Moj prcek sa ide ucit prvy raz jazyk v ramci skoly /skolku do toho neratam/, sice je uz tretiak, ale riesime u neho "DYS" a neviem si predstavit, akym sposobom sa bude ucit jazyk. co sa tyka vyslovnosti, pochopenia, tam problem nevidim. skor vidim problem v pisani a citani. ved ma problem so slovencinou - cita a pise proste zle a teda netusim ako to bude s jazykom. a ako to bude do buducnosti. predsa len - jazyk je v dnesnej dobe nevyhnutne pouzivat, moze rozpravat, komunikovat perfektne, ale niekedy mu daju nieco napisat a nebude to vediet. Mate skusenost priamo s Vasimi detmi a s touto problematikou? Poprosim nie komentare typu "Moja suseda...moj znamy..." Potrebujem realne skusenosti realnych mamiciek. Dakujem za pochopenie.
Este doplnim, moje dieta je individualne integrovane, ma ADD, porucha pozornosti, intelekt nadpriemer, v niecom je absolutne vopred, v niecom je totalne pozadu... proste vzdy sa mi jezia chlpy pri niecom novom, co sa ma ucit 😅
Dcere sa pisanie nezlepšilo vôbec, psychologička mi aj povedala že to nieje choroba z ktorej sa vylieči. Že to sa ponesie s ňou cely život. Na druhom stupni je to trošku horšie lebo niektorí učitelia vôbec nerešpektuju jej poruchu.... musela som aj nejakych pobehať a vysvetliť im že je integrovana a či si čitali jej posudok :o))) tvarili sa že o ničom nevedeli. A pritom mi bolo povedane že každy učitel to ma k nahliadnutiu v zborovni. Ale asi niektorí na to kašlu :o(
@haramiova no ved to, lebo je to pre nich robota navyse. lebo v posudku a v odporucaniach maju jasne napisane, ako treba s takymto dietatom robit a im sa nechce. lebo je to nieco navyse. ale pokial viem a co som teda pocula, na integrovane dieta skola dostava viac penazi a ucitel takeho ziaka by mal byt aj trosku inak platovo hodnoteny. a mozno to je tak, len vacsinou sa na to kasle. fakt ze ked som dnes citala papiere, tak dovi dopo, cele lajstro pokynov pre ucitelku a zivo som si predstavila, ako sa pri tom bude tvarit a ci bude ochotna sa k tomu aj stavat. ci sa nebude venovat len tym urcitym veciam v pisani a citani, ale mam obavy, ci ho bude motivovat a povzbudzovat a podobne. pochybujem. proste mam taky pocit, mala som ho a potvrdil sa mi minuly skolsky rok.
ahojte, nemám síce integrované dieťa (ešte chodí len do veľkáčskej škôlky), ale som učiteľka (na druhom stupni), tak si myslím, že sa kľudne k tomu môžem vyjadriť. čo sa týka posudkov, ktoré píšu psychologovia na integrované deti, tak je tam popísaných milion odporúčaní, ako má učiteľ s tým dieťaťom pracovať. jedna stránka je teoria, jedna prax. tá učiteľka v triede nemá len to jedno dieťa, ale dalších minimálne dvadsať a z toho štyria integrovaní v inom smere s inými odporúčaniami. je veľmi ťažké skĺbiť to všetko počas toho času vyučovacej hodiny tak, aby sa individuálne venovala všetkým integrovaným, aj tým "normálnym". teraz si tým ale nechcem zastávať to, že niektorí učitelia na to doslova kašlú či má alebo nemá dieťa integráciu. môžem hovoriť len za seba a kolegyne z našej školy, kde som pôsobila. každá jedna z nás sa na začiatku roka musela oboznámiť s poruchou, čiže papiermi, ktoré sú k danej integrácii a danému dieťatu založené v zložke, vždy treba podpísať a vyučujúci, ktorých sa integrácia týka najviac, zväčša slovenský jazyk, cudzie jazyky a niekedy a jmatematika musia vypracovať individuálne vzdelávacie plány, čiže v tomto prípade sa musia zaoberať konkrétnym žiakom, nedá sa to robiť cez kopirák pre všetkých rovnako. nie na každom predmete sa ale integrácia musí považovať za prísne dodržiavateľnú.. jednoducho závisí potom od prístupu daného žiaka, lebo sú niektorí ktorí svoju integráciu zneužívajú a chcú zadarmo dobré známky a sú takí, ktorí sa snažia a aj napriek tomu, že im to dobre nejde, sú hodnotení oveľa pozitívnejšie ako "obyčajní" žiaci.
