musi mat riesenie a cuduju sa, ked nema a automaticky si myslia, ze nieco zle vypocitali, ked im vysledok vyjde irac. cislo. Bohuzial, uroven naozaj klesa.
A k tym znamkam-je to chore, rodicia na jednej strane nadavaju, ze sa znamkuje, na druhej prave oni tlacia na svoje deti a stresuju ich. Mam dve deti a u nas sa teda znamky neriesia, ale ja mam jednu vyhodu-ani moji rodicia (hoci boli velmi prisni) nikdy znamky neriesili, proste v tomto smere boli neobycajne osvieteni a riesili len to, ci vieme, nie aku znamku sme dostali. Takze ja som sa v tomto smere nemusela nic ucit, dostala som to uplne prirodzene od rodicov.
Inak, to, ci je niekto lepsi, alebo horsi ucitel, to je diskutabilne. 😉

maud13
16. mar 2021

@dskjhfdlkdjhl v tom prípade s tebou súhlasím a ospravedlňujem sa. Súhlasím s tým, že študenti očakávajú, že úloha má riešenie, ale buďme k sebe úprimné. Nie je to preto, že drvivá väčšina príkladov, ktoré na hodinách počítame, má riešenie? Pamätám si, ako na gymnáziu na písomke vyšla rovnica, že nemá riešenie. Vôbec som nevedela, čo s tým, prepočítala som to ešte niekoľkokrát, lebo som si myslela, že som sa pomýlila.. teraz spätne to vnímam ako trošku podpásovku od učiteľky, keď nám dala taký príklad do testu, pretože žiak predpokladá, že ak mu to nevyšlo, pomýlil sa. A podľa mňa je to pochopiteľné.

Že klesá úroveň - tiež pravda. A je to smutné.. len, nemôžu za to študenti, ale skôr inštitúcie, ktoré za vzdelávaním stoja. Tiež systém, akým sa vzdeláva.

K známkam, áno, je to choré... Len rodičov nejako neprechováme, to je veľká škoda. som rada, že si mala také pozadie a zázemie u rodičov, to je skvelé.

A na záver. To, či je niekto horší alebo lepší učiteľ je diskutabilné. Či je niekto priateľský, otvorený, ústretový - už menej. Či je niekto odborník na svoj odbor sa dá tiež ľahko zistiť. Otázka znie, podľa čoho súdim dobrého učiteľa. Za mňa sú morálne hodnoty a vzťahy jednoznačne pred odbornosťou, keďže aj učiteľ sa môže mýliť a je to normálne, priam dobré. Je to ťažká otázka, ale na základe mojich kritérií som naozaj lepšia učiteľka ako tá moja z gymnázia. Za katedru si vie sadnúť každý, rovnako 25 minút z hodiny skúšať a rovnako potom viesť monológ do konca hodiny a byť nepríjemná sekera, ktorá sa nikomu na chodbe neodzdraví. Porovnávam sa s extrémom, ale chcela som len poukázať na to, že prax hlavne v učiteľskom svete nehovorí nič o tom, aký dobrý v našom povolaní sme.

Príjemný deň a vďaka za konečne intelektuálnu debatu :D 🙂

dskjhfdlkdjhl
16. mar 2021

@maud13 Skola ma studentov pripravit na zivot a preto si myslim, ze maju ratat aj s tym, ze nie kazdy priklad musi mat riesenie a (aspon podla mna) latku ovladaju vtedy dobre, ked si vedia skontrolovat postup a vedia zhodnotit, ci to maju, alebo nemaju spravne vyriesene-mali by si byt isti (po kontrole), ze to vedia a teda ten vysledok-nevysledok by ich nemal prekvapit. K tomuto vsak treba vychovavat uz od ZS a k tomu treba fakt dobrych ucitelov, tych je bohuzial nedostatok a nie je kde brat.
K tomu porovnaniu ucitelov, darmo bude ucitel priatelsky, ked chyba odbornost, tak je to k nicomu. Proste toto je velmi zlozite a moze Ti n-studentov povedat, ze si lepsia ako pani XY, ale netreba to brat tak, ze je to jedina pravda. Tak ako si predtym pisala, neexistuje standardny student-tak toto presne aj s hodnotenim ucitelov suvisi, niekomu vyhovovuje taky a niekomu iny. Ak je niekto neprijemny a este ani nie je odbornik, tak je to jasne. Ak je niekto ludsky a je odbornik, tak je to tiez jasne, vsetko medzitym je vsak totalne nejasne😉
A ja sa uz idem venovat (hoci len na dialku) svojim studentom.