Mamičky, chcela by som sa poradiť. Keď má dieťa ľahké mentálne postihnutie, môže však vzdelávať na bežnej základnej škole, alebo ho preradia Špeciálnej základnej školy? Má s tým niektorá skúsenosť? Dieťa bude mať 7 rokov. Ďakujem.
@pribinak Zatiaľ nič, keďže je korona 🙈 Mali sme ísť, ale zrušili nám termín.
čo viem tak na Zš by nestíhal. Možno s asistentom... Tieto deti bežne chodia na špec. školu, kde je ich v tr. zopár a učiteľka sa im môže venovať...
Poradne začínajú svoju činnosť takze určite im volaj. Spravia Vám testy a odporučia či klasickú zs alebo špeciálnu. Možno by to šlo s asistentom a možno by to bolo úplne trápenie
My sme mali v triede dievca s lahkym mentalnym postihom, bolo to dobre dievca, bolo to ine dievca , nestihala ostatnym v nicom a neboli sme zrovna empaticka trieda. Nepochybne zaradit dieta do normalnej skoly je prinos pre vsetky strany, ale musi byt na to pripraveny cely kolektiv. Ci je nezistis, ak nie je dieta trpi. Ja by som urcite volila specialnu skolu, ale je to len moj nazor.
Posledné slovo v tom má aj tak rodič. Centra pedag. Psychol. Poradne dajú odporúčanie, obráťte sa na nich. Každopádne v bežnej ZŠ iba s asistentom. Ale ma väčšiu šancu zaradiť sa do bežného života, nájsť si v budúcnosti dobre zamestnanie. Zo špeciálnej školy veľa možností nemá, ale všetko závisí hlavne od jeho intelektu. To musí posúdiť odborník.
ako učiteľka som jednoznačne proti bežnej škole. V takýchto prípadoch , samozrejme , ak na to máš , resp si ochotná sa uskromniť , odporúčam alternatívne vzdelávanie.
Moznosti su dve - specialna ZS/specialna trieda v ZS alebo integracia v beznej triede. S tou integraciou je to take vselijake u nas, zavisi to od konkretnej skoly, ako je tomu naklonena, ci ma asistentov. Velmi bude zalezat aj od konkretnej ucitelky, ako bude k dietatu pristupovat.
Ako sa prejavuje ? Do akej miery je naozaj ľahké? Pokial je naozaj len ľahké, tak nájsť vhodnú normálnu základnú školu, najlepšie takú kde niesu zatuchnute 50-70 ročne učiteľky odchované bývalým režimom(alebo mladšie, ktoré sú mentálne na úrovni tej predošlej skupiny).
So Špeciálnou školou sa nikdy nijako v živote neuplatni. Špeciálna škola je rozsudok na doživotie...
v beznej skole by musela byt integrovana, teda by brala menej uciva ako ostatne deti, ucitelka by sa jej musela zvlast venovat. Myslim ze ta kvalita nauceneho by potom mohla byt horsia ako v specke. Tam je predsa v triede menej ziakov.
dietatko moze by integrovane. chce to dobru ucitelku, asistenta, vedenie skoly. ked chcum tak sa da. v speckach neviem ako to vyzera, to by musel napisat niekto kto ma osobne skusenosti. ja som celkovo za integraciu vsade kde to ide, tak aj majoritna spolocnost si zvyka na inakost uz od mala a uci sa tolerancii. a aj dietatko sa uci fungovat s ludmi cim sa zvysuju jeho sance neskor aspon na nejake chranene zamestnanie. su samozrejme tazke pripady kde je to lepsie riesit individualne v specialnej skole. drzim vam palce aby ste stretli dobrych ludi ❤
@miskooo1987 to nie je pravda, ze
specka je na cely zivot. Deti v specialnej skole su pravidelne testovane psychologom zo spec. -pedag. poradne a ak sa ukaze, ze intelekt isiel hore, dieta je automaticky preradene do beznej ZS. Drzat v specke dieta s normointelektom je protizakonne. A k otazke diagnostiky lahkeho mentalneho postihnutia - diagnostikuje ho psycholog z poradne formou inteligencneho testu, podla dosiahnutych bodov je dieta zaradene do daneho inteligencneho pasma. K tomu uplatneniu - deti s LMR mozu ist len na specialne uciliste, kde sa vyucia nejakemu remeslu, ide vacsinou o pomocne prace. Ani keby taketo dieta ostalo ako integrovane v beznej triede, vzhladom k znizenemu intelektu nemoze ist na beznu strednu skolu. Aj v beznej triede ZS sa bude vzdelavat podla osnov specialnej skoly, len bude integrovane.