a ešte jeden detail,ale dosť podstatný.. škola síce za každého integrovaného žiaka (správne by som mala používať pojem začlenení žiaci), dostáva v normatíve viac peňazí, ale samotný učiteľ za to, že učí takéhoto žiaka nemá navyše nič, iba ak dobrý pocit, keď vidí, že žiakovi sa darí..
ale to, že máte pocit, že vašim deťom sa učitelia na predmetoch dostatočne nevenujú ako by mali, treba sa na to priamo spýtať dotyčného vyučujúceho, že akým spôsobom uľahčuje alebo jednoduchšie prezentuje dané učivá...
@mawka my sme mali velmi milu a ochotnu učitelku na prvom stupni. Ta mi so všetkym vždy pomahala aj radila. Tej som velmi vdačna lebo ona prišla na to že dcera ma dysgrafiu a aj mi odporučila psychologičku a s nou aj spolupracovala. Na druhom stupni to bolo horšie. Nikto tam žiaden individualny plan nerobil a nikoho ani nič nezaujimalo. @kakika007 Ja nepotrebujem aby sa s dcerou oni zvlašť učili, to sa viem aj ja doma s nou učiť ale išlo mi o to že učitel zo SJ dceru hodnotil aj z toho z čoho nemal. Všetky diktaty ked som si skopirovala a ukazala psychologičke tak ju skoro prekotilo. On vôbec nebral do uvahy že dcera ma dysgrafiu a stale jej nadaval že nech sa nauči už pisať.... Ved to je chore.... to je čo za učitela???!!! Ale už sa to nejak vyriešilo s riaditelkou a daval si už pozor čo hodnoti. Ale keby ste videli ako teraz na mna zazera...... Dceru ma aj teraz na SJ a bojim sa že jej bude robiť naprieky..... A aj to ma hneva že dcera tym že ma dysgrafiu nevie rychlo pisať a su dosť problemy ked im učitelia davaju 5 minutove pisomky a potom jej vytrhnu papier z ruky a nestihne ani dopisať to čo vie..... to je dosť nespravodlive a už som počula na to odpovede od učitelov že ved je velka nech piše rychlejšie..... ☹
@haramiova ano, je to tak, take podrazdenie, ze ZASE NEJAKE VYMYSLY. Mne tiez nejde o to, aby moje dieta malo len svoju ucitelku, aby sa len jemu venovala. Ide tu o to, ze v SJ, Matematike a jazykoch k nemu ma pristupovat inak a nerobi to a je z celej situacie znacne podrazdena. V inych predmetoch exceluje. No je to jej praca. Ani ja v praci nemozem odmietnut cloveka, ktory je zlozitejsi pripad a na dlhe obdobie, to uz kde by sme boli. Lenze fakt je ten, ze ja nevidim na hodinach, ako k nemu pristupuje a povedat mi moze hocico aj dieta, ale aj ucitelka. a nech sa na mna nikto nehneva, ale skola je skola, svoje dieta si poznam najlepsie ja, preboha. ved aj to ucenie, aj tak sme sa doma vzdy ucili, pretoze zo skoly prislo moje dieta nenaucene. vsetko odznova. doma mu to ide, v skole nestihal. no preco asi. lebo sa na to nebral ohlad. ja viem, ze praca ucitela je citliva vec, ale ruku na srdce, najdu sa aj taki, ktori to maju na haku a vzdy sa taky najde. a je to vo vsetkych profesiach. ale vyhovarat sa na to, ze ma v triede tolko a tolko ziakov a este s takymto dietatom robit je narocne... no neviem, ale presne pre toto oni tu pedagogiku studovali. a dalsia vec, ak s tym nie su spokojni, tak maju moznosti pripomienkovat kadeco a bojovat za to, aby sa vytvorila trieda len s takymi detmi. ved oni nie su vadne, len sa im treba inak venovat. a ked si dokazu vybojovat kadeco lekari a zelezniciari a neviem kto, preco by si nemohli aj pedagogovia. este stale tu funguje nejake skatulkovanie. bud si dobry alebo nie si dobry. ale objavit v dietati potencial a motivovat ho v skole, to sa podari maloktoremu ucitelovi a pred takymi aj klobuk dolu, taki by mali byt ucitelia vsetci alebo vacsina. nie mensina.
@kakika007
@haramiova tak v tomto mi normálne padla sánka, každý učiteľ by mal vedieť, že dieťa s dysgrafiou a dyslexiou nemá písať diktáty, ale má mať predtlačený text a len dopĺňať to, na čo je diktát zameraný (čiarky, vybrané slová, ypsilony..). a čo sa tých päťminutoviek týka.... ja osobne som to vždy robila tak, že dys..žiakom som písomku predtlačila a zjednodušila úlohy alebo dostali viac času a vôbec som neriešila ako píšu.. prípadne ak mali naozaj veľmi zle čitateľný rukopis, som ich radšej ústne skúšala. niekedy fakt zo svojich kolegov nechápem.. ale vy si vždy stojte za svojím.. držím palce nech sa dcérke úspešne darí 😉
@mawka ved to že aj dcera teraz na druhom stupni mi chodila znechutena zo školy. Z jednotkarky proste niektorí učitelia sa z nej snažili spraviť priemernu žiačku. Ona je šikovna, snaži sa, poctivo vždy zo školy ked pride si robi ulohy. Velmi rada piše pribehy, ma svoj blog kde ich piše. Len chuďa ma problemy s tou gramatikou tak vždy jej musim pomahať a opravovať chyby. Len ako pisala pani kakika007 asi niektori učitelia to beru tak že integrovane dieťa = lajdak ktory je lenivy a chce byť zvyhodnovany. Ja to vidim praveže ako velku nevyhodu a je mi luto dcery kolko krat je nešťastna a demotivovana a pritom ona za to pomalšie tempo kvoly svojej poruche nemôže ☹
@kakika007 ved to iste mi povedala aj učitelka z prveho stupna a aj psychologička. Že ona nesmie pisať 5 minutovky a ani diktaty. Len formou doplnovania. A keby ste videli sloh ako jej ohodnotil. Zo slohu jej nema hotnotiť gramatiku ale obsah čo napisala. A on jej tam opravil more chyb a cely sloh bol červeny. Psychologička mi povedala že ked to nezlepši že to ona vyrieši inak. Že jej mam dať vedieť či sa učitel zlepšil v hodnoteni. Človek bojuje za svoje prava a potom ešte aj dotyčny učitel sa na Vas urazi. Zazera na mna, zazera aj na dceru a ja dufam že tento rok s nim ubehne normalne. Mam strach aby jej nezačal nejak zle robiť ☹
@haramiova no to vám teda nezávidím, to je ťažký oriešok s takým učiteľom komunikovať potom.... vekovo je to starší človek? ako vlastne je vnímaný inými deťmi? keď ste hovorili s vedením školy, nedošlo k nejakej náprave? lebo je to fakt škoda totálne demotivovať inak šikovné dieťa a obzvlášť na tých predmetoch, kde je to absolútne žiadúce, aby jej integrácia pomohla a nie práve naopak... ak sa inak nedá, poproste psychologičku, či by ona nemohla "hodiť s tým učiteľom reč". a na ostatných predmetoch je to v poriadku?
@kakika007 to je mladý chlap, myslim že 31 ma. Nosi naušničku v uchu a radšej tu verejne nechcem nič pisať o ňom. Ved uvidim aky ma čaka tento rok s nim. Nie som jedina ktora s nim mala problemy, viac rodičov sa sťažuje na neho. Je tam len od minuleho roku. Teraz sa jej pomenili učitelia, pribudli novy tak uvidim ako sa budu spravať a či budu rešpektovať jej poruchu.
@haramiova
@kakika007
toto je pripad ako cez kopirak... ako u nas. nerespektuje diktaty, 5 minutovky a maly je tiez znechuteny. pritom ma hlavinu velmi dobru, perfektne analyzuje, ma skvele napady, ktore vie aj zrealizovat rovno z hlavy, zrucny je, cize v tomto mu hlava funguje uzasne. verbalne exceluje, ma encyklopedicke znalosti, bavi ho fyzika a chemia - samouk. aj ked mu tra precitat si knihu o einsteinovi dost dlho, ale cita. a toto ako keby nikto nevidel. ano, v prvom rocniku mi ho ucitelka oznacila za lajdaka a pred detmi 😠
@haramiova @mawka no fakt je to teda dooosť pritiahnuté za vlasy, že mladý učiteľ, do ktorého v podstate na fakulte päť rokov tlačili o začlenených žiakoch a integrácii a takéto hovadiny robí? akože fakt no comment... snad aspoň ostatní vyučujúci budú "normálni" a pozerať na deti rovnako a tak ako im patrí..... želám veľa úspechov vaším deťom, lebo úspechy týchto detí sú oveľa krajšie a prinášajú aj oveľa viac nadšenia pri práci s nimi ako úspechy normálnych klasických jednotkárov.. 😉 😵
Vsetko zavisi od ucitelky cudzieho jazyka ... ak ucitelka che pomoct a naucit, tak dieta s dys... aj nauci. Sama som ucila na ZS integrovanych ziakov s roznymi poruchami ucenia, bola to pre mna praca navyse, ale ja som svojich ziakov vzdy chcela naucit. Na kazdej hodine som sa im venovala cca 10-15 minut, vysvetlovala ucivo, robili sme spolu cvicenia, hlavne na gramatiku. Pripravovala som im zvlast testy, ktore boli vhodne pre ich uroven a mali obrovsku radost a boli motivovany ak dostali 2, dokonca i 1.
Takze ak ucitel nechce ... ☹
ach ano, znamkovanie deti s dys.... preco je to brane tak, ze je uspech, ked dostanu 1 alebo 2? to su brani tak, ze ked maju 3, je to adekvatne k ich urovni? ale tie deti nie su o nic horsie alebo slabsie ako deti "normalne"... mnohokrat su bystrejsie a inteligentnejsie a v hlave maju viac vedomosti ako deti bez integracie. Neorzumiem tomuto sprostemu systemu na slovensku.
baby ja mám jednu otázku, tie deti čo mali ADD mali aj problém s rozprávaním? mojej skoro 5 ročnej dcére bola diagnostikovaná ADD ale mňa zatiaľ viac trápi jej rozprávanie, nevie pekne vyslovovať slová, chomolí ich, tažko sa jej popisujú veci ktoré sa jej prihodili a chcela by mi ich opísať. navštevujeme aj logopéda, zatiaľ sme boli u jednej Dr. asi trikrát ale tú sme vymenili za druhú a tam sme boli iba raz, len sa bojím či sa to vôbec zlepší, mám veľké obavy. má niekto takú skúsenosť?
@mawka
@haramiova
@kakika007
Som rada, že som objavila túto tému. Chcela by soma pridať. Som mamina 8-ročného 3-tiaka s ADD, dysgrafiou a Dysortografiou a nadpriemerným intelektom.
V munilom roku sme absolvovali pyschológa - pre poruchy písania - ten nám odporučil školu pre nadané deti... ale zaké možnosti v okolí nemáme. Škola sa na základe správy psychológa (IQ 142) rozhodla poslať ho na dalšie vyšetrenia s návrhom na integráciu.
ALE pri rohovore s psychol. som sa dozvedela aj to čo píšete.....bohužial, niekedy sa stane, že učitel, ktorý má integr dieťa ho považuje za prítaž a sústreduje sa iba na jeho slabiny - písomný prejav - a nevníma jeho nadanie v ostatných oblastiach a tiež sa celému okoliu snaží zo všetkých síl ukázať, že žiak na integráciu nemá......vyslovene ma psychol upozornila, že sa stretneme možno aj s takouto rekaciou učitelov........nuž musíme sa pripraviť aj na tekéto alternatívy.
@rosinka a u ktorej logopedicky ste boli?ja som v PE chodila k jednej s druhym synom asi 3r,ale to bola cista katastrofa.z dvojcatami chodim to TO do toho sukromneho integracneho centra na logopediu,a tam mi padla sanka..jak sa logopedicka dokaze detom venovat...take nieco som v pe nezazila...
a ak teda chodis k tej istej co ja,urcite ta neupozornila na skolku a ZS v Brezolupoch,ze?- jedna sa o skolu pre deti z narusenou komunikacnou schopnostou.. 😉
a este som chcela t teme..moj najstarsi syń ma dyslexiu,je integrovany v normalnej ZS,ma ulavy zo SJ a matiky...zatial 😒 .tiez je u nas velky problem anglictina,ja po anglicky neviem ani ceknut,a jemu robi problem citat aj po slovensky,nie este po anglicky.preto som sa informovala aj na moznost,ze by bol integrovany aj s angliny,a bolo mi povedane,ze ak bude mat aj na angline ulavy,tak ho vlastne odpilim od moznosti ist v buducnosti na skolu s maturitou 😲 takze zatial bojujeme ako vieme,ale asi sa tomu nevyhneme.inak sa uci dobre,lahko,aj rychlo 😎
@mata2 chodila som ku Kováčovej, tak sa asi volala, také strašidlo pri kostole. ale tá ani nevedela čo sme naposledy robili, pol hodinu hľadala papiere a vôbec si malú nepreskúšala že čo vlastne nevie povedať. ale u tejto volá sa Lea Novotková keď sme prvýkrát prišli, tak hneď si ju preškúšala, povedala že je šikovná ale veľa hlások nevie, tak musíme cvičiť.
o tej škôlke mi nikto nehovoril ale viem o nej. ale neviem si predstaviť kto by ju tak každé ráno vozil, lebo ja mám tiež ročné dvojky tak by sme to ráno vôbec nestíhali a muž to nemá cestou do roboty, ten robí v TO
@rosinka ja som o tom centre nevedela...
Kovacovej som sa pytala na to centrum,a vtedy mi tvrdila,ze tam logopeda nemaju 😠 ...a ja sprostana som si to neoverila.bubo ma mnohocetnu dyslaliu,nevie vyslovit polovicu abecedy,a ked som sa jej pytala na skolu v Brezolupoch,ze maly tam nepatri,a odmietla mi dokonca dat aj odporucenie /pre prijatie do skoly je treba vysetrenie v PPP a odporucenie logopeda/.takze ja som s bubom do toho centra nechodila.
zacala som az zaciatkom tohto roka s dvojkami.
moja dcera ma tiež dysgrafiu a dysortografiu, ide už do 6 triedy. Zo začiatku mala s AJ dosť velke problemy ale teraz jej to ide super, lepšie než SJ. S tou mame problemy stale :o( Tiež je integrovana a preto ju nehodnotia z gramatiky. Tento rok začne aj NJ a dosť mam strach či sa do toho nejak dostane....