@lenocka12345 Myslíš domáce vyučovanie?
nie. Myslela som skôr súkromnú alternatívnu školu. To je iný svet . Nie je to iba o tom , že učiteľkám sa nechce. Neviem odkiaľ si , aké máš časové a finančné možnosti .
Poznám prípad keď dievčatku s DMO pomohla waldorfská škola , ale aj druhý prípad , dievčatko s ADHD a ešte niečo viac , tá chodila do špeciálnej školy . Takže ani špeciálna škola nie je nič tragické. Ťažko povedať , veľmi málo info si napísala
ber do úvahy aj to čo si ochotná " obetovať" a čo očakávaš. Podľa toho sa rozhodnúť .
A ešte , ak pôjdeš na vyšetrenie , mala by si to predložiť pri zápise / informovaní sa. Ver tomu , že ti to uľahčí život ak budeš úprimná hneď od začiatku 🙂
a áno , ak škola uzná za vhodné , že nie je vhodná pre dieťa , môžu na teba tlačiť a neviem či nie až vylúčiť , ale tým si nie som istá. Viem , že pred pár rokmi bola aféra v BA s dievčatkom s downovým syndrómom . Len v týchto veciach ohľadom ZŠ nemám také info už.
ahojko zakladná otázka ano, može sa vzdelávať aj v bežnej ZŠ, može byť integrovaná. otázka je či to bude zvládať najmä po psychickej stránke. lebo učivo jej bude prisposobené podľa jej možností. napr. na variant A ak by bolo treba. nedá sa ti napísať sukromná správa nechcem sa rozpisovať... dôležíté je aké ma IQ je rozdiel dieťa so 70IQ coje tesne pod hranicou a bude to mat v skole relativne lahsie ako dieta s 50IQ co je spodna hranica to uz je skor na specku ako zakladku, tam je tazsie ucenie, tiezaké má psychologické výsledky v ostatnych testoch, tieto deti majú problém s rečou s pochopením učením sa pojmov, používaním výrazov, sklonovaním časovaním a pod., t.j. bude sa jej tažšie učiť čítať písať učiť gramatika a vo vyššich ročníkov učiť aj ostatné predmety prvouka, geometria, vlastiveda, dejepis, zemepis... v špecke to majú upravené. napr. abecedu majú rozdelenú do 2 ročníkov. aby si ju utvrdili a lahšie naučili v tom je rozdiel medzi ZŠ a speckou. treba si uvedomit, že takéto dieťa ako také ma svoje limity a je jedno na akú ZŠ pojde na strednú školu aj tak pojde len na takú na akú bude mať schopnosti určite to nebude s maturitou škola, ale učňovka, niečo s praktickým zameraním a tu by jej najviac pomohla špecka tam ich na toto lepšie pripravuju maju viac pracovného vyučovania od 1r. učia ich pracovné zručnosti a podľa toho si vybrať potom aj strednú školu/učňovku v ktorej sa dieťa dokáže uplatniť aj v práci ak toho bude naozaj schoné. neviem ako na tom je a bude v živote sebestačné. treba zvaziť všetky pre a proti. na beznej zakladke budete bojovat so systemom, s ucitelmi, s učivom, ale ak natrafite na dobrú školu máte vyhraté. najmä toto si musíš zistiť či máte kam ísť ak to tam bude učiť. držím palčeky
@kacena4 On pozná, abecedu, pozná čísla, vie Hlavné mestá Slovenska, ešte aj ďalšie veci už vie. Len u neho je problém reč, že až v 5 rokoch začal rozprávať. Aj teraz keď má 6, nerozpráva čisto. Problém sú aj sebaobslužné činnosti, napríklad jemu obliecť sa trvá aj pol hodinu.
ano presne to som tym myslela ☹ abecedu nie je problem sa naucit aj cisla, ale naucit sa spajat pismena do slov, urcovat prvé posledné písmeno v slove, vytvoriť slovo zo slov vetu a nasledne čítať s porozumením to je problem ktorý majú tieto detičky predpokladám že chodíte na logoédiu dúfam, že k speciálnej klinickej logopedičke ktorá s ním pracuje. nepoznám dieťa neviem aký je či introvert, extrovert ako bude fungovať v naročnom školskom prostredí v bežnej triede, samoobslužné činnosti nerieš, s tým mu vie pomocť asistent na to tam bude moze to mat v beznej ZS zakomponované v IVVP s cim vsetkym je potrebne mu pomoct pripravit veci na dany predmet na lavicu, peracnik treba taky aby nemusel kazdu ceruku vkladat do gumicky najlepsie vacsi stol aby mal viac miesta na odkladanie si veci a pomocok ak natrafi na super ucitelku empaticku ktora nauci deti pomahat mu nie je o com, hlavne aby ho brali takeho aky je ak budete makat doucovat sa s roznymi pomockami mohli by ste to dat velmi dobre pomocky su na stranke www.oskola.sk alebo sa pridaj do skupinky rodicov s poruchami ucenia vymienaju si tam rady starosti ale aj pomocky co im pomahaju s ucenim ci ako na ucitelov ci skolu ak maju "ine dieta"
@november1111 Teraz ideme vo štvrtok a piatok do druhého CŠPP.
@november1111 Úprimne som veľmi zvedavá, čo tu v druhom povedia.
@november1111 Lenže u neho je aj grafomotorika je úplne otras 🙈
Ak je hlavnym problemom rec, moze ist o naruseny vyvin reci (dysfazia) a tam nemusi byt vobec problem s intelektom. Grafomotorika tiez casto byva v tomto pripade narusena - lebo s recou to velmi uzko suvisi. Od logopeda mate aku diagnozu? Mnohe poradenske centra (CSPP, CPPPaP) sa nespecializuju na poruchy reci a teda nevedia adekvatne otestovat takymto detom intelekt, na to treba specialne neverbalne testy (Son-R). Hladajte taku poradnu, kde pouzivaju tento test, aby vam dieta zbytocne neoznacili za retardovane...ak je primarny problem hlavne rec.
@november1111 neurolog vobec tuto oblast nebude hodnotit, ak je rec o grafomotorike 😄 To je parketa psychologa a specialneho pedagoga.
@seahorse27 Jemu robili ten neverbálny test, a z toho mu vyšlo, že má intelekt v pásme mentálneho postihnutia 🙈😭
@seahorse27 Ale teraz v piatok ideme do druhého CŠPP. Som veľmi zvedavá, ako tu dopadneme. Po tomto druhom výsledku sa rozhodnem.
Aha, tak to je ina vec. Intelekt je vec, ktora sa moze posunut vyssie, ak sa s dietatom pracuje a ma potencial. Ak do 5 rokov nerozpraval, celkovy psychomotoricky vyvin moze byt v dosledku toho oneskoreny, ale da sa s tym pracovat - rozne terapie, vyzivove doplnky. Mozno teraz bude ten vysledok lepsi ako minule a ak by aj nie, vobec to nemusi byt konecna 😉
Môže. Ako integrované, postupovať by potom malo podľa A variantu. Ak je však v okolí dobrá špeciálna škola, tak je to lepšie riešenie ako trápiť dieťa v normoskole
Čo Vám poradili v poradni